Hoppa till innehåll

Nybörjare


Guest Piglet55

Recommended Posts

Guest Sickboy
ganska kul att läsa igenom denna tråd samt flera. men i denna syns det märkbart!

ALLA verkligen försöker hjälpa så mycket som möjligt.. trevligt att se.

Ja Bågjägare är snälla! :P:blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har ett par comp bågar liggandes, :blink:

En Hoyt Havoc 60-70#, 28" draglängd och en PSE Nova 45-55#, 27" draglängd.

Samtliga i gott skick, båda har varit ute och gjort sitt jobb. Bla i Danmark, Nordamerika och Sydafrika.

Bågarna är rena, dvs ingen pilhylla eller sikte på. Kan det vara av intresse?

Nu ligger dom under sängen och samlar damm. :P

Bägge är i höger utförande, dvs håller bågen i vä hand och drar bågen med höger...

ett par tusenlappar stycket.... dyrare om Ni vill. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Piglet55
Vi har ett par comp bågar liggandes, :blink:

En Hoyt Havoc 60-70#, 28" draglängd och en PSE Nova 45-55#, 27" draglängd.

Samtliga i gott skick, båda har varit ute och gjort sitt jobb. Bla i Danmark, Nordamerika och Sydafrika.

Bågarna är rena, dvs ingen pilhylla eller sikte på. Kan det vara av intresse?

Nu ligger dom under sängen och samlar damm. :P

Bägge är i höger utförande, dvs håller bågen i vä hand och drar bågen med höger...

ett par tusenlappar stycket.... dyrare om Ni vill. :D

För det första måste jag verkligen säga att jag tycker att stämningen här på forumet är helt klart "omhändertagande" Det finns bra många andra forum där man inte fått någon hjälp alls utan bara blivit dumförklard direkt. Så heder år er....

Som jag skrev i första inlägget så är väl min tanke med det hela att man ska kunna leka lite grann när jag har semester osv. Det innefattar ju då också att kunna låta ett gäng lika nybörjare som mig skjuta utan allt för lång introduktion. Därför börjar jag inse att en båge ner mot 40-50# borde vara ok ? För att totala nybörjare ska kunna spänna den ?

Än en gång måste jag ändå tacka för den hjälp och engagemang som ni ändå visat i denna tråd. Tack för det.

/R

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För det första måste jag verkligen säga att jag tycker att stämningen här på forumet är helt klart "omhändertagande" Det finns bra många andra forum där man inte fått någon hjälp alls utan bara blivit dumförklard direkt. Så heder år er....

Som jag skrev i första inlägget så är väl min tanke med det hela att man ska kunna leka lite grann när jag har semester osv. Det innefattar ju då också att kunna låta ett gäng lika nybörjare som mig skjuta utan allt för lång introduktion. Därför börjar jag inse att en båge ner mot 40-50# borde vara ok ? För att totala nybörjare ska kunna spänna den ?

Än en gång måste jag ändå tacka för den hjälp och engagemang som ni ändå visat i denna tråd. Tack för det.

/R

vilken bågstyrka du bör skaffa dej är helt och hållet upp till dej!.. de som känns rätt för dej är givitvis de bästa!.. du är välkommen ner till mej och testa lite olika dragstyrkor på olika bågar om du vill! så kanske du hittar mer rätt?? har allt från 12# till 70# hemma!... en viktig sak är också din draglängd!.. blir den för mycket fel så kommer du tycka de är trist att skta med bågen!..

Mvh Mamre!..

och hjälpa dej komma igång gör vi gärna också!...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy
Jag har fått för mig att det skulle kunna vara lite roligt att för skoj skulle skjuta lite pilbåge i stugan på somrarna när man inte har något bättre för sig.

Sagt och gjort så läste jag runt lite och har insett att jag bör ha en båge med 29" draglängd och en styrka runt 50-60 pound bör man som normal vuxen man fixa.

När det nu dök upp en sån till mkt bra pris på blocket slog jag snabbt till. Dock börjar jag nästa undra om jag inte tagit mig lite vatten över huvudet nu när jag fått bågen.

Så därför tänkte jag höra lite med er som verkar ha bra mkt mer kunskap på detta området än mig om det finns någon vänlig själ som kan guida mig lite.

Bågen är en Hoyt, dock har jag inte lyckats klura ut vilket år eller modell det är. Ena lemmen står det FastFlite med stora tecken. Tyvärr är lappen där modellen troligen stått borta till hälften. Se bild nedan.

Problem 1: Hjälp mig identifiera vilken modell och år bågen är från.

