Publicerat Juni 24, 200916 yr jag trodde att ni mäst hade Lo i Värmland, nu var Cougar referensen mest ett platt skämt men det är nog riktigt att det smyger runt en och annan sådan runt svampen, ja en öl på Sture kan avnjutas diskret men man får nog hålla med eget sågspån, förövrigt en idé som jag har sett tillämpad, både på amerikanska barer och i england under jakt, i båda fallet har det visat sig vara ett bra koncept. /Christian
Publicerat Juni 24, 200916 yr Författare jag trodde att ni mäst hade Lo i Värmland,nu var Cougar referensen mest ett platt skämt men det är nog riktigt att det smyger runt en och annan sådan runt svampen, ja en öl på Sture kan avnjutas diskret men man får nog hålla med eget sågspån, förövrigt en idé som jag har sett tillämpad, både på amerikanska barer och i england under jakt, i båda fallet har det visat sig vara ett bra koncept. /Christian Jag vill nog inte veta vad de hade för problem på den baren om de var tvugna att häva ut sågspån på golvet Cougars i värmland = skräcködlor på sandgrunds.. hehe..
Publicerat Juni 24, 200916 yr Hmm, hur vet man att expanderpionen är iställd till rätt längd? Handlar det om att tändhatten far ut eller ej eller har det med ngt annat att göra? Vågar du dig på en förklaring av att ställa in utstötarstången? Handlar det bara om att den ska gå tillräckligt långt för att stöta ut tändhatten så är jag med på banan. Och ja - två nycklar och mycket våld blir det Ska ta en kik på den smörjan, har även hört om de som kör med helosan och annat, hehe Ladda på resande fot ja, ganska trevligt pyssel när man man sitter i akalla/husby på ett sunkigt hotell. Här finns som bekant inte mycket att hitta på. Säga vad man vill om Lee, men den där lilla handpressen är faktiskt riktigt praktisk vid ett sånt här tillfälle =) Kroken du fick ditt svar ovan,rätt läge är när th:n precis trillar ur på slutet. En sån där handpress kanske inte är så dum, har tidigare funderat på en sådan att ta med till banan för att testa laddningar, då har man hylsor klara men krutar och kular på banan. Nåja har ju en del kvar på livet och då med tid att utforska. Hotell i Husby/akalla låter inte så där tokroligt men sånt är livet, nu går jag ner på Stureplan och tittar till det lokala småviltet där. /Christian Du ska inte stäla in den så som Christian skrev För då kan man råka utt för att halsen både kläms saman och trycks utt samtidigt vilket leder till att exspandern fasnar Och då kan den sita förbanat hårt Uttan rätt instälning är enligt följande 1: Ta den lösa exspaderpinen och tryck utt tandhaten med den (Sät hylsan i hylshlaren och tryck eller knacka till på exspanderpinen 2: sät tilbaka exspanderpinen i värktyget löst ( så att den plir jäms med låsmuttern) 3: Sät i hylsan utan tändhat i präsen och för ner spaken så att värktyget tar imot hylshålaren 4: Nu ser du att exspander pinen tryks upp en bit ( den är nu i det nersta läget som den kan var) 5: Mät hur mycket exspanderpinen stiker upp åvanför låsmuttern 6: Dra upp exspanderpinen med värktyget fortfarande i sit nedersta läge ( kan behövas en tång) tills den tart imot halsen på hylsan 7: Mät hyr mycket pinen stiker åvanför nu 8: Stäl in pinen mitimelan dom två uppmäta måten 9: Dra åt låsmuttern 10: KLAR Nu har du marginal både upåt och neråt = Inen ris för att kröka exspanerstången eller att säta fast hylsan Mvh Anders HJ
Publicerat Juni 24, 200916 yr Jag håller inte helt med Prep i denna fråga, men han har helt rätt i att med den inställning han anför som metod kommer man absolut inte att riskera att hänga/klämma hylshalsen. Det kanske är bäst att köra med den som generellt råd. För egen del tycker jag att mycket av denna fråga och ev problem ligger i hur utstötarmålen/kalibreringsdelen är utformad, många av den är idiotsäkra, dvs är anpassade till mig. Prep- du är en förkämpe för god handladdningsmetodik, det är skönt att se. /Christian
Publicerat Juni 24, 200916 yr Jag håller inte helt med Prep i denna fråga,men han har helt rätt i att med den inställning han anför som metod kommer man absolut inte att riskera att hänga/klämma hylshalsen. Det kanske är bäst att köra med den som generellt råd. För egen del tycker jag att mycket av denna fråga och ev problem ligger i hur utstötarmålen/kalibreringsdelen är utformad, många av den är idiotsäkra, dvs är anpassade till mig. Prep- du är en förkämpe för god handladdningsmetodik, det är skönt att se. /Christian Just insälningen av Lee`s värktyg är det vioktigt att inte göra enligt din metod då jag vet av erfarenhet från när jag började med handladning Lärde nämligen mig den hårda vägen = den dyra Går man den läta vägen så åker man dit på en fetsmäl när man minst anar det Använder bara Lee`s och egensvarvade värktyg Lee`s saker är prisvärda (dom flästa av dom) om dom används på rät sät och i rät samanhang Putsar man och gör små förändringar så blir dom riktigt bra Blandanat är krutmåtet en sådan sak som blir riktigt bra äfter lite mod En bafelplåt i boten på bägaren gör att krutvikten inte förändras med nivån i bägaren (Deta förbätrar noggranheten på alla märken) Och en maxsimering av hålet ner till mätsylyndern gör att den går bra även med grova krut typ MRP En anledning att inte bara säta exspandern så att den stöter utt tändhaten är att jag märkt att nålen kan vara olika lång Gäler samtliga märken på marknaden Prep- du är en förkämpe för god handladdningsmetodik, det är skönt att se./Christian Jag bruker försöka att prova beskrivningarna som jag skriver här Och då uttgå ifrån att jag aldrig utfört det tidigare Förhopningsvis blir beskrivningarna mer användarvänliga då Då jag har både mer tid och lust nu. Så komer det att koma endel beskrivningar om förbätringar och hur men kan byga egena saker till bössorna och jakten Första ämet blir om hur man byger en egen laminatkolv Mvh Anders Hj
Publicerat Juni 24, 200916 yr Prep- jag har två "perfekta" krutmått, de är som du säger mycket bra, samma med verktygen, de har rätt dimensioner. /Christian
Publicerat Juni 25, 200916 yr Författare nu du christian, har jag tjuvjagat lite på dina jaktmarker tog mig mot all förmodan in till stan trots avstängda linjer och annat strul. vi gick till ngt ställe på djurgården som heter josefina. där satt tommy lee med nån skivbolagsnisse =) avslutade på stureplan och nu på morgonen undrar jag hurvida jag klarar att köra hem sen