Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jute snören med mer

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Ok Jackan nästan klar, tar lite bilder senar på den, men här är några bilder på materialet

post-2338-1246795693_thumb.jpg

post-2338-1246795712_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Ok var tvungen att testa lite, här är en bildserie. Hatten är inte klar inte heller byxorna

sen ska man veta att jag kommer att ha ansiktsfärg med.

bild 1 är utan jägare

bild 2 och 3 är med jägare :blush:

Avståndet är ca 14 meter

post-2338-1246797298_thumb.jpg

post-2338-1246797319_thumb.jpg

post-2338-1246797339_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Ok en summering av arbetet med att göra en egen Ghille dräkt

även fast lite jobb kvarstår så är det mest avsluting av de jag redan gjort

så inget annorlunda förstås.

Material:

När man väljer jute så märkte jag att det finns olika grovlek/kvalitet, särkillt

om man tar gammla säckar, Kaffe säckar är grova och lätta att repa upp och materialet

täcker mycket, tyvärr blir vikten högre av detta, så gör man en ghille för att smyga runt i

flera timmar kan den bli jobbig att bära, gud förbjude att den blir våt också !

Den jute som man kan köpa på löpmeter är tunnare och tätare, så det blir mera repande

men betydligt lättare och jämnare i kvalitet, viktigt när man färgar. men räkna kallt med att du

behöver dubbelt så mycket material förstås.

Metod:

Jag valde som sagt att konvertera en 3D dräkt till ghille, så maskorna på dräkten är för små att

trä jute trådarna direkt igenom, jag gjorde "tofsar" i stället, tog ett knippe på ca 20-30 cm vek

det på mitten, tvinnade nylon garn runt en 10 varv, och gjorde några knutar. Jag fick göra några

hundra toffsar för att täcka jackan, här kan man lära sig att göra dem ganska långa, kanske 40 cm

då behöver man färre tofsar för att täcka jackan, dock blir den känslig för vind då och blåser isär

så man får testa sig fram till något man gillar.

Sydde sedan fast tofsarna med nål och ändarna på nylongarnet, använde ca 4 maskor i jackan så att

grejerna sitter fast. Hur glest/tätt man sätter dem beror på längd och täthet på tofsen, testa dig fram helt

enkelt!

Färgning:

Efter mycket labbande kom jag fram till att Dylon Olive Green är bäst, använder den till ca 80% av allt

jute, men även lite brunt och grått för att matcha vårt områdes natur för Augusti-Oktober.

Använder du gammla säckar ska du skölja juten noga flera gånger innan du lägger dem i färgbadet

blöta (vrid ur dem först annars blir färgen utblandad med för mycket vatten) Jag repade upp knippen

som jag sen färgade, svårt att färga säckarna hela med den lilla volym färg man får vid handfärgning

(ca 1/2 liter) du kan göra en större färgsatts på typ 2 liter men du behöver 4 burkar färg och mera salt

( läs bruksanvisning och dubbla allt) OBS!! inte maskinfärga, vad du än gör, du förstör tvättmaskinen!!

När du gjort dina tofsar, lägg ut jackan plant och börja lägga ut tofsar på den för att hitta det mönster du

vill ha, rekomenderar att man börjar sy längst ner och jobba uppåt på jackan, men man gör som man vill.

Undvik för mycket material på bröst och vänster arms insida, du vill inte att det fastnar i strängen !

Men man kan (som jag ska göra ) trimma efteråt, prov skjut bågen med dräkten på och se om skiten fastnar

helt enkelt, i så fall tar man bort toffsar eller kortar dem med en sax.

Byxorna kommer jag att använda samma färg till, en mörk grön, benen blir mörka och sitter man på huk

smälter man bra in med naturen, så de är inte så noga, kommer nog inte knyta tofsar under knähöjd, den delen

är nog täckt av gräs och annat endå (sparar tid o möda). Ryggen blir säkert enfärgad med, om jag nu sätter nått

där endå, kanske blir det en halv ghille :blush: kommer mest stå i tornet endå och då spelar ryggen liten roll faktiskt.

Ok medger att det inte ser "snyggt" ut men inte bryr sig rådjuret om det tror jag, jag är mest ute efter funktion

än stilrent o snyggt.

Lycka till !

