Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare och råbock

Featured Replies

Publicerat

Ah, då har jag fjuppat ett rådjur med den nya pangen. Ansmygningen tog en dryg timme men det var det naturligtvis värt, med varierande metoder (sprang till och med ett 50-tal meter för att hinna till ett bättre ställe när bocken gick bakom ett buskage som skulle skymma den). Merparten var stegvis flytt av mössan och ålande efter...

Avsikten var att skjuta på 100 meter men det blev till slut 150 i alla fall, liggande med benstöd. Jag kan konstatera att även om jag inte riktigt fått bössan att skjuta som jag förväntat så är dess pekbarhet enorm vid liggande skytte.

Ljuddämparen är verkligen sinnessjukt effektiv, jag har använt ljuddämpare förut och har en på min 9,3a, men detta är verkligen något i hästväg. FJUPP! Vapnet rekylerar inte värre än att man ser - genom kikarsiktet - hur träffen tar och hur råbocken tar ett hjärtskottssprång och försvann bakom en dunge.

Det var inte precis så att man var nervös när man gick fram. ;)

Så, min nya Remington XCR Compact Tactical (jäkla långt modellnamn...) fick MVG på första jakttillfället. Kul!

Mobilkamerabild nedan:

post-226-1244612701_thumb.jpg

Publicerat

Grattis!!!! Har bommat att läsa om din pang??? Kaliber?? Kula??

Publicerat

Vad är det för dämpare?

Publicerat
Remington XCR Compact Tactical fick MVG

Vackert, ser riktigt trevligt ut!

Var jagar du någonstans?

Publicerat

Herr Berg,

man får till att gratulera, vän av ordningen undrar dock om det smärtar i foten idag? ;)

Det förefaller som om dämpare är the way to go för mycket av jakten.

Avslutar med en tokgratulation och noterar att du nu har tagit det första viltet med den nya pangen på ett mycket fint sätt.

/Christian

Publicerat

Grattis till bocken Herrberg! Själv blir jag bara mer och mer övertygad om att jag kanske borde ta tag i saken och fixa en ljuddämpare till min 6mmBR. Funderar på en V-mac, va det inte så att det var en sådan du skaffade eller är jag helt ute och cyklar? En lång resention av dämparen så fort den är fulltestad hade varit trevligt.

MVH/Jocke

Publicerat

Jag blev måttligt road när jag läste testet i senaste Vapentidningen. RCC-dämparen som jag är inne på att köpa var inte med ;) Däremot var Stalon med som jag också har med i utredningen om vilken jag ska ha.

Publicerat
Jag blev måttligt road när jag läste testet i senaste Vapentidningen. RCC-dämparen som jag är inne på att köpa var inte med :rolleyes: Däremot var Stalon med som jag också har med i utredningen om vilken jag ska ha.

Tjeeena! Är lite sugen efter att läst testerna i VT att skaffa en A-tec, vägde bara 270g om jag inte minns fel, skulle vara mumma på 30.06:an.

Publicerat
  • Författare

1) Det är en VMAC-dämpare (ungefär samma som Stalon, den är väl bara en modifiering av VMAC)

2) Foten ömmar lite men det var det värt

3) .308Win med 168gr Accuwhatever (den med röd spets)

4) Jagar i Skokloster, en halvö som går ut i Mälaren.

5) var det något mer? :wacko: Återkommer med mer info senare idag :rolleyes:

Publicerat

Jag får börja med att gratulera Herr Berg till det första viltet med nya bössan!

Upplevelsen när man skjuter med ljuddämpare är som många har erfarit lite speciell och den måste utan tvekan upplevas.

Det stora problemet är givetvis att när man väl valt sig vid att skjuta med ljuddämpare blir det jobbigt att skjuta odämpat, det var inte så länge sedan Micke ringde och beklagade sig över den skarpa rekylen i en 6.5x55 på lite drygt 5 kg :rolleyes:

Hur mycket rekylen verkligen påverkar skyttet inser man nog inte förrän den dämpats såpass mycket att det blir en "non issue". Själv beslutade jag mig rätt snabbt för att sätta en ljuddämpare även på min egen T3 varmint i 6.5x55 eftersom jag vet hur mycket trevligare upplevelsen blir med minsta möjliga rekyl.

Att ligga kvar i målet och att enkelt kunna se träffen är bara en av de trevliga upplevelser som man får med en bra dämpare.

Vilken dämpare man sedan väljer beror rätt mycket på tycke och smak men den här gången ville jag prova en frontdämpare varför jag valde en ATec CMM 6 som använts på min 6x45 och som även skall användas på min 6.5x55.

Vmac dämparen som Herr Berg har valt är utan tvekan ett annat bra val och helt säkert finns det fler vettiga konstruktioner på marknaden men det är nog få som har provat ett flertal av dem utan för det mesta väljer vi dämpare efter vad kompisar har eller vad vi läst i diverse tester. Det känns utan tvekan som att utvecklingen går rätt fort på dämparsidan. För inte så länge sedan var det BR Reflex dämparna som "gällde" men dessa torde vara rätt svårsålda idag.

Henrik

Publicerat
det var inte så länge sedan Micke ringde och beklagade sig över den skarpa rekylen i en 6.5x55 på lite drygt 5 kg :rolleyes:

En vedervärdig upplevelse som fortfarande ger mig okontrollerade ryckningar och gåshud när jag tänker på den :wacko:

Bäste Herr Berg!

Jag är inte förvånad med ett stycke utsökt amerikanskt kvalitetsvapen som detta är utgången given!

