Publicerat Juni 19, 200916 yr Som lite kuriosa kan det nämnas att en King Cobra ställd på:60 lbs, 29 tums draglängd och med en pilvikt på 27.1 gram (418.2 grain) har en fart på 276 fps.. Det låter kanske lite men för mig är det en riktigt snabb båge!! Såg en kille på ArcheryTalk som köpt en Cobra. Han fick ut 368 fps med IBO inställningen: 70 lbs, 30 tums draglängd och 350 grains pil.. King cobran är snabb. Den ger lika mycket hastighet på 60 lbs som min Firecat ger på 70 lbs. Däremot har den runt 2 tum lägre stränghöjd. Undrar just vad en Firecat hade gett med ca 5 tums stränghöjd? Men då hade jag knappast valt den som en jaktbåge heller.
Publicerat Juni 21, 200916 yr Författare Jao. Det är spännande. Men nu är härligheten beställd. Jag har ångrat mig en hel del och funderat hit o dit om det där med att börja med peepsight igen. Det som JS sade om att man tappar 4fps med venompipen gör ju inget så länge man träffar stabilare. Så det är beställt såhär nu. kobra venompeep rödpunkt ripcordhylla. (lär ju vara bland det jävligaste att tuna om man kollar tuningfilmerna på youtube) :S men NÄR den funkar ska den tydligen vara bäst. firenockar till pilarna så man hittar dom när man missar tavlan ^^ Frågan är om jag ska ta nya pilar till kobran? Har ju Beman med 340 spine nu.. Kanske jag ska ta 300? .. Fast funderar på också om jag ska byta till carbonskaft med 4" helical istället då dom tilltalar mig mera.
Publicerat Juli 16, 200916 yr Författare Notera lappen på den bilden med hela bågen.. zoomar man in den ser man "80 lbs 341 fps med 400 grain pil" Med 28.5" draglängd.
Publicerat Juli 16, 200916 yr Författare Jag bad Micke limma dit 4" helical på nya pilarna.. Sen fick jag ett sms.. "Bara så du vet så blir 4" fenorna att ligga i pilhyllan på denna båge i ospänt läge" Stränghöjd? Näääh.
Publicerat Juli 16, 200916 yr Jag bad Micke limma dit 4" helical på nya pilarna.. Sen fick jag ett sms.. "Bara så du vet så blir 4" fenorna att ligga i pilhyllan på denna båge i ospänt läge" Stränghöjd? Näääh. Barskaft!!!!!!
Publicerat Juli 16, 200916 yr Författare Bågsvensken. Måste man ha bågpressen till hjälp för att få in en peep i strängen på en 70 pundare eller går det med blyertspenna o våld?
Publicerat Juli 16, 200916 yr Bågsvensken. Måste man ha bågpressen till hjälp för att få in en peep i strängen på en 70 pundare eller går det med blyertspenna o våld? Allt snack om att våld inte löser några problem ska du ta med en nypa salt! Kommer långt med en blyertspenna och våld. Eller sätt den mellan knäna och kniiiip......
Publicerat Juli 16, 200916 yr Författare Eller sätt den mellan knäna och kniiiip...... hahahahahha heerre guuud!!
Publicerat Juli 16, 200916 yr Jao. Det är spännande. Men nu är härligheten beställd. Jag har ångrat mig en hel del och funderat hit o dit om det där med att börja med peepsight igen. Det som JS sade om att man tappar 4fps med venompipen gör ju inget så länge man träffar stabilare. Så det är beställt såhär nu. kobra venompeep rödpunkt ripcordhylla. (lär ju vara bland det jävligaste att tuna om man kollar tuningfilmerna på youtube) :S men NÄR den funkar ska den tydligen vara bäst. firenockar till pilarna så man hittar dom när man missar tavlan ^^ Frågan är om jag ska ta nya pilar till kobran? Har ju Beman med 340 spine nu.. Kanske jag ska ta 300? .. Fast funderar på också om jag ska byta till carbonskaft med 4" helical istället då dom tilltalar mig mera. C-A Rödpunkt + peep är slöseri bara, vitsen med rödpunkt är just att slippa peepen !! Laser+Peek kanske, kör med mun märke med rödpunkt
Publicerat Juli 16, 200916 yr C-ARödpunkt + peep är slöseri bara, vitsen med rödpunkt är just att slippa peepen !! Laser+Peek kanske, kör med mun märke med rödpunkt Bär som vanligt emot att säga det..... Men jag håller med RP till 100%. Visst är det roligt med prylar, men....... nej!!!