Publicerat

en sak jag lärde mig när jag gjorde mig är,

man behöve inte långa snören, det går bra med korta <20cm , viktigaste saken med ghillien är ju att bryta mönstret av en människa, så kanterna , ( armar och huvud är viktigast att få runga) men jag skulle nog skippa att täcka magen du märker nog snart hur mycket i vägen det är :blush: och långa snören tenderar att fasstna i all smått och gått :lol:

annars snygg jaga och bra färg ton! hoppas dom inte bleknar som min gjorde, tror jag måste dumpa dom ner i färg igen :P

Publicerat
  • Författare
en sak jag lärde mig när jag gjorde mig är,

man behöve inte långa snören, det går bra med korta <20cm , viktigaste saken med ghillien är ju att bryta mönstret av en människa, så kanterna , ( armar och huvud är viktigast att få runga) men jag skulle nog skippa att täcka magen du märker nog snart hur mycket i vägen det är :blush: och långa snören tenderar att fasstna i all smått och gått :lol:

annars snygg jaga och bra färg ton! hoppas dom inte bleknar som min gjorde, tror jag måste dumpa dom ner i färg igen :P

Det kommer säkert att blekna, men lite vanlig spray färg löser det problemet tror jag, jo toffs längden är något

man får testa sig fram till, beor mycket på hur man vill att det ser ut helt enkelt

Publicerat
Det kommer säkert att blekna, men lite vanlig spray färg löser det problemet tror jag, jo toffs längden är något

man får testa sig fram till, beor mycket på hur man vill att det ser ut helt enkelt

denna tråd fick mig riktig sugen att piffa up min gamla jacka :blush:

gör det nåt om jag klistrar sedan bilder här ? :lol:

Publicerat
  • Författare
denna tråd fick mig riktig sugen att piffa up min gamla jacka :lol:

gör det nåt om jag klistrar sedan bilder här ? :P

klistra på du :blush:

Publicerat

Jag kom att tänka på denna tråd när jag stog på jobbet innan i dag.

Vi använder stroppar till att lyfta tynga saker med. Hittade en som dom skulle kassera och den tog jag hem.

Stroppen är gjord av många tunna polyestertrådar.

Har inte hunnit öppna den än så jag har inte gjort något test men bilder kommer på detta.

Är detta något som skulle kunna fungera för i så fall är detta helt klockrent

Publicerat

Vi använder stroppar till att lyfta tynga saker med. Hittade en som dom skulle kassera och den tog jag hem.

Har inte hunnit öppna den än så jag har inte gjort något test men bilder kommer på detta.

är det ett "tyst" material ?

Publicerat

Ja det är det man har ju polyester i vanliga kläder

Publicerat
  • Författare

Ett problem är att färga den, tror inte Dylon klarar det, en säck som jag repade upp var

förstärkt men nylon material, vid färgning blev det vitt medan resten grönt.

Sen ska du tänka på vikten, så fort jag använde grövre säckar/jute börjar den bli tung

så jag tog bot endel av det grövre materialet för att göra den lättare.

Håller som bäst på att fylla i glapp här o där ( som bilden visar )

post-2338-1247064650_thumb.jpg

Publicerat
Ahhh mitt nöt, nu fattar jag hur man gör med jute säckarna

http://www.youtube.com/watch?v=EQ-qZWq9tew...feature=related

trodde man skulle ha remsor !! ( idiot men är)

Kolla även nummer 1 på ovan länk, intresant förklaring om kamo generellt

Helt klockrena filmer. Verkar som att det får bli en snögille av min polyester eller att sraya den. Får väl se hur det blir

Publicerat
  • Författare
Helt klockrena filmer. Verkar som att det får bli en snögille av min polyester eller att sraya den. Får väl se hur det blir

Jo filmerna är bra och visar olika modeller/typer som man kan göra, dock ingen för bågjakt direkt

så därför blir/är min något annorlunda i sitt upplägg, behöver inte heller kryp skydd då jag aldrig

kryper på alla 4 med bågen endå.

Publicerat

Vad är det du vill ändra på som inte passar för bågjakt.

Vad tycker du om att dom använder fisknät istället för att sy direkt på kläderna?

Publicerat

Vad tycker du om att dom använder fisknät istället för att sy direkt på kläderna?

nät är nog bästa alternativet tycker jag, lättare att trä på.

roger använder ju en färdig camo dräkt , så han har i princip ett nät redan, han syr inte direkt på kläderna:)

Publicerat
  • Författare

För bågjakt är det viktigt att bröst och insidan på armen är så ren det går, märkte

idag att det fastnar i strängen när man skjuter.

I övrigt anpassar jag den till mina egna jakt förhållanden/miljö och teknik, det som är

bra för mig behöver inte vara bra för andra så att säga.

det är inte fisknät utan lite grövre nät av typ fiskhåv. fisknät är för sladdrigt att jobba med

samt att maskorna är för stora, till min hatt köpte jag ett billigt nylån badminton nät

i affären, funkar bra!

till tråd för att sy med, rekomenderar jag nätgran som man binder över/under tärnen med.

MEN köp tjärad tråd INTE nylontråden, den är ett as att knyta,, knutarna går upp hela tiden

tjärad tråd håller knutarna knytna !!

Publicerat

hittade en bild över min ghillie , tror det är från 07,

post-2515-1247492111_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
hittade en bild över min ghillie , tror det är från 07,

post-2515-1247492111_thumb.jpg

Hur ser den ut på framsidan ?

Publicerat
Hur ser den ut på framsidan ?

Den är har inget helt i i mitten jutet kommer sådär halvägs i mitten på kroppen viktigaste med en ghillie är ju att den bryter konturen av en man från en man till en en ******