Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nyförvärv.

Featured Replies

Publicerat

Har en båge på G nu.

APA King Cobra 80# 29". :D Borde då bli världens snabbaste båge.

Isåfall blir det paketet att se ut såhär:

Båge: APA king cobra

Pilhylla: Ripcord fallhylla

Sikte: Vet ej riktigt, men det blir väl så att jag sätter TruGlos Rödpunkt på den isåfall.

Peep: Nej

Handledsrem: Ja

Stabb: Vet ej om jag tar APAs egen eller en Carbon impact gelstabb. Gillar verkligen Carbonstabben.

Ett fint o snabbt paket.

• Svar 51
  • Visningar 7,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Har en båge på G nu.

APA King Cobra 80# 29". :D Borde då bli världens snabbaste båge.

Isåfall blir det paketet att se ut såhär:

Båge: APA king cobra

Pilhylla: Ripcord fallhylla

Sikte: Vet ej riktigt, men det blir väl så att jag sätter TruGlos Rödpunkt på den isåfall.

Peep: Nej

Handledsrem: Ja

Stabb: Vet ej om jag tar APAs egen eller en Carbon impact gelstabb. Gillar verkligen Carbonstabben.

Ett fint o snabbt paket.

80#, låter som en sommarbåge......Tufft att dra den efter några timmar i ett kallt gömsle?

Fast det klart, snabb är den säkert. :D

Och nya prylar är ALLTID skoj.

Publicerat
  • Författare
80#, låter som en sommarbåge......Tufft att dra den efter några timmar i ett kallt gömsle?

Fast det klart, snabb är den säkert. :D

Och nya prylar är ALLTID skoj.

Den lär bli ställd på 70# oftast. 80# är mest till för att ha roligt . O troligen blir mamban jag har nu min jaktbåge nr1 i fortsättningen också.

Publicerat
Den lär bli ställd på 70# oftast. 80# är mest till för att ha roligt . O troligen blir mamban jag har nu min jaktbåge nr1 i fortsättningen också.

Bara för att jag är för lat för att räkna, vad är 80# i kilo?

/Lasse

Publicerat
Bara för att jag är för lat för att räkna, vad är 80# i kilo?

/Lasse

Ca 36 kg.

1 lb = 0,454 kg

Publicerat
Ca 36 kg.

1 lb = 0,454 kg

ok, att dra det en gån kan nog vara ok men att dra den femti elva ggr tar nog musten ur de flesta och till råga på allt gör ett bra skott uppe på det.

/Lasse

Publicerat
ok, att dra det en gån kan nog vara ok men att dra den femti elva ggr tar nog musten ur de flesta och till råga på allt gör ett bra skott uppe på det.

/Lasse

Jag sköt i många år med både 80, 90 och som mest 105 pounds dragvikt. Fick problem med axeln och fingrarna.

Gick över till att skjuta med avtryckare istället för fingrar och sen när problemet med axeln kom så gick jag ner till 70 pounds som jag skjuter med idag. Ska man inte jaga tjockhudingar i afrika så behöver man inget över 70 pound idag.

En 50 pounds båge räcker för att fälla älg.

Jag sitter och skissar på om man inte skulle välja att skruva ner bågen till runt 55 pound för att jaga rådjur. Du kan ju inte mer än skjuta rätt igenom djuret. Man snackar om att pilbanan blir flackare med starkare, snabbare båge. Jo, så är det ju. Men på jakten blir det ändå en begränsning på runt 20-25 meter på rådjur.

Hastigheten och den flacka pilbanan är något man mest kommer att använda på tävlingar.

Det är inte ofta man resonerar att man ska ta skott på rådjur på 50 meter för att man har en så snabb båge.

Dom som påstår det har inte speciellt stor erfarenhet av riktig jakt.

Jag vet att bågjägareprofilen Chuck Adams ibland tog skott på hjort i daglega på runt 60-70 meter. Men det hör till undantagen.

Det längsta hållet jag någonsin skjutit vilt på är 40 meter. Då tog jag en kråka som satt på en sten under ett hällregn.

Var egentligen ute och jagade sjöfågel i Finland. Men upptäckte kråkan när jag smög efter en liten å.

Det blev fullträff och kråkan stöp direkt.

Publicerat

:wub: ett bra val som jag ser de!... :D ...

tur de finns fler APA fanatiker på sidan!.. :P ...

vi kan köpa fabriken tillsamans.. :ph34r:

MVh

Publicerat

Bara du inte skiter ner dig varje gång du drar 80#? :P

Publicerat

Instämmer med JS i mycket, för mig är fördelen med 70# och den flacka pilbanan att jag

klarar mig bra med 1 pinne, 40# så kommer man behöva 10,20,30 pinnar även om man bara jagar

innom 30 meter.

Tror inte man skjuter fler djur bara för att bågen är starkare, men kul kan det ju va förstås

Publicerat

:P de hadlar inteom fler djur!.. utan att de är coolt å man har D!.... :angry: ...

