Publicerat Juni 18, 200916 yr hej gott folk! ska nu tillaga en rostbiff på vildsvins stek, självklart är den trikin undersökt och inga trikiner påvisades. visst måste det väll gå bra att göra rostbiff på vildsvin, det jag tänkte på är att kärn temperaturen skall bli 60 grader i köttet vilket är för lågt för att ev. trikiner skall dö. men visst är det väll safe ändå? mvh johka
Publicerat Juni 18, 200916 yr hej gott folk!ska nu tillaga en rostbiff på vildsvins stek, självklart är den trikin undersökt och inga trikiner påvisades. visst måste det väll gå bra att göra rostbiff på vildsvin, det jag tänkte på är att kärn temperaturen skall bli 60 grader i köttet vilket är för lågt för att ev. trikiner skall dö. men visst är det väll safe ändå? mvh johka Få tillagningsmetoder erbjuder att absolut hela köttbiten når de dryga 70 graderna som behövs. Har läst en del livsmedelslära i mina dar, men kanske inte så mycket om trikiner. Men beträffande exempelvis bakterier finns det en uppsjö olika som klarar såväl högra temperaturer såväl som lägre i än vad frysen erbjuder. Termofila bakterier speedar bara upp sin förökning ju varmare köttet blir. Det sker inte med trikiner då det är en levande organism, men har hört att det finns arter som klarar högre temperaturer också. Också en ganska vanlig utveckling av exempelvis en bastu, man blir fortare sjuk om man bastar än om man hade låtit bli förutsatt att förkylningen är på uppgång. Hade jag sjäv tagit ut trikinprovet på rätt ställe(vilket jag utgår från att du gjort) och skickat det till ett välrenomerat labb skulle jag inte vara det minsta orolig. Lycka till med rostbiffen.
Publicerat Juni 18, 200916 yr Författare Hade jag sjäv tagit ut trikinprovet på rätt ställe(vilket jag utgår från att du gjort) och skickat det till ett välrenomerat labb skulle jag inte vara det minsta orolig. Provet skickades till SVA så bättre labb finss nog inte. beträffande provtagningsbitar är ju detta hemskt olika som det verkar, på deras remisser finns ett flertal alternativa provbitar: njurtapp, underkäksmuskelatur, lägg från underben. jag tar alltid underbenskött då detta alltså ska vara ok, så det skall inte vara några problem. mvh
Publicerat Juni 18, 200916 yr hej gott folk!ska nu tillaga en rostbiff på vildsvins stek, självklart är den trikin undersökt och inga trikiner påvisades. visst måste det väll gå bra att göra rostbiff på vildsvin, det jag tänkte på är att kärn temperaturen skall bli 60 grader i köttet vilket är för lågt för att ev. trikiner skall dö. men visst är det väll safe ändå? mvh johka Johan Ordna en bra stekyta runt om steken sen kör du den på lågtemp (100-125 gr) tills du har 62 streck på termometern, låt sedan vila på köksbänken 30 minuter, lovar kompis ingen kommer må direkt dåligt efteråt! Hepp /K
Publicerat Juni 18, 200916 yr Författare JohanOrdna en bra stekyta runt om steken sen kör du den på lågtemp (100-125 gr) tills du har 62 streck på termometern, låt sedan vila på köksbänken 30 minuter, lovar kompis ingen kommer må direkt dåligt efteråt! Hepp /K har precis tagit ur den ur ugnen efter ca 3 timmar i 125grader, temp i kött 63grader e ju faktiskt utbildad kock, men det var längesen jag gick i skolan. mvh
Publicerat Juni 18, 200916 yr App app Johan! Den där steken är det lika bra att du slänger över till mig kan jag göra rävmat av den. Vad jag hört överlever de snuskigaste trikiner du kan tänka dig just i rostbiffen.
Publicerat Juni 18, 200916 yr Är det inte kanske bäst att man dricker något starkt till köttet så att ev kompisar drunknar i drickat? E lite avis över att jag inte har ett eget vildsvin att tillaga, njut av maten nu och låt midsommarlunken infinna sig. /Christian
Publicerat Juni 18, 200916 yr har precis tagit ur den ur ugnen efter ca 3 timmar i 125grader, temp i kött 63grader e ju faktiskt utbildad kock, men det var längesen jag gick i skolan. mvh Inte så länge sen va .... , btw johan, är det du som skjutit grisen lär det finnas gott om hål att stoppa in termometern i Smaklig spis broder!
