Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kula till .222 Rem

Featured Replies

Publicerat

Hej på er!

Har ju min SAKO 222:a på ingång och funderar lite över kulval.

Jag ska ha en kula till rådjur och en kula till predatorer, förmodligen även en FMJ-kula till ätbar fågel.

Vad hade ni rekommenderat för dessa två? Jag tror Oryx blir för tung för vad stigningen i pipan tillåter.

/KK

Publicerat

Rådjur:

jag använder Normas 62gr, det fungerar finfint men dock inte i alla bössor som sagt. Oryx 50gr, eller vad det nu är den väger, kommer säkert att fungera finfint och kan med lite tur vara en bra combo med mitt val för ätbar fågel... Men alla sansade kulor kommer att fungera, jag kommer nog att köra med Hornady #2265 55gr SP ett tag framöver.

Ätbar fågel:

Normas 55gr FMJ, jag ser inget bättre alternativ för mig i alla fall. Skjuter bra i alla hastigheter och jag när en tro att rundnos är lite snällare vid träff.

Predatorer:

Min erfarenhet är att Nosler BallisticTip 55gr rockar, men allt Sierra någonsin har gjort kommer också att fungera bra. Sierra kanske skjuter bättre i många bössor men 55gr "Ballistic Shit" är pålitligt mångsidig. Fungerar finfint för räv, grävling, mm men också pålitlig på bäver mm. En rent magisk kula som jag har 200% förtroende för.

Publicerat
  • Författare
Rådjur:

jag använder Normas 62gr, det fungerar finfint men dock inte i alla bössor som sagt. Oryx 50gr, eller vad det nu är den väger, kommer säkert att fungera finfint och kan med lite tur vara en bra combo med mitt val för ätbar fågel... Men alla sansade kulor kommer att fungera, jag kommer nog att köra med Hornady #2265 55gr SP ett tag framöver.

Ätbar fågel:

Normas 55gr FMJ, jag ser inget bättre alternativ för mig i alla fall. Skjuter bra i alla hastigheter och jag när en tro att rundnos är lite snällare vid träff.

Predatorer:

Min erfarenhet är att Nosler BallisticTip 55gr rockar, men allt Sierra någonsin har gjort kommer också att fungera bra. Sierra kanske skjuter bättre i många bössor men 55gr "Ballistic Shit" är pålitligt mångsidig. Fungerar finfint för räv, grävling, mm men också pålitlig på bäver mm. En rent magisk kula som jag har 200% förtroende för.

Har hört att SAKO AI Hunter .222 ska ha problem med kulor över 45grains.. men det kanske kan gå att få till ändå?

Publicerat

Jag använder Nosler Ball Tipp 50 gr till allt.

Nu har jag inte hunnit skjuta en hel massa levande med den kulan men hittils håller den måttet.

Inget att skjuta matfågel med dock ;)

/Lasse

Publicerat
Har hört att SAKO AI Hunter .222 ska ha problem med kulor över 45grains.. men det kanske kan gå att få till ändå?

Till att börja med är 50gr gränsen för klass 2, så vi börjar väl där. Och det som gör kulor instabila är längden snarare än vikten (OK, hög vikt leder till längre kulor)... men det innebär att vi har bättre möjligheter att lyckas med att stabilisera trubbnosade kulor.

Normas 62-grainare stabiliserar mot bättre vetande i min pang som har 14" räffelstigning. Om du inte kan låna några kulor någonstans och vill använda pangen till rådjur skulle jag göra ett ryck på 50gr Oryx, var inte den ganska trubbnosad också? Och gå ner till 50gr BallisticShit om du är orolig för stabilisering.

Publicerat

Hornaday V-max 40 gr till predator, och hornaday SP till rådjur.

Publicerat
Hornaday V-max 40 gr till predator,

den använder jag med! ;) mucho bra död för dina dineros

Publicerat

I min vixen stabiliseras normas 62gr blyspets, medan 60gr nosler pt inte funkar överhuvudtaget pga längden.

Normas oryx väger 55gr och är kort så jag tror nog den fungerar bra i din A1, har ett gäng oryxar ligger men har inte hunnit provladda än så säker är jag inte och det kan skilja mellan olika vapen.

Publicerat
  • Författare

Mycket bra input från alla, det tackar vi för =)

Lutar åt att prova Oryx, även fast de är nån krona dyrare.. Att det var längden snarare än vikten som spelade in hade jag ingen aning om.. så det var ju bra att veta =)

Publicerat
  • Författare

Norma 50gr blyspets, någon som har några erfarenheter av den..?

Publicerat

Snåljåp, köp Oryx :unsure::blush:

Publicerat

jag köpte ett 1000 pack av den kulan en gång och ville att den skulle vara kulan för mig men icke, du kan få köpa några om du vill.

mitt tip blir hornady sp till rå och bäver och lapua fmj till matfågel.

Publicerat
  • Författare
jag köpte ett 1000 pack av den kulan en gång och ville att den skulle vara kulan för mig men icke, du kan få köpa några om du vill.

mitt tip blir hornady sp till rå och bäver och lapua fmj till matfågel.

Vad var det som felade, precision eller köttförstöring/utebliven effekt?

Hornady SP alltså.. ska ta en kik =)

EDIT: Hittar Hornady SP Spire i 50 och 55gr.. är det den du menar?

Publicerat
Vad var det som felade, precision eller köttförstöring/utebliven effekt?

Hornady SP alltså.. ska ta en kik =)

EDIT: Hittar Hornady SP Spire i 50 och 55gr.. är det den du menar?

det var precisionen.