Stå på dej!.. lysna inte på "gammel" gubbarna, dom orkar bara inte dra 80# längre!.. :blink::lol:

Mvh

Publicerat
:P de hadlar inteom fler djur!.. utan att de är coolt å man har D!.... :angry: ...

Stå på dej!.. lysna inte på "gammel" gubbarna, dom orkar bara inte dra 80# längre!.. :blink::lol:

Mvh

Ahh så sant så vi är så gammla och orkeslösa nu mera, men om Shaman drar 80# 20ggr utan bågflax på rak arm

så blir jag impad. :P

Publicerat
  • Författare

Jag ska klargöra en del saker här nu tror jag. Jag vet inte om jag ska ta det ni säger som kritik, men jag ska göra mitt bästa för att förklara allt en gång till.

Jag har ju redan en APA Black mamba X2 som är en 60-70# båge. Just nu ställd på 70# och den lär förbli det då jag nu inte har några problem att dra en 70# längre. Kan skjuta 100 pil med den utan att vekna.

Denna Black mamba X2, kommer troligen att vara min jaktbåge i fortsättningen också. Då den troligen är lite mera lättskjuten.

Men anledningen då till att jag beställde en 80# kobra var, att jag kan ju faktiskt ställa den på 70 pund om jag vill. Vilket den troligen kommer att stå på allt som oftast.

Men eftersom att jag med lätthet kan dra 70# så behöver jag ju inte ha en 60-70# båge. Utan tar då hellre en 70-80# båge som man kan kräma ur mer kraft ur om man vill. O det vill jag säkert ganska ofta.

Det där med 80# o jakt är det många som hakar upp sig på märker jag. Jag VET att det är overkill med 70# redan, men trots det använder nästan alla av er det.. När det räcker med 40-50 lbs..

O JS du har verkligen rätt i det du säger det där med 20-30 meter är ett max på rådjur oavsett hur kraftig båge man har, av praktiska skäl. Men det är inte heller orsaken att jag skaffar en "värstingbåge". Utan jag har alltid gillat vassa(snabba) vapen o tycker det är skitkul att ha såna också.

Min 243a är alltid 10% över maxladdning också.. Varför? Jo det är kul när man skjuter varmintkulor i 1150m/s. :lol:

O sen VET jag också vad det innebär att sitta på jakt i slutet på november med en båge som är lite småtung att dra redan på skjutbanan. Efter två timmar orkar man inte dra upp den. Så tro mig, den kommer inte att stå ställd på 80# när jag jagar rådjur.

Hoppas jag förklarat mig lite, o kanske t.om. i onödan. Jag vet inte om det är kritik jag fått. Men jag anser mig ha gjort ett helt suveränt val av båge och det pirrar i magen bara jag tänker på det. :angry::blink:

Puss på er o trevlig midsommar!

Publicerat
  • Författare

Mvh

:P Ska inte du också ha en då så kanske vi får grupprabatt? :P APA!

Publicerat
  • Författare
Ahh så sant så vi är så gammla och orkeslösa nu mera, men om Shaman drar 80# 20ggr utan bågflax på rak arm

så blir jag impad. :angry:

Vad är bågflax då? att man typ kommer ur dalen när man tappar koncentrationen?

Publicerat
Jag ska klargöra en del saker här nu tror jag. Jag vet inte om jag ska ta det ni säger som kritik, men jag ska göra mitt bästa för att förklara allt en gång till.

Jag har ju redan en APA Black mamba X2 som är en 60-70# båge. Just nu ställd på 70# och den lär förbli det då jag nu inte har några problem att dra en 70# längre. Kan skjuta 100 pil med den utan att vekna.

Denna Black mamba X2, kommer troligen att vara min jaktbåge i fortsättningen också. Då den troligen är lite mera lättskjuten.

Men anledningen då till att jag beställde en 80# kobra var, att jag kan ju faktiskt ställa den på 70 pund om jag vill. Vilket den troligen kommer att stå på allt som oftast.

Men eftersom att jag med lätthet kan dra 70# så behöver jag ju inte ha en 60-70# båge. Utan tar då hellre en 70-80# båge som man kan kräma ur mer kraft ur om man vill. O det vill jag säkert ganska ofta.

Det där med 80# o jakt är det många som hakar upp sig på märker jag. Jag VET att det är overkill med 70# redan, men trots det använder nästan alla av er det.. När det räcker med 40-50 lbs..

O JS du har verkligen rätt i det du säger det där med 20-30 meter är ett max på rådjur oavsett hur kraftig båge man har, av praktiska skäl. Men det är inte heller orsaken att jag skaffar en "värstingbåge". Utan jag har alltid gillat vassa(snabba) vapen o tycker det är skitkul att ha såna också.

Min 243a är alltid 10% över maxladdning också.. Varför? Jo det är kul när man skjuter varmintkulor i 1150m/s. :lol:

O sen VET jag också vad det innebär att sitta på jakt i slutet på november med en båge som är lite småtung att dra redan på skjutbanan. Efter två timmar orkar man inte dra upp den. Så tro mig, den kommer inte att stå ställd på 80# när jag jagar rådjur.

