Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En påläst reporter

Featured Replies

Publicerat

Det händer igen tyvärr, men om man läser artikeln så visar reportern att hon/han faktiskt

läst på om varför tavel/fält spetsar inte dödar det man skjuter på och det ska personen ha en eloge

för tycker jag!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5420854.ab

Publicerat

Tråkiga nyheter,

typiska avarter av hantering av båge/armborst men tror inte du att det mest är frågan om en översättning av den engelska artikeln som gör att den svenska "journalisten" har insikter.

För egen del ser jag det som att skäktan/pilen torde ha haft extremt dålig fart om det var en sådan, genomskott på en kropp motsvarande en katt borde väl vara garanterad.

Slutligen är jag glad över att katten förefaller överleva med god hälsa, katter som är ute okontrollerade skall iofs hanteras men inte på det sättet.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Tråkiga nyheter,

typiska avarter av hantering av båge/armborst men tror inte du att det mest är frågan om en översättning av den engelska artikeln som gör att den svenska "journalisten" har insikter.

För egen del ser jag det som att skäktan/pilen torde ha haft extremt dålig fart om det var en sådan, genomskott på en kropp motsvarande en katt borde väl vara garanterad.

Slutligen är jag glad över att katten förefaller överleva med god hälsa, katter som är ute okontrollerade skall iofs hanteras men inte på det sättet.

/Christian

Jo därför skrev jag han/hon då jag inte tror att någon på Aftonbladet besitter kunskaper över huvud taget :rolleyes:

Visst är det en unge med "leksaks båge" vinkeln visar också att det är ett skott på nära håll vilket understryker den slutsattsen

Publicerat

/Christian

hur menar du då, "okontrollerad", är inte alla djur som är ute okontrollerade om de inte går i koppel?

/Kalle

Publicerat

Tellur- tja man kan ju tänka sig att det kan vara frågan om uppsikt,

typ som att man går ut med hunden och har koll på den under tiden.

Frågan om katters varande i skog och mark har jag lite eldiga åsikter om så dem låter jag vara outtalade.

Jag är en stor kattälskare men lika reserverad över katter i naturen.

/Christian

Publicerat

Själv gillar jag varken katter i hemmet eller i skogen, de gör ju så de kliar å ögonen och avtryckarfingret :rolleyes:

Publicerat
Själv gillar jag varken katter i hemmet eller i skogen, de gör ju så de kliar å ögonen och avtryckarfingret :rolleyes:

+1 dp trots att dom inte gör att de kliar i mina öon men i avtryckarfingret kliar det

Publicerat

Katten är en riktig jägare....!!!

Publicerat

<_< problemet ligger i vår kära lagstifftning! katter får gå lösa men inte hundar! vilket kan tyckas lite märkligt! man får inte ha hundar lösa under den tiden då djuren får sina ungar! men katter är det oki för!.. :P

Mvh

Publicerat
<_< problemet ligger i vår kära lagstifftning! katter får gå lösa men inte hundar! vilket kan tyckas lite märkligt! man får inte ha hundar lösa under den tiden då djuren får sina ungar! men katter är det oki för!.. :P

Mvh

Nej egentligen inte.

Man har som kattägare samma ansvar på tillsyn som en hundägare har, grejen är att det är så traditionsbundet att kissarna får gå och komma som dom vill, så har det alltid varit sen katten kom till landet.

Många människor ser inget problem med det, för när katten jagar så jagar den ju råttor, och vem vill ha råttor ?

Problemet blir ju när kissen sitter under fågelbordet och slickar sig om munnen, då reagerar folk.

En hund som är lös skrämmer folk, den upplevs som stor och farlig och kan bitas, och när den jagar djur så både märks och hörs det, en kisse jagar i det tysta och ytterst få människor är rädda för att en katt ska anfalla en och bitas.

Största problemet folk har med katter är att dom gör sina behov på olämpliga ställen, och revirmärker på allt möjligt som sedan luktar pink.

