Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gjuta kulor till hornet

Featured Replies

Publicerat
Eh va ? <_<

Det skulle ju innebära att alla rörmaggsbössor ej kan använda blykulor, för där är ju crimpen ett måste om man inte vill ett magg fullt med olika patronlängder efter ett tag.

Hej,

du ska crimpa fast kulorna i det du ska skjuta i byglar,

samme

• Svar 52
  • Visningar 11,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Eh va ? <_<

Det skulle ju innebära att alla rörmaggsbössor ej kan använda blykulor, för där är ju crimpen ett måste om man inte vill ett magg fullt med olika patronlängder efter ett tag.

Crowis,

visst är det så. men om jag fattat det rätt är det inte en bygel. sedan jagar Nils felkällor i sin patron/uppställning och då är det inte lyckat med crimpen. det man måste vara noga med i rörbössor är att hylsorna är mjuka i halsen så att de ger efter och öppnar upp fint vid antändning. gör dom inte det kan hylsan riva loss gaschecken. mina 8x57 gjorde detta tills jag sköt hos morsan i början på ett vitt A3 och såg ett hål efter gcn i pappret på 15 meters håll vid en grovriktning. tittade jag sen på hylsan var den inte utvikt som tänkt i halsen.

well, såg en ny kul effekt sist jag skör med 45-bygeln på vitt papper och klisterlapp. när kulan tar i pappret/plywooden skvätter det ut fett på tavlan i en ring runt hålet. ser skitkul ut.

Nils, vi försöker vidare ge dig löpande input vad vi gjort i försök så ska vi se om du får ordning på´t, det har du nästan.

Jo! vet du vad man kan göra som är kul. man kan ladda 25 skott och skjuta alla efter varann efter en riktpunkt med sidojusterad kikare. då får du en väldigt givande bild över ditt spridningsmått plus att du jobbar upp den blanka fettytan i loppet så det blir blankt och fint. bössan behöver rätt bra med värme för detta. hoppas du fattar vad jag menar.

Kalle

Publicerat
Crowis,

visst är det så. men om jag fattat det rätt är det inte en bygel. sedan jagar Nils felkällor i sin patron/uppställning och då är det inte lyckat med crimpen. det man måste vara noga med i rörbössor är att hylsorna är mjuka i halsen så att de ger efter och öppnar upp fint vid antändning. gör dom inte det kan hylsan riva loss gaschecken. mina 8x57 gjorde detta tills jag sköt hos morsan i början på ett vitt A3 och såg ett hål efter gcn i pappret på 15 meters håll vid en grovriktning. tittade jag sen på hylsan var den inte utvikt som tänkt i halsen.

well, såg en ny kul effekt sist jag skör med 45-bygeln på vitt papper och klisterlapp. när kulan tar i pappret/plywooden skvätter det ut fett på tavlan i en ring runt hålet. ser skitkul ut.

Nej, det finns ju mig veterligen ingen bygel i 22 Hornet tyvärr.. <_<

Men visst har du rätt i att hylshalsarna ska vara relativt mjuka i detta fall.

Den där fettringen kallas för "fettmunken" har jag fått lära mig, ett kvitto på att det är som det ska med fetteriet på kulan.