Publicerat Maj 16, 200916 yr Hej. Är det någon som provat att göra sitt eget grillkol. Håller på med veden för vintern och funderade över om man inte kunde använda alla spillbitar till att göra grillkol. Lästa i en kolarbok att man kunde fylla ett tomfat och vända det upp och ner och sedan elda runt fatet, det skulle bli en torrdestilering . Så är det någon som provat??? Ha de
Publicerat Maj 16, 200916 yr Jag har gjort det! Använd riktigt torr asp eller liknande och klyv i valfri grovlek, detta är avgörande för hur länge du behövar elda. Täta noga med sand i "skarven" vid marken, minst 5-10 cm upp.
Publicerat Maj 16, 200916 yr Jag har gjort det!Använd riktigt torr asp eller liknande och klyv i valfri grovlek, detta är avgörande för hur länge du behövar elda. Täta noga med sand i "skarven" vid marken, minst 5-10 cm upp. Hur vet man när det är klart? /M.
Publicerat Maj 16, 200916 yr Hur vet man när det är klart?/M. Du får prova dig fram lite. Allt beror på vedens torrhetsgrad, temperaturen på utsidan och hur grova bitar du hugger. Räkna med 1 timme för 10 liter, 3 timmar för 50 liter 5 timmar för 200 liter. Sen är det viktigt att det kallnar ordentligt innan du öppnar, annars tar sig kolen du just gjort. jag brukar inte öppna förrän morgonen efter.
Publicerat Maj 16, 200916 yr Du får prova dig fram lite. Allt beror på vedens torrhetsgrad, temperaturen på utsidan och hur grova bitar du hugger. Räkna med 1 timme för 10 liter, 3 timmar för 50 liter 5 timmar för 200 liter.Sen är det viktigt att det kallnar ordentligt innan du öppnar, annars tar sig kolen du just gjort. jag brukar inte öppna förrän morgonen efter. Ok,tack. /M.
Publicerat Maj 17, 200916 yr Fota gärna och skriv en rapport. Vi gjorde för några år sedan 5 oljefat, ungarna i föreningen och jag. Innehållet i 3 fat blev perfekt, 1 blev bra på ena sidan men resten hade inte kommit igång (för låg temperatur) och det sista fatet hade kantrat lite under natten så all kol låg och glödde på morgonen. Men det blev iallafall ca 700 liter som ungarna sålde i 10 literspåsar. Kul idé för klasskassan eller fotbollsresan för man får verkligen göra hela jobbet själv och håva in slantarna som resultat.
Publicerat Maj 17, 200916 yr Författare Det här låter kul. Har en hög med asp som jag klöv förra året till att elda i vedspisen 34cm lång spisved.. Den måste gå bra, men nog går det med vilket lövträ som helst? Eller? Fn du får bli min kolarguru . Nästa fråga är ju hur hårt man ska elda på utsidan, förutsätter att man ska elda runt om tomfatet... Blir väl att ta på sig slokhatten och lyssna på Dan Andersson till helgen och elda och kola Ha de
Publicerat Maj 18, 200916 yr Ja, du ska elda runt om. Tempen ska vara straxt över 100 grader i mitten. Men det är viktigt att brasan inte blir för kraftig från början medans det fortfarande finns syre kvar i tunnan, men det ger sig nästan automatiskt. Vilket löv som helst går, men aspen är det ju väldigt låg densitet på vilket gör det hela enklare. Björk däremot som har relativt hög densitet är det mycket svårare att på bra.
Publicerat Maj 18, 200916 yr Författare Om man borrar ett litet hål i tunnan då borde ju alla vedgaser ta sig ur i det, borrar man ett 10mm hål i botten och vänder tunnan då kommer ju det högst upp och då borde ju vedgaserna ta sig ur igenom hålet, eller tänker man fel nu????????
Publicerat Maj 18, 200916 yr http://www.alternativ.nu/users/handbok/han...tallarbete.html scrolla ner en bit
Publicerat Maj 24, 200916 yr Författare Ja så har man tänt sin första grillkols mila Får väl se imorgon vad som är kvar i tomfatet... Men jag fyllde det med aspved så förhoppningsvis så blir det grillkol.
Publicerat Maj 24, 200916 yr Såg om det här på Skitiga jobb på Discovery för ett tag sen. Men där eldade dom inne i en typ sjöcontainer. Lastade in med traktornstängde dörren och tände underifrån i ett hål i botten. Däremot var väl det enda hålet i lådan så det blir ju inget drag i burken. Sen låg det aslänge och kolade. Rätt skoj då Mike frågade om det inte var farligt att vistas i dammet. Svaret blev, nänä det är ju bara naturliga grejer det här
Publicerat Maj 24, 200916 yr Skitiga jobb e ju bäst Men han tycker betongarbetare e konstiga han har ju bara varit på tre amrikanska företag P.S. ska gå bygg mot betong
Publicerat Maj 24, 200916 yr Om man borrar ett litet hål i tunnan då borde ju alla vedgaser ta sig ur i det, borrar man ett 10mm hål i botten och vänder tunnan då kommer ju det högst upp och då borde ju vedgaserna ta sig ur igenom hålet, eller tänker man fel nu???????? om man borrar hål i tunnan borde syre komma ner till "kolen", då torde den antända. Andreas
Publicerat Maj 25, 200916 yr Trevligt projekt egen-skjutet kött grillat på egen-gjord kol blir är väl rätt skoj i detta urbaniserade samhälle.
