Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grythundar på forumet!

Featured Replies

Publicerat

Tänkte att vi kunde skriva några rader om våra grythundar, dvs vilken ras man har samt hur den/de fungerar i gryt. Alltid trevligt att få höra om andras hundar och deras arbeten under mark.

• Svar 77
  • Visningar 22k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag har en tysk.

Hon tycker om att slåss med räv och mårdhund. Hon ger betydligt mer än hon tar. Blir mera info i vinter <_<

Publicerat

har förhoppningsvis ett ämne och en början till en grythund. en borderterrier på snart 16 mån. provat lite smått i gryt och tränat kort ett par gånger i konstgryt. är nöjd tillsvidare, men kommande säsong ger väl svar på lite mera om hur det blir framöver..

Publicerat

Jag har tyskterrier. En grävling skjuten för henne. Oftast rätt ärrad när hon är färdig, hon ligger inte länge (max ca 30-40 minuter hittills) men lyckas inte heller spränga rävarna så egentliggen vet jag inte vad hon sysslar med därnere. Kommande säsong utvisar om hon är något att ha till grytjakt. Rapporter kommer framåt hösten.

Publicerat

Hemma hos oss finns en Jack Russel tik på drygt 7mån, man längtar till hösten då stövarn driver en och annan räv i gryt.... :(

Publicerat

post-3207-1246386119_thumb.jpg

Har en liten tyska på 3år.Tog över henne för ett år sedan hon hade inte jagat nåt då så ja börja jaga med henne i höstas . Det blev 5grävlingar varav dom 3första sköt ja utanför grytet,dom kom ut med hunden efter :lol:

Dom 2 sista sköt vi efter 2timmars grävande, tre hål blev det :( Lite stryk får hon ibland.

Publicerat

Jag har två borderterriers varav bara den ena är använd i jakt ännu. Allt kommer ut, mårdhund, grävling, räv. Kommer det inte frivilligt så dras det ut! Men det resulterar i en del skador. Men ibland kommer han ut utan en skråma. : )

Den yngre håller jag på och tränar med nu och det är gott gry i han. Det blir nog inga problem tror jag. Han har skällt på grävling och mårdhund i bur. Springer som en galning i gångarna. Skäller ganska kort stund vid grävlingen i provgrytet och spontanbryter. Har inte klarat hyllan där ännu trots att han är en riktig cirkushund. Till hösten blir det att släppa i naturen i skarpt läge.

/Micke

Publicerat

Har en tyska på 1 1/2 år ca arbetar än så länge som sprängare... blev skjutet sex rävar för henne i vinter plus en som hon inte fick ut och en som de blev bom på...har också skällt på grävling, men kommer förmodligen inte att skjuta någon sådan för henne... har ett arbetsätt som är ypperligt för en sprängare, bryter ofta och uppsöker förare utan ett ord behöver sägas...sällan några alvarliga skador nu, vart lite på andra och tredje...tycker hon funkar bra, har även prövat henne i konstgryt med klockrent resultat. Kommer att gå prov med henne framåt hösten för att eventuellt ta en kull på henne nästa sommar el vinter... kanske väntar nått år till, ja får se.

Har också en foxterrier på 7 månader..en riktig tokfia får ja lov att säga...hemma, men har varit med till konstgryt både med räv(Norge) och grävling..kryper i gångarna som bara den, de tycker hon är kul.. men att skälla på grävlingen el räven gjör hon inte, men morrar, har släppt ett par tre skall men inget mer...verkar lite skeptiskt och både tuff och rädd, så är väl lite ung än men får en känsla av att foxterrier är sena överlag. Hoppas på stort på henne framåt vintern. Finns bilder på hundarna på min hemsida! för den som vill se ^_^

Publicerat
Har också en foxterrier på 7 månader..en riktig tokfia får ja lov att säga... men att skälla på grävlingen el räven gjör hon inte, men morrar, har släppt ett par tre skall men inget mer...verkar lite skeptiskt och både tuff och rädd, så är väl lite ung än men får en känsla av att foxterrier är sena överlag

Nu är ju foxen lite ung men det finns några knep för hundar som inte vill skälla:

* Låt hunden träffa vilt i bur - lättare för hunden att fatta vad det är

* Om den fortfarande inte skäller, testa med en hund till samtidigt som garanterat skäller. Det behövs så lite för att trigga igång en som inte skäller.

