Publicerat Augusti 6, 200916 yr Jag har förnuvarande bara 2 tikar som är vuxna och injagade, de är 5 respektive 6 år. Förlorade mina hane, som var den bästa, i vintras. Väntar med spänning på hur nästa generation ska utveckla sig, har en egenuppfödd hane på 6 månader, och en finsk import på 5 månader. Samtliga är Jack Russells, eftersom det är det jag föder upp
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Har tre hundar, en snart pensionerad 11år ,parsonponnnie "Killer" hane som på grund av sin storlek inte nått upp till annat än hyffsad grävlingstandard kanske fyrtio grävlingar och en handfullrävar för honom. Parsontiken blenda 7 år är min ögonsten en riktigt duglig rävsprängare som kanske blivit i skarpaste laget men tuffar på med runt tio rävar och en par grävlingar /år. Doris min tysktik 4 år har gått från sprängare till idotförliggare inga skråmor från grävling men rejäla skador av räv....dom går ju att ta tycker hon. Kanske 20-30 vilt för henne...
Publicerat Augusti 22, 200916 yr Hej hej!Är det ingen här som har grytjagande taxar? Själv har jag en korthårstax som är 16 månader, han är främst tänkt som rådjurs hund, han driver redan rå ok. Funderar så smått på att testa honom i rävgryt i höst, vad tycker tror ni om det? Mvh Jonas jodå har en kh tax tik på dryga 2 år som jag kör på med grytjakt ? mer träning än jakt för hon dvs ner i gryt och kolla ,inga skador än, har redan hon klar som svch och nu börjar hon förstå att man kan leta upp ett rådjur och driva det en stund så husse hoppas nu på att hon ska börja driva minst 45min så han får dricka sitt kaffe först och njuta
Publicerat Augusti 29, 200916 yr jodå har en kh tax tik på dryga 2 år som jag kör på med grytjakt ? mer träning än jakt för hon dvs ner i gryt och kolla ,inga skador än, har redan hon klar som svch och nu börjar hon förstå att man kan leta upp ett rådjur och driva det en stund så husse hoppas nu på att hon ska börja driva minst 45min så han får dricka sitt kaffe först och njuta nu var det fixat =) första räven för taxen i gryt, blev att handgräva ca 30 cm sand.HON ÄR EN FÖRLIGGARE fick se henne arbeta i grytet det var kul de
Publicerat Augusti 29, 200916 yr Finns det någon som har en fungerande grythund i Luleå/Bodenområdet? Hej vi är en par som bor runt Piteå som har fungerande hundar.... PM får du telenummer....
Publicerat September 10, 200916 yr har 2st nu en parson som var tänkt som sprängare men dåligt med rävar utan stövare,så blev mycket grävling och han bryter ännu och ska inte jaga grävling då han blev för skarp,dock aldrig behövts sy eller uppsöka vetrinär men bara frågan om en liten grävling så hade det skett, storleken är hyffsad 33-34cm och 45cm i bröst och till räv funkar han helt ok..skjutit ca 40 grävlingar och sprängt 20-25 talet rävar så han är inte specilet hårt jagade med,samt några minkar och nån mårdhund även..alltid visat stort hjärta vilket är viktigt för mig och aldrig riktigt gjort mig besviken utom när han dummat sig på slutet med att gå på för hårt,klarar ligga 4-5 timmar utan ge upp vilket är ok ,men bryter ibland för luft vilket gör han usel som grävlings hund,bryter på räv beroende på gryten men ofta inom 15min och brukar vara elak nog att få ut djur utan att bryta har en fox nu som kanske blir nått,ska bli en föreliggare så vi får se vad det blir.kör nu han i mitt egna konstgryt och det verkar han gilla..storleken är nog i grövsta men vi får se han är bara 5 månader nu
Publicerat September 11, 200916 yr nu var det fixat =)första räven för taxen i gryt, blev att handgräva ca 30 cm sand.HON ÄR EN FÖRLIGGARE fick se henne arbeta i grytet det var kul de och så var den första grävlingen fixad, kul att se hur hon arbetar. var mer sugen efteråt att luggslita grävlingen än att luggslita räven
Publicerat September 11, 200916 yr Har en SKK JRT lågställd som är 4 år i okt. Han komigång så sent som i våras, men lyckades få ut 5 rävar på dom två sissta veckorna på jakten. Tyvärr blev endast två skjutna. Sen blev det lite skyddsjakt under hus mm så det blev 5 grävlingar i "mellan sessongen". Nu när vi har startat på riktigt kan vi räkna till oss 7 grävlingar och 1 räv sen första augusti. Han är i grunden väldigt rörligt. kanske lite för dum/skarp har svårt att klara sig helt utan nån repa. Storleken är fin runt bröstet 43 cm tror han är 29 hög men lite osäker på det. Men jag börjar bli ganska nöjd. siktar på 20 grävlingar och kanske 5rävar denna sessongen.