Hoppas jag förklarat mig lite, o kanske t.om. i onödan. Jag vet inte om det är kritik jag fått. Men jag anser mig ha gjort ett helt suveränt val av båge och det pirrar i magen bara jag tänker på det. :angry::blink:

Puss på er o trevlig midsommar!

Inte är det kritik. Bra råd och tips ska du ta det som.

Publicerat
Vad är bågflax då? att man typ kommer ur dalen när man tappar koncentrationen?

Nej, bågflax är när du inte orkar dra bågen utan att börja vingla med bågarmen fram och tillbaka upp och ner.

Händer de flesta då de börjar bli för trötta eller när bågen är för tung.

Ser det varje gång vi kör en träningsrunda och skjuter 120 pil eller mer på en kväll.

Att komma ur dalen och göra hastiga ryck kallas gäddryck!

Detta beror till viss del på lite för lång draglängd eller att skjuttekniken inte är på topp för dagen.

Händer alla emellanåt och kan jobbas bort med mycket träning och korrekt draglängd.

Publicerat
  • Författare

Absolut. Men jag har tänkt på detta sen denna båge kom ut, och tänkt o tänkt o tänkt på allt som kan bli fel.. o hittar ingen orsak att ta en 60-70 då jag aldrig kommer att använda "60funktionen" :angry:

Publicerat
  • Författare
Nej, bågflax är när du inte orkar dra bågen utan att börja vingla med bågarmen fram och tillbaka upp och ner.

Händer de flesta då de börjar bli för trötta eller när bågen är för tung.

Ser det varje gång vi kör en träningsrunda och skjuter 120 pil eller mer på en kväll.

Att komma ur dalen och göra hastiga ryck kallas gäddryck!

Detta beror till viss del på lite för lång draglängd eller att skjuttekniken inte är på topp för dagen.

Händer alla emellanåt och kan jobbas bort med mycket träning och korrekt draglängd.

Jo.. Det där en sak jag inte har riktigt på grej nu heller. Jag tror jag har någon fjärdedels tum för lång draglängd.. o det lär ju märkas tydligare med kobran.. lär bli skinnflådd på armen första pilen jag släpper :blink: Men det är ju inget som inte går att fixa. :angry:

Publicerat
  • Författare

o sen kan jag nog säga att jag kommer nog att ha myyycket bågflax när jag skjuter med den på 80# :angry: jag väger ju inte direkt 90kg längre.. har blitt ca 15 kg lättare.. o kraften har väl gått åt de hålle den med såklart..

Publicerat

Mvh

Jag inte bara drar 80 pound utan kan även snacka upp en 80 pounds båge. Men har insett att det är overkill i jaktsammanhang. Sen tar kroppen stryk av att dra så tungt. Belastningen på axeln är ganska grym. Det går några år innan problemen kommer. Men de kommer så småningom.

Frågan är ju hur mycket precisionen blir lidande om man skjuter en 60 pils serie.

Trots allt är det ju förmågan att träffa med varje pil som är avgörande.

Eller som en kompis sa på en tävling. Skitsamma om man träffar, bara det går snabbt! :P

Publicerat

Inte alls menat som kritik, bara våra tankar runt ämnet, då många andra läser och följer trådar

och kanske själva ska köpa båge så kan det vara nyttigt med kommentarer, du får gärna ha

20 bågar på 90-120# om du har råd :angry:

Publicerat
  • Författare
Inte alls menat som kritik, bara våra tankar runt ämnet, då många andra läser och följer trådar

och kanske själva ska köpa båge så kan det vara nyttigt med kommentarer, du får gärna ha

20 bågar på 90-120# om du har råd :angry:

Det är tacksamt med alla funderingar och det är kul att kunna starta en tråd som väcker lite diskussion. :blink:

Men som sagt jag har ju inga planer på att sälja mamban heller då jag anser mig ha råd att ha den kvar.

Skulle aldrig i livet köpa en 80# kobra om jag skulle ha bara 1 båge :lol:

Publicerat

Som lite kuriosa kan det nämnas att en King Cobra ställd på:

60 lbs, 29 tums draglängd och med en pilvikt på 27.1 gram (418.2 grain) har en fart på 276 fps..

Det låter kanske lite men för mig är det en riktigt snabb båge!!

Såg en kille på ArcheryTalk som köpt en Cobra.

Han fick ut 368 fps med IBO inställningen: 70 lbs, 30 tums draglängd och 350 grains pil..

Publicerat
  • Författare
Som lite kuriosa kan det nämnas att en King Cobra ställd på:

60 lbs, 29 tums draglängd och med en pilvikt på 27.1 gram (418.2 grain) har en fart på 276 fps..

Det låter kanske lite men för mig är det en riktigt snabb båge!!

Såg en kille på ArcheryTalk som köpt en Cobra.

Han fick ut 368 fps med IBO inställningen: 70 lbs, 30 tums draglängd och 350 grains pil..

Ja den är frän denna båge.