* Samma sak i konstgrytet - sätt en hund som garanterat skäller i gången mitt emot för att trigga igång en som inte skäller

/Micke

Publicerat

Jag har en Borderterrier som går bra i gryt. Tar inte mycket "strid" utan irriterar räven till att komma ut. Sällan eller aldrig skadad. Ca 40-talet grytdjur skjutna för henne, vilket får anses bra med de få tillfällena hon har fått de senaste åren.

Mycket ärlig i gryten och går ej ned i tomma gryt, har det varit någon inne kollar hon för att sen inte gå ned något mer.

Lyder handsignaler, så skrik eller visslingare är inte nödvändiga.

Ca 20 talet rådjur skjutna för henne också.

//Roggman66 och Jackie

Publicerat

Är det ofta era hundar "spränger" grävlingen?

Under vilka förutsättningar sker det isåfall? Hade för mig att man alltid måste gräva upp dom?

Publicerat
  • Författare
Är det ofta era hundar "spränger" grävlingen?

Under vilka förutsättningar sker det isåfall? Hade för mig att man alltid måste gräva upp dom?

Nej, det är inte ofta grävlingen lämnar grytet. Visst händer det men sällan. De gånger jag har upplevt att grävlingen har gått ut så har det varit dels i ett väldigt stort gryt med 6 olika pipor samt ett annat gryt där det enbart var en ingång. Hundarna som användes vid de gångerna var visserligen skarpa men hade inte överdriven skärpa. Grävlingen är ju långsam av naturen och just därför tror jag inte heller att det är så vanligt att de försöker springa ifrån en eventuell antagonist. Hundar med tyngre rovviltskärpa brukar "låsa" fast grävlingen i grytet. Jag tror inte att det går att ge ett klart besked om vilka förutsättningar som ger en "sprängd" grävling utan det beror nog mest på individuella skillnader hos grävlingen snarare än hundens arbetssätt.

Men åter till trådens ämne: Fler grythundar på forumet?

Publicerat
Nu är ju foxen lite ung men det finns några knep för hundar som inte vill skälla:

* Låt hunden träffa vilt i bur - lättare för hunden att fatta vad det är

* Om den fortfarande inte skäller, testa med en hund till samtidigt som garanterat skäller. Det behövs så lite för att trigga igång en som inte skäller.

* Samma sak i konstgrytet - sätt en hund som garanterat skäller i gången mitt emot för att trigga igång en som inte skäller

/Micke

Jag skulle inte trixa så mkt....känn lugnet å låt hunden mogna.Finns ingen anledning att stressa igång en såpass ung hund.

Foxar är generellt lite hårdare i skallet än många andra raser tycker jag.Har sett många andra som inte ens behöver ha en

grävling i kitteln för att fungera "utmärkt"....och när det gäller terrier så har jag hellre en hårdskälld än en som skäller i tid och otid.Så...slappna av...ta en öl och luta dig tillbaka...du har ju dessutom en tysk som redan fungerar..vilket gör att du nog kan lyxa till med två öl till å me :D

Publicerat
Jag skulle inte trixa så mkt....känn lugnet å låt hunden mogna.Finns ingen anledning att stressa igång en såpass ung hund.

Foxar är generellt lite hårdare i skallet än många andra raser tycker jag.Har sett många andra som inte ens behöver ha en

grävling i kitteln för att fungera "utmärkt"....och när det gäller terrier så har jag hellre en hårdskälld än en som skäller i tid och otid.Så...slappna av...ta en öl och luta dig tillbaka...du har ju dessutom en tysk som redan fungerar..vilket gör att du nog kan lyxa till med två öl till å me :D

Förslagen är ju nog främst riktade till äldre hundar : )

/M

Publicerat

Jag har 3 st Jack Russell (högställda) som jag använder till grytjakt. 4,5 år, 3 år och 2 år gamla.

Vad det gäller att "spränga" grävling så händer detta titt som tätt för en av mina hundar, men min uppfattning är att det beror på att vissa hundar inte "ligger på " så hårt utan ger grävlingen en möjlighet att lämna grytet.

Publicerat
  • Författare
Jag har 3 st Jack Russell (högställda) som jag använder till grytjakt. 4,5 år, 3 år och 2 år gamla.

Vad det gäller att "spränga" grävling så händer detta titt som tätt för en av mina hundar, men min uppfattning är att det beror på att vissa hundar inte "ligger på " så hårt utan ger grävlingen en möjlighet att lämna grytet.

Det låter intressant, du menar att hunden ger grävlingen mer svängrum och därför lämnar grytet? Har själv aldrig upplevt detta fenomen men tvivlar inte att det du berättar skulle vara sant. Kanske lämnar grävlingen grytet lättare om en hund med mindre skärpa jobbar på den.