På Hoyts hemsida har jag även hittat lite info om vilka skruvar som ska skruvas för att minska styrkan i i bågen. Man poänterar att båda lemmarna ska skruvas lika mkt och att man inte får skruva ut skruven FÖR mkt. Dock hittar jag ingenstans vad det där FÖR mycket är. Jag tror inte riktigt på trail-and-error principen här. Risken att få en bult sittande i taket då tror jag är rätt hög.

Problem 2: Hur många varv kan man skruva på för att sänka styrkan i bågen.

Vidare känner jag mig grymt osäker på hur man ser om en sträng är sliten eller inte.

Problem 3 Finns det någon i Gävle trakten som servar bågar eller kan bedöma om dessa är ok.

Slutligen känns det som att jag skulle behöva ha 1 h intro eller nåt sånt av någon. Är det någon som vet om det finns någon bågskytteklubb eller liknande i gävle som skulle kunna bistå med detta ? Eller kanske någon snäll medlem här på forumet ?

tack på förhand

post-3874-1244133437_thumb.jpg

post-3874-1244133448_thumb.jpg

post-3874-1244133443_thumb.jpg

post-3874-1244133455_thumb.jpg

post-3874-1244133463_thumb.jpg

"Bågen du har är en Hoyt Super Star Fastflight och den är från -97-98 nånstans. Super Star fanns i två varianter på den svenska marknaden vad jag kommer ihåg. En med lite längre carbonlemmar som hette Super Star Carbon och en med lite kortare glaslemmar med tillägget FastFlight. Det är enbart en fördel att det är dom korta lemmarna, för Carbonen var ruskigt lång. Cammarna är nog dom gamla Energy eller kanske Energy2. Nästan alla Hoyt hade de cammarna då. Dom är snälla att dra, har måttlig fart och går rätt ok. Största skillnaden mot dagens cammar är en lite svampig känsla i början av draget och ännu mer svamp i stoppet i uppdrag. Klart skjutbara dock, även på nybörjar-tävlingsnivå."

MVH// Kent

O tack Martin för infon :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fått för mig att det skulle kunna vara lite roligt att för skoj skulle skjuta lite pilbåge i stugan på somrarna när man inte har något bättre för sig.

Sagt och gjort så läste jag runt lite och har insett att jag bör ha en båge med 29" draglängd och en styrka runt 50-60 pound bör man som normal vuxen man fixa.

När det nu dök upp en sån till mkt bra pris på blocket slog jag snabbt till. Dock börjar jag nästa undra om jag inte tagit mig lite vatten över huvudet nu när jag fått bågen.

Så därför tänkte jag höra lite med er som verkar ha bra mkt mer kunskap på detta området än mig om det finns någon vänlig själ som kan guida mig lite.

Bågen är en Hoyt, dock har jag inte lyckats klura ut vilket år eller modell det är. Ena lemmen står det FastFlite med stora tecken. Tyvärr är lappen där modellen troligen stått borta till hälften. Se bild nedan.

Problem 1: Hjälp mig identifiera vilken modell och år bågen är från.

På Hoyts hemsida har jag även hittat lite info om vilka skruvar som ska skruvas för att minska styrkan i i bågen. Man poänterar att båda lemmarna ska skruvas lika mkt och att man inte får skruva ut skruven FÖR mkt. Dock hittar jag ingenstans vad det där FÖR mycket är. Jag tror inte riktigt på trail-and-error principen här. Risken att få en bult sittande i taket då tror jag är rätt hög.

Problem 2: Hur många varv kan man skruva på för att sänka styrkan i bågen.

Vidare känner jag mig grymt osäker på hur man ser om en sträng är sliten eller inte.

Problem 3 Finns det någon i Gävle trakten som servar bågar eller kan bedöma om dessa är ok.

Slutligen känns det som att jag skulle behöva ha 1 h intro eller nåt sånt av någon. Är det någon som vet om det finns någon bågskytteklubb eller liknande i gävle som skulle kunna bistå med detta ? Eller kanske någon snäll medlem här på forumet ?

tack på förhand

post-3874-1244133437_thumb.jpg

post-3874-1244133448_thumb.jpg

post-3874-1244133443_thumb.jpg

post-3874-1244133455_thumb.jpg

post-3874-1244133463_thumb.jpg

Tur att man är uppmärksam :D hade blivigt jobbigt att öva med den bågen !!

Stod det i annonsen att det var en Vänster båge ????

om inte tycker jag du ska få pengarna tillbaka !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Piglet55
Stod det i annonsen att det var en Vänster båge ????

om inte tycker jag du ska få pengarna tillbaka !

Tyvärr gjorde det ju inte det. Reflekterade aldrig ens över möjligheten. Men men man lär så länge man lever.