Publicerat Juli 16, 200916 yr Bär som vanligt emot att säga det.....Men jag håller med RP till 100%. Visst är det roligt med prylar, men....... nej!!! Hela tanken med rödpunkt är att skjuta med båda ögonen öppna, man får ett bredare synfält på det viset, tanken med peep är ju samma som diopters och fungerar bäst med ett öga stängt, så i sig motarbetar du själva tanken bakom de båda siktena, rödpunkt är inte bra och inte exakta om man använder det som ett kikarsikte så att säga, nå det går väl men igen inte själva tanken bakom det. Diopters funkar dåligt i dåligt ljus, rödpunkt funkar bra i det samma, men om man måste förlita sig på dioptern för att rödpunkten ska funka, kan man lika gärna använda trad sikte i stället. Sen är det så med rödpunkt att man tittar till höger om strängen, inte igenom den ( om man anv peep) vilket kan göra det hela svårare a justera in rätt. Jag har anv RP sikte i 2 säsonger samt anv RP sikten i många år på min hagelspruta, så är väl förtrogen med hur de funkar bäst. C-A gör naturligtvis som han önskar o vill, delar bara med mig om min tanke bakom konceptet
Publicerat Juli 16, 200916 yr Författare yess. från början var det tänkt att köra utan peep o bara rödpunkt. men denna rödpunkt är som ett vanligt sikte. ingen fladdrande punkt sas. nu har jag ändrat mig 2 ggr. jag tror jag skrivit det i tråden redan. Det blir ett microbrite 3 pinnars istället! samt venompipen. alltid båda ögon öppna =O*
Publicerat Juli 16, 200916 yr Jag petade på din båge idag när jag hämtade min den såg fin ut din APA. /Henke
Publicerat Juli 16, 200916 yr Författare Jag petade på din båge idag när jag hämtade min den såg fin ut din APA. /Henke aa o jag hörde att du var nöjd nu när du fått din Längtar efter min båge nu kan jag säga!
Publicerat Juli 19, 200916 yr Jag petade på din båge idag när jag hämtade min den såg fin ut din APA. /Henke Nu är det bara att tokträna och hänga med till sydafrika!
Publicerat Juli 19, 200916 yr Ja, fast närmast är ju bockjakt på Åland den 15/8 och sen en till sväng dit med bågjägareskolan 2-4/10. Sen står ju härliga sydafrika i tur. Efter det måste man nog börja spana lite på björn och älgjakt i Kanada. Men först en vecka i Finland. Drar i svinottan imorgon.
Publicerat Juli 23, 200916 yr Författare Min lilla snabba skönhet har anlänt nu. ... Vem säger att det är svårt att skjuta med låg stränghöjd? Jag märker då inget förutom att dom små misstag man vanligtvis gör utmärker sig med 1-2 cm mera i träfflägesförändring.. Enda problemet hittils är att peepslangen gick av efter 3 pilar. Snabbt åtgärdat med annan typ av slang så nu tror jag det är fixat. Nu gäller det bara att få knuten att hålla istället...... Tyvärr får jag inte bilder över 2mb att laddas upp på sidan.. men det ska fixas. Återkommer me de. Underbar båge!!! Me so happy!
Publicerat Juli 23, 200916 yr Författare Det är väl det som är "problemet". :-) att pipslangen går av? nå det är åtgärdat nu. C-A har trixat.
Publicerat Juli 23, 200916 yr Författare Att du sprider lite mer.... ja men det är ju så marginellt.. o oftast tar de ju dit man siktar.. o sniskar man till det så blir det inte mer farligt än va de blir med annan båge.. Jag kommer absolut att jaga med denna båge.