Publicerat Juni 10, 200916 yr Jag behöver tips och idéer för hur man bäst kryddar och grillar vildsvin! Spexet, som jag är medlem i, ska ha sin traditionsenliga sommarfest i början av juli och jag frågade dem om det kunde vara intressant att grilla vildsvin. Jag erbjöd mig även att forska i hur vildsvin bäst tillagas och kryddas då ingen av de andra spexarna har någon koll på sådant Köttet ska grillas, så mycket är bestämt. Om det helgrillas eller grillas i bitar är däremot inte klart men troligen blir det grillat i bitar av praktiska skäl. Hur bör köttet kryddas för att bli gott men så att vildsvinssmaken bibehålls? Är det fördelaktigast att koka köttet innan det grillas så att det säkert blir genomlagat? Jag antar att indirekt grillning på låg till medelvärme är bäst? Eftersom vi kanske blir ett 30-tal personer på festen så får det inte bli för komplicerat att grilla grisen. Ju mer som kan förberedas innan och ju enklare recept desto bättre.
Publicerat Juni 10, 200916 yr Kolla min dagbok så ser du hur vi grillade för två veckor sen. Vi penslade på med köpemarinad. 2 flaskor CajP's original och en CajP's Hickory som blandades i en skål och sen penslades köttet lite lagom under grilltiden. En burk Pepparmix gör sällan bort sig heller, så man kan strössla på lite peppar då & då.
Publicerat Juni 10, 200916 yr Kolla min dagbok så ser du hur vi grillade för två veckor sen.Vi penslade på med köpemarinad. 2 flaskor CajP's original och en CajP's Hickory som blandades i en skål och sen penslades köttet lite lagom under grilltiden. En burk Pepparmix gör sällan bort sig heller, så man kan strössla på lite peppar då & då. Håller fullständigt med mobbohobbo. Caj p´s är fan oslagbar när det gäller marinad, har provat att göra egen några ggr men det slutar ändå med att man marinerar med Caj p´s. Ska du grilla bitar så marinera dom gärna 2 dygn innan och låt köttet bli rumstempererat innan grillningen så ska du se att det blir lyckat.
Publicerat Juni 10, 200916 yr Författare Då blir det nog till att inhandla några flaskor Caj P Vad anser ni om knepet att koka köttet innan det grillas? Det görs ju ofta med revbensspjäll och det borde vara ett smart sätt att säkerställa genomstekt kött, men blir det gott? Eftersom det är så pass många personer som ska äta så vill man ju gärna att det ska gå hyfsat fort men ändå bli vällagat.
Publicerat Juni 10, 200916 yr Då blir det nog till att inhandla några flaskor Caj P Vad anser ni om knepet att koka köttet innan det grillas? Det görs ju ofta med revbensspjäll och det borde vara ett smart sätt att säkerställa genomstekt kött, men blir det gott? Eftersom det är så pass många personer som ska äta så vill man ju gärna att det ska gå hyfsat fort men ändå bli vällagat. Fast jag förstår inte varför man ska genomsteka vilt kött? Det är ju att förstöra köttet men det är vad jag anser.. Jag grillar så jag får en fin stekyta och köttet är rosa, tycker att man får en bra smak då och att köttet blir som saftigast.
Publicerat Juni 10, 200916 yr Fast jag förstår inte varför man ska genomsteka vilt kött? Det är ju att förstöra köttet men det är vad jag anser..Jag grillar så jag får en fin stekyta och köttet är rosa, tycker att man får en bra smak då och att köttet blir som saftigast. Just vildsvin kan väl innehålla trikiner. Då är det bra att genomsteka köttet...
Publicerat Juni 10, 200916 yr Just vildsvin kan väl innehålla trikiner. Då är det bra att genomsteka köttet... Man trikintestar väl alla grisar man skjuter??
Publicerat Juni 10, 200916 yr Författare Man trikintestar väl alla grisar man skjuter?? I alla fall sådant som ska säljas till tredje part. Ska du ha det själv så är det ditt problem om du äter det utan att trikintesta Hur som helst så tror jag att de flesta (som kommer på festen) vill ha genomstekt griskött. Troligen beror det på att man är uppfostrad med att gris, dvs fläskkött, ska vara genomstekt och då applicerar man den lärdomen även på vildsvinskött. Själv har jag svårt att äta rosastekt kött från gris (tam eller vild har ingen betydelse) av just den anledningen.
