Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka M55

Featured Replies

Publicerat

Var ut ikväll för att testa hur mitt nyförvärv, Tikka m55 i .222r, gick att skjuta med jaktmatch.

Bössan är i org skick, dvs ej plastad el.dyl, o bestyckad med en 3-9x40 kikare i optilock ringmounts

Vet att det diskuterats på andra forum ang jaktmatch i m55:an men inte hittat ngn tråd om det här.

Resultatet idag var väl alltifrån MKT bra=12mm till skitkasst=40mm.

Till mångt o mkt tror jag det handlade om skytten men å andra sidan har jag aldrig presterat så dåligt förr.

Justerade iof in kikarinställningen mellan serierna vilket jag ibland upplevt att det kan bli ett sättskott innan de går till sig 100%.

Men de vet ja ju inte om de var.

Men de sämsta serierna kom i direkt anslutning till kikarjustering.

Största justeringen gjordes mellan serie 2 o 3.

Ngt annat jag tänkt mkt på är hur hårt trycket var ställt (nerställt nu).

Mer än en gång jag fick börja om med ny inandning för att det aldrig small o ibland hoppade jag till i skottet.

Nu e frågan om det kan orsakat de dåliga skottbilderna, dvs avtryckets hårdhet.

Då jag sköt med mkt bestämt avtryck fick jag också de bästa skottserierna (nr1 o 9).

Alla 11 serier var med 3 skott, uträknat genomsnitt 25mm.

Så här såg de ut.

post-399-1244063969_thumb.jpgpost-399-1244063435_thumb.jpg

Nu till mina funderingar.

*Ska jag va nöjd med bössans prestation tillsammans med ammunitionen (jaktmatch) eller bör jag kunna få ner de ÄNNU mer med handladdat?

* Ngn som ägt och hittat de perfekta laddningarna till en Tikka m55, främst fmj men även halvmantlat?

Såg nån tråd om Sierra nr:1410 skulle va grym till fågel. Funkar den bra i Tikkan?

*Vilken presition kan man förvänta sig av en .222r på 80m? 15mm o neråt eller?

* Bör den plastbäddas?

*ska byssen byta skytt rent av :wacko::D:lol:

Ser gärna att tråden hålls öppen för andra andra frågor om just Tikka m55.

Publicerat

Jag hade inte varit nöjd, min morbror har en sån och den skjuter betydligt bättre, vart felet ligger är svårt att säga, prova lapua ammo eller sako ammo, när den var på ingående så sköt jag nästan hål i hål med den på 100m.

Rengöring av pipan?

Sliten pipa går att byta ut och bössan är bra och faktiskt värt det.

Gloröret håller det ihop?

Är pipan friliggande ordentligt.

Publicerat

Åtgärd ett A om jag inte slarvläste måste ju vara att på något sätt åtgärda trycket, det måste smälla då du vill..

Mvh!

Publicerat

Ja fixa trycket.kolla pipan så den ligger fritt.bädda systemet.kolla alla skruvar.handladda.

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Min frågeställning kom mest därför att jag sett att andra aldrig lyckats få m55:an skjuta tätt med just jaktmatch.

Pipan var ordentligt rengjord före inskjutning.

Ligger fritt på ett mkt snyggt sätt.

Trycket är nu åtgärdat.

Varit inne på alla detaljer om åtgärdning.

Men kollar man mina 3 skottserier så sitter det nästan i alla serier 2skott hyffsat tätt o ett en bit ifrån.Detta gjorde att jag funderade mest på skyttens förmåga att hålla ihop.

Kikare skall lånas in för att utesluta den felfaktorn (been there before :rolleyes: )

Plastbäddning planerad i framtiden oavsett precision idag.

Handladdning så småningom.

Men jag vet att det finns forna o nuvarande ägare till m55 här inne o ställde frågan därför

Publicerat

Tikka 222or brukar skjuta väldigt bra vilket stöd har du skjutit från?

Testa sandsäckar och stabil bänk och bädda till så bössan ligger i målet utan att du håller i den sedan smeker du av skotten utan att hålla hårt i bössan. Funkar inte detta åk till maddog och följ honom någon dag på banan så får du säkert bra tips om både skytte och laddningar :rolleyes:

Publicerat

Med ett två plus ett mönster kan man inte utesluta särskilt många av felkällorna,

du har fått idel goda råd här och det enklaste är alltid att byta ut det som sitter bakom spaken,

billigt är det också,

se till att inte "färga" skytten med dina tankar om att bössan skjuter illa och låt den samma prova.