/R

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr gjorde det ju inte det. Reflekterade aldrig ens över möjligheten. Men men man lär så länge man lever.

/R

Dåligt av säljaren, eller så visste han inte vad han hade, mao en icke bågskytt.

Trist att det blev sådär för dig, och det visar igen att man INTE ska handla bågar på

annons om man inte vet i förväg vad man ska ha, en nybörjare ska alltid gå till en Pro shop

eller klubb.

Lycka till med allt nu

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag har fått för mig att det skulle kunna vara lite roligt att för skoj skulle skjuta lite pilbåge i stugan på somrarna när man inte har något bättre för sig.

Sagt och gjort så läste jag runt lite och har insett att jag bör ha en båge med 29" draglängd och en styrka runt 50-60 pound bör man som normal vuxen man fixa.

Nu vill jag varna dig om ännu en sak!!!!!!

Har du tänkt på att en compound med runt 50-60 pound kastar din pil i ca. 80 m/s? Det är alltså ett livsfarligt vapen, ingen leksak!

Detta resulterar i att du måste ha ett ordentligt mål att skjuta på. Ifall du skjuter pilen i ett träd tex. så kommer du inte få loss pilen, den sjunker så pass djupt = sitter stenhårt! Sen är det värt att hålla i tankarna att ifall (=NÄR) du missar målet (eller ifall någon annan "testar" bågen) så kommer pilen att fortsätta flyga i ca 100 meter... Pilen kommer att vara väldigt farlig under hela flykten!

Jag skulle rekommendera en longbow (tävlar själv med compound!) för att ha på stugan! Dom kostar inte så mycket, dom passar en stor mängd med skyttar (det är ju alltid kul att tävla lite på stugan), kraften (=säkerhets perspektiven!) i bågen är mycket mindre!

MEN det är minst lika kul att skjuta (och tävla med familj och vänner!) en Longbow än en Compound!

Fundera en stund på detta...

Och välkommen till Bågskyttets märkliga värld! :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jag e vänsterhänt men det gör mig inte till en vänsterskytt med båge? ;) Jag tror att det inte är helt ovanligt heller att man är högerskytt med båge fast man är vänsterhänt :) Så kolla med din kompis vad han föredrar :) Frid*!

haha ja jag är väll en blandning av allt. jag är höger skytt på comp och vänster på rekurv, har ett vänster dominerat öga och är höger hänt.

av andra erfarenheter ur andra sporter så tror jag inte de spelar någon roll hur vida man är höger lr vänster hänt (fotad) utan de är den hand/fot som man börjar lära sig med som kommer bli den man senare använder. är tex vänster fotad men åker snowboard med höger fram, ( kör med vänster fot fram när jag åker longboard.)

bara du lär dig att behärska teknikerna så kan du använda vilken hand/fot du vill eller rent av båda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag varna dig om ännu en sak!!!!!!

Har du tänkt på att en compound med runt 50-60 pound kastar din pil i ca. 80 m/s? Det är alltså ett livsfarligt vapen, ingen leksak!

Detta resulterar i att du måste ha ett ordentligt mål att skjuta på. Ifall du skjuter pilen i ett träd tex. så kommer du inte få loss pilen, den sjunker så pass djupt = sitter stenhårt! Sen är det värt att hålla i tankarna att ifall (=NÄR) du missar målet (eller ifall någon annan "testar" bågen) så kommer pilen att fortsätta flyga i ca 100 meter... Pilen kommer att vara väldigt farlig under hela flykten!

Jag skulle rekommendera en longbow (tävlar själv med compound!) för att ha på stugan! Dom kostar inte så mycket, dom passar en stor mängd med skyttar (det är ju alltid kul att tävla lite på stugan), kraften (=säkerhets perspektiven!) i bågen är mycket mindre!

MEN det är minst lika kul att skjuta (och tävla med familj och vänner!) en Longbow än en Compound!

Fundera en stund på detta...

Och välkommen till Bågskyttets märkliga värld! :)

Helt rätt , dock far en pil från en comp på 60 # ca 250-350 meter beroende på vinkel, och ja pilen är dödlig tills

den ligger still.

En kommentar ang Långbåge, vill man lära sig att skjuta båge snabbt, dvs att träffa rätt osv går det mycket snabbare med

en comp + sikten än långbåge (instinktivt skytte) Det står många bågar i städskrubba och ruttnar just för att folk

aldrig "fått till det" så att säga, och de ger upp, så långbåge + recurve har en mycket högre inlärningskurva särkillt om man inte har hjälp av någon duktig på just det. Så fråga sig vad är det man vill göra och vilket mål man vill nå innom en viss tid altså.

My 2 cents :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...