Publicerat Juni 12, 200916 yr I alla fall sådant som ska säljas till tredje part. Ska du ha det själv så är det ditt problem om du äter det utan att trikintesta Hur som helst så tror jag att de flesta (som kommer på festen) vill ha genomstekt griskött. Troligen beror det på att man är uppfostrad med att gris, dvs fläskkött, ska vara genomstekt och då applicerar man den lärdomen även på vildsvinskött. Själv har jag svårt att äta rosastekt kött från gris (tam eller vild har ingen betydelse) av just den anledningen. Är helt enig. Gris och fågel skall vara helt genomstekt. Tycker man det blir torrt så får man bara ösa på med mer sås. Nöt och vilt blir en smaksak.
Publicerat Juni 13, 200916 yr Författare Är helt enig. Gris och fågel skall vara helt genomstekt. Tycker man det blir torrt så får man bara ösa på med mer sås. Nöt och vilt blir en smaksak. Dessutom är det stor skillnad på genomstekt och överstekt kött Det genomstekta köttet är fortfarande saftigt och gott. Vad gäller nöt och annat vilt (ex älg) så är det få saker som slår blodigt-mediumstekt kött. Det riktigt vattnas i munnen bara av tanken
Publicerat Juni 13, 200916 yr Vet inte om det är för att vi är från Tierp men håller helt med mickel. Caj P dominerar ut allt annat med hästlängder. Jämför du smak med arbete att göra marinaden så är det inget snack. Marinerar allt vilt i hälften orginal och hälften vitlöksmarinad. Just gällande revbensspjällen provade jag dock en annan marinad som enligt utsago skulle vara god. Det var hälften chili och hälften honungsmarinad (tror den ena var Caj P och den andra SantaMaria, men vet inte vilken som var vilken) och resultatet var gudomligt gott!!! Jag grillade så det blev stekyta på båda sidorna varpå jag skar upp mellan revbenen så att de endast satt samman längst ner. Detta snabbade på grillningen avsevärt. Även här har Mickel rätt, Trikintesta alla grisar!!! Det är mer eller mindre missbruk av viltkött att inte lämna lite rosa. Dock tillagar jag gris mera då älg/rådjur-bitarna på min tallrik ibland skulle kunna återupplivas av en bra veterinär M.v.h.
Publicerat Juni 13, 200916 yr Jag genomsteker i princip aldrig viltkött, speciellt inte fågel! Vildsvin, och givetvis trikintestar man alla, kan med fördel lämnas lite rosa. Detta är dock en smaksak, och den är delad Det finns inget rätt eller fel. Dock skall man aldrig ta ett kött över 76°C om det inte skall brytas ner. Skall man helsteka så får man finna sig i att det kommer att vara väl genomstekt på de yttre bitarna och lite mindre inuti. Lagom och jämn värme är hemligheten samt att man snurrar grisen med jämna mellanrum. Bäst resultat får man givetvis om man behåller skinnet på, men vem orkar att skålla ett vildsvin? Nu blev jag hungrig
Publicerat Juni 13, 200916 yr Har helgrillat både tamgris o vildsvin ett antal ggr... Fans o köpa hel lättrökt tamgris o är väl det man brukar ha när det handlar om helgrillat. Förmodar att det går o få ett vildsvin lättrökt oxå om man har kontakter. En hel gris tar som sagt några timmar. De lättrökta har vi fått färdigt på 5-6 timmar o orökt vildsvin tog 11 timmar.. Går åt en del öl då... Men de blev bra som tusan, marinerade i som redan tipsats om Caj P. Pänslade på och stoppade i plastsäck, hällde i mer grillolja o pressade ut så mycket luft de gick sen knöt vi och tejpade åt på alla håll o kanter. Lät den ligga i kylen ett dygn. Gick o marinera hel gri oxå Inte grilla som Obelix... Dela grisen men bara innifrån genom ryggraden, kotletterna alltså, lämna "odelat" kött så håller grisen ihop när ni fläker upp den på lämplig grillställning. Lagom värme o snurra kontinuerligt, går åt en del grillkol... Solsken o öl är lämpligt o ha till hand oxå. Bloommspruta o "släcka" ner lågor om droppande fett brinner. Öl går iofs oxå släcka med men det brukar va gott o spruta på grisen. En blandning av honung, olja, pepparmix o ingefära pänslar man på strax innan servering. hmm... får nog svetsa ihop en grillställning igen. Vet i faen va den gamla är..