Publicerat Juni 18, 200916 yr btw johan, är det du som skjutit grisen lär det finnas gott om hål att stoppa in termometern i Wooohohohohohahahahihihihhahahahahaha Dagens pungspark Imorn blir det innerlår samt filé från vildgrisen som jag råkade få kål på i februari, ett skott bara... Märkligt
Publicerat Juni 19, 200916 yr Jag gick en kurs i styckning och kötthantering i höstas och då diskuterades just trikiner. Det finns tydligen tre sorters trikiner varav två dör av kyla. Den tredje typen, polartrikinen, kan man inte frysa ihjäl men den har ännu inte påträffats i de södra delarna av Sverige (hur läget är i de norra delarna kan jag inte svara på). Om man vill vara säker på att inte ha trikiner i köttet så ska det alltså funka att frysa köttet innan det tillagas. Det är bara att hoppas på att detta stämmer så att man inte behöver vara rädd att smittas av de små läskiga krypen.
Publicerat Juni 19, 200916 yr Om man vill vara säker på att inte ha trikiner i köttet så testar man allt vildsvinskött...
Publicerat Juni 19, 200916 yr Om man vill vara säker på att inte ha trikiner i köttet så testar man allt vildsvinskött... Har man testat köttet och skickat in prov från någon av de rekommenderade muskeldelarna så borde det inte vara några problem. Trikiner trivs bäst i väl genomblödd (dvs. väl syresatt) muskulatur och då framför allt sådana muskler som rör sig ofta. Tuggmuskulatur, tåsträckare, mellangärde mm. Och sedan gäller det att man måste få i sig ett visst antal larver för att bli sjuk och eftersom rostbiffen kommer lite längre ner på listan vad gäller syresättning så borde det inte vara något problem om njurtapp, tuggmuskel eller liknande visar på ingen förekomst. /jonas
Publicerat Juni 20, 200916 yr Som en annan kock sa till mig: Det finns tre sätt att tillaga kött. Blodigt, Medium och totalt förstört. Jag föredrar det sistnämnda.
Publicerat Juni 21, 200916 yr Som en annan kock sa till mig: Det finns tre sätt att tillaga kött. Blodigt, Medium och totalt förstört. Jag föredrar det sistnämnda. Uj! Hädare!!! Fågel och fläsk javisst. Nötkött däremot ska ha lite liv kvar i sig när jag sätter gaddarna i det. Mvh. Fitzo
Publicerat Juni 21, 200916 yr Nu scannar vi hårddisken ordentlitg, för att frysa trikiner så är det -80 grader celsius, för att steka kommer jag inte ihåg säkert men vill minnas 70 grader.
Publicerat Juni 26, 200916 yr Nu scannar vi hårddisken ordentlitg, för att frysa trikiner så är det -80 grader celsius, för att steka kommer jag inte ihåg säkert men vill minnas 70 grader. Vid +70 koagulerar alla äggviteämnen och då kolavippar det mesta men det finns bakterier som klarar långt mer än så. Om jag inte minns fel så sa syrran som är biomedicinsk analytiker att det krävs 250grader i en timme och under tryck för att få ihjäl de allra mest envisa bakterierna. Har jag fel så hänvisar jag till mitt dåliga minne!
Publicerat Juni 26, 200916 yr Vill man vara säker så dödar man det mesta när temperaturen passerar 76°C Nu passar dock inte mycket till de temperaturerna... Trikintesta allt kött från alla möjliga köttätare (gris & björn) så behöver ni inte oroa er! Var även noga med att använda t ex latexhandskar när ni flår rävar, de kan bära på trikiner! Trevlig spis!
Publicerat Juni 27, 200916 yr Vill man vara säker så dödar man det mesta när temperaturen passerar 76°CNu passar dock inte mycket till de temperaturerna... Trikintesta allt kött från alla möjliga köttätare (gris & björn) så behöver ni inte oroa er! Var även noga med att använda t ex latexhandskar när ni flår rävar, de kan bära på trikiner! Trevlig spis! 70 grader räcker för trikiner - och som jag skrev innan - de ätliga delarna innehåller mycket mindre trikiner än de vi normalt inte brukar äta. Hos räv är trikiner dessbättre mycket ovanligt. Lite svårt att förklara med tanke på deras intag av smågnagare som tros vara den största gruppen smittbärare. Lodjuren är däremot de värsta bovarna och mellan 4-8% av dem bär på de små gynnarna. Tur för oss - vi äter ju inte dem. Testade vildsvin vid SVA under 2008 (tror det var ca 30 000 prover) visade att 0,2 promille hade trikiner. Lågt och bra! Men trikininosutbrott kan gå i cykler och i år kan det mycket väl bli kraftig ökning av förekomsten. Men trikiner hoppar inte in i munnen på en vid flåning så för den sakens skull är det inget handsktvång. Men vid all hantering av döda djur skall du god handhygien iakttagas - det finns mycket annat jox som man kan få i sig och bli lite risig av. Ett stort utbrott av trikinos hos människa drabbade Frankrike för några år sedan. Smittkällan? Hästkött!