Hur många grävlingar snackar vi om? Har det varit unga ellergamla grävlingar? kan du se något annat samband än just hunden?

Publicerat
Det låter intressant, du menar att hunden ger grävlingen mer svängrum och därför lämnar grytet? Har själv aldrig upplevt detta fenomen men tvivlar inte att det du berättar skulle vara sant. Kanske lämnar grävlingen grytet lättare om en hund med mindre skärpa jobbar på den.

Hur många grävlingar snackar vi om? Har det varit unga ellergamla grävlingar? kan du se något annat samband än just hunden?

Jag tror det har hänt mig ca 20 att grävlingen har flytt grytet och alla gånger för samma hund.

gryten har varit både små och stora och det har varit både unga och gamla grävlingar. Jag tror (tro är det samma som att inte veta) att hunden ger grävlingen möjlighet att röra sig framåt genom att inte ligga på så hårt och på något sätt tar sig in bakom grävlingen och att grävlingen fortsätter ut. Det brukar inledas med lösa skall sedan följas av att hunden och grävlingen inte är "helt" överens, sen brukar grimbard komma. Hunden har aldrig varit skadad, bara lite småsår.

Publicerat

Jag har två Jack Russell Terrier (3 & 6 år), högställda, som jag jagar med samt en som är nyss fyllda 1 år som ska jagas in nu i höst.

Håller den ena som ren sprängare & hon har hittills fått ut de flesta rävar hon släppts på. 6-åringen jagar jag både räv & grävling med. Han dras tyvärr med en del hälsoproblem & har därför varit lite ojämn men jag tycker han blivit bättre under det senaste året & så länge han tycker det är roligt att jaga så kommer han att få hänga med.

Den yngsta visar i alla fall gott gry i provgrytet. Får se om han lever upp till förhoppningarna i jaktsammahang framöver.

Publicerat

Har en tysk hane och en fox tik. tysken fungerar som föreliggare och det är ca 100 vilt skjutet för honom. Hade en fox som jag gav bort i vintras för den hade inte den jämn het som jag vill ha. Och den tiken som jag har nu är väldigt omogen två rävar är skjutna för henne.

De går som regel att få ut grävlingar under hus om hundarna får arbeta länge och att man rumlar runt ordentligt inne och under huset så det blir oroligt. Om det finns fler grävlingar i samma gryt/hus uppfattar jag det som att det är lättare att få ut en eller fler. Ofta lämnar de grävlingar som inte har direkt kontakt med hunden.

Publicerat

har en 5 årig tysk/tax hane som funkar bra. ingen stjärna på nåt men duger till det mesta närmar sig 200 grytdjur.

är väldigt hård med förstånd delar ut mycke stryck men verkar välja sina lägen. inga större skador lite småsår bara, rävarna verkar inte trivas med han dom brukar komma på några minuter...men kör han fast dom i en ändgång kan det bli till å gräva är väl där man kan önska han skulle bryta lite tätare men å andra sidan så önskar jag att han låg på lite längre på grävlingarna i vissa lägen men man kan ju inte få allt...fick äran att åka till finhunter å jaga mårdhund med han oxå funkade rätt ok... han var lite knepig i början men verkade lära sig på slutet hur dom funkade.

Publicerat

en jackrusseltik på drygt 1 år.

Väldigt liten för sin ras. Skällt på grävling i bur hittills. men får hoppas på mycket träning i sommar och mycket jakt i höst/vinter

Publicerat

har 2st jack russell gb 7år(tik) och 7mån(hane) och snart en slät fox också.den äldre är sprängar men fungerar vissa dagar som förliggare.hon kör kanska hård med rävar och mårdhundar men är försiktig med gränlingar.den yngre får vänta ännu några månad före jag börjar kör med den i grytet.

Publicerat
  • Författare

Bra! Fler grythundar!

Publicerat

grythund och grythund.... början till en iaf.

en borderterrierhane på ca5 månader.

snokade reda på en grävling på en av våra promenader som han skällde ut ordentligt+att husse fick sig en språngmarsh för att få tag i den lilla besten innan han fick för att gå i närstrid:S

verkar ha ett gediget jaktintresse iaf. drivit hare några hundra meter och samma med rådjur. Om han blir klok är väl en annan sak men det får tiden utvisa:)

Publicerat

Har en jackrussel tik som snart är 3år.de är skjutit ca 30 vilt och då är de nästan 50/50 på räv och grävling..

Hon har en del repor på näsan men ingen större skada..