Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grythundar på forumet!

Featured Replies

Publicerat

Jag har en släthårig fox terrier snart två år! han har skällt på grävling i bur och varit nere i gryt och skällt troligtvis grävling! ska pröva köra hårt med han åt hösten! man tycker att han har mkt valptag i sig, men roliga med terriers att det är av eller på. så när det väl kommer till saken så brukar han bli ganska benhård! hoppas på en bra höst! måste få hjälp av något proffs också är oerfaren på jakten!

• Svar 77
  • Visningar 22k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Jag har en släthårig fox terrier snart två år! han har skällt på grävling i bur och varit nere i gryt och skällt troligtvis grävling! ska pröva köra hårt med han åt hösten! man tycker att han har mkt valptag i sig, men roliga med terriers att det är av eller på. så när det väl kommer till saken så brukar han bli ganska benhård! hoppas på en bra höst! måste få hjälp av något proffs också är oerfaren på jakten!

Hej! du kan komma hit och tränna i mullsjö 9/8 kolla med Micke öngk du har han på din vän lista Mvh Rolf

Publicerat

Hej hej!

Är det ingen här som har grytjagande taxar? Själv har jag en korthårstax som är 16 månader, han är främst tänkt som rådjurs hund, han driver redan rå ok. Funderar så smått på att testa honom i rävgryt i höst, vad tycker tror ni om det?

Mvh Jonas

Publicerat
Hej hej!

Är det ingen här som har grytjagande taxar? Själv har jag en korthårstax som är 16 månader, han är främst tänkt som rådjurs hund, han driver redan rå ok. Funderar så smått på att testa honom i rävgryt i höst, vad tycker tror ni om det?

Mvh Jonas

har en halv tax:) fadern till min är tax å han jagas det i gryt med. mestadels grävling inte alltid taxarna är tillräckligt rörlig för räv. vart i hälsingland håller du till?

Publicerat
har en halv tax:) fadern till min är tax å han jagas det i gryt med. mestadels grävling inte alltid taxarna är tillräckligt rörlig för räv. vart i hälsingland håller du till?

Tjena tjena!

Jag bor i Ljusdal men jagar på järvsö östra vvo.

Tror faktiskt träffat dig en gång, i nianfors tillsammans med med mr Enh... Kan det stämma?

Visst heter din hund bill och är tysk-tax?!

Mvh Jonas

Publicerat
Tjena tjena!

Jag bor i Ljusdal men jagar på järvsö östra vvo.

Tror faktiskt träffat dig en gång, i nianfors tillsammans med med mr Enh... Kan det stämma?

Visst heter din hund bill och är tysk-tax?!

Mvh Jonas

japp stämmer bra det.

Publicerat
Jag har två borderterriers varav bara den ena är använd i jakt ännu. Allt kommer ut, mårdhund, grävling, räv. Kommer det inte frivilligt så dras det ut! Men det resulterar i en del skador. Men ibland kommer han ut utan en skråma. : )

Den yngre håller jag på och tränar med nu och det är gott gry i han. Det blir nog inga problem tror jag. Han har skällt på grävling och mårdhund i bur. Springer som en galning i gångarna. Skäller ganska kort stund vid grävlingen i provgrytet och spontanbryter. Har inte klarat hyllan där ännu trots att han är en riktig cirkushund. Till hösten blir det att släppa i naturen i skarpt läge.

/Micke

^_^

Hur seriös är du med denna mening? Eller ede bara snack ?

Mvh,

F

Publicerat
^_^

Hur seriös är du med denna mening? Eller ede bara snack ?

Mvh,

F

Skulle gärna se en sådan hund.

Har en pensionerad TJT-tik 14år* (bor hos en annan pensionär) som e' grythunden jag jämför andra med.

Sen bor en "halvpensionerad" TJT-tik 11 år (dotter till den förra) hos jaktkompisens föräldrar. På en normal dag mycket god och effektiv grythund som man har kunnat släppa vart som helst, men har på sista åren blivit lite ojämn med såklart ålderns rätt.

Sen har jag en rätt liten TJT-hannen Hugo 7 år som sällan misslyckas liksom sin moder* och jobbar bra med alla 3 grytdjuren. Tar inte stryk av grimba, håller sjubbarna bra på ställe och rävarna brukar komma ut.

Sen e' man ju delägare till en "röd" duktig strävhårig taxtik ca. 5 år som varit framme här på jaktsnack i bilder av en god fotograf och överivrig grytjägare :) .

Nästa säsong skall jakttax hannen "Blondi" 1år bekänna färg.

Publicerat

Skulle gärna se en sådan hund.

min valp är efter den hunden å jag kan säga att det inte bara är snack:)

Publicerat
min valp är efter den hunden å jag kan säga att det inte bara är snack:)

Men ni har ju möjlighet till en komplott hära. Vi vill se bevis! :P:)

Publicerat

och snart så har en grythundstråd spårat ut igen ^_^

tillbaka till ämnet .....

Publicerat

Ja, det är lätt att det spårar ur..bevisligen!

