Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Detta vill jag ha.

Featured Replies

Publicerat

Kindbo,

Det är en Sako L691 som är nicklad med en rostfri 51cm lätt pipa. Kolven är en Lone Wolf som Leif lackat enligt mina önskemål. Skjuter finfint gör den - 3 smällar på runt centimetern.

Jag har inget negativt att säga om Conquest. Har en svart med #4 också samt har haft en 6,5-20x50 med #4. Den senare byttes dock till 6-24x56 när den kom eftersom jag vill ha maximal förstoring (och gärna belyst)... Leif har dock en 6,5-20x50 och han skjuter en del...

Har aldrig hört nåt om garantier. Prova Kjells i Götene -där brukar det vara billigast & Bäst.

• Svar 51
  • Visningar 8,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Leif Eliasson i Sollebrunn utanför Trollhättan. 0322-48100 (ring inte bara en gång och faxa helst).

Publicerat
Kindbo,

Det är en Sako L691 som är nicklad med en rostfri 51cm lätt pipa. Kolven är en Lone Wolf som Leif lackat enligt mina önskemål. Skjuter finfint gör den - 3 smällar på runt centimetern.

Jag har inget negativt att säga om Conquest. Har en svart med #4 också samt har haft en 6,5-20x50 med #4. Den senare byttes dock till 6-24x56 när den kom eftersom jag vill ha maximal förstoring (och gärna belyst)... Leif har dock en 6,5-20x50 och han skjuter en del...

Har aldrig hört nåt om garantier. Prova Kjells i Götene -där brukar det vara billigast & Bäst.

Den lille sakon väcker ett farligt habegär! Vem har förnicklat den?

Är 51cm pipa tillräckligt för en 7x57?

Jag har också en 6-24x56 belyst på .308W men jag tycker det är overkill att skaffa en till 22:an, för övrigt en skitbra kikare.

När jag snackade med någon representant från zeiss på elmia (kommer inte ihåg namnet) sa denne att de inte tar på sig garanti biten för conquest, även personalen på Torsbo trodde inte att det gäller någon garanyi på conquestarna. Tråkigt då de verkar duga fullgott för jakt dagtid samt för banskytte.

Publicerat

Kindbo - det är Leif som har ombesörjt förnicklingen. Varför skulle inte 51cm pipa vara tillräckligt? Kronografen (Oehler P35) visar hastigheter som ligger över Normas tabellvärden med deras laddningar... Nu har jag inte testat alla men det räcker för mig.

Publicerat
B)
Publicerat

Jombo - Leif lackar enligt önskemål. Av tekniska skäl finns det väl vissa begränsningar, men det mesta normala mönster borde funka.

Mönstret på 7x57:an är i princip samma som på min gamla customfiberclass (som nu är en .338) men färgsättningen är annorlunda. Fiberclassen var skamfilad så då passade det bra att lacka om den!

Måste erkänna att jag funderat på Zebramönster till den vita - ngt för dig att förlora sömn över kanske? Din .375:a kan man ju alltid också göra ngt roligt med...

Publicerat
Kindbo - det är Leif som har ombesörjt förnicklingen. Varför skulle inte 51cm pipa vara tillräckligt? Kronografen (Oehler P35) visar hastigheter som ligger över Normas tabellvärden med deras laddningar... Nu har jag inte testat alla men det räcker för mig.

Ok, jag fick bara för mig att man skulle behöva någon cm till, kronografen ljuger oftast inte och om man kan kräma på över Normas tabellvärden har man nog inget att oroa sig över. En näsvis fråga, vad får du för hastigheter med tex 160grs kula?

Äckligt trevlig bössa i vilket fall! ;) 8)

Publicerat

Kindbo,

jag tycker att du skall be Leif skruva i en 7-08imp pipa och göra en switchbarrel av din 358 win 8) 8)

Det skulle göra den mer komplett för vår svenska jakt. Du har ju inte så långt att åka till Sollebrunn, jag bjuder dig på en kopp kaffe när du kör förbi mig...

Jag har själv långt gångna planer på ett sådant projekt men på ett annat kort lås än rem seven.

Henrik

Publicerat
B)
Publicerat

Kindbo - jag laddar inte för att få fart med den. Jag bara tog en laddning som skulle ge ca 725-750m/s och det gjorde den. När träffbilderna var helt ok så var det inte lönt att laborera. Jag ville ha en så LÅG hastighet som möjligt över gränsen för klass 1...

