Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktmarksbedragaren från Bollnäs på banan igen!

Featured Replies

Publicerat

Hustrun jobbar på jägareförbundet och sitter i detta nu och kontaktar folk som svarat på en annons på Jägareförbundets radannonser. Älgjakt i september, 10 platser a 5000 kronor styck.

Hon har varit i kontakt med polisen och fått bekräftat att det är samma person. Under dagen så har idioten tagit bort sin annons men det är fullt möjligt att den finns på fler ställen än på SJF hemsida.

Vidare så finns det rätt starka misstankar om att han även har bockjakts annons ute. Detta i Gävleborgss län.. Hon håller på att försöka nå folk som svarat på dessa annonser för att ta reda på om det är seriöst eller ej. I nuläget verkar det dock som att det är oseriöst och bockjakten även den är ett försök till bedrägeri men det är inte helt bekräftat då han har ett ganska vanligt namn. Återkommer om och när det är klarlagt.

Mvh!

Publicerat

Tackar för varningen!

Jag och ett par kompisar letar jaktmarker eller jaktlag för fullt just nu, så vi är nog ganska lätta ”byten” för den här typen av bedragare!

Några tips för hur man genomskådar bluffmakarna förutom den gamla klassiska ”om något låter för bra för att vara sant så är det troligen det” mottages tacksamt!

Publicerat

Dolda telenummer, oreggade kontantkort och liknande brukar få mig att dra öronen åt mig.

I övrigt brukar det gå att höra på resonemanget om varför marken ska arrenderas ut, nu har jag säkert bara haft tur och ev även gått miste om en och annan bra affär bara för att jag "fegar" men det kan det vara värt.

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Usch..

Även annonsen om bockjakt i Gävleborg var ett försök till bedrägeri.

Mvh!

Publicerat

Hrmmmmmm

nu blir jag allt bra syrak,

en eloge till din hustru Hippen som är med och reglerar efterverkningarna av den här mannens härjningar,

satans jag är så arg över det faktum att han har kommit undan billigt två gånger redan,

var finns den där driftiga och lite hatiska åklagaren som man vill skall yrka på näringsförbud när han behövs,

det är ju så uppenbart att straff inte påverkar vederbörande.

/Christian

Publicerat
Hustrun jobbar på jägareförbundet och sitter i detta nu och kontaktar folk som svarat på en annons på Jägareförbundets radannonser. Älgjakt i september, 10 platser a 5000 kronor styck.

Hon har varit i kontakt med polisen och fått bekräftat att det är samma person. Under dagen så har idioten tagit bort sin annons men det är fullt möjligt att den finns på fler ställen än på SJF hemsida.

Vidare så finns det rätt starka misstankar om att han även har bockjakts annons ute. Detta i Gävleborgss län.. Hon håller på att försöka nå folk som svarat på dessa annonser för att ta reda på om det är seriöst eller ej. I nuläget verkar det dock som att det är oseriöst och bockjakten även den är ett försök till bedrägeri men det är inte helt bekräftat då han har ett ganska vanligt namn. Återkommer om och när det är klarlagt.

Mvh!

hej

jag vill tacka din hustru för att hon ringde mig idag.

jag fattade misstankar mot annonsören, det var därför jag svarade på annonsen.

jag var själv en av de 100-talet personer som blev lurad av lars i bollnäs sommaren 2007

jag hoppas att ha hamnar där han borde hamnat för ett par år sedan.

undra hur mycket pengar han har lurat till sig??

är det någon som vet?

Publicerat
Hrmmmmmm

nu blir jag allt bra syrak,

en eloge till din hustru Hippen som är med och reglerar efterverkningarna av den här mannens härjningar,

satans jag är så arg över det faktum att han har kommit undan billigt två gånger redan,

var finns den där driftiga och lite hatiska åklagaren som man vill skall yrka på näringsförbud när han behövs,

det är ju så uppenbart att straff inte påverkar vederbörande.

