Publicerat Juni 12, 200917 yr Finns det någon som kan tala om vad man använder för smörjmedel till lädret på ett par GORE-TEX kängor. De börjar se lite luggslitna ut nu. Utan att membranet blir förstört alltså.
Publicerat Juni 12, 200917 yr Membranet sitter under skinnet, det påverkars inte av vad du smörjer med. Om du smörjer det ordentligt så blir det rätt så vattentåligt, men då andas det naturligtvis sämre. Om du å andra sidan vill utnyttja andasfunktionen fullt ut och låter bli att fetta in lädret så sliter du fort ut kängorna. Goretex i kängor är lite både och, klart det håller vattnet ute om du slarvat med att smörja men å andra sidan kan du aldrig helt utnyttja Goretexmembranets förmåga fullt ut när du har lädret utanför. Personligen så sköter jag helst om ett par rejäla läderkängor så att de håller sig, och då är de nästan vattentäta. Vill man kunna gå i vatten länge finns det gummistävlar. Nu är det ju ofta så att ett par moderna kängor av god kvalitet har någon form av membran, men jag anser att en bra känga funkar även utan membran. Mina Lundhags Alaska är från 1988 och börjar nu sjunga på sista versen men de har hållt mig torr och varm året runt i många år utan membran. För att återgå till din fråga så tycker jag du ska smörja med ett riktigt fett som gör att lädret håller länge och strunta i alla former av sprayimpregnering, det är för promenadskor.
Publicerat Juni 12, 200917 yr Jag föredrar fett, har ett som ska vara anpassat för Gore-tex kängor. Det finns de som säger att det är bättre med vax för då blir inte lädret mjukt och kängorna förblir stabilare. Jag kanske har provat med fel vax, men det känns inte som att det blir "riktigt gjort", måste göras om mycket oftare.
Publicerat Juni 14, 200917 yr Jag använder själv sprejimpregnering. Funkar kanon på mina kängor som jag har haft i snart fem år. Kommer aldrig mer använda vax eller fett på membranskor, det täpper bara till membranet så att kängorna slutar andas. Har en så länge inte blivit blöt om fötterna, och mina kängor har nog gått ett par mil.
Publicerat Juni 22, 200917 yr hej, Bl.a. Meindl har eget fett (glasburk med grönt lock) som säljs hos t.ex. Naturkompaniet. enligt dem kan fett som inte är anpassat för gore-tex- täppa till för mycket, och reklamerar man kängorna efter att ha använt "icke lämpligt fett" kan denna bli avvisad.
Publicerat Augusti 5, 200917 yr hej,Bl.a. Meindl har eget fett (glasburk med grönt lock) som säljs hos t.ex. Naturkompaniet. enligt dem kan fett som inte är anpassat för gore-tex- täppa till för mycket, och reklamerar man kängorna efter att ha använt "icke lämpligt fett" kan denna bli avvisad. Använder som Sergeanten Meindl's fett på mina Alpina Trapper och jag kan gå och stå hur länge som helst i högt vatten utan att fossingarna blir blöt... Rekommenderas starkt.
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Det finns vax och andra produkter som är bra på kängor. Nästan alla som tillverkar kängar har något dem rekomenderar eller ett eget. En annan fördel med vax är att det inte gör lädret mjukt på samma sätt som fett. Kör du med mycket fett på lädret blir det väldigt mjukt o smidigt men du tappar stabiliteten i kängan. Jag kör med vax eller annan impregnering för vattenavstötningen ganska ofta. Fett kör bara någon gång per år kanske och inte för att få det vattentätt utan för att vårda lädret. Finns säkert massor av tankar runt detta men för mig skall kängan vara stadig annars kan jag lika gärna plumsa runt i gummistövlar. //Petter
Publicerat September 2, 200916 yr Blir så besviken... Efter att ha gått sönder 7 par viking kängor och fått nya av dem så tröttnade både viking och jag på varandra och jag fick 2500kr tillbaka .. Kontaktade då meindl för att jag hört att de hade superkvalitet på sina kängor.... Men, men efter 1 ½ säsong intensiv användning så läcker även de här Meindl Dovre... Märkte det nu efter några dagars björnjakt , å då blir det mycket gående... Jag blir så less när ett par kängor som är så sköna att gå i inte håller måttet för en hård jakt... Får nu ta tag i problemet mitt i björnjakten igen.... Blir till att kontakta Meindl direkt eftersom det var där jag köpte ut mina kängor
