Publicerat Maj 30, 200916 yr Hej. Nyligen avlagt skriftliga teorin för jägarexamen. Leker nu med tanken vad man ska skaffa för hagel efter att man klarat hela examen. Blir nog en del lerduva till att börja med men vill även kunna jaga med samma bössa sen när den dagen är kommen. Av någon anledning har jag snöat in på en bock. Automat verkar smidigt och skoj men inte min grej. Kollat på begagnade beretta 686. Verkar få fina testvärden men då är det ju en smärre djungel med alla beteckningar. 686 special, 686 sporting, 686 L och vissa skriver bara 686 i annonsen. Vad skiljer vapnen åt? Kanske rekommendera liknande bössor i samma prisklass? Kommer säkert komma fler frågor från min sida sen när det blir att införskaffa kulvapen. Hoppas ni har överseende med detta. Mvh Carl-David
Publicerat Maj 30, 200916 yr Välkommen till Jaktsnack C-D! Vi får väl försöka uppbåda någontslags tålamod med dina frågor gällande kulvapen då det är dags för det Du får givetvis ställa hur mycket frågor du vill, liksom en del av tanken och meningen med forumet! Innan du gör det så kolla i arean för kulvapen, finns helt säkert en hel del matnyttigt att läsa där redan. När det gäller Beretta så är det helt klart en modelldjungel. Jag tror, utan att veta, att de här 686 Special är en helt vanlig standardbössa faktiskt. Vad som skulle vara special har jag inte en susning om. Hur som så är det vettiga bössor, hittar du sedan någon äldre Beretta med sån här skabbig lackad kolv så kan du ofta göra ett klipp. Lacken drar ned priset men med lite sandpapper och tålamod så går det att fixa en ruskigt fin kolv igen. Ang de modeller du nämner så tror jag att 868 L kan vara Light, brukar ligga runt 2,8 kg typ. Sportingmodellen har en lite kraftigare kolv samt bredare spång.. Bara bössan har ejektor samt utbytbara choker och är i gott skick så spelar det mindre roll vilken modell det är på den tycker jag. Kolla gärna Browning och Mirouku även, de lirar i samma liga ungefär som Beretta kvalitetsmässigt sett. Mvh!
Publicerat Maj 30, 200916 yr Författare Välkommen till Jaktsnack C-D!Vi får väl försöka uppbåda någontslags tålamod med dina frågor gällande kulvapen då det är dags för det Du får givetvis ställa hur mycket frågor du vill, liksom en del av tanken och meningen med forumet! Innan du gör det så kolla i arean för kulvapen, finns helt säkert en hel del matnyttigt att läsa där redan. När det gäller Beretta så är det helt klart en modelldjungel. Jag tror, utan att veta, att de här 686 Special är en helt vanlig standardbössa faktiskt. Vad som skulle vara special har jag inte en susning om. Hur som så är det vettiga bössor, hittar du sedan någon äldre Beretta med sån här skabbig lackad kolv så kan du ofta göra ett klipp. Lacken drar ned priset men med lite sandpapper och tålamod så går det att fixa en ruskigt fin kolv igen. Ang de modeller du nämner så tror jag att 868 L kan vara Light, brukar ligga runt 2,8 kg typ. Sportingmodellen har en lite kraftigare kolv samt bredare spång.. Bara bössan har ejektor samt utbytbara choker och är i gott skick så spelar det mindre roll vilken modell det är på den tycker jag. Kolla gärna Browning och Mirouku även, de lirar i samma liga ungefär som Beretta kvalitetsmässigt sett. Mvh! Vad är det som gör att du tycker man bör ha ejektor på vapnet? Chocker kan jag förstå. Någon bra handlare som säljer begagnade vapen. Tänkte så man inte får nått "sönderskjutet/söndernött" objekt från någon som tävlat eller liknande. En sak jag tänkte var bra med en bock är att man bryter vapnet. Känns som om det är säkrare när man är nybörjare. Automat kan man lätt glömma oladdat tänkte jag.
Publicerat Maj 30, 200916 yr Vad är det som gör att du tycker man bör ha ejektor på vapnet? Chocker kan jag förstå.Någon bra handlare som säljer begagnade vapen. Tänkte så man inte får nått "sönderskjutet/söndernött" objekt från någon som tävlat eller liknande. En sak jag tänkte var bra med en bock är att man bryter vapnet. Känns som om det är säkrare när man är nybörjare. Automat kan man lätt glömma oladdat tänkte jag. Ejektorer är en grundläggande förutsättning för snabbt skytte både på bana och på jakt. En hagelbock som saknar ejektorer lär antingen vara mycket billig eller väldigt gammal. (eller någon obskyr modell...) Vidare tänker du i rätt banor vad gäller en hagelbock. En bruten bössa kan helt enkelt inte ställa till med vådaskott samt visar alla andra att den är "säker". Sen är det viktigaste när man skall köpa ett vapen är att det passar! Det är betydligt viktigare än vad som står inristat på sidan. Kläm på en massa bössor av olika fabrikat hos vapenhandlaren och hitta en bössa som passar dina mått och balans. Står det sedan Browning på den är du nästan komplett Lycka till!