Slutligen är det kanske bara jag men 25 mm för JM är väl inte så illa, jag har ju själv en halvkass Sako som skjuter under 20 mm med handladdat för att med JM inte göra bättre ifrån sig än runt 35 mm dvs en fyra gångder så stor spridning eller vad det nu blir i area räknat.

Finns det ingen "target" ammo utöver Lapua att köpa?

/Christian

Publicerat
  • Författare
Tikka 222or brukar skjuta väldigt bra vilket stöd har du skjutit från?

Testa sandsäckar och stabil bänk och bädda till så bössan ligger i målet utan att du håller i den sedan smeker du av skotten utan att hålla hårt i bössan. Funkar inte detta åk till maddog och följ honom någon dag på banan så får du säkert bra tips om både skytte och laddningar :P

Har så gjort redan.

Dvs med sandsäckar o stadigt underlag (träbänk)

Men med ett justerat avtryck från (gissningsvis)5kg :D ner till 1,5kg ska de kanske bli annat.

Då kan man plötsligt smeka av skotten.

Har aldrig pysslat o justerat trycket så mkt förut på mina bössor men denna var ett måste.

Mätte trycket på 22lr samtidigt o den ligger också på 1,5 o den presterar bra med mig bakom byssen.

tiokrona på 80m.

1640:n i .30-06:an lyckas jag ibland få ner på 11mm på 80m men oftast ligger den på -25mm på 150m

Dess tryck är 2,75 kg o kan ej justeras va ja vet.

Dvs jag kan skjuta andra bössor =)

Vet att maddog har mkt att stå i nu då surströmmingstillverkningen går på högvarv annars hade de inte varit nå dum ideè Lars.

Men jag har ju en av Sveriges bättre skyttar i Stan somkan ge råd (Arne Bergström).

Men dessa tävlingsskyttar har en speciell inställning till jaktbössor o kikarsikten :rolleyes:

Sen får man kanske testa lite annan ammo typ sakos köpe och lite hemladdat men de blir först då jag uteslutit trasig kikare.

Bara ut på banan igen för hemma blir man inte mö klokare B):huh:

Publicerat

För att fortsätta i M55:ans spår så måste jag fråga ifall det finns någon som vet om det finns några eftermarknadstrycken till Tikkas äldre vapen M55 och M65? Jag är inte så förtjust i mitt. Där finns ett litet skrap i det vilket jag skulle vilja ha bort eller rent av byta ut hela trycket.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

O hur ser de ut med att få tag i 5skotts mag till m55 .222?

Publicerat

Jag hade en M55 master lyx i 222.

Och med "JM" sköt jag min första 3-klöver.

Även Normas 3,2g blyspets sköt under 20mm. (på 80m)

Publicerat
  • Författare
Jag hade en M55 master lyx i 222.

Och med "JM" sköt jag min första 3-klöver.

Även Normas 3,2g blyspets sköt under 20mm. (på 80m)

De e riktigt bra med en 3klöver= -5mm.

Var ut o drog iväg ett gäng skott till ikväll.

Tvivlar inte på bössans ELLER skyttens prestationer men kikaren e jag lur på.

Minsta rörelse mellan skotten i skottserien o direkt en flyer.

post-399-1244230674_thumb.jpg

Med vetskap om detta sköts de 3 sista serierna utnan minsta huvudförflyttelse o direkt var allihopa under 15mm.

Då var ändå 10:e en 4skottare med singelmatad 5:e skott som drog iväg hela skiten.

Men den räknar jag inte :blink::P

post-399-1244230735_thumb.jpg

Ska låna in o testa en annan kikare.

Kan de vara så att kikaren inte är skottfast eller e de nå vajs med paralaxen som gör den så känslig?

Den ska vara paralaxfri på 100m o ja har skjutit på 80.

Publicerat
De e riktigt bra med en 3klöver= -5mm.

Var ut o drog iväg ett gäng skott till ikväll.

Tvivlar inte på bössans ELLER skyttens prestationer men kikaren e jag lur på.

Minsta rörelse mellan skotten i skottserien o direkt en flyer.

post-399-1244230674_thumb.jpg

Med vetskap om detta sköts de 3 sista serierna utnan minsta huvudförflyttelse o direkt var allihopa under 15mm.

Då var ändå 10:e en 4skottare med singelmatad 5:e skott som drog iväg hela skiten.

Men den räknar jag inte :blink::P

post-399-1244230735_thumb.jpg

Ska låna in o testa en annan kikare.