Kontentan är: Katter ska behandlas lika som hundar i lagens mening när det gäller tillsynen.

Publicerat
  • Författare
Nej egentligen inte.

Man har som kattägare samma ansvar på tillsyn som en hundägare har, grejen är att det är så traditionsbundet att kissarna får gå och komma som dom vill, så har det alltid varit sen katten kom till landet.

Många människor ser inget problem med det, för när katten jagar så jagar den ju råttor, och vem vill ha råttor ?

Problemet blir ju när kissen sitter under fågelbordet och slickar sig om munnen, då reagerar folk.

En hund som är lös skrämmer folk, den upplevs som stor och farlig och kan bitas, och när den jagar djur så både märks och hörs det, en kisse jagar i det tysta och ytterst få människor är rädda för att en katt ska anfalla en och bitas.

Största problemet folk har med katter är att dom gör sina behov på olämpliga ställen, och revirmärker på allt möjligt som sedan luktar pink.

Kontentan är: Katter ska behandlas lika som hundar i lagens mening när det gäller tillsynen.

Nja råttor har de inte lätt med, där emot möss tar de effektivt, men lösa kattor är ett bekymmer ( inte för att detta motiverar det tråden började med på NÅGOT vis!)

Jag har haft många tidningsdebatter här ang lösa kattor, tyvärr så är många kattägare helt fel skruvade i sin uppfattning om vad lilla Maja och hennes kompisar ställer till i skog o mark, de likt mårdhundar gör slätt med markhäckande fåglar, som Morkulla, Bekasiner med mera. I stads områden sprider de sjukdommar till barn som leker i sina sandlådor som katter

med förkärlek använder som toaletter.

Lagen här säger att förvildade kattor får skjutas, dock ej tam kattor, så hur ser man skillnad då ? det gör man inte såvida inte maja har ett halsband.

Tillsist, Kattägare ska kastrera/sterilisera sina katter om de inte är för avel förstås, men då springer de knappast lösa heller..

Publicerat
Nja råttor har de inte lätt med, där emot möss tar de effektivt, men lösa kattor är ett bekymmer ( inte för att detta motiverar det tråden började med på NÅGOT vis!)

Jag har haft många tidningsdebatter här ang lösa kattor, tyvärr så är många kattägare helt fel skruvade i sin uppfattning om vad lilla Maja och hennes kompisar ställer till i skog o mark, de likt mårdhundar gör slätt med markhäckande fåglar, som Morkulla, Bekasiner med mera. I stads områden sprider de sjukdommar till barn som leker i sina sandlådor som katter

med förkärlek använder som toaletter.

Lagen här säger att förvildade kattor får skjutas, dock ej tam kattor, så hur ser man skillnad då ? det gör man inte såvida inte maja har ett halsband.

Tillsist, Kattägare ska kastrera/sterilisera sina katter om de inte är för avel förstås, men då springer de knappast lösa heller..

Vad har ni för veka katter på Åland då ?? <_<

Nä, men det var typ det jag menade med mitt förra inlägg.

Folk förstår inte hur effektiv jägare en katt är, och hur hårt dessa kan gå fram med mindre djur och fåglar.

Och jag håller med om att det svårt många ggr att få folk att förstå detta, och ofta för att man sällan ser kissen när den jagar, och därför tror inte folk att just deras lilla kisse gör något.

Och visst är det så att ägarna har ansvaret att se till att det inte blir oönskade avkommor, men det är det jävligt slött med härikring i alla fall.

Fördelen med en kastrering på en hankatt är ju också att den håller sig mer hemmavid, och det stinker inte av dess urin på samma sätt som en okastrerad hanes gör, inte är den heller lika benägen att märka revir.

Vad jag vet så är det tillåtet att skjuta vildkatter här också, men som du säger, bevisbördan att det verkligen är en vildkatt må ju ligga på skytten i detta fallet.

Publicerat

Men en bra jägare är det.... <_<