Publicerat November 12, 200916 yr Jag har en tjt hanne som är 2 år.Hans andra jakt hösten . En foxtik 1år och tre månader än har hon bara varit i prov grytet. Skall att få prova henne på räv när hon är 1.5 hon är nätt och fin så jag skall tro att hon kommer sig fram bra .Hon kan vända utan problem i gångarna i prov grytet där det passar henne och inte bara i böjarna som är bredare. Hittils har vi tagit3 rävar 3grävlingar i gryt för tjt senaste i tisdags en grävlings galt skottade ned till två meter innan jag kom ned till gryt gången svetit när man är ensam att jaga " skogsjägarn "
Publicerat December 25, 201015 yr Har tre hundar, en snart pensionerad 11år ,parsonponnnie "Killer" hane som på grund av sin storlek inte nått upp till annat än hyffsad grävlingstandard kanske fyrtio grävlingar och en handfullrävar för honom. Parsontiken blenda 7 år är min ögonsten en riktigt duglig rävsprängare som kanske blivit i skarpaste laget men tuffar på med runt tio rävar och en par grävlingar /år. Doris min tysktik 4 år har gått från sprängare till idotförliggare inga skråmor från grävling men rejäla skador av räv....dom går ju att ta tycker hon. Kanske 20-30 vilt för henne... Måste kanske uppdatera...killer min gamlka hane gick utr tiden i vintras....09.... har sen dess en tyskhane under injagning ser ut att bli en bra förliggare.....sprängarchampionon blev han dock i höst endast 1 år och 15 dahgar gammal... Gammeltysken doris 5 år går väl som tidigare och likaså parsontiken blenda....nu snart 9 år....har också en parson tik Zäta 7 månader som verkar lovande så så fort det blir nåt enkelt hon vill krypa ner i ska det testas i vår... hoppas på en rörlig sprängare hon landar nog på runt 6 kg eller mndre...
Publicerat December 26, 201015 yr Jag har en tjt hane på 3år, som är komplement till stövarna dock av den lugnare typen har ännu inte behövt ta till nål o tråd o fungerar tillfredställande Arbetar som förliggare mera än sprängare vilket är synd eftersom mitt största syfte med hunden är att köra ut nån räv då och då.
Publicerat December 28, 201015 yr bordern blir två nu i slutet på februari. allt har gått som på räls, han jagar allt men är väldigt lätt att föra ovan jord. under jord började hans karriär riktigt bra. inga skador eller så på dom 6-7 första rävarna. sen dummade jag mig och släppte in han när stövarn stånda en räv. den räven tog terriern direkt. efter det blev han stenhård, direkt man släppte han så small det nere i grytet, det gick ju hyffsat bra ända tills han träffade två sura grävlingar. Då fick vi sy. nu på slutet har han börjat hitta formen igen. slåss inte överdrivet mycke, inga skador. skulle gärna få bryta lite tätare(kan ligga 20-40min)kan nog bli nått om han tog skadorna på rätt sätt och inte blir hårdare. fin storlek fick han också. kommer inte ihåg måtten men han väger kring 6,5-7,5
Publicerat Januari 17, 201115 yr Har en Tysk Jaktterriertik som nu snart är 1 år. Har lite erfarenhet av grytjakt, men hoppas kunna jaga främst i gryt med henne. Hon kommer såklart också få driva allt hon har lust med... älg, rådjur, hare, räv, björn... you name it!
Publicerat Januari 19, 201115 yr Har två tjt tikar, en på snart fem år å dottern hennes på snart två. Äldre tiken är i skarpaste lage för räv men grävling bruka hålla sig vid liv ett tag Använder henne mest på drevjakt pga skärpan. Yngre tiken funkar dock perfekt som sprängare, 1-15 min jobb på räven sen ut för periodvila. Sprängde 16 av 22 rävar förra hösten å de måste väl vara godkänt. Första blott 5mån gammal, men ihöst har det blive mindre efter stövaren slutade ett rävdrev under en lastbil Men nu tränas nästa "nerdrivare" å just bokat en tjt till från skåne så om ungstövarn gör sitt jobb åt hösten ska man nog va på banan igen.