Kan de vara så att kikaren inte är skottfast eller e de nå vajs med paralaxen som gör den så känslig?

Den ska vara paralaxfri på 100m o ja har skjutit på 80.

paralaxen är inte problemet iaf , jag tycker bilderna ser ganska bra ut men det är som vanligt lite svårt med treskottare.

dom ser lite ojämna ut med lite konstiga serier ibland.

jm är bra ofta i precision men dom trasar sönder så förbannat på normala avstånd, sako tycker jag är ett bättre val det är synd att normas fina jakt fmj laddning kostar så jäkla mycket.

sierra kulan har jag både haft problem med att ladda och tycker att effekten är lite klen.

lapua eller norma fmj kulan skulle jag valt om det ska laddas själv.

testa en annan kikare låter som en bra ide men jag undrar lite hur vinden har varit.

Publicerat
  • Författare

Visst har det blåst men inte så att serierna ska ändra lägen så radikalt.

Mest rak motvind.

Första 6 e skjuten utan tillstymelse till ändring på kikaren enbart för att se bössans prestation.

3 serien kan man fundera sig gråhårig på!!

Nästa 6 sköts med 2klick högerjusterat.

Ngr, 2-3, av de sämre skotten kan skyllas på skytten men långt ifrån fler.

SÅ därför e jag lite lur på kikaren.

Ganska oförklarliga träffar.

Första serien tog ju 2skott hål o hål för att sen skicka iväg 3:e 15mm, likadant med 8:e fast 3:e skottet tog 30mm längre bort.

Ja skumt e de.

Alla skott ska ju sitta i samma hål :P:blink::D

Publicerat
Visst har det blåst men inte så att serierna ska ändra lägen så radikalt.

Mest rak motvind.

Första 6 e skjuten utan tillstymelse till ändring på kikaren enbart för att se bössans prestation.

3 serien kan man fundera sig gråhårig på!!

Nästa 6 sköts med 2klick högerjusterat.

Ngr, 2-3, av de sämre skotten kan skyllas på skytten men långt ifrån fler.

SÅ därför e jag lite lur på kikaren.

Ganska oförklarliga träffar.

Första serien tog ju 2skott hål o hål för att sen skicka iväg 3:e 15mm, likadant med 8:e fast 3:e skottet tog 30mm längre bort.

Ja skumt e de.

Alla skott ska ju sitta i samma hål :o:lol:B)

222 är jäkligt vindkänslig ibland när jag skjuter norma fmj kan jag bli förvånad. tex 5 m/s i 30 graders vinkel (vind från ca kl 11) skickar kulan 16mm i sida på 80m med jaktmatchen.

så om vinden skulle pendla mellan rakt mot en och kl 11 så blir träffbilden 16mm även om den skjuter bilder på 0mm i vindstilla rent teoretiskt.

med tanke på vindarna som varit nu sista dagarna så tror jag att vinden kan vara en faktor för det ser ut som att bössan klarar 15-20mm stundtals och dom serierna ser stabila ut och det är ganska många serier du dragit iväg.

testa att dra iväg två halvsnabba femskottare någon dag när vinden är väldigt konstant eller obefintlig.

15-20mm är mindre än vad man tror på ett snitt med många skott och även om man ser bilder på otaliga enskilda treskottare som är svin små så är det dom största serierna som räknas och jag tror din bössa klarar väldigt bra sämsta serier nu när du fått ordning på trycket och blivit lite van bössan.

Publicerat
  • Författare

Jo vinden "KAN" vara en liten faktor.

Men som jag nämnde så betvivlar jag att lägesförändringarna har "SÅ MKT" med det o göra.

Skjutbanan e omgärdad med skog.

Tyckte det var hyffsat vindstilla på banan.

Aldrig sett såna här lägesförändringar då jag skjutit 22lr på samma bana i samma vindförhållanden.

Ska iväg o hämta hem en ny tub o kolla med det först.

Tråkigt att behöva tvivla på utrustningen

Sen får man se.

Ang antalet skott så samlar ja tomhylsor till laddning :o

Får se om ja hittar nån kompis som hjälper mig med det sen :lol:B)

Men det e först då jag vet bössans egenprestation o om den duger till mitt ändamål.

Publicerat
Jo vinden "KAN" vara en liten faktor.

Men som jag nämnde så betvivlar jag att lägesförändringarna har "SÅ MKT" med det o göra.

Skjutbanan e omgärdad med skog.

Tyckte det var hyffsat vindstilla på banan.

Aldrig sett såna här lägesförändringar då jag skjutit 22lr på samma bana i samma vindförhållanden.

