Publicerat Juni 12, 200916 yr Storstad och storstad, jag bor ju i Solna... men hur som helst, jag hämtade knoddarna på dagis igår och det var ett par ungar som tiggde sina föräldrar om att få följa med mina barn hem och leka med dem. Och barnens morsor undrade om det gick bra för mig? - Jajjemen, inga problem. Men jag har ett rådjur hängande i ett av badrummen hemma som jag tänkte ta hand om idag, jag kommer att flå och stycka. Dina barn är helt välkomna att vara med, för mina ungar är det inga konstigheter i alla fall. Det kanske kan vara spännande? Dina barn kommer att få se ett helt rådjur med päls och allt bli mat på 1-2 timmar och vi kan avsluta med att steka några bitar från sadeln så att barnen får smaka. Jag fick ett tvekande OK från båda! Just när jag kom hem dök en 11-årig storasyster upp också Så där stod jag och flådde en råbock med två extra femåringar, plus en extra 11-åring, plus mina barn, befann sig på ungefär två kvadratmeter. Jag hade skitkul men det var onekligen en välbehövlig biologilektion, följande är några citat: - Är det där kött? (11-åringen) - Gör det ont för rådjuret (5-åring 1) - Va? Är din hund en köttätare? (11-åringen) - Varför sköt du rådjuret? (5-åring 2) Det hela landade perfekt! När vi skulle äta dök en nervös morsa till två av barnen upp hemma, hon fick ett par ordentliga bitar stekta med färsk rosmarin, och ett glas rödvin till detta. Låter kanske lite löjligt, men det känns som om man har gjort en insats. Jag har visat de där barnen var mat kommer ifrån, de hade garanterat ingen aning innan dess. Och barnen tyckte att det var jättespännande. MVH! /HerrBerg
Publicerat Juni 12, 200916 yr Låter bra det där. Många många flera barn skulle behöva få se o lära sig detta. Att det inte är någon fara med att äta kött, och vad det är och var det kommer ifrån. Många barn och t.om. vuxna tror ju att kött "tillverkas" i butiken.
Publicerat Juni 12, 200916 yr Låter bra det där. Många många flera barn skulle behöva få se o lära sig detta. Att det inte är någon fara med att äta kött, och vad det är och var det kommer ifrån. Många barn och t.om. vuxna tror ju att kött "tillverkas" i butiken. "Pappa fick du några fiskpinnar" är ett fiskeskämt som kanske inte är taget helt ur luften Andreas
Publicerat Juni 12, 200916 yr "Pappa fick du några fiskpinnar" är ett fiskeskämt som kanske inte är taget helt ur luftenAndreas Nä precis va, men det är ju den bistra sanningen..
Publicerat Juni 12, 200916 yr Tycker att du gjort en bra insats även jag ska ta en biolektion med min son när han blir till åren.
Publicerat Juni 12, 200916 yr Alldeles lysande pedagogiskt, en renhårig samhällsinsats Jag pälsade av ett rådjur i trädgården förra hösten, kvarterets alla ungar, 10-12 st 3-9år stod i en ring runt med stora fascinerade ögon. Visst är det en häftig upplevelse att kunna bjuda ungar i stan på en sådan lektion
Publicerat Juni 12, 200916 yr "Pappa fick du några fiskpinnar" är ett fiskeskämt som kanske inte är taget helt ur luftenAndreas Citerar en arbetskollega "musklerna vet jag vad det är men var sitter köttet nånstans"
Publicerat Juni 12, 200916 yr Citerar en arbetskollega "musklerna vet jag vad det är men var sitter köttet nånstans" Det var nog bland det dummaste jag har hört :D /Lasse
Publicerat Juni 12, 200916 yr Ingen annan jag känner hade lyckats med detta konststycke på samma plats, bra Bengt snyggt jobbat.
Publicerat Juni 14, 200916 yr Egentligen så skulle det ingå i grundskolan inom hemkunskapen att få vara med på sånt här. Tillfällen saknas inte då ett antal tusen älgar, vildsvin och rådjur fälls från norr till söder i Sverige. Men bra gjort att låta ungarna vara med.
Publicerat Juni 15, 200916 yr Bra jobbat HerrBerg Det är bara bra att dagens barn får veta var köttet kommer ifrån.
Publicerat Juni 16, 200916 yr När jag var en liten valp (började i drevkedjan när jag var 7) brukade det alltid falla på min lott att skära ut tungan på älgen..Smidigt, små händer som kommer åt utan att göra sig alltför illa på tänderna..
Publicerat Juni 16, 200916 yr Sonen som nu skall börja sjuan, har sedan han var 5år alltid varit med två dagar på älg jakten. När han sedan började första klass fick han ledigt från skolan på vilkåret att han skrev en berettelse om veckan. Han skrev om vad och hur jakten gått till, sedan avslutades dagen med att barnen kom på studiebesök i slaktboden, Barnen var farsinerade men fröken tyckte att det var lite otrevligt. Funderar på att göra likadant med dotterns klass för i den klassen går en dotter till miljöpartiets kommunalpolitiker stackars barn 7år och tvingad att bli vegetarian. Hon har frågat min dotter en gång om köttbullar var gott. Tragiskt.
Publicerat Juni 16, 200916 yr Fullvärdigt protein behövs ju för att hjärnan skall fungera..Kanske därför vissa politiker är som de är...