Publicerat September 3, 200916 yr Blir så besviken...Efter att ha gått sönder 7 par viking kängor och fått nya av dem så tröttnade både viking och jag på varandra och jag fick 2500kr tillbaka .. Kontaktade då meindl för att jag hört att de hade superkvalitet på sina kängor.... Men, men efter 1 ½ säsong intensiv användning så läcker även de här Meindl Dovre... Märkte det nu efter några dagars björnjakt , å då blir det mycket gående... Jag blir så less när ett par kängor som är så sköna att gå i inte håller måttet för en hård jakt... Får nu ta tag i problemet mitt i björnjakten igen.... Blir till att kontakta Meindl direkt eftersom det var där jag köpte ut mina kängor Vi får hoppas att det var ett par måndags kängor du fått tag i , jag funderar på att köpa Meindel eller ev Lunhags. /Lasse
Publicerat September 3, 200916 yr Blir så besviken...Efter att ha gått sönder 7 par viking kängor och fått nya av dem så tröttnade både viking och jag på varandra och jag fick 2500kr tillbaka .. Kontaktade då meindl för att jag hört att de hade superkvalitet på sina kängor.... Men, men efter 1 ½ säsong intensiv användning så läcker även de här Meindl Dovre... Märkte det nu efter några dagars björnjakt , å då blir det mycket gående... Jag blir så less när ett par kängor som är så sköna att gå i inte håller måttet för en hård jakt... Får nu ta tag i problemet mitt i björnjakten igen.... Blir till att kontakta Meindl direkt eftersom det var där jag köpte ut mina kängor Ser på din profilbild att det blir en del fågeljakt också, vilket innebär ännu en jaktform där man går mycket. Är nu på mitt 4:e par Meindl Dovre Extreme (oklanderligt skötta), p.g.a. läckage på två av dom samt det att en remhake lossnade på ett av dom. Nu har, till min förtvivlan, även det senaste paret börjat visa tendenser till läckage, och jag undrar varför det inte skall gå att göra ett par kängor som håller för lite mer rejält användande Dessutom, borde inte jag (rent statistiskt sett) fått annat än måndagsexemplar?
Publicerat September 3, 200916 yr Blir så besviken...Efter att ha gått sönder 7 par viking kängor och fått nya av dem så tröttnade både viking och jag på varandra och jag fick 2500kr tillbaka .. Kontaktade då meindl för att jag hört att de hade superkvalitet på sina kängor.... Men, men efter 1 ½ säsong intensiv användning så läcker även de här Meindl Dovre... Märkte det nu efter några dagars björnjakt , å då blir det mycket gående... Jag blir så less när ett par kängor som är så sköna att gå i inte håller måttet för en hård jakt... Får nu ta tag i problemet mitt i björnjakten igen.... Blir till att kontakta Meindl direkt eftersom det var där jag köpte ut mina kängor Alltså mina Meindl kängor är kanonsköna men de håller faktiskt inte så bra. Kängorna börjar läcka. Det jag misstänker är att man nöter hål i Gore-Texen med naglarna, trots rejäla sockor. Har två par Meindl som båda läcker ungefär på samma sätt. Mina höll i precis två år och jag hade inte kvittot kvar. Så i det ena paret så har jag testat att ta aquasure på fingrarna och lägga det på insidan, ovanför tårna och visst fanken blev kängorna täta. Gjorde sedan samma sak i mina andra kängor fast då blev bara den ena kängan tät. Känner flera som upplevt ungefär samma sak. två år och sen läcker kängorna och alltid någonstans vid tårna. Egentligen borde vi tipsa Meindl om detta problem. /Mikael
Publicerat September 3, 200916 yr Känner flera som upplevt ungefär samma sak. två år och sen läcker kängorna och alltid någonstans vid tårna. Inte meindelkängor här inte, men har haft en hel del andra goretext (motsv) kängor och arbetsskor. De läcker alltid väldigt fort i böjen ovanför tån. Dröjer läckaget det så länge som 2 år är jag helnöjd..... Är det inte för kallt jagar jag i mina väl infettade blundstone (med stålhätta), men här upplever jag att lästen har ändrats till det sämre sedan tillverkningen flyttade från australien till thailand.
Publicerat September 3, 200916 yr Vad jag lärt mig ska man inte använda sig av fetter som tränger djupt in i skinnet då det riskerar att täppa till membranet som sitter limmat på insidan. Själv kör jag Lundhags Nikvax på mina Granigekängor, fungerar utmärkt och vattnet bara rinner av så länge man sköter dem regelbundet.
