Publicerat Maj 28, 200916 yr Regeringen kommer med ett förslag nästa vecka där blandannat rovdjursfrågorna ska flyttas från Naturvårdsverket och till Länstyrelserna. Det var på tiden http://www.jagareforbundet.se/news/okat_lokalt_inflytan.asp När jag hörde denna nyhet så aplåderade jag och skrek äntigen.
Publicerat Maj 28, 200916 yr Regeringens avsikt är att viltförvaltningsdelegationerna ska vara sammansatta av politiska företrädare och representanter från olika samhällsintressen, exempelvis naturvårdsorganisationer, samhällsföreningar, byalag, markägarorganisationer och näringsföreträdare. Där skulle jag vilja sitta med och lyssna när debatten kommer igång.. Men det är bra och sunt att det äntligen vart på detta viset,, kommer nu bara vargjakten igång också, så dör förhoppningsvis rovdjurdebatten ut av sig självt...kanske..
Publicerat Maj 28, 200916 yr Nu kommer "pessimistkonsulten" Jag tror inget på det för än jag sitter i skogen på vargjakt. Det är fortfarande långt mellan te.x Karlstad och skogen där vargen finns. Och det är lika lång på flera andra ställen i Sverige. Men visst är det ett steg åt rätt håll.
Publicerat Maj 28, 200916 yr för mig är det helt uteslutet att vilja jaga varg, men det finns säkert de som vill så jag är positiv till beslutet Andreas
Publicerat Maj 28, 200916 yr Smart drop down av centern veckan innan EU-valet. Mycket bra hursomhelst, tack till de som fick det att hända, och då pratar jag inte om politikerna. Tillhör en av dom får som inte varit orolig även om jag trodde det skulle ske först till nästa val. Men det är smart hanterat, ge jägarna det dom önskar mest och samtidigt hantera motståndarna i god tid för att andra frågor skall bli viktigare innan valet. EU valet f.ö, en demokratisk rättighet...eller en medborglig skyldighet? Läs på och lägg rösten där den behövs.
Publicerat Maj 29, 200916 yr Nu kommer "pessimistkonsulten" Jag tror inget på det för än jag sitter i skogen på vargjakt. Det är fortfarande långt mellan te.x Karlstad och skogen där vargen finns. Och det är lika lång på flera andra ställen i Sverige. Men visst är det ett steg åt rätt håll. Jag skulle tolka detta som ett riktigt positivt beslut för de län som har problem med varg. I många länsstyrelser finns det tjänstemän som är negativa till jakt men man bör tänka på att det är politikerna som styr, inte tjänstemännen. Här har man en otroligt stor chans att kunna påverka, som lokal och regional politiker lever man och verkar mitt bland sina väljare. Det är inte som i Riksdagen, där man kan vara ganska anonym vid konsekvens av sitt eget handlande. Jag håller med MKJ, gå och rösta i EU valet. Det dör människor varje dag i kampen för att få denna, för oss, självklara medborgliga möjlighet (plikt).
Publicerat Maj 29, 200916 yr Jag håller med MKJ, gå och rösta i EU valet. Även jag håller med om detta, rösta nu när vi har chansen att visa vad vi tycker.
Publicerat Maj 29, 200916 yr EU valet f.ö, en demokratisk rättighet...eller en medborglig skyldighet? Läs på och lägg rösten där den behövs. Jag håller med MKJ, gå och rösta i EU valet. Det dör människor varje dag i kampen för att få denna, för oss, självklara medborgliga möjlighet (plikt). Även jag håller med om detta, rösta nu när vi har chansen att visa vad vi tycker. Självklar ska alla ställa upp och rösta. Det är våran skyldighet. Inte för jag vill påtvinga någon här något parti, men jag hörde på radion i dag att Miljöpartiet i senaste opinonsundersökningen var tredje störst parti i EU valet. Och det är då inget bra i jaktfrågor. Så ta och offra några minuter av era liv och gå och rösta. Andra offrar sina liv för den rättigheten.
Publicerat Maj 29, 200916 yr FY FAN VAD JAG ÄR GLAD!! Äntligen! Mer finns att läsa på bloggen förövrigt...
Publicerat Maj 29, 200916 yr Smart drop down av centern veckan innan EU-valet. Mycket bra hursomhelst, tack till de som fick det att hända, och då pratar jag inte om politikerna. Tillhör en av dom får som inte varit orolig även om jag trodde det skulle ske först till nästa val. Men det är smart hanterat, ge jägarna det dom önskar mest och samtidigt hantera motståndarna i god tid för att andra frågor skall bli viktigare innan valet. EU valet f.ö, en demokratisk rättighet...eller en medborglig skyldighet? Läs på och lägg rösten där den behövs. Mer drop down här broder! http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2973985.svd
Publicerat Maj 29, 200916 yr Författare Läs här mina vänner här är en sammanfattning av det hela. http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/72/23/cb0bb544.doc
Publicerat Maj 29, 200916 yr "Antalet föryngringar bör dock inte understiga 250, motsvarande totalt 1 250 individer, och det är angeläget att spridningen av lodjuren fortsätter i södra Sverige" Detta är naturligtvis kontroversiellt, men samtidigt oundvikligt. Mellansverige Värmland/Västergöt.-Uppland/Gästrikland har själva burit majoriteten av lodjuren de senaste åren. "att införlivandet av de genetiskt friska individerna i första hand sker genom att underlätta för naturligt invandrade vargar, t.ex. genom att flytta indi¬vid¬er från renskötselområdet till populationen utanför renskötsel¬om¬rådet, och i andra hand genom aktiv utplantering av vargar som häm¬tas från genetiskt friska populationer med östligt ursprung" Känner rätt många som är övertygade att så redan sker. Vargar dyker upp från tomma intet och är tämligen oskygga. Länsstyrelsen är tysta som möss om sådant som skulle kunna bli förstasidestoff i lokalblaskorna. I det stora hela en bra början iaf, frågan är väl vad jakttidningarna skall fylla varg spalterna med nu?
Publicerat Maj 29, 200916 yr Regeringen kommer med ett förslag nästa vecka där blandannat rovdjursfrågorna ska flyttas från Naturvårdsverket och till Länstyrelserna. Det var på tidenhttp://www.jagareforbundet.se/news/okat_lokalt_inflytan.asp När jag hörde denna nyhet så aplåderade jag och skrek äntigen. Om, säger OM det blir verkligehet så är ju allt kanon men jag litar aldrig på vad någon politiker säger, inte ens om deras löften är huggna i sten går det att lita på dom förrän man faktiskt är där!
Publicerat Juni 16, 200916 yr Ett steg i rätt riktning. Hemmavid i Västergötland så har det varit såväl lo som varg in på knutarna ett stenkast från stadsgränsen..Tror att acceptansen för tex varg ökar om man också har rätt att freda sina kreatur och därtill bedriva licensjakt. Jag vill nog tro att medelsvensson då är benägen att acceptera att de stora rovdjuren tar en och annan älg osv. under dessa omständigheter..