Publicerat Maj 25, 200916 yr Ja så har man tänt sin första grillkols mila Får väl se imorgon vad som är kvar i tomfatet... Men jag fyllde det med aspved så förhoppningsvis så blir det grillkol. Har du öppnat den än? /Lasse
Publicerat Maj 25, 200916 yr Författare Jo då, men allt tyder på att det har inte blivit varmt nog inne i tunnan. Pratade med en expert som brukar göra kolmilor här i Orsa. Jag skulle tydligen inte låtit luftskruven varit öppen i tomfatet... Det gjorde att veden inte förkolnade som den skulle p.g.a för låg temp inne i tunnan... Men vad fn, "ROM BYGGDES INTE PÅ EN DAG" å en jakthund blir ingen champion första försöket heller Jag tänder väl på nytt i veckan och hoppas på bättre resultat... I eftermiddag ska jag ge mig ut och vaska guld i en å här i Orsa, får väl bli rik på det istället när kolningen gick som den gjorde...
Publicerat Maj 25, 200916 yr Om man borrar ett litet hål i tunnan då borde ju alla vedgaser ta sig ur i det, borrar man ett 10mm hål i botten och vänder tunnan då kommer ju det högst upp och då borde ju vedgaserna ta sig ur igenom hålet, eller tänker man fel nu???????? Har för mig att jag hört att man kan borra hål och placera hålet nedåt. Trycket gör att inget syre kommer in och vedgaserna i sig brinner upp och minskar eldningsvedsbehovet något. Har dock inte provat själv.
Publicerat Maj 27, 200916 yr Författare Ja i morgon så tänder jag min grillkolmila igen, men nu så stänger jag luftskruven och låter tempen stiga... Sen kanske ni kan börja beställa Torsmo grillkol över det här forumet.... Ja vi får väl se hur resultatet blir framåt fredag morgon.........
Publicerat Maj 29, 200916 yr Gammalt tillbaka så gjorde man milorna med torv och jord som mantling runt veden. Sedan så tände man uppifrån i mitten. Jag var bara 5-7 år gammal när morfar gjorde en mila i stugan. Botten av den finns fortfarande kvar och lite grann av kolen finns i en säck i stugan. Jag vet att han gjorde en skorsten i trä och hade små ventilationshål runt milan som öppnades eller tätades beroende på hur röken från skorstenen såg ut och betedde sig. Tyvärr så är den här typen av kunskap på väg bort och hade jag bara vetat av någon gamling som varit med och kolat så hade jag gärna lärt mig det "the old fashion way". Jag var för ung för att minnas och morfar hade varit över hundra om han levt. Björk finns hur mycket som helst i stugan och plats med däremot är det sämre med tid då milan måste övervakas minst en vecka efter att den brunnit klart innan den rivs.
Publicerat Maj 29, 200916 yr Hittade det här i den eviga cyberrymden. Tänk att man minns en del fast det snart är 40 år sedan men som man säger "små grytor har också öron" http://www.utsidan.se/cldoc/761.htm Minns också hur rädd han var för att det skulle komma in för mycket syre vilket kunde orsaka att syret och CO halten kom upp till explosiv blandning vilket tydligen inte var så bra.
Publicerat Maj 29, 200916 yr Författare Ja vi får se i morgon hur resultatet blev. Har eldat runt tunnan nu idag från 9:00 till 15:30... Nästa projekt blir nog en liten liggmila tänker gräva en grop och lägga asp och alved , björk ca 2m långt och 1m djupt och 1 m brett. Känns lite kul att gå och kola eller vad man ska säga under dagen . Skruvade lite i min gamla Toyota tercel också under dagen... Ja vi får se imorgon...
Publicerat Maj 30, 200916 yr Författare Jaha så nu har man en skottkärra full i grillkol... Riktigt kol ser det ut att vara också, inga små skärvor till kol som i de påsar man köper.... Får nog säga att jag är fullt nöjd med resultatet... Lite lärdom blev det också.... Dels att man ska elda rätt hårt runt tunnan och att ingen luftskruv ska vara öppen.. När man eldar ett fullt tomfat så bör man elda i minst 5 timmar... Men lite kul och intressant var det, nästa gång ska det bli en liggmila...
Publicerat Juni 1, 200916 yr Författare Nu har vi testat att grilla med vårt eget kol här i byn... Funkar kanon, men det blir fn så mycket hetare, man lär höja upp grillgallret ett snäpp och vända grillobjektet tidigare än vanligt.... Pröva nu detta allihop....