Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lavinartad ökning!

Featured Replies

Publicerat

En ganska oroväckande statestik trillade ner i går..

http://www.aelgen.se/assets/dokument/pressmed_090507.pdf

Det är en nästna lavinartad ökning av olyckor i vissa län, och i landet stort så är det en ökning av viltolyckor med 25%!

I mitt eget "hemlän" Jönköpings Län har älgolyckorna fördubbalts mot förra året! Samma sak i Uppsala län. Samtidigt som vi jägare slåss med näbbar och klor för att få en långsiktig älgförvaltning då skogsbolagen vill att vi ska skjuta fler älgar.

Hur ska vi som jägare motivera en mer kvalitativ avskjutning mot en kvantitativ avskjutning med dessa siffor framför våra ögon?

Publicerat

Det är en nästna lavinartad ökning av olyckor i vissa län, och i landet stort så är det en ökning av viltolyckor med 25%!

I mitt eget "hemlän" Jönköpings Län har älgolyckorna fördubbalts mot förra året! Samma sak i Uppsala län. Samtidigt som vi jägare slåss med näbbar och klor för att få en långsiktig älgförvaltning då skogsbolagen vill att vi ska skjuta fler älgar.

Hur ska vi som jägare motivera en mer kvalitativ avskjutning mot en kvantitativ avskjutning med dessa siffor framför våra ögon?

Med lugna och ro och sunt förnufft tror jag.

Visst har stammarna av främst hjort druren ökat helt klart men att nu börja skjuta rakt över allt som rör sig tror jag är fel.

Vad som rör älgstammen tror jag envinst som en dåre fortfarande på att skjuta mycket mycket kalv. Vi behöver fortfarande få en äldre vinterstam på älg och då är det det som är lättast att få genom hård avskjutning på kalv.

Sen är det ju ett faktum att stammarna ökar så vi måste se till och skjuta de djur som tilldelningen ger. Många klagar på att de får för låg tilldelning men skjuter "bara" 50% av den. Det håller nog inte längre utan vi måste öka den % avskjutningen av tilldelningen.

Vet inte om jag svarade riktigt på din fråga men du känner ju mig, svävar lätt ut i tomma intet :P

/Lasse

Publicerat

Intressant frågeställning/information MaxW. Förvisso sprider infrastrukturen ut sig också, och fler bilar blir det. Men samtidigt satsas det mer och mer på förebyggande åtgärder såsom viltstängsel.

En avskjutning kan iofs vara kvantitativ så länge den är just kvalitativ. Men den är inte lätt.

Publicerat
  • Författare

Tror inte det finns något glasklart svar på det hela. Ni är nog båda inne på samma linje som jag själv tänker. Dvs skjuta rätt älgar på rätt ställe, med en stor portion samverkan från skogsägare, grannar etc.

Har man en hel del skador i ett visst område så kanske man ska intensifiera jakten på de älgar som uppehåller sig där?

Man kanske även ska inrikta jakten mer på de unga djuren som finns nära de större vägarna. Det är ju oftast de som faller offer för trafiken. En gammal erfarenko, har mer trafikvett än vad man tror! Har själv stått och titta på hur samma ko visste exakt var och när hon skulle över en hårt trafikerad väg och hennes kalvar visste exakt hur de skulle uppträda.

Jag tror vi jägare har en bild av hur man kan gå till väga, och vi får hoppas våra förbund kan få ut rätt och saklig information i denna fråga. För som vanligt är det inte vi jägares åsikter som är tongivnade, de är ju alla andras.. :/

Publicerat

Hej

Jag har visserligen inte studerat de senaste siffrorna så noga. Men tidigare har det varit så att unga älgar. DVS kalvar och fjolingar är klart över representerade i statistiken. Om det fortfarande är på det viset så har vi alltså ytterligare en anledning till att försöka höja medelåldern på stammen.

Om vägverket sedan vill öka vägsäkerheten så anser jag att man bör satsa mer på säkra viltövergångar.

Att åter skjuta stammen i sank eller att låsa in älgarna i små områden med hjälp av vägstängsel gillar jag inte.

MVH // Henrik

Publicerat

En tanke slog mej..

Vad jämför man med???

Om jag inte minns helt galet så var älgstammen i Uppsala län *riktigt* kass rätt nyligen.. rimligen torde älgkollisionerna minskat då. Nu börjar stammen hämta sig igen och då ökar viltolyckorna helt logiskt..

Har alltså inte läst länken men det var en tanke som slog mej.. Hur ser siffrorna ut om man jämför med innan stammen sköts sönder rejält i Uppsala län?