Publicerat September 3, 200916 yr Vi får hoppas att det var ett par måndags kängor du fått tag i , jag funderar på att köpa Meindel eller ev Lunhags./Lasse Tja... jag har haft 5 par meindel dovre extrem och ingen av dessa har hållt mer än en säsong trots vård enligt konstens alla regler. nu går jag dock mer än genomsnittet. Jag har blivit rekomenderad av några fjällguider att köpa lundhags för dom ska tydligen hålla betydligt längre.
Publicerat September 3, 200916 yr Tillbaka efter ett par timmar hos Bengtssons cykel. Efter en hel del snack och annat kikande så blev jag med ett par Alpina Trapper, förvånad av att de satt så bra på mina lite udda fötter Kängan är stabil utan att vara hård, verkar vara varm men det är ju inte lätt att säga när man är inomhus. Hoppas bara att den håller ett tag. 1895 inkl moms hyfsat pris åxå /Lasse
Publicerat September 3, 200916 yr Tillbaka efter ett par timmar hos Bengtssons cykel.Efter en hel del snack och annat kikande så blev jag med ett par Alpina Trapper, förvånad av att de satt så bra på mina lite udda fötter Kängan är stabil utan att vara hård, verkar vara varm men det är ju inte lätt att säga när man är inomhus. Hoppas bara att den håller ett tag. 1895 inkl moms hyfsat pris åxå /Lasse Får se vad du tycker om dessa.. Har använt mina i två år och än har dem hållit måttet... Smörj in dem med ett rekommenderat wax så borde dem funka perfekt.
Publicerat September 3, 200916 yr Får se vad du tycker om dessa.. Har använt mina i två år och än har dem hållit måttet... Smörj in dem med ett rekommenderat wax så borde dem funka perfekt. Låter skönt, fick med en burk när jag köpte dom och den borde räcka en stund. /Lasse
Publicerat September 4, 200916 yr Använder detta: http://www.idefixteko.se/open_produkter/pr...p;plats_id=1275 Duger & fungerar bra för mig iaf. Fett ska man passa sig för, iaf där lädret övergår till gummi. Detta av den enkla orsaken att fettet sugs in i lädret, in under gummit & löser i många fall upp limmet mellan gummi & läder, som medför att dom separeras.
Publicerat September 7, 200916 yr Blir så besviken...Efter att ha gått sönder 7 par viking kängor och fått nya av dem så tröttnade både viking och jag på varandra och jag fick 2500kr tillbaka .. Kontaktade då meindl för att jag hört att de hade superkvalitet på sina kängor.... Men, men efter 1 ½ säsong intensiv användning så läcker även de här Meindl Dovre... Märkte det nu efter några dagars björnjakt , å då blir det mycket gående... Jag blir så less när ett par kängor som är så sköna att gå i inte håller måttet för en hård jakt... Får nu ta tag i problemet mitt i björnjakten igen.... Blir till att kontakta Meindl direkt eftersom det var där jag köpte ut mina kängor Ser på din profilbild att det blir en del fågeljakt också, vilket innebär ännu en jaktform där man går mycket. Är nu på mitt 4:e par Meindl Dovre Extreme (oklanderligt skötta), p.g.a. läckage på två av dom samt det att en remhake lossnade på ett av dom. Nu har, till min förtvivlan, även det senaste paret börjat visa tendenser till läckage, och jag undrar varför det inte skall gå att göra ett par kängor som håller för lite mer rejält användande Dessutom, borde inte jag (rent statistiskt sett) fått annat än måndagsexemplar? Om det är membranen som läker för er så är det bara att kontakta Gore-Tex Sverige, dom har generösa garantier. Men att lyckas gå sönder 7 par Viking är en bedrift. Jag är själv fågeljägare, jag har anv mina ganska mycke kan jag tycka & håller än efter 3 års knatande i alla sorters terräng.