Publicerat
Kindbo - jag laddar inte för att få fart med den. Jag bara tog en laddning som skulle ge ca 725-750m/s och det gjorde den. När träffbilderna var helt ok så var det inte lönt att laborera. Jag ville ha en så LÅG hastighet som möjligt över gränsen för klass 1...

Ok, du använder den på korta håll mao. Det går väl annars ladda på ganska friskt om man vill...?

Publicerat
Kindbo,

jag tycker att du skall be Leif skruva i en 7-08imp pipa och göra en switchbarrel av din 358 win 8) 8)

Det skulle göra den mer komplett för vår svenska jakt. Du har ju inte så långt att åka till Sollebrunn, jag bjuder dig på en kopp kaffe när du kör förbi mig...

Jag har själv långt gångna planer på ett sådant projekt men på ett annat kort lås än rem seven.

Henrik

Nej nej, så får du inte säga, du sätter griller i huvudet på mig 8) ;D Helt klart intressant, 7mm-08imp verkar vara en mycket potent liten rackare! Risken med ett switchbarrel är väl att fel pipa sitter i, kunde man bara få licens på en växelsats hade det varit det bästa alternativet...

Har man ett switchbarrel system skall man nog ha säsongs knutna pipor, 7mm på bockjakten för att sätta i .358 under drevjakterna okt-jan.

Vet inte hur lång det är till Sollebrunn (Bor utanför Borås), nästa gång jag är i trakterna skall du få infria ditt löfte om kaffe ;):)

Vad skall du bygga på då? Nyfiken ;)

Publicerat

Hej Kindbo!

Precis som du konstaterar är det inte att bara att skruva i och ur pipor inför varje förestående jakt utan det bör handla om skilda säsonger. Till exempel 358 win under älg- och drevjaktssäsong och sedan 7-08 imp under året i övrigt.

Jag laddade 7-08 imp med 140 grainskulor till knappt 900 m/s. Det kan tilläggas att Kenny Jarret laddar dessa kulor till 925m/s ur 50 cm pipor !!!! http://www.jarrettrifles.com/petcalibers.aspx

Idag finns det ju en uppsjö av lämpliga 140 grainskulor (Accubond, TSX, Interbond, etc...) så det känns som ett kanonalternativ till 6.5:an. Den nuvarande ägaren av min gamla bössa använder förresten 120 grains Ballistic Tip i närmare 940m/s (tydligen är denna ballistic tip varianten "hårdare" än de flesta andra ballistic tip under 8 mm.

Jag bor utanför Alingsås, och eftersom även Sollebrunn ligger i Alingsås kommun är det inte långt om du är kaffesugen...

Jag har tre olika alternativ till mitt nästa projekt och jag velar lite grann emellan dem:

1. Är ett switcbarrel projekt med 7-08 imp/358win och kanske en 22-250 pipa med räffelstigning passande till 70-80 grains kulor. För detta projekt har jag en Mcmillan MCRTlåda på gång, givetvis en SA. Men inget är ännu bestämt.

2. Alternativet är en WSM/RSAUM kanon, jag har idag en 300wsm pipa men jag är sugen på en 270-7mm och då en helt ny bössa. Även i detta projekt kan man tänka sig en utbytespipa i till exempel 350 rem mag.

För detta projekt försöker jag få loss en låda från Prarie Gun Works i Canada, men eftersom de nyligen fått ett jättekontrakt på prickskyttebössor till den Kanadensiska Armén har de fullt upp och det är osäkert vad leveranstiden är på en av deras WSM lådor är. (Som en udda utvikning kan jag tillägga att de amerikanska prickskyttarna är avundsjuka på canadickerna för att de har ett "bättre" vapensystem i deras Timberwolf)

3. Det tredje alternativet är en enkelskottare i 7x65R, här håller jag på att jaga mekanism och är ute efter antingen en Martini & Hagn eller en Blaser BL 820. Men att sedan få ihop detta till mina drömmars enkelpetare kommer förmodligen att ta ett par år.

Alternativen 1 & 2 konkurrerar med varandra så det kommer bara att bli ett av de som genomförs, men för båda dessa arbetena kommer smeden som anlitas att bli herr Eliasson i Sollebrunn. Just nu väntar jag på svar om vilken låda jag kommer över enklast.

Som du ser har jag höga tankar om 140-150 grainskulor i kaliber runt 7 mm och då gärna i hastigheter runt 900m/s

Men nu är det hög tid att ta helg med mina funderingar....