/Christian

hur skulle ett näringsförbud stoppa honom

Publicerat
  • Författare

Svårt att säga hur man undviker såna här grejer.. Oreggade nummer osv som Lasse är inne på är ju en grej.

Annat kan vara att säljaren/arrangören vill ha en massa förskottsbetalningar och bök, den här killen är rätt ful för sista stackarn som torskade hade blivit uppringd av bedragaren efter att ha betalat förskottet och fått veta att han nästan var tvungen att låna ut 4000 kronor till arrangören. Bedragaren uppgav såvitt jag fattade att arrendet skulle betalas nu och att om han inte fick låna pengarna så skulle jakten i sin helhet gå omintet.

Den här snubben har ju gjort ett försök även här inne som det verkar, kollat lite Ip-nummer precis men det stämmer inte helt och hållet. Men storryn då var ju inte helt enkel att köpa så han är ingen bedragare i den högre skolan direkt.

Han är såvitt jag förstod dömd för bedrägeri nu och ska in och avtjäna men har väl inte kallats till kåken ännu. Krasst sett så borde man kunna hänga ut honom här då domen i sig är en offentlig handling. Killen verkar ju inte ge sig, vet att hans försök här sist verkligen osade desperation. Skulle tro att det är en och annan som sökt upp honom och gjort klart för honom att han nog bör göra rätt för sig så han inte riskerar att råka illa ut..

Mvh!

Publicerat
Svårt att säga hur man undviker såna här grejer.. Oreggade nummer osv som Lasse är inne på är ju en grej.

Annat kan vara att säljaren/arrangören vill ha en massa förskottsbetalningar och bök, den här killen är rätt ful för sista stackarn som torskade hade blivit uppringd av bedragaren efter att ha betalat förskottet och fått veta att han nästan var tvungen att låna ut 4000 kronor till arrangören. Bedragaren uppgav såvitt jag fattade att arrendet skulle betalas nu och att om han inte fick låna pengarna så skulle jakten i sin helhet gå omintet.

Den här snubben har ju gjort ett försök även här inne som det verkar, kollat lite Ip-nummer precis men det stämmer inte helt och hållet. Men storryn då var ju inte helt enkel att köpa så han är ingen bedragare i den högre skolan direkt.

Han är såvitt jag förstod dömd för bedrägeri nu och ska in och avtjäna men har väl inte kallats till kåken ännu. Krasst sett så borde man kunna hänga ut honom här då domen i sig är en offentlig handling. Killen verkar ju inte ge sig, vet att hans försök här sist verkligen osade desperation. Skulle tro att det är en och annan som sökt upp honom och gjort klart för honom att han nog bör göra rätt för sig så han inte riskerar att råka illa ut..

Mvh!

det är så sant att folk sökte upp honom efter första rundan hösten 2007

som fick pengar på diverse sätt

vad jag har förstått så var det väll lars som hadde sålt vårjakt på bock till några danskar i våras

å den rättegången har väll knappast varit än???

Publicerat
  • Författare

Nej det tror jag inte, han är väl bara avdömd för första rundan. Förmodar att vårens annonser kommer att klappas ihop med de som varit nu.

Mvh!

Publicerat
Nej det tror jag inte, han är väl bara avdömd för första rundan. Förmodar att vårens annonser kommer att klappas ihop med de som varit nu.

Mvh!

första domen van laga kraft 2008-05-07

då blev han dömd till att betala tillbaka det han hadde fått in

andra domen i tingsrätten blev nerlagd å överklagad till hovrätten ,där tror jag han blev dömd till 4 månader plus återbetalningsskyldig

rättergång om vårjakten tror jag knappast har varit ännu

Publicerat

Ett näringsförbud skulle medföra att han kommer att straffas hårdare vid förnyad brottslighet,

det kan inte hindra honom rent fysiskt att agera/begå ny brottslighet men det medför vidare påföljder samt för det fall att man slår på honom i register med mera så framgår hans status då.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Det jag inte för mitt liv begriper är varför ingen snott hans internetuppkoppling? Han är ju dömd för bedrägeri via Internet och detta borde rimligen räcka för att ta abonemanget.. mina amatörmässiga efterforskningar pekar på att han har åtminstonde två olika abonemang..

