Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uppsynsjakt....

Featured Replies

Publicerat

Jag har en liten fråga; Vid uppsynsjakt, krävs då jägarexamen och/el. statligt jaktkort?

Tacksam för svar!

Mvh

post-3939-1245877018_thumb.jpg

Publicerat

Jägarexamen behövs ej vid uppsiktsjakt, men däremot statligt jaktkort. Är du under 18 år vid jaktårets början så slipper du dock betala jaktkortet också så länge du inte har eget vapen.

Publicerat
Jägarexamen behövs ej vid uppsiktsjakt, men däremot statligt jaktkort. Är du under 18 år vid jaktårets början så slipper du dock betala jaktkortet också så länge du inte har eget vapen.

tack tack!

Publicerat

En fråga bara ang. jaktkorten, behöver jag det under 18 års ålder fast jag inte måste betala eller hur menar du?

Publicerat

Jaktkort får man bara om man betalar det så det är samma sak.

Publicerat

Så det är bara att köra på så fort jag fyller femton då, inga restriktionr el. dyl.?

Ursäkta att jag är så trög, det är bara att jag vill ha allt klart för mig! ;)

Publicerat

Jag vet inte vad du menar med restriktioner men alla andra regler som gäller för jakt gäller även dem som uppsiktsjagar, dvs jagar med vapen man lånat från den som sitter med vid jakten. Däremot inte kravet på jaktkort om du är 15 år (och inte har eget vapen för jakt). Inte heller behöver du jägarexamen.

Publicerat

Tack så mycket för hjälpen! ^^

Publicerat

Hörde nånstans att man inte skulle få uppsiktsjaga om man bodde ovan odlingsgränsen.

Rätta mig om jag har fel

Publicerat
Hörde nånstans att man inte skulle få uppsiktsjaga om man bodde ovan odlingsgränsen.

Rätta mig om jag har fel

Inom jaktens värld hör man många rykten, och detta är nog ett av många andra sådana lösa rykten som man aldrig får reda på varifrån de kommer. Inte från regelmakarna i varje fall.

Publicerat

En fråga.

Om min son tar jägarexamen när han fyller 15, får han då jaga (med mitt vapen) tills han fyller 18

eller är det bara uppsiktsjakt som gäller?

Publicerat
En fråga.

Om min son tar jägarexamen när han fyller 15, får han då jaga (med mitt vapen) tills han fyller 18

eller är det bara uppsiktsjakt som gäller?

Om han inte får egen licens på motsvarande vapen eller lånetillstånd från polisen, så är det bara uppsiktsjakt som gäller.

Publicerat

Måste få låna tråden lite.

Får man uppsiktsjaga om man är över både 15 och 18 år och innehar jägarexamen?

Publicerat
Om han inte får egen licens på motsvarande vapen eller lånetillstånd från polisen, så är det bara uppsiktsjakt som gäller.

Misstänkte det.

Tack för svaret.

/Waxin

Publicerat
Inom jaktens värld hör man många rykten, och detta är nog ett av många andra sådana lösa rykten som man aldrig får reda på varifrån de kommer. Inte från regelmakarna i varje fall.

okej men det var skrivit i tidningarna om det i höst. Så det blev det inte så?

Publicerat

Vilken tidning då? Vilket datum/nr? Kan du skicka en länk? Jag har inte hört om ngt sådant.

Publicerat
Vilken tidning då? Vilket datum/nr? Kan du skicka en länk? Jag har inte hört om ngt sådant.

Det stod i västerbotten kuriren i höstas menjag är inte se hitta åt artikeln.

Publicerat

Kolla då med Länsstyrelsen om de har något på gång för länet - annars finns inga sådana regler.

Publicerat
Kolla då med Länsstyrelsen om de har något på gång för länet - annars finns inga sådana regler.

OLA, här är länken

http://www.vk.se/Article.jsp?article=210874

men artikeln är så luddigt skriven att jag inte riktigt förstår den

Andreas

Publicerat
Fast när jag läser tidigare artikel så handlar det om björnjakt

http://www.vk.se/Article.jsp?article=210873

Andreas

Det är den artikeln tror jag och det handlar visst om älg oxå

• 3 weeks later...
Publicerat
Måste få låna tråden lite.

Får man uppsiktsjaga om man är över både 15 och 18 år och innehar jägarexamen?

Lyfter fram denna fråga igen, då den inte blivit besvarad. ;)

Publicerat

Det finns inga begränsningar uppåt - bara neråt! Så naturligtvis får du det, bara du löst statligt jaktkort, har jakträtt och följer regelverket i övrigt som alla andra.

Publicerat
Det finns inga begränsningar uppåt - bara neråt! Så naturligtvis får du det, bara du löst statligt jaktkort, har jakträtt och följer regelverket i övrigt som alla andra.

Tack för svaret!

Publicerat
Tack för svaret!

Fast har man fyllt 18 så behöver man ju inte uppsiktsjaga - då kan man skaffa egen vapenlicens eller vapenlånetillstånd från polisen...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.