Publicerat Maj 30, 200916 yr Ejektorer är en grundläggande förutsättning för snabbt skytte både på bana och på jakt.En hagelbock som saknar ejektorer lär antingen vara mycket billig eller väldigt gammal. (eller någon obskyr modell...) Vidare tänker du i rätt banor vad gäller en hagelbock. En bruten bössa kan helt enkelt inte ställa till med vådaskott samt visar alla andra att den är "säker". Sen är det viktigaste när man skall köpa ett vapen är att det passar! Det är betydligt viktigare än vad som står inristat på sidan. Kläm på en massa bössor av olika fabrikat hos vapenhandlaren och hitta en bössa som passar dina mått och balans. Står det sedan Browning på den är du nästan komplett Lycka till! förstår inte varför nån villa ha ejektorer ser hela tiden på banan då gubbarna skjuter och hyslorna flyger och skräper, medan vi "snortölpar" fint blockar ut hylsan och kastar den i soptunnorna. vill man skjuta snabbt och ha flygande hylsor skaffa halvauto eller en pump
Publicerat Maj 30, 200916 yr förstår inte varför nån villa ha ejektorer ser hela tiden på banan då gubbarna skjuter och hyslorna flyger och skräper, medan vi "snortölpar" fint blockar ut hylsan och kastar den i soptunnorna. vill man skjuta snabbt och ha flygande hylsor skaffa halvauto eller en pump Jag vill se någon med en pump eller en auto som laddar lika snabbt som jag vid en flush Och nej, man låter inte tomhylsorna flyga ut, man tar emot dem med högerhanden när de flyger ut och kastar dem i sophinken eller stoppar dem i fickan (alternativ plockar upp dem efteråt om det är jakt).
Publicerat Juni 1, 200916 yr förstår inte varför nån villa ha ejektorer ser hela tiden på banan då gubbarna skjuter och hyslorna flyger och skräper, medan vi "snortölpar" fint blockar ut hylsan och kastar den i soptunnorna. Precis som Wizard skriver: man fångar dem med handen. Och står du på på en "hot corner" vid en flush så är en tvåpiping med ejektorer det tveklöst snabbaste du kan skjuta med.... vill man skjuta snabbt och ha flygande hylsor skaffa halvauto eller en pump Tre skott kanske, men ska du skjuta fyra lär du inte hinna med..... /T
Publicerat Juni 1, 200916 yr Precis som Wizard skriver: man fångar dem med handen. Och står du på på en "hot corner" vid en flush så är en tvåpiping med ejektorer det tveklöst snabbaste du kan skjuta med....Tre skott kanske, men ska du skjuta fyra lär du inte hinna med..... /T där har du nog fel min vän , har lagligt 7 skott+ 1 på min hagelbysse försök hinna med då ni kommer över på andjakten
Publicerat Juni 1, 200916 yr där har du nog fel min vän , har lagligt 7 skott+ 1 på min hagelbysse försök hinna med då ni kommer över på andjakten Jo men en normal flush är på 200-400 duvor
Publicerat Juni 1, 200916 yr Författare Kan köpa en begagnad bössa från en privatperson? Bör man kolla upp något speciellt på vapnet? Någon som vet en affär som säljer begagnade vapen till rätt kurs eller har bra priser på nya?
Publicerat Juni 1, 200916 yr Ang omladdning så är det väl en träningssak som vanligt? Tycker man laddar halvautomaten hyfsat fort.. Vet att när vi skjuter trippléer på tid så är halvautomaten galet mycket snabbare än brytvapen oavsett skicklighet och erfarenhet. Att köpa hagelbössa privat går utmärkt. Kan vara lite småknepigt att avgöra skicket på bössan om man är lite ovan kanske men tar du med dej någon kunnig och intresserad så går det nog bra. Mvh!