55gr är den jag gillar.

Publicerat
  • Författare
det var precisionen.

55gr är den jag gillar.

Jag ska prova den så får vi se hur den funkar. Kommer nog ta med en Partizan FMJBT 55gr oxå.. suger den får jag väl ha den till älgbanan eller ngt :unsure: Den skjuter bra i min Win70 308, och det var så billig så jag måste testa =)

Publicerat

Rhino 50 gr till rådjur.

Hornady V-max 50 gr till predatorer.

dessa båda går oftast med lite laborerande att få skjuta lika.

Publicerat

Kulor över 55 grains kan vara problematiska, inte 45. 50-55 funkar utmärkt i de jag provat som har samma stigning som de flesta andra 222:or.

Publicerat

Ni som har provat Rhino och Oryx - vilken effekt/expansion får ni i rådjuren? Precision? Sugen på att testa är jag, och även tex Partition. Finns andra bondade kulor? Förut har jag testat Barnes X 50gr och den har skjutit bra, men jag har aldrig skjutit rådjur med den.

Publicerat
Ni som har provat Rhino och Oryx - vilken effekt/expansion får ni i rådjuren? Precision? Sugen på att testa är jag, och även tex Partition. Finns andra bondade kulor? Förut har jag testat Barnes X 50gr och den har skjutit bra, men jag har aldrig skjutit rådjur med den.

Har skjutit en del rådjur med både Barnes X och TSx samt Rhino och effekten är kontrollerad skulle jag vilja sammanfatta det som. Har inte hittat någon Barneskula i något rådjur dock ett par Rhinokulor har jag hittat i de fall jag tvingats (pga av trafikskada) att skjuta i det läge som getts. Kulorna har sett mycket bra ut som små svampar. Ett bra skott strax bakom bogen på ett rådjur ger ett utgångshål som en enkrona ungefär. Med lite köttförstöring som följd.

Precisionsmässigt kan jag bara utgå från de vapen jag använt Sako .222 Sako .223 Ack Imp, och drilling i 5,6x50R Mag och den har varit mycket god både med Barnes X, TSX och Rhino. Sen kvarstår ev tveksamheter man kan ha mot Rhinos kulor som är molybehandlade.

Hade funderingar kring Oryx men då jag är nöjd med Rhinokulan i 50 Gr som jag använder i drillingen så dröjer det nog innan jag provar nåt annat.

Som anekdot kan berättas att jag avlivade ett skadat rådjur med en .22 Hornet där jag hade laddat med Barnes X 45 Gr. Ej heller denna kula gick att återfinna trots rent bogskott.

Publicerat

Jag kör norma 50gr blyspets och inget rådjur har gått över 10m, ser man bara till att missa bogen så är köttförstörelsen liten och missar man revbenen så är den absolut noll. En bra kula tycker jag, och fungerar fint till predatorerna med, men det är kanske lite tråkigt att använda samma :) Då är sako 106G en blöt och fin kula som i min bössa hade ~ samma bana. Till fågel använder jag laupa 55gr fmj för de går hål i hål.

Vill du bli av med några norma maddog?

Publicerat
Jag kör norma 50gr blyspets och inget rådjur har gått över 10m, ser man bara till att missa bogen så är köttförstörelsen liten och missar man revbenen så är den absolut noll. En bra kula tycker jag, och fungerar fint till predatorerna med, men det är kanske lite tråkigt att använda samma :) Då är sako 106G en blöt och fin kula som i min bössa hade ~ samma bana. Till fågel använder jag laupa 55gr fmj för de går hål i hål.

Vill du bli av med några norma maddog?

jag är borta på jobb men jag kan räkna dom när jag kommer hem till helgen så kan du få ett pris, har nog 200 st kvar iaf.

Publicerat

.

Publicerat
  • Författare

Enligt vapex var i stort sett allt i FMJ i .224 restnoterat, och har så varit ett bra tag.. =( Hornady SP 55gr var även de slut. Slutade med att jag tog Winchester SP 55gr.. 200st istället då.. vi får hoppas de blir bra =)

Publicerat
Har skjutit en del rådjur med både Barnes X och TSx samt Rhino och effekten är kontrollerad skulle jag vilja sammanfatta det som. Har inte hittat någon Barneskula i något rådjur dock ett par Rhinokulor har jag hittat i de fall jag tvingats (pga av trafikskada) att skjuta i det läge som getts. Kulorna har sett mycket bra ut som små svampar. Ett bra skott strax bakom bogen på ett rådjur ger ett utgångshål som en enkrona ungefär. Med lite köttförstöring som följd.

Precisionsmässigt kan jag bara utgå från de vapen jag använt Sako .222 Sako .223 Ack Imp, och drilling i 5,6x50R Mag och den har varit mycket god både med Barnes X, TSX och Rhino. Sen kvarstår ev tveksamheter man kan ha mot Rhinos kulor som är molybehandlade.

Hade funderingar kring Oryx men då jag är nöjd med Rhinokulan i 50 Gr som jag använder i drillingen så dröjer det nog innan jag provar nåt annat.

Som anekdot kan berättas att jag avlivade ett skadat rådjur med en .22 Hornet där jag hade laddat med Barnes X 45 Gr. Ej heller denna kula gick att återfinna trots rent bogskott.

Intressant - jag får kanske köpa alla tre och testa!

Publicerat

Speer TNT till räven o lapua E369 till rådjur.

Mvh.