Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

God marinad och vildsvinskebab

Featured Replies

Publicerat

Jag uppfann en himlans god marinad till wokkött härom dagen. Receptet är delvis baserat på ett recept jag hittade på någon webbsida. Till ca 200 g kött tar man 1 msk ostronsås, 1/2 msk japansk soya och 1/2 msk äppelcidervinäger och blandar ihop allt. Krydda med ca 1 tsk ingefära eller mer beroende på vilka preferenser man har. Häll marinaden över köttet, blanda runt ordentligt och låt det marinera ett tag. Marinaden smakar inte speciellt gott som den är men när köttet är wokat så blir det sååå gott!

Jag använde lövbiff i min anrättning men marinaden funkar nog till allt kött. Jag skulle vilja testa att woka vildsvinskött men behöver då någon typ av vildsvinskebab, så att köttet verkligen blir genomstekt. Hur gör man kebabkött av vildsvin (och annat kött) på bästa sätt? Fryser en stek och karvar med kniv? Köper en dyr kebabköttsmaskin? Trollar?

Alla tips mottages tacksamt! ^_^

Publicerat
Jag uppfann en himlans god marinad till wokkött härom dagen. Receptet är delvis baserat på ett recept jag hittade på någon webbsida. Till ca 200 g kött tar man 1 msk ostronsås, 1/2 msk japansk soya och 1/2 msk äppelcidervinäger och blandar ihop allt. Krydda med ca 1 tsk ingefära eller mer beroende på vilka preferenser man har. Häll marinaden över köttet, blanda runt ordentligt och låt det marinera ett tag. Marinaden smakar inte speciellt gott som den är men när köttet är wokat så blir det sååå gott!

Jag använde lövbiff i min anrättning men marinaden funkar nog till allt kött. Jag skulle vilja testa att woka vildsvinskött men behöver då någon typ av vildsvinskebab, så att köttet verkligen blir genomstekt. Hur gör man kebabkött av vildsvin (och annat kött) på bästa sätt? Fryser en stek och karvar med kniv? Köper en dyr kebabköttsmaskin? Trollar?

Alla tips mottages tacksamt! ^_^

Bra fråga,, ska kolla med min kompis kocken :o

Publicerat
Fryser en stek och karvar med kniv?

Tror du är på rätt spår här. Halvfrys eller vad man ska säga. (Är det stelfruset får du nog ta fram yxan och gå loss). När man gör carpaccio (råa ubertunna skivor oxfilé) fryser man köttet så att det fortfarande går att skära med kniv. Det går i princip inte att få tillräckligt tunna skivor annars. Borde funka att göra kebabstrimlor enligt samma princip. Har du djupfryst kött funkar det säkert om du plockar det halvtinat.

Mvh. Fitzo

Publicerat

Hej

Jag brukar frysa in "stavar" (sparar rullen på alla djur) av kött som jag stoppar ner i strimlaren på matberedaren, funkar perfekt :D