Publicerat Oktober 31, 200520 yr Åhhh..är så sugen på detta paket, som jag slängde ihop i photoshop... det är en Ruger M77 MKII Varmint kal: .243 med ett Leupold VXIII 4,5-14x50, fästena gjorde jag själv ;D. kanske man får råd till nästa höst...hoppas. Är det nån speciell bössa ni vill ha? berätta gärna och en liten bild skadar aldrig.
Publicerat Oktober 31, 200520 yr att köpa en sprillans ny bössa är väl inget som tilltalar mig just nu, däremot så skulle jag gärna customisera min nuvarnade och även bygga nån skoj älg och björnvältare av nån fin gammal m98. men skulle jag vinna på nåt vapenlotteri så skulle jag inte tacka nej till en sako 75 SS 375HH.
Publicerat Oktober 31, 200520 yr Om jag nu skulle få önska mig en bössa så här på rak arm skulle jag till att börja med vilja tillskansa mig en H.S take-down med ett par pipset, minst en vridmonterad kikare till varje pipset... http://www.hsprecision.com/new_take_down.htm
Publicerat Oktober 31, 200520 yr Överst på önskelistan står en Martini & Hagn fallblockare i 7x65 R... Hoppas att tomten hör detta ;D Henrik
Publicerat Oktober 31, 200520 yr Visst, jag kan även tänka mig en dakota enpetare i 280Rem eller 7mmRM om jag ändå har tomten på tråden.....
Publicerat Oktober 31, 200520 yr Får man önska så vill ja ha en M4 med tillhörande granattub och gratis ammunition ;D En granatspruta skulle va kul de me... Gäller de jakt så e ja rätt nöjd med min Benelli Denna skulle med vara kul http://www.rhinelandarms.com/
Publicerat Oktober 31, 200520 yr Här finns en länk med en del riktigt läckra bössor att drömma om: http://www.hallowellco.com/ http://www.hallowellco.com/dave_norin_cust...qvarna_maus.htm är ett exempel på vad man kan göra med en Husqvarna 98 i 9,3x62, fast för $ 3975.00 hade jag nog velat ha ett ledat underbeslag. Så man får leta vidare... Eller vad sägs om en kipplauf med sidolås i kaliber 6.5x68R (aldrig hört talas om kalibern förr, men den låter kul). Prislappen är ganska exakt tio gånger högre än huskvarnan för övrigt... Tror dock att man bör vara ganska underligt skapad för att uppskatta det befintliga montaget av kikaren. Nä... inte den heller. Inte lätt att bli nöjd.. Men här är något! En lätt upp-piffad magnum Mauser från 1927 i 375 H&H. Bueler-säkring och hakad kikare. Som hittat för $7650.00, någon som vunnit på Lotto nyss och inte ved vad du skall göra av pengarna? Skicka ett PM! ;D Hälsningar, Martin
Publicerat Oktober 31, 200520 yr Författare I jämnförelse med era öskningar så verkar mitt önskemål vara nästan som hittat...klart billigast ;D... Vi får hoppas att tomten är snäll med oss iår...för ni har väll varit snälla. tror nästan jag ska ställa ut en tioliters hink med gröt till tomten, vore ju fan om det inte dök upp en bössa i nått paket efter det ;D MVH Fredde
Publicerat Oktober 31, 200520 yr Som hittat för $7650.00, någon som vunnit på Lotto nyss och inte ved vad du skall göra av pengarna? Skicka ett PM! ;DHälsningar, Martin Ska vi inte ta och ringa den stackars gotlänningen... F.Ö missade du ju den här: Dan'l Fraser Takedown Falling Block .303 British Blir du inte nära nöjd då iaf....
Publicerat Oktober 31, 200520 yr Det fanns mycket fint att vila ögonen på.... Minst sagt något spektakulär, inegn bössa som står hos den lokala järnhandlaren iaf! Perfekt för att utdela lite "banne" åt skatorna i trädgår´n....
Publicerat November 1, 200520 yr Liksom fredde så har jag lite mer jordnära drömmar men ändå totalt ouppnåeliga :'( Vill ha en Remington 700Vls i .270 Win men givetvis så tillverkas den endast med den fjollkorta lådan i fjollkalibrar.....depp. För övrigt så skulle Freddes kikare och montage passa utmärkt på min bössa med /Micke
Publicerat November 1, 200520 yr Det här var en kul tråd! Man ägnar ju halva fritiden ibland känns det som över att grunna på den optimala vapengarderoben. Att bara få önska sig vad man VILL ha oavsett pengar och vapenlagar är ju nåt annat... Jag har inga bilder men följande står på min önskelista: 1. Dubbelstudsare, lätt och kort, rostfri med laminatkolv i .375JDJ (.444M nedneckad till .375) med enkeltryck. Gärna en Krieghoffmekansim... 2. Dubbelstudsare Krieghoff Classic Big Five .470 NE 3. Dubbelstudsardrilling Krieghoff 7x57R/7x57R/20-76 4. Kipplauf Krieghoff 7x57R 5. Ruger #1 45-70 6. Sako M98 .270 Win 7. Sako AIV Safari .375H&H 8. Sako L57 .308 9. Sako L46 7x33 10. Sako L61R 7x57 Mauser 11. Sako Classic .300 WinMag Nån annan dag kommer jag säkert på mera...