Publicerat Juni 1, 200916 yr Kan köpa en begagnad bössa från en privatperson? Bör man kolla upp något speciellt på vapnet? Någon som vet en affär som säljer begagnade vapen till rätt kurs eller har bra priser på nya? Hur man kontrollerar ett brytvapen skrev jag om i nummer 2 av VT vill jag minnas, du kan beställa ett ex av redaktionen. Jakt&Friluftsgården utanför Lund. Kan i bland vara riktigt riktigt billiga, men har som regel en jävla omsättning på sina egna begagnade pangar så man måste mer eller mindre passera dagligen om man ska ha en chans..... Men nya är priset det samma var helst man tittar verkar det som. Är det en jävla massa begagnade bössor du vill se så är Kjell i Sjöbo ett alternativ. Eller Torsbo. Eller Kjell i Götene. /T
Publicerat Juni 1, 200916 yr Ang omladdning så är det väl en träningssak som vanligt? Tycker man laddar halvautomaten hyfsat fort.. Vet att när vi skjuter trippléer på tid så är halvautomaten galet mycket snabbare än brytvapen oavsett skicklighet och erfarenhet.Att köpa hagelbössa privat går utmärkt. Kan vara lite småknepigt att avgöra skicket på bössan om man är lite ovan kanske men tar du med dej någon kunnig och intresserad så går det nog bra. Mvh! Det är definitivt en vanesak, men med en självöppnande SvS kan man ladda om jävligt fort...... /T
Publicerat Juni 1, 200916 yr Om jag var du skulle jag leta efter en sportskyttemodell, dvs med bred spång, tyngre osv om du ska skjuta mycket lerduvor. De utpräglade jaktbockar jag testat har nämligen varit smått obehagliga mot axeln på banan. Men ta det för vad det är värt, jag är ingen expert...
Publicerat Juni 2, 200916 yr Kollat på begagnade beretta 686. Verkar få fina testvärden men då är det ju en smärre djungel med alla beteckningar.686 special, 686 sporting, 686 L och vissa skriver bara 686 i annonsen. Mvh Carl-David 68x är basmodellen av Berettas hagelbock, 687 är en lite mer genomarbetad variant på samma tema, 680 en tidigare variant för tävling och 682 är ytterligare ett pinhål upp från 687. Jaktversioner 686 Silver Essential/S686/686S Introducerades 1994, 70/76mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Relativt enkel gravyr 686 Whitewing Introducerades 1994, 70/76mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Viltmotiv på gravyren som är ganska enkel "whitewing dove" 686Onyx Introducerades 1992, 70/76mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Svart låda med Beretta i guld S686SilverPigeon Introducerades 1994, 70/76mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Scroll och viltgravyr S686SilverPigeon II Introducerades 1999, 70/76mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Engelsk scroll och viltgravyr (fågel) 686UltraLight Introducerades 1992, aluminiumbaskyl, 70mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Scroll och viltgravyr 686UltraLight Deluxe Introducerades 1992, aluminiumbaskyl, 70mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Scroll och viltgravyr med guldinlägg Allt enligt Wilson, beretta fashionistas kan säkerligen komma med mer detaljer.... /T
Publicerat Juni 3, 200916 yr Författare 68x är basmodellen av Berettas hagelbock, 687 är en lite mer genomarbetad variant på samma tema, 680 en tidigare variant för tävling och 682 är ytterligare ett pinhål upp från 687.Jaktversioner 686 Silver Essential/S686/686S Introducerades 1994, 70/76mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Relativt enkel gravyr 686 Whitewing Introducerades 1994, 70/76mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Viltmotiv på gravyren som är ganska enkel "whitewing dove" 686Onyx Introducerades 1992, 70/76mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Svart låda med Beretta i guld S686SilverPigeon Introducerades 1994, 70/76mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Scroll och viltgravyr S686SilverPigeon II Introducerades 1999, 70/76mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Engelsk scroll och viltgravyr (fågel) 686UltraLight Introducerades 1992, aluminiumbaskyl, 70mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Scroll och viltgravyr 686UltraLight Deluxe Introducerades 1992, aluminiumbaskyl, 70mm patronläge, enkeltryck, ejektor, 28" pipa, MobilChoke Scroll och viltgravyr med guldinlägg Allt enligt Wilson, beretta fashionistas kan säkerligen komma med mer detaljer.... /T Kanonsvar! Precis sån fakta jag sökte. Vars finner man mer information likt denna? Fashionistas = Berettagalningar?
Publicerat Juni 3, 200916 yr Kanonsvar! Precis sån fakta jag sökte. Vars finner man mer information likt denna? Fashionistas = Berettagalningar? RL Wilson skrev boken om Beretta, prova och söka på Beretta och Wilson på nått internetantikvariat som www.abebooks.com. Edit: RL Wilson, The World of Beretta : An International Legend (ISBN: 185367432X / 1-85367-432-X) Fashionistas = slang för modefreak som har stenkoll på det senaste modet.... /T
Publicerat Juni 28, 200916 yr Författare Nu har jag klarat licensen och börjat lite mer seriöst kolla på bössor. Var in på team sportia och kollade på en Franchi falconet s alu.. Kändes kanon i handen och väldigt gediget intryck. Den gick lös på 11 drygt. Kan detta vara en bra bösa? Värt att kliva upp i pris och köpa en ny bössa eller ska jag satsa på en begagnad beretta 686 eller liknande? Lincoln var också ett vapen de hade till lägre kurs men den kändes lite segare än franchi:n. Går väl till sig efter ett tag?