Publicerat September 7, 200916 yr Tja... jag har haft 5 par meindel dovre extrem och ingen av dessa har hållt mer än en säsong trots vård enligt konstens alla regler. nu går jag dock mer än genomsnittet. Jag har blivit rekomenderad av några fjällguider att köpa lundhags för dom ska tydligen hålla betydligt längre. Jag går en hel del, och har prövat många varianter av kängor. Nu sedan 1,5 år tillbaka kör jag med ett par Lundhags och jag är mycket nöjd. Då ska ni veta att jag är ganska svårflirtad när det gäller min personliga utrustning. Mina lundahags har varit ute 5-7 gånger i veckan sedan jag köpte dem, jag har slitit ut 2 par skosnören (trots att de är kullagrade) och 3 par innersulor vilket kanske säger en del om hur mycket jag använder mina kängor. Skovården består av tvätt och insmörjning med någon sorts flytande soppa som man sprayar på. På vår-sommar kanske varannan vecka och höst-slaskvinter 1-2 gånger/vecka. Blöta och kalla fötter är det värsta jag vet.
Publicerat September 7, 200916 yr Jag går en hel del, och har prövat många varianter av kängor. Nu sedan 1,5 år tillbaka kör jag med ett par Lundhags och jag är mycket nöjd. Då ska ni veta att jag är ganska svårflirtad när det gäller min personliga utrustning. Mina lundahags har varit ute 5-7 gånger i veckan sedan jag köpte dem, jag har slitit ut 2 par skosnören (trots att de är kullagrade) och 3 par innersulor vilket kanske säger en del om hur mycket jag använder mina kängor. Skovården består av tvätt och insmörjning med någon sorts flytande soppa som man sprayar på. På vår-sommar kanske varannan vecka och höst-slaskvinter 1-2 gånger/vecka. Blöta och kalla fötter är det värsta jag vet. Hinner du med något annat en att putsa på kängorna? Jag har nog inte hunnit med den vården du ger dina kängor på en vecka på 12 år, inte konstigt att de gick sönder Välvårdade skodon håller bättre och är betydligt mjukare att gå i men jag orkar bara inte. Har nu provat mina Alpine 3 ggr och jag har bara gått att säga om dom än så länge. /Lasse
Publicerat September 7, 200916 yr Hinner du med något annat en att putsa på kängorna?/Lasse Jag har hört att det finns dom som ser på TV, är du en av dem så kan du göra det då. Jag vårdar mina kängor ömt eftersom jag har så ömtåliga fötter och klarar mig helt enkelt inte utan bra skodon. Jag brukar finna tid till skovård tillexempel den där minuten kaffebryggaren tar på sig innan den har spottat och fräst klart. Men det är klart att om man kör timer på bryggaren så kaffet är klart när man kommer ner till köket spar man ju lite tid. Jag ska klura på det. I somras satt jag på trappen på morgonen och drack mitt kaffe och tittade på soluppgången. Då var det perfekt att putsa lite på kängorna samtidigt. Men nu är det ju bäckmörkt när man går upp så det blir att sitta i köket.
Publicerat November 12, 200916 yr Tjena Jag är ute i fält/skogen ca 8 månader om året, året runt. Främst inom jobbet sen vid jakt. Har ett par Meindl kängor som har funkat bra sen 2006. Kör med minkolja 'Boston'. Bara att smörja in rikligt, låt vila o sen putsa med duk. Det håller dig snustorr om fötterna. Jag vet att folk säger att minkolja täpper igen, tänker inte risa det, men för mig funkar det väldigt bra. Meindl är de bästa kängorna, inget snack. Dom funkar i Norrbotten i januari -30grader, blöt vår o höst, likväl som afrika. I know. Go for Meindl Tips, gör rent noga och låt torka innan du smörjer in dom Mvh
Publicerat November 19, 200916 yr Det är bara att inse att om du vill ha en känga med membran som "andas", kommer man aldrig att få en fullt pålitlig eller outslitlig känga. Fettar man in den regelbundet mister man membranfunktionen men får en pålitligare och härdigare känga. Är det mkt blött använder jag numera gummistövlar. Är det kallt (minusgrader) stora kängor med membran så att jag har ett visst fuktskydd. På sommaren blir det lågskor eller lättare kängor. En relativt ny och oanvänd membrankänga kan säkert fungera fullt ut men mkt snart kommer den att visa sina brister. Komforten i en bra känga är däremot överlägsen gummistövlar. Erik
Publicerat September 10, 201114 yr Hej. Jag fortsätter i den här tråden så det inte startas en ny i typ samma ämne. Har köpt ett par Härkila Pro Hunter GTX 12 och undrar nu vad man ska gnussa på dom så lädret håller sig och kängan förblir torr. Har läst tråden men det verkar som olika grejer funkar för olika personer. Bra för en dåligt för en annan... Mvh//Matte.