Publicerat Januari 25, 201115 yr Har en tyskterrier kille på 10 månader. Väntar in vårens grytträningar och förhoppningsvis prov, ska bli intressant då jag aldrig varit på sånt förr. Sköt min första gryträv för han 21/12 och hoppas på att han ska bli en första klassens sprängare/ drivare vilket han har visat framfötterna i ordentligt.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Hej Har en jackrusseltik på 6år. Fungerar bra som sprängare, 5-15 minuter så är det upp till skytten hur de går Ingen räv har lämnat kvar i grytet ännu i år Har äntligen blivit töväder så mårdhundarna börjar röra på sig, blir att vässa spett å spaden
Publicerat Juli 15, 201114 yr Har en bordertik som blir 4. (blev förvånad själv när jag kom på det, tiden går ju fort när man har skoj!) Hämtade henne som 1åring. Funkar bäst på grävling. Tycker att hon är en aning vek, får ut kanske 7/10 rävar, grävt fram ett antal då man varit för oförsiktig vid nått gryt. Mest skjutet grävlingar för henne då jag inte haft så mkt räv i dem gryten jag vetat av. Blir kanske lite lättare nu när man har en rävstövare (förhoppningsvis) /Ante
Publicerat Juli 19, 201114 yr Har en liten foxterrier hane på 3 månader, första terriern för mig. Kommer bli riktigt spännande
Publicerat Augusti 11, 201114 yr Har en Parson tik på några år. Hon är smart. Gör de hon ska göra och gör mig väldigt sälla besviken. Hon får sällan några grövre blessyrer så vi hinner med mycke jakt då man inte har nå läkningsperioder. Ligger bra på grävling, spränger oftast räven och hon går att locka ut när jag vill det. Hon är prefekt för den jakt jag bedriver.
Publicerat November 20, 201114 yr Måste kanske uppdatera...killer min gamlka hane gick utr tiden i vintras....09.... har sen dess en tyskhane under injagning ser ut att bli en bra förliggare.....sprängarchampionon blev han dock i höst endast 1 år och 15 dahgar gammal... Gammeltysken doris 5 år går väl som tidigare och likaså parsontiken blenda....nu snart 9 år....har också en parson tik Zäta 7 månader som verkar lovande så så fort det blir nåt enkelt hon vill krypa ner i ska det testas i vår... hoppas på en rörlig sprängare hon landar nog på runt 6 kg eller mndre... Under året har Hjalle blivit både svensk och finsk jaktchampion....Doris och Blenda går på som tidigare Blenda bor i perioder hos en god vän där hon trivs som fisken i vattnet. Hjalle har blivit den förliggare jag trodde men inte blivit så många grytjobb för han men under hösten/vintern hoppas jag på nån grävling...annars blir det säkert nån räv. Zäta verkar kunna bli den lilla sprängare jag vill ha gjorde ett härligt jobb igår då hon sprängde sin första räv. .....hon väger ca 6 kilo så det är en liten råtta. Kolla mer på hemsidan... http://www.kennel-darkrussells.se/25679552
Publicerat December 24, 201114 yr Min tyska har nu mer rutin och fungerar bra som sprängare. Spontanbryter bra, gräver ifall det behövs och får numera ut de flesta rävarna. På grävling har hon ett dumt arbetssätt vilket brukar göra att grävlingarna kostar 2000:-/st.
Publicerat Januari 9, 201214 yr Har två strävhårs taxar, jagar endast räv i gryt med dom (har rävstövare) Den yngre av dom två funkar bra som sprängare, den äldre var till en början rörlig men efter åren har hon blivit mer långrandig därnere. Kan ha en del i att jag grävt fram många rävar för henne. Jagar så att jag börjar med sprängarn o har räven inte kommit ut efter 20-30min så byter jag hund och gräver
Publicerat Juli 12, 201213 yr Har två grythundar för tillfället. Min egna hund Rufs, är en strävhårig dvärgtax. SE J(gf)CH SE U(gv)CH SE VCH NO UCH Oliwhistars Icarhoz Freez To Ice. Han är riktigt duktig förliggare dock har han en matte (jag) som ogillar lite riskerna med gryt så blir nog inte mycket mer med han nu. Sen har jag min delägda hund Dango, en korthårig dvärgtax. SE U(gv)CH NO UCH SE VCH C.I.B Oliwhistars Le Grand Fandango. Han är endast testad i konstgryt med endast gdk prov. Saknar ett jaktprov för att bli champion. Sprängare med mycket energi. Han är även gdk eftersökshund i gryt.