Vill inte på nåt sätt klanka ner på din hund IronheadMike, jag har ju sett den vid ett grytjobb och då skötte den sig bra,utan tvekan.Vågar dock hävda att om det nu är så att ALLT kommer ut på ett eller annat sätt så finns det enligt mig tre möjligheter:

1. Man har jagat för lite med hunden, man kan ha tur vid några tillfällen men jagar man mycket så möter man till slut på sånt motstånd att hunden inte klarar av det hela.Har ingen aning om hur mkt som skjutits för hunden.

2. Man har noggrant valt ut superlätta gryt där nästan ingen hund kan misslyckas, men återigen ligger nog antalet jakttillfällen där å spökar.

3. Det kan ju...även om jag tvivlar, vara så att hunden i fråga är utan tvekan världens bästa hund som aldrig misslyckas trots ihärdigt jagande.Om så är fallet så är det bara att gratulera och vi får då hoppas att hunden då nedärver sina egenskaper...för en bra hund är en bra hund...oavsett ras och då skulle även jag kunna tänka mig en border.

Så, åter till ämnet i tråden.Har en 3 årig foxhane som varit lite ojämn.Jagade bra första tiden,gick även bra i konstgryt...sista säsongen var han väldigt ojämn jaktligt och i konstgryt är han ett tjoller och inte alls nåt att visa upp.Skulle han dock komma tillbaka till den nivå han hade tidigare så blir jag mkt nöjd.En rörlig hane med lagom skärpa,jobbar 5-6minuter innan han kommer ut, kommer till mig självmant eller om jag bara piper till lite när jag passar.En mkt lätthanterlig hund som oxå har mkt bra storlek, 6,5kg stannar vågen på.

Publicerat
Ja, det är lätt att det spårar ur..bevisligen!

Vill inte på nåt sätt klanka ner på din hund IronheadMike, jag har ju sett den vid ett grytjobb och då skötte den sig bra,utan tvekan.Vågar dock hävda att om det nu är så att ALLT kommer ut på ett eller annat sätt så finns det enligt mig tre möjligheter:

1. Man har jagat för lite med hunden, man kan ha tur vid några tillfällen men jagar man mycket så möter man till slut på sånt motstånd att hunden inte klarar av det hela.Har ingen aning om hur mkt som skjutits för hunden.

2. Man har noggrant valt ut superlätta gryt där nästan ingen hund kan misslyckas, men återigen ligger nog antalet jakttillfällen där å spökar.

3. Det kan ju...även om jag tvivlar, vara så att hunden i fråga är utan tvekan världens bästa hund som aldrig misslyckas trots ihärdigt jagande.Om så är fallet så är det bara att gratulera och vi får då hoppas att hunden då nedärver sina egenskaper...för en bra hund är en bra hund...oavsett ras och då skulle även jag kunna tänka mig en border.

Så, åter till ämnet i tråden.Har en 3 årig foxhane som varit lite ojämn.Jagade bra första tiden,gick även bra i konstgryt...sista säsongen var han väldigt ojämn jaktligt och i konstgryt är han ett tjoller och inte alls nåt att visa upp.Skulle han dock komma tillbaka till den nivå han hade tidigare så blir jag mkt nöjd.En rörlig hane med lagom skärpa,jobbar 5-6minuter innan han kommer ut, kommer till mig självmant eller om jag bara piper till lite när jag passar.En mkt lätthanterlig hund som oxå har mkt bra storlek, 6,5kg stannar vågen på.

Bra skrivet kettukiller. Var inte heller riktigt meningen personligen att hoppa på IronheadMike, eller hans hunds prestationer. Men påståendet som han skrev ligger inte alls innanför för det som jag anser rimligt inom grytjakten. Detta då med min snäva erfarenhet av mårdhund&grävling. Behöver ju inte betyda att mina ideer är ända rätta för det :) Men here goes :

Räven kan jag tro lättast av dessa tre är benägen att lämna gryt pga dess beteende, för vårt jaktsätt bygger på att använda förliggare till 99.9 % av fallen. Av 500 + grytdjur på 3 senaste åren så är bara 1,5 % räv som skjutits, av dessa har de som haft möjlighet försökt lämna gryten och skjutits med hagel.

68 % av fångsten vår är mårdhund. Av dessa har jag personligen skjutit 1st mårdhund med hagel. Tagit fast några med bara händer osv. Skall vi säga runt 10-15 mårdhundar som kommit ut och aldrig hunnit in tillbakes i grytet mera. Vi snackar då om 4 % "sprängda" mårdhundar. Och då skulle jag vilja förklara 90 % av fallen till mårdhundens egen benägenhet till att komma ut och lura lite.

Allt är beronde på tid, plats och säkert till en del vad hunden presterar. Men så många olika gryt man sett så har man en respekt för denna jakt, och många ggr konstaterat att man själv och hundarna har sina gränser om vad som kan lyckas.

EDIT:

Har bla som grythund en tax som redan presenterats

Publicerat

Jag tar inte åt mej : )

Nej problemet är ju att den får för lite jakt. Därför vill jag ju komma ner och hälsa på i södra finland och få lite mer jakt med er FH : ) Jag gör inga anspråk på att det skall vara en komplett hund. Jag lär mig fortfarande! Den är nog skarp i överkant...