Detta att rådjuren ökar, kan det vara ett symtom på att kissarna rör sig och att det får till följd att rådjuren söker sig till nya områden? Har för mej att jag läst att vilt i sitt hemområde undgår trafiken i högre utsträckning än när viltet tvingas bort av olika skäl..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
En tanke slog mej..

Vad jämför man med???

Om jag inte minns helt galet så var älgstammen i Uppsala län *riktigt* kass rätt nyligen.. rimligen torde älgkollisionerna minskat då. Nu börjar stammen hämta sig igen och då ökar viltolyckorna helt logiskt..

Har alltså inte läst länken men det var en tanke som slog mej.. Hur ser siffrorna ut om man jämför med innan stammen sköts sönder rejält i Uppsala län?

Detta att rådjuren ökar, kan det vara ett symtom på att kissarna rör sig och att det får till följd att rådjuren söker sig till nya områden? Har för mej att jag läst att vilt i sitt hemområde undgår trafiken i högre utsträckning än när viltet tvingas bort av olika skäl..

Mvh!

Sifforna är en jämförelse mellan 2008-2009 under januari-mars.

Lite historik över just älgar i Uppsala län(jan-mars) :

2003 35st

2004 23st

2005 11st

2006 23st

2007 42 st

2008 18 st

2009 42 st

Att det går upp och ner ser man ganska klart och just älgen kanske inte är den största anmärkningsvärda ökningen utan mer i frågan om det totala antalet olyckor.

2003 403st

2004 343st

2005 325st

2006 405st

2007 414st

2008 232st

2009 513st

Det är ju en ganska markant ökning från 2008, och över tiden.

Publicerat

Utöver Rickards smarta klargöranden,

anser jag att det är viktigt att påpeka att folk kör som om det vore blinda och att

många nya bilister inte har det "folkvett" som kan avkrävas av dem under bilfärd.

Ökad hastighet, ökad trafik och sämre förare = fler olyckor,

att vildsvinen nu idag står för 20% eller liknande i 08:a län visar på att man inte ser visst vilt.

/Christian

Publicerat
Lite historik över just älgar i Uppsala län(jan-mars) :

2003 35st

2004 23st

2005 11st

2006 23st

2007 42 st

2008 18 st

2009 42 st

Att det går upp och ner ser man ganska klart och just älgen kanske inte är den största anmärkningsvärda ökningen utan mer i frågan om det totala antalet olyckor.

2003 403st

2004 343st

2005 325st

2006 405st

2007 414st

2008 232st

2009 513st

Det är ju en ganska markant ökning från 2008, och över tiden.

Finns det siffror som visar hur stor andel av de viltinblandade älgarna som är kalvar?

Publicerat
  • Författare
En tanke slog mej..

Vad jämför man med???

Mvh!

En annan reflektion.. vad menar med att älgstammen var riktigt kass? Är det avskjutningen man baserar den på och i så fall, vad är mest rättvisande; den reglerade avskjutningen eller det ganska urskillningslösa trafikdöden?

Tror det finns en hel del parametrar som är ganska svåra att bedöma, om man ska tolka avskjutning och trafikolyckor som mätinstrument för viltstammarna.

Publicerat

Just i Uppsala och Norrtälje har man lyckats med konststycket att nästan skjuta bort all älg,

marker som enligt mig borde hålla 2 kanske 3 gr så mycket älg har under två av tre år som jag har jagat i trakterna varit helt tomma,

nu det sista året och vintern har en påtaglig förbättring kommit att ske.

Avskjutningen de sista tre åren sammantaget motsvarar inte ens ett år på 80-talet.

/C

Publicerat
Utöver Rickards smarta klargöranden,

anser jag att det är viktigt att påpeka att folk kör som om det vore blinda och att

många nya bilister inte har det "folkvett" som kan avkrävas av dem under bilfärd.

Ökad hastighet, ökad trafik och sämre förare = fler olyckor,

att vildsvinen nu idag står för 20% eller liknande i 08:a län visar på att man inte ser visst vilt.

/Christian

Så jäkla sant SC !!

Om folk kopplade på hjärnan när dom satte sig bakom ratten, så skulle många olyckor aldrig inträffa.

Publicerat

Jag har suttit och funderat en del på denna nyhet och orsaken till mina funderingar är att det kanske vara så att det är rovdjursstammarna som är för stora.

Är det kanske rovdjuren som driver ut älgarna och annat vilt ut på vägarna?