Det värsta är att skaffar man en så måste man snart ha flera :lol:

/Mike

Publicerat
  • Författare
Vackert, ser riktigt trevligt ut!

Var jagar du någonstans?

Ja, med en rostfri bössa med kompositkolv som säger "FJUPP" och inte "PANG" kan jag nog egentligen börja jaga var jag vill, bara jag sköter camouflaget. Man hörs inte när det smäller och med en rostfri pang är det bara att diskret lägga den i ett vattenfyllt dike om det kommer folk, så tar man fram stora ornitologkikaren och säger att det häckar en silverpäppling i dungarna där framför.

^_^

Publicerat

Hmm... e det bara jag som tycker att utgångshålet på bocken känns lite väl stort? Vad använde du för kula?

Publicerat
Hmm... e det bara jag som tycker att utgångshålet på bocken känns lite väl stort? Vad använde du för kula?

Ser helt normalt ut av en 308 Accubond enligt mig.

/Micke

Publicerat

Ser helt normalt och fint ut! Brukar du jaga med helmantel sa6apv jimmy?

Publicerat

Är det röd spets så är det Interbond :D

Mvh!

Publicerat
Är det röd spets så är det Interbond :D

Mvh!

Eftersom Herr Berg handladdar så förutsätter jag att han har koll på om det står Nosler eller Hornady på kulaskarna.

Då är frågan om han har:Nosler Accubond eller Hornady Interbond?

Vad det än är så är kulhålet normalt.

/Micke

Publicerat

Skjuter man bakom bogarna med i stort sett vilken kula som helst så spelar det ju ingen roll om den formligen exploderar ens, då man ändå inte tar vara på slaksidorna? Eller gör någon det? Blir ju ingen köttförstöring alls.

Okej om man är en "bogskytt" som vill spara bogar. Då får man väl se sig om efter en hårdare kula, men i övrigt så anser nog jag och säkerligen många andra att det spelar ingen roll om man använder sig av varmintkula eller blöt blyspets eller X-koppar, bara djuret dör!

Publicerat
Skjuter man bakom bogarna med i stort sett vilken kula som helst så spelar det ju ingen roll om den formligen exploderar ens, då man ändå inte tar vara på slaksidorna? Eller gör någon det? Blir ju ingen köttförstöring alls.

Exakt mitt resonemang,undviker i det längsta att skjuta genom bogarna oavsett viltslag.

Slaksidorna slängs ju ändå på rådjur.

/Micke

Publicerat

Den här tråden missade jag, gratulerar till bocken och bössan verkar du nöjd med, hur har det gått med stora zeissen?

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare
Det värsta är att skaffar man en så måste man snart ha flera :D

Japp, det var tydligen så. Nu åker myspangen ut (Sako 75 i .222) och in kommer en Remington 700 tilll i 6x45 och extrapipa i .221 Fireball. :D Det känns ganska märkligt eftersom det "har varit vi två" rätt länge, jag och 222:an, men jag vet att den kommer att få ett fint hem och det är kanske dags för den att växa upp och flytta hemifrån. .222an får ofta stanna hemma när det blåser eller om man vill kunna sträcka ut avstånd. Den borde ha blivit en 6x45 för länge sedan, men hos mig kommer det helt enkelt inte att bli av...

Bättre för mig att byta till en 6x45 som redan är verifierat OK och låta min Sako gå vidare till vidare evolution. "If you love sombody, set them free" <_<

Publicerat

Intressant läsning :blush: Och grattis till bössan och bocken! :P

Publicerat
Japp, det var tydligen så. Nu åker myspangen ut (Sako 75 i .222) och in kommer en Remington 700 tilll i 6x45 och extrapipa i .221 Fireball. :P Det känns ganska märkligt eftersom det "har varit vi två" rätt länge, jag och 222:an, men jag vet att den kommer att få ett fint hem och det är kanske dags för den att växa upp och flytta hemifrån. .222an får ofta stanna hemma när det blåser eller om man vill kunna sträcka ut avstånd. Den borde ha blivit en 6x45 för länge sedan, men hos mig kommer det helt enkelt inte att bli av...

Bättre för mig att byta till en 6x45 som redan är verifierat OK och låta min Sako gå vidare till vidare evolution. "If you love sombody, set them free" :blush:

Vill återigen bara påpeka att jag en gång nämnde för dig att man ska aldrig säga aldrig......... :P appropå bytet!

Är du beredd att omvärdera ordet aldrig nu i dessa sammanhang? :P

/Micke

Publicerat
  • Författare
Vill återigen bara påpeka att jag en gång nämnde för dig att man ska aldrig säga aldrig......... :blush: appropå bytet!

Är du beredd att omvärdera ordet aldrig nu i dessa sammanhang? :P

/Micke

Aldrig! :P

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Sådär! Bössan börjar bli komplett, det krävs lite mer arbete med kolven men men... Idag hämtade jag ut en HS Precision underbeslag med löstagbart magasin. Det är så jäkla pillrigt att ladda när man har en picatinnyskena som täcker större delen av lådans urtagning för laddning...

Funderade på AICS men det gick fetbort att ha releasen utanför varbygeln. Nackdelen med detta magasin är att det inte kan laddas uppifrån, men som sagt, det hade jag ju ändå problem med så det är inget fall bakåt i det sammanhanget.

Nåja, imponerande magasin. Kryssat på något märkligt sätt men översta patronen centreras perfekt av de elakaste magasinsläppar jag sett. Känns som om 90 graders hylsbröst inte skulle vara några problem....