Publicerat Maj 25, 200917 yr Bakom mitt hus är det ett litet hygge, igår när syster och mor plockade murklor så kom 2 små älgkalvar utspringades och lockade ur en liten sly dunge. Dom kom hem och hämtade mej och vi tittade lite på dom på håll om kon skulle vara i närheten. Nu gick jag tillbaka dit i dag och kalvarna går och lockar på samma ställe och lockar jag kommer dom som små kanonkulor! Ringer polisen och det svar jag fick var att det inte är inrapporterat nån olycka så jag ska gå å titta i morgon om dom är kvar och är dom det så ska jag ringa igen så skulle polisen ringa någon kontaktman som skulle avliva dom?!? Ska jag bara skita i dom? hur länge lämnar kon egentligen kalvarna? tror ni kon lever än? Vad är egentligen lagligt i denna fråga, vad skulle ni gjort?
Publicerat Maj 25, 200917 yr jag skulle ringa till polisen igen och säga att du kan skjuta dom? de känns ju lite barbariskt att inte göra det tkr jag iaf
Publicerat Maj 25, 200917 yr Nu kanske jag avslöjar min enfald här men jag har fått berättat för mig att kon kan lämna kalvarna under ganska långa tider för att enbart återvända och ge dem di, jag ser inget som stödjer en tanke om att det är något fel än med situationen, kanske det faktum att kon inte har flyttat på kalvarna efter det att hygget borde ha varit helt nedvittrat med folkdoft i så fall, när kalvar är så där små behöver de mat med regelbundenhet eller så blir de snabbt mycket svaga, att de kommer på egna ben talar ju för att de inte saknar energi. Nu kan jag som sagt ha fel och de är inget mer med det, men visst måste man vara klar över att de är utan mor/ko innan man viddtar åtgärder. /Christian
Publicerat Maj 25, 200917 yr om nu inget annat så kan man ju mata dom själv? inte behöver man väl ta livet av odm söta små
Publicerat Maj 25, 200917 yr Författare Det som gör situationen konstig är att kalven följde syster igår och idag så kom den rakt på mej och sökte di, min erfarenhet sen jag hade korna är att fick dom di som normalt av kon så är det själva fan att få dom att dricka ur en flaska om dom inte är rejält hundriga och det kunde ta upp till 2- 3 dagar innan dom blev det. Även mjölkornas kalvar gör allt när dom är nyfödd att hålla efter mamma lr så ligger dom å trycker i stängselkanten så man har ett helvete att hitta dom, då är det ändå tamboskap så jag tycker älgkalvar borde ha detta beteende ännu mer rotat i sej. Då borde dom ju absolut inte göra så här.. lr??
Publicerat Maj 25, 200917 yr Jag skulle förebyggande kontakta en djurpark eller liknande. Som tidigare sagt tar bensinen slut rätt kvickt på så små kalvar, speciellt om det är varmt. Har inte du björn och annat på dina marker? Trafik är ju kanske inte den vanligaste dödsorsaken i glesbyggd. Synd att skjuta dom, kan ju bli glidare på någon älgfarm och äta äpplen ur tyskarnas händer i stället.
Publicerat Maj 25, 200917 yr Bakom mitt hus är det ett litet hygge, igår när syster och mor plockade murklor så kom 2 små älgkalvar utspringades och lockade ur en liten sly dunge. Dom kom hem och hämtade mej och vi tittade lite på dom på håll om kon skulle vara i närheten.Nu gick jag tillbaka dit i dag och kalvarna går och lockar på samma ställe och lockar jag kommer dom som små kanonkulor! Ringer polisen och det svar jag fick var att det inte är inrapporterat nån olycka så jag ska gå å titta i morgon om dom är kvar och är dom det så ska jag ringa igen så skulle polisen ringa någon kontaktman som skulle avliva dom?!? Ska jag bara skita i dom? hur länge lämnar kon egentligen kalvarna? tror ni kon lever än? Vad är egentligen lagligt i denna fråga, vad skulle ni gjort? Här har du stället! Lång resa för dom kanske men dom får ju ett hem och blir väl omhändertagna. http://www.moosefarm.se/
Publicerat Maj 25, 200917 yr http://se.altavista.com/web/results?itag=o...kgs=1&kls=0 Här finns lite uppslag på ställen som kan tänkas vara lämpliga. Men, är det inte en ond liten en på ögonen den där kalven... Soft on the outside, evil on the inside!
Publicerat Maj 25, 200917 yr Kalvar som blivit av med kon blir "sociala" då dom inte vet hur dom ska bete sig, kon kanske inte har hunnit lära dom detta... vi hade för två år sedan en ensam kalv som gick på våra marker den hade inte vett på att flytta på sig utan gick där den hade blivit lämnad och lockade så fort någon var i närheten. Vi såg den första gången ett par veckor innan sep. jakten början och efter som vi var och grejade med pass mm såg och hörde vi den så fort vi var i närheten och när vi såg den dagen innan jakten var det inget tvivel om att den var ensam så det första vi gjorde på morgonen var att söka upp och avliva den... Det var faktiskt inte ens roligt att få vara den som fick skjuta... så kolla varje dag om de går på samma ställe och ni verkar ju komma rätt nära så ni ser hur hullet verkar från dag till dag. Ni kan ju oxå gå en större runda runt dem och se om du ser spår efter något stort djur.