Han har dock avanserat lite i sina bedrägerier, bockjakten salufördes i Gävleborg och såvitt jag fattat i annonsen så uppgav han ett annat namn, en annan mailadress samt bostadsort Stockholm. När de presumtiva torskarna svarade så vart de snabbt hänvisade till hans normala adresser och ffa hans vanliga telefonnummer.

Mvh!

Publicerat

Borde vara skottpengar på sådana personer B)

Blir bara så trött när man hör om alla som luras, nu verkar det iof bara vara ett fåtal som tydligen inte lär sig trots domar mot sig.

/Lasse

Publicerat

Lars,

allvarligt talat är jag både glad och lite förvånad över att det inte är någon som har förfelat sig själv mot denna bedragare,

för så vitt vi vet har alla brottsoffer agerat korrekt även om det i sina stilla sinnen kanske har tänkt annorlunda,

men trots allt är jag helt klart mest glad och som sagt att förbundet genom Hipshots hustru agerar så starkt och intiativrikt är ju bra,

det känns ju viktigt att kunna lita på dem som säljer/hyr ut jakt på förbundets annonssidor, även om förbundet inte är ansvariga för annonser är det ju inte positivt för förbundet att bedragare använder annonssidorna som en arena för att begå brott.

Att man då fått tag på honom halvvägs genom detta års brottslighet är ju bättre än förra året och ev kommer man genom en samlad insats kväsa det hela helt.

Bedragaren är en annorlunda brottsling, apart från mycken annan brottslighet och om man inte är berörd av ett ärende är det intressant att betrakta dem och deras ageranden, OT jag vet men det är sant, i varje fall för mig.

/Christian

Publicerat
Borde vara skottpengar på sådana personer :D

/Lasse

Kan ta han ja!, ;):blink: bor ca 1,5mil från bollnäs. :P

Men det är ju sjukt att han inte har blivit kallad till kåken :P

Publicerat
  • Författare

Nope egentligen inte.

Kåkarna är överfulla som det är så det är kö. En sån här tjomme kan inte ha boja eller för då skulle han bara köra på som inget hade hänt.

Mvh!

Publicerat

Samma kille var väl inne här på forumet och skrev en snyfthistoria om nån påkörd (?) hund och höga veterinärskostnade och ville "låna" pengar för att kunna lösa ut hunden.

Publicerat
Nope egentligen inte.

Kåkarna är överfulla som det är så det är kö.

Mvh!

Sant!

Svenska kriminalvården läre bli större!!

Publicerat

Mvh!

Jag svarade på den och fick mail med konto nummer och telefon nummer,,men jag tänkte på bedrägeriet jag läst om och gogglade mailaddressen, fick efter lite böckande fram mer saker som gjorde det hela ännu mindre trovärdigt, och svarade aldrig mer på nåt mail :blink:

Publicerat

Där har vi något att lära av amerikanarna. Three strikes and you're out.

Publicerat

Mvh!

hittade på blocket nyss.

http://www.blocket.se/gavleborg/Algjakt_21...tm?ca=6&w=2

Publicerat
Där har vi något att lära av amerikanarna. Three strikes and you're out.

ibland undrar jag om man inte ska införa kinesernas "skicka räkningen på kulan till familjen". sen blir jag blödig, men det är bara att inse, vissa vill inte leva på "den smala vägen". varför ska vi bekosta deras uppehälle?

Detta är ett klockrent exempel på en människa som helt enkelt inte vill

Andreas

Publicerat

Problemet med att en kille håller på och lurar folk blir ju att ingen vågar svara på några annonser :lol:

Nu har jag ingen aning om denna annons är från bluffmakaren eller inte men man kan ju anta.

/Lasse

Publicerat

Smart att blåsa en hel drös människor som har en massa skjutvapen!?

Bara en tidsfråga innan han blåser "fel person".

:lol:

Sedan ser vi inte den filuren nå mer.

//Sjukis