Publicerat Juni 29, 200916 yr Nu har jag klarat licensen och börjat lite mer seriöst kolla på bössor.Var in på team sportia och kollade på en Franchi falconet s alu.. Kändes kanon i handen och väldigt gediget intryck. Den gick lös på 11 drygt. Kan detta vara en bra bösa? Värt att kliva upp i pris och köpa en ny bössa eller ska jag satsa på en begagnad beretta 686 eller liknande? Lincoln var också ett vapen de hade till lägre kurs men den kändes lite segare än franchi:n. Går väl till sig efter ett tag? Med risk för att låta elakare än vad det var tänkt.... Man kan inte göra en vettigt gjord hagelbock ny och sälja den i handeln under runt 15000:- kronor. Franchin är ingen höjdare sett till kvalitet, Lincoln ska du inte ens titta åt.... Och egentligen ska man nu efter den senaste höjningen pga valutan höja den ribban till 20 000:-. Ett alternativ kan vara, notera kan vara Fabarm Elos. Men jag hade hellre trålat begagnatträsket - för 10000:- kan man hitta jäkligt fina vapen. /T
Publicerat Juni 29, 200916 yr Med risk för att låta elakare än vad det var tänkt....Man kan inte göra en vettigt gjord hagelbock ny och sälja den i handeln under runt 15000:- kronor. Franchin är ingen höjdare sett till kvalitet, Lincoln ska du inte ens titta åt.... Och egentligen ska man nu efter den senaste höjningen pga valutan höja den ribban till 20 000:-. Ett alternativ kan vara, notera kan vara Fabarm Elos. Men jag hade hellre trålat begagnatträsket - för 10000:- kan man hitta jäkligt fina vapen. /T Är det här bra? verkar billig?? http://www.fritidvildmarksliv.se/visa_vape...light_9166.html
Publicerat Juni 29, 200916 yr Lincoln var också ett vapen de hade till lägre kurs men den kändes lite segare än franchi:n. Går väl till sig efter ett tag? Först så är det klart att om du har råd att satsa så är Lincoln inget val, precis som pmt påpekar. Och för att få saker på klart från början är han långt kunnigare på hagelvapen än jag är. Dock tänker jag lite sticka ut hakan: Jag har en Lincoln Premier C inhandlad ny för cirka fem år sedan för cirka 550 €, och är på det hela taget nöjd med den. Tycker om att ha stålgodkända pipor och utbytbara chocker samt 76 mm patronlängd för andra skottet. De enda problem den hittills haft kan alla skyllas på bristande vapenvård/okunskap från min sida. Men som sagt: har du pengarna så köp en begagnad Beretta/Browning/Miroku eller liknande. Vet att jag kommer att få en skopa ovett för det här
Publicerat Juni 29, 200916 yr Är det här bra? verkar billig??http://www.fritidvildmarksliv.se/visa_vape...light_9166.html Jo, det är ett bra pris för en ny Browning 525 - mycket bra tom, även om jag personligen tycker att den är lika "felplacerad" som Berettas Ultra Light.... /T
Publicerat Juni 30, 200916 yr Författare Kan ni rekommendera några andra alternativ på begagnade hagelbockar? Lägga in länkar från blocket. Spelar det någon större roll vilken 686 bössa man köper årsmodell mm? Hittade t.ex en Beretta 686 UL för 7500 hos en vapenhandlare. Samma vapenhandlare har andra 686 för 15000. Vad som kan utläsas ur annonstexten är att vapnen skall hålla ungefär samma skick. Hur kan denna prisskillnad vara. Det jag kan komma fram till är att: Kan jag gå på en mina och köpa en "kalle-anka bössa" om man köper fel modell av 686? Behöver inte världens mest extrema hagel då man är nybörjare utan är ute efter ett kvalitetsvapen som tjänar mig väl under många år Kanske finns en tråd om det men hur går man till väga för att köpa ett begagnat vapen? Mvh
Publicerat Juni 30, 200916 yr http://www.fritidvildmarksliv.se/begagnade..._plus_9824.html Såg att de hade en Begagnad GTI Ultra plus på samma sida som B525:an! Detta är en mycket bra bössa för 10000! I med Teague choker och sedan är du redo för ett äventyr Med undantag för en riktig svulstig custom FN B25:a så är denna bössan mitt förstahandsval. Jag vet, har en själv
Publicerat Juni 30, 200916 yr fråga, vad gör browningen så bra ? :S pillade på en 325/525 kommer inte riktigt ihåg vilken och var inte speciellt imponerad :S