Publicerat Maj 27, 200917 yr Här har du stället! Lång resa för dom kanske men dom får ju ett hem och blir väl omhändertagna. http://www.moosefarm.se/ Moosegarden i Jämtland är kanske kortare sträcka att färdas till? Tycker förövrigt också det är mycket otrevligt med kalvar som blivit av med sin moder och jag hoppas att ni har tur att skicka iväg dem innan ett rovdjur tar dem.
Publicerat Maj 27, 200917 yr Vi hade på min mark för 2 eller 3 år sedan en kalv som irrade runt helt själv, såg den under en veckas tid. Iofs precis vid jaktens start i oktober. Den var otroligt liten och smal. Den var det första djur som vi sköt då. Två dagar senare hittade jag kossan ca 600m bort, hon levde men var riktigt risig, kunde knappt rese sig upp men staplade iväg på vingliga ben. För risigt för mig att kunna skjuta men hon sprang ut till en passkytt som sköt henne. Det visade sig att hon hade riktigt kraftig juver inflamation. Hade typ som en 5:ans fotboll mellan benen.
Publicerat Maj 27, 200917 yr Moosegarden i Jämtland är kanske kortare sträcka att färdas till? Tycker förövrigt också det är mycket otrevligt med kalvar som blivit av med sin moder och jag hoppas att ni har tur att skicka iväg dem innan ett rovdjur tar dem. Ja, helt klart så är det det! Ja, jag håller med dig att det är tråkigt när dom blir ensamma.
Publicerat Maj 28, 200917 yr Har med sett ett par ensamma kalvar den senaste veckan och jag verkar inte vara den enda som gjort det.. Tråkigt nog yrar dom runt på vägar och öppna marker
Publicerat Juni 5, 200917 yr Om ni tittade på TV4 skaraborg igår så var det med en annan upphittad kvigkalv. Går att se repris på deras hemsida. Kalven var när den fångades i dåligt skick och någon kon hade inte synts till. Kalven hade då försökt ta kontakt med allt som rörde sig från hästar, människor och bilar. Kalven har nu fått ett nytt hem i en älgpark och får mat var 2-4 timme dygnet runt för att överleva. Polisen samtyckte till omhändertagandet men Yvonne Lundell, handläggare på naturvårdsverket, säger att kalven skall släppas tillbaka i det fria (läs dö svältdöd) annars har polisen andra resurser att ta hand om problemet (läs avliva). Om man nu hittar ett nytt hem och någon är villig att ta hand om kalven så anser jag att det bara är att godkänna. Att kalven bara observerats några timmar stämmer förövrigt inte utan det handlar om längre tid och bedömningen var att den inte skulle klara en natt till när den omhändertogs. http://nyhetskanalen.se/1.1033430/2009/06/..._hand_om_kalven
Publicerat Juni 5, 200917 yr Hur ofta är ni uppe på platsen? Har kon haft chansen att vara dit och ta igen dem? Rör dem inte vad ni än gör, tror inte moder älg uppskattar folklukt på sina små... Låt dem vara, låt naturen ha sin gång och gå inte dit mer på minst en vecka. /Jonas
Publicerat Juni 5, 200917 yr Kalven som jag nämnde fick gott om tid att hitta tillbaka till sin ko eller tvärt om och innan den fångades in var det ingen som tagit i den och lämnat vittring. Och på de ställen den observerades var vid sådanna ställen det vistas folk till och från. saxat från Vilt och vetande "Älgkalvarna föds i slutet av maj och början av juni. De föds tidigare i de södra delarna av landet än i norr. Vid födseln är de alldeles rödbruna och väger mellan tio och femton kilo." "Kalvarna är snabbt på benen efter födseln och kan följa sin mor efter någon timme. Som nyfödd dricker kalven bara mjölk, men börjar ganska snart smaka på växter. Den lär sig sedan successivt äta växtföda och framåt oktober-november slutar den att dia helt." Är därför tveksam till att en kalv som bedömdes vara ca 1 vecka gammal skulle klara sig ytterligare 1 vecka själv... /Martin
Publicerat Juni 18, 200916 yr Smidigt naturvårdsverket... http://arbetarbladet.se/nyheter/ockelbo/1.1132951
Publicerat Juni 20, 200916 yr Det är väl så också att om man börjar ta hand om alla älgkalvar som allmänheten tar hand om blir det mer och mer legitimt att ta hand om djur. I många fall är det ändå så att om man lämnar kalven där man ser den så kommer kon tillbaks till den. Det finns givetvis fall då kon inte är kvar i livet etc men att folk har sån förkärlek att ta hand om djur är ju inte alls bra. Likt det som hände i Mårdsel ovanför Boden där länsstyrelsen och naturvårdsverket fick en massa klagomål på hur de hanterat saken men inte en enda ifrågasatte uppgiftslämnarens berättelse. Bara en sån sak att han säger att han gått och spårat kon VARJE dag sedan han tog hand om kalvarna säger ju en del om hur FEL man kan göra bara för att man inte har riktigt koll på vad som ska göras. I de alra flesta fall är det ändå så att kon hittar tillbaks till sin kalv även om det kan ta lite tid.