Ska iväg o hämta hem en ny tub o kolla med det först.

Tråkigt att behöva tvivla på utrustningen

Sen får man se.

Ang antalet skott så samlar ja tomhylsor till laddning ^_^

Får se om ja hittar nån kompis som hjälper mig med det sen :D:D

Men det e först då jag vet bössans egenprestation o om den duger till mitt ändamål.

ja ett byte till en ny kikare är inte dumt , köpte du inte ett laddkit för ett tag sedan eller har jag drömt.

Publicerat
  • Författare

Skulle men vet inte varför best. inte gick iväg.

Men ja e på G igen.

Dock e de lite slutsålt på grejor här o där.

Publicerat
  • Författare

Nu har bössan gått minst hundra skott + i min ägo.

Bara att inse att den levererar klart godkänt o mer därtill.

Flertalet serier under 15mm med bästa på 7mm (nästan en treklöver) idag.

post-399-1244477838_thumb.jpg

Efter att monterat av kikaren, monterat tillbaks, skruvat åt skruvarna som håller fast höjd o sidjusteringsvreden (även på .30-06:an) blev de genast stabilare.

Så nu har man lärt sig nå nytt.

Vem kunde veta att de skruvar ut sig självt

Dagens inskjutning + 5 serier bra resultat.

Första singelmatade jag skotten o de gick ju bra.

Sen körde jag andra med 3skott i magasinet.

Första skottet gick bra sen klickade bössan. Hade inte tryckt in magasinet ord. ;)

I med maget o 2 till.

Detta taggade mig att skjuta extremt noga på 3:e o de gav resultat.

Sista 2 var skytten som inte kunde hantera knallpåken.

Så slutkontentan är att Tikka M55 kan leverera treklövrar OCH större med jaktmatch.

Träning o skruvande ger resultat ^_^

Publicerat

Grattis till resultaten,

kan man kalla det en arbetsseger?

/Christian

Publicerat
  • Författare

Kan man nog lugnt säga!

Av en slump berättade en kompis att han haft problem med sin Swarovski Habbitch o det han kommit på var att just dessa skruvar satt löst.

Aldrig själv hört det tidigare.

Sen har de hänt en massa annat runt hela denna resa som varit som ett plågoris i rö...

Men nu känns det bra.

Så nu ska de ut på riktiga långhåll o testats men då måste vinden mojna ngt.

Men 25mm på 200m borde ju inte vara omöjligt att prestera?

Sen ska de börjas handladdas o jagas millimetrar.

Fortf nyfiken på kulor o laddningar som går hål i hål med en M55.

Ingen som har ngn bra medicin?

Publicerat
Kan man nog lugnt säga!

Av en slump berättade en kompis att han haft problem med sin Swarovski Habbitch o det han kommit på var att just dessa skruvar satt löst.

Aldrig själv hört det tidigare.

Sen har de hänt en massa annat runt hela denna resa som varit som ett plågoris i rö...

Men nu känns det bra.

Så nu ska de ut på riktiga långhåll o testats men då måste vinden mojna ngt.

Men 25mm på 200m borde ju inte vara omöjligt att prestera?

Sen ska de börjas handladdas o jagas millimetrar.

Fortf nyfiken på kulor o laddningar som går hål i hål med en M55.

Ingen som har ngn bra medicin?

det där ser ju bra ut.

hål i hål blir nog svårt har inte sett många bössor prestera det kontinuterligt men mitt tips är lapua 55gr runt max med 200 om det ska slå tätt.

Publicerat

Magasinet på din M55, är det meckigt att få ut/trycka i? På M55an jag skjuter med är det ett farligt jox att försöka pilla ur och trycka tillbaks magasinet, verkar som att det hugger tag i kanterna av kolven samtidigt som man inte har något att ta i på magasinet mer än plåtkanten man kan dra i med naglarna.. Har funderat lite på om det ska vara så av någon anledning eller om man kan fila lite i kolven så att det passar bättre?..

Är det någon form av standard på magasin så man skulle kunna byta till ett annat?

Publicerat
  • Författare

Mitt mag sitter perfekt.

Däremot märkte jag att de börja mickla lite om jag ställde trycket för löst.

Då kom skruven ivägen lite grand.

Men då var de farligt lätt tryck också =)

Däremot får jag trycka in magasinspärren varje gång jag ska in med det för att det ska gå lätt.

För inpassningen e väl gjord B)

Sett att trosbo säljer mag. till m55

Kolla med dem!