Ha det så bra,

Henrik

Publicerat

Det hela låter mycket intressant och tänkvärt även om jag tveklöst hade satsat på 7mm-08imp samt .358w, en 22-250 låter inte dumt det heller. Oavsett vad du väljer lär du få ett mycket potent vapensystem! ;)

Låt oss inte gå ovetande kring dina projekt, när du vet mer propsar jag på en rapport ;) ;D

Publicerat

Hej Kindbo,

klart att du (och alla andra) ska få en rapport när jag vet vilket alternativ det blir.

Eftersom det verkar vara lite besvärligt att få loss ett PGW lås känns det som att 7-08 imp/358 win är det mest aktuella projektet.

Det är dessutom det projektet som gått och värkt fram längst. Återstår bara att övertyga donatorn av MCRT låset att jag behöver det bättre än vad han gör. 8) 8)

Henrik

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare
Åhhh..är så sugen på detta paket, som jag slängde ihop i photoshop...

det är en Ruger M77 MKII Varmint kal: .243 med ett Leupold VXIII 4,5-14x50, fästena gjorde jag själv ;) ;D.

kanske man får råd till nästa höst...hoppas.

Är det nån speciell bössa ni vill ha? berätta gärna och en liten bild skadar aldrig.

Drömmen har slagit in...en sån bössa (fast med en annan kikare) äger jag nu  :D :D :D...ska hämta den imorrn.

Mvh Fredde

Publicerat
Drömmen har slagit in...en sån bössa (fast med en annan kikare) äger jag nu  :D :D :D...ska hämta den imorrn.

Mvh Fredde

Grattis.

Heja Ruger!  :D

Publicerat

Grattis grattis! Inte annat än att man blir lite avis  ;D. En jävla massa laddprylar är allt jag har till 243an numera(bytte bort henne :(). Vilken bana brukar du vara på förresten? Du som bor i samma trakter

Publicerat
  • Författare
Grattis grattis! Inte annat än att man blir lite avis  ;D. En jävla massa laddprylar är allt jag har till 243an numera(bytte bort henne :(). Vilken bana brukar du vara på förresten? Du som bor i samma trakter

jag brukar vara antingen på Fagersberget (Stora banan 100-500m) eller på Hortlax banan. Var brukar du vara?

Mvh Fredde

Publicerat

mr fiberclass kan man få lite mer info om din hundförarbössa??

Publicerat

Blåsmark eller Vitsand. Dock är jag inte riktigt nöjd för det är väl långt till blåsmark och vitsand saknar skjutbänk. Måste man vara medlem för att få skjuta på fagersberget? Kan utomstående bli medlem?

Publicerat
  • Författare
Blåsmark eller Vitsand. Dock är jag inte riktigt nöjd för det är väl långt till blåsmark och vitsand saknar skjutbänk. Måste man vara medlem för att få skjuta på fagersberget? Kan utomstående bli medlem?

njaa...egentligen ska man vara medlem för att få skjuta på 100-500 meters banan, jag har varit medlem men tog sabbatsår för att satsa på skolan, men det brukar gå bra att vara där ändå...bara man städar upp tomhylsor och lämnar det i samma skick när man far som då man kom. Och så är det upskattat om man inte anväder deras tavlor...utan tar med egna...nu kan jag väll inte lova dig att man får vara där om man inte är medlem...men jag har det för att det var sagt nått sånt....

Mvh Fredde

Publicerat

Ok man får klara sig med blåsmarks bana då. Vitsands bana blev jag medlem på för en liten summa pengar. Tänkte om det var något liknande på fagersberget men men...

Publicerat
  • Författare
Ok man får klara sig med blåsmarks bana då. Vitsands bana blev jag medlem på för en liten summa pengar. Tänkte om det var något liknande på fagersberget men men...

vänta nu...nu missförstod vi varandra...för att få vara på 100m vallen (den lilla med älg bana) vet jag ej om man behöver vara medlem...men på stora banan (500m) så ska man vara med i Piteå skytteförening för att få använda alla tavlor och banan när man vill. men jag tror att det är fritt fram att vara där såvida ingen tävling/träning pågår där...ett tips såhär vinter tid är att fara mitt i veckan, och skulle nån vara där och öva så fråga bara om det gör nått att du är där och skjuter...brukar inte vara några problem. bara man har med sig egna grejjer och städar ihop efter sig.

Mvh Fredde