Publicerat November 1, 200520 yr Just nu skulle jag nöja mig med denna Purdey Eller denna Rigby .22lr
Publicerat November 1, 200520 yr Författare GRATTIS!!! ;D....iallafall en vars dröm går i uppfyllelse . antar att gammeltuppen lever farligt i vinter ;D
Publicerat November 2, 200520 yr Jag är så lyckligt lottad att jag äger alla vapen jag önskat. Det enda som fattas är en klass 1:a, tyvärr. Har inte fått tummen ur röven och göra högvilts provet... Och snart får man väl göra om hela skiten.
Publicerat November 2, 200520 yr Som sagt - det är ok att släppa en Fiberclass till en som vet att uppskatta dess värde. Min .30-06 har jag använt till toppfågeljakt tidigare med en rejäl kikare. Senaste tiden har det blivit vinterjakt på klövvilt - spårsnöjakt efter dovvilt och rådjur är ju inte tråkigt... Framöver får dock min 7x57 á la Leif Eliasson fylla den nischen (se nedan - den övre är min 9,3x62 eftersöks/hundförarbössa som Håkan skruvat ihop), sedan har jag en .270Win på G...
Publicerat November 2, 200520 yr Hej Ola, jag passar på att gratulera dig till vad som verkar vara ännu en kanonbössa! Leif har producerat ett stort antal förstklassiga bössor vid det här laget, själv har jag bara haft förmånen att ha ägt en av dem men det kommer mera.... Men med en riktigt laddad 7x57:a torde väl "behovet" av en 270 win minska? Nu är jag i och för sig den förste att skriva under på att man inte skall låta behovet styra en när det gäller nya projekt, men jag blir lite nyfiken på vad det är för en typ av bössa du tänker härbergera 270 win i? Kanske en långhållsracer? Henrik
Publicerat November 2, 200520 yr 7x57:an är min lätta allroundbössa för dåligt väder och vinter. Tänkt som lätt och smidig smygjaktsbössa i första hand med en allroundkikare för dagjakt. Smygjakt ger ofta kortare skotthåll och därför är min 7x57 laddad med 160gr till endast 750 m/s då jag inte behöver rakare kulbana och låg fart ger mindre köttförstöring. .270:n ersätter min 6,5x55 som vakjaktsbössa för rådjur och hjort i första hand. En 7x57 skulle naturligtvis fylla det behovet men en .270 W är ändå bättre! Där blir det 140gr kulor i ca 900m/s - perfekt då avstånden ibland blir lite längre... På denna pang hamnar min Z V3-12x56 belyst med kulbanekompensator. En sådan kikare har jag helst inte på en bössa att traska omkring med hela dan... .270 W och 7x57 tror jag stenhårt på som ersättare för 6,5x55 när blyförbudet kommer.
Publicerat November 2, 200520 yr Wow Ola, riktigt fina dräpare du skaffat dig! Har du lust och berätta lite mer om bössan som är kamrad för 7x57...? Jag har även noterat att du uteslutande använder dig av Zeiss, däribland en hel del conquest. Hur uppfattar du kvalitén på dessa? Enligt de jag pratat med på Zeiss och ute hos handlarna ger de ingen garanti på dessa kikare i sverige, stämmer detta? Skulle mycket väl kunna tänka mig en 3-9x40 som dagjaktskikare, vakkikarna tror jag fortfarande att de europeiska tillverkarna skall få leverera. Jag skulle även kunna tänka mig att byta ut min leupold 6,5-20x40 till en 6,5-20x50 från conquest serien till min 22:an. Vart köper man de till rätt pris i så fall?
Publicerat November 2, 200520 yr Jag delar absolut din uppfattning att 270 win/7x57 (eller kanske min favorit 7-08 imp) är utmärkta kandidater för att ersätta 6.5x55 för den som vill ha en "lätt klass1". Och att Leif skruvar ihop bössor utan anmärkning finns det många som kan vittna om. Alla de tre patronerna finns enligt min uppfattning inom samma nisch, självklart har 270 win fördelen av att det finns jaktmatch att tillgå. För jakt på klass 1 vilt har de dessutom ett mer komplett kulutbud än vad som kan sägas vara fallet med 6.5x55. Eftersom jag föredrar korta lådor ligger 7-08imp mig varmast om hjärtat, det är en av de bössor jag verkligen ångrar att jag gjort mig av med. I alla tre kalibrar är det möjligt att skicka iväg en välformad 140 grains kula med bra BC i +880m/s vilket ger en bra effekt på det mesta som kan tänkas komma framför bössmynningen i vårt avlånga land. För det fallet att den kombinationen inte skulle räcka till bör man nog ta ett ordentligt kliv upp både i kaliber och kulvikt. Henrik