/Micke, som just nu sitter i Karis : )

Publicerat
och snart så har en grythundstråd spårat ut igen :D

tillbaka till ämnet .....

nej för fan mer OT : ) Kul att råkas idag!

/Micke

Publicerat

har en lågställd jackrussel hane på 5 år hemma och väntar på en foxterrier tik som är bara några veckor i dagsläget.

har blivit ca 25-30 grävlingar skjutna enbart för honom men han har varit inblandat i ett större antal då jag brukar jaga med flera andra som har hundar som kanske byts av ibland så det är svårt att säga och jag bryr mig inte speciellt mycket om det exakta antalet. huvudsaken är att grytet blir tomt efteråt :D

men iallafall så började han inte jaga riktigt förrän han var dryga 3 år då det var 6 generationer sedan det var jakt i hans släktträd och jag hade inte provat grytjakt tidigare men det tändes ju en eld hos mig direkt när han skälla för första gången och sedan har jag jagat mer och mer med han fram till idag då han jobbar riktigt bra med grävlingen, ligger inte för hårt på och på säkert avstånd då det räckte med ett naffs i örat i början på hans karriär för att han skulle fatta att grävlingen kunde bita tillbaka :D hans nackdel är att han kan bryta ibland när man gör genomslag och han får se oss "jägare" så vill han komma upp för en nypa luft vilket inte alltid är roligt om han har skällt konstant i en timme och man grävt 1,5 meter för att sedan börja om :D

och den andra nackdelen är hans ovilja att skälla på räv?? oavsett om vi har drivit ned räv för en stövare så tar han lika för*bannat grävlingen! ;) men jag hoppas foxterriern ska komplettera hans ovilja på räv ist.. annars fortsätter jag gärna med mycket lockjakt hehe..

Publicerat

russelfox! Vilka foxar är valpen undan/efter???

Publicerat
russelfox! Vilka foxar är valpen undan/efter???

Tjena!

valpen bor hos Pierre Göransson i Filipstad/Värmland. kommer inte ihåg exakt vad föräldrarna heter men jag kan ta reda på det, finns en länk på blocket som jag kan klistra in här om du vill?

Publicerat

Finns det någon som har en fungerande grythund i Luleå/Bodenområdet?

Publicerat

Se där...min gamla hane finns därbak oxå...han är farfarsfar åt din valp.En hund som hade 110%jaktlust varenda dag.Stormförjust i dom linjerna måste jag säga.

Publicerat
Se där...min gamla hane finns därbak oxå...han är farfarsfar åt din valp.En hund som hade 110%jaktlust varenda dag.Stormförjust i dom linjerna måste jag säga.

Sverige är inte stort, hehe... :D det låter bra det du skriver :D synd att det blev bara två valpar men hon var förstföderska oxå men iaf så kommer tikvalpens bror att åka tillbaka till han som har fadern så det blir nog fortsättning på linjerna, och även i värmland nångång i framtiden.

• 3 weeks later...
Publicerat

Har två Foxar, Demona "Mona" regnr: S68068/2008

Foxpowers Agust "Agge" regnr: S44148/2007

Båda har bra storlek och bra linjer (dom är kusiner).

Agge jobbar som sprängare & i vintras lyckades han spränga 13 rävar, mkt bra med tanke på hans låga ålder tycker jag.

Har prövat honom på grävling nu, men han bryter för ofta för att vara effektiv, provade mest på skoj & brist på räv.

Har haft med Demona några ggr men hon är för ung, hon har provat i konstgryt & visade då att rätta gnistan finns där.

Mvh Janne

Publicerat

Har 2 stk Foxteriers , en på 9 år og en som blir 3 år i sepptember.

Lyerbakkens Raisi er etter Badgerhills Tuff / Stenlyckans Katja

Mighty Fox Eira er etter Mighty Fox Aido / Badgerhills Alli

Den eldste har vel over 300 grytvilt på sammvittigheten. Begge fungere bra på rev og mink som jeg bruker de på.

Publicerat

Har 2 hundar som jag hoppas ska komma igång iår.

En Jack Russel 5 år som vi tog över när han var 1,5år. Har tagit oss lång tid att fixa till honom efter hans tidigare hem.

Hehe han sov i en ljus blå pyjamas med bumbi björnana på och hade aldrig varit ensam. Tog ut honom på promenad när ja fick honom och han var helt slutkörd efter att ha gått 600m i koppel.

Han har jaktlust så det skriker om det och han visade bra saker i konstgryt.

Sen har vi en blandras Tax/Fox terrier från danmark. Hon är 18 månader nu och jagar allt hon får.

Grävde upp sin första sork vid 4 månaders ålder B) och fick i mars skälla på räv i gryt. Tyvärr stog pass skytten och sov när den räven kom ut.

Båda hundarna jobbade i ca 1,5h innan den kom ut (körde inte båda sammtidigt).

Var ett väldigt stort gryt under marken med bara en nergång i.

Så detta år tror jag kommer bli bra både på räv och grävling :D

Daniel