Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

I valet och kvalet!

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Efter att ha varit och skjutit med min 6mmBr nu ett antal gånger med samma laddning, samma kikare, samma vapen, samma kläder. Allt har varit samma från gång till gång så har jag upptäckt att jag måste skruva lite på kikarsiktet var gång jag kommer till banan. Med andra ord så är något på tok och med största sannolikhet så finner vi det i stocken. Jag har satt på en gammal ihålig Remington kompisit av billigare kvalitet som är bäddad och inpassad till min M55:a. Och det riktigt osar att det är här den felande länken finns, eller vad känner ni?

I vilket fall som helst så är jag i farten med att antingen byta stocken på min M55 eller helt enkelt lägga den i träda för ett tag och skaffa ett annat vapen för ändamålet så länge. Det sista är klart roligast :D

Var idag inom vapenaffären på vägen hem från kursen på Lernia och där finner jag en CG 3000 sporter i hyffsat skick och kaliber 6,5x55 vilket känns som det jag ska satsa på i en eventuell ny bössa. Det tråkiga med CG 3000 lådorna är ju att den sträcker hylsorna. Nu är väll kanske inte det något jätte stort bekymmer i en 6,5x55 då det endast sänker livslängden på hylsorna enligt vad jag föstått och 6,5x55 hylsor finns ju att få tag på i mängd och parti.

Denna sportern har ställbar kolvkam och ställbar bakkappa vilka jag nu ändrat så att dom passar perfekt. Har nu ikväll legar och bytat mellan BR:en och denna och man känner direkt att det är mycket mer avslappnat när man ligger bakom sportern. 4900kr vill han ha för den vilket känns som ett ok pris, eller? Försökte att pruta ner den lite men det var tvärstopp :rolleyes:

Alternativ tre som jag är ändå mer sugen på är att byta bort min 6mmBr och min Angelo zoli kombi mot en Sauer 200STR som så småningom kompleteras med en 6mmBR pipa då jag är barnsligt förtjust i den kalibern! Det bär mig imot att byta bort min lilla M55:a med valnötsstocken och plaststocken MEN det känns ändå som om det skulle kunna lyfta mitt skytte till en ny nivå + att jag här har möjlighet att kunna skaffa en pipa i 6mmBR igen.

Jag ska ut på onsdag eller torsdag för att se hur jag skjuter med CG 3000 sportern också utvärdera det. Glömde ju nämna att den är redan portad vilket kan vara både ett plus och ett minus.

Nå vad tycker ni?`Är i behov av hjälp och råd från er!

Med vänliga hälsningar Joacim

Publicerat

Byta bössa är alltid kul, kan bli dyrt också, om det är stocken det är fel på så har du övervägt en McMillan kolv eller någon annan av bra kvalité om det gör din bössa till vad du vill ha är det enkelt.

Läser jag rätt mellan raderna om CG:n är halvvägs mot den Sauer 200STR du vill ha så gå inte halvvägs.

Publicerat

Joacim,

jag håller med Pertan i detta, samt att jag är lite anti portning av pipor, lös broms ok, dämpare ok,

portning inte ok.

Är det en Sauer du vill ha är det en sådan du skall titta efter.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tjenare grabbar!

För att räta ut några frågetäcken då jag varit lite oklar i min text.

Själva pipan på CG:n är inte portad bokstavligen utan den har en monterad mynningsbroms som verkar sitta med en insexskruv + locktite.

Det andra som behöver rätas ut är att CG:n är inte halvvägs till den 200STR jag vill ha utan jag vill ha båda två frägan är dock vilken som är vettigast att satsa på av dessa två.

Så här ser listan ut som jag kommer på för tillfället.

Sauer 200STR

+ Möjloighet att byta pipor och då särskilt att kunna ha en pipa i 6mmBR B)

+Ett stabilt och bra vapen i övrigt enligt vad jag förstått.

- dyr i förhållande till andra snarlika bössor.

- kräver (ifall jag har förstått det rätt) att man måste köpa en skena för att kunna montera kikarsikte på ett vettigt sätt.

CG 3000 Sporter

+ en tung och kompakt bössa med perfekt känsla. Den känns som en förlängd arm.

+ Relativt billig i inköp.

+ Underbart trycke

+ kolvhalssäkring

- ett klart minus är ifall rekyldämparen är limmad eller på annat sätt överdrivet svår att få bort.

- CG 3000 mekanismen sträcker som sagt hylsorna överdrivet mycket.

Nu hör det ju till saken att det är lite ortättvis jämförelse då jag aldrig hållt i en Sauer 200STR utan bara sett dom och hört talas om dom. Därimot har jag CG:n hemma på lån för tilllfället.

MVH/Jocke

Publicerat

Jaha, ändrar ju förutsättningarna en del,

provskjut, var kritisk mot dig själv och bössan och besluta därefter verkar väl vettigt,

inte sällan blir man fast i det jag har träsket, så att byta är inte fel.

/Christian

Publicerat

Den du har med en ny kolv är inget alternativ om jag förstår dig rätt, trots rätt kaliber, håller med Christian skjut och var kritisk.

Publicerat
  • Författare

Det blir en provskjutning i morgon med största sannolikhet och då ska jag utvärdera och se ifall det är något att satsa på.

MVH/Jocke

Publicerat

cg 3000 sporter bössorna brukar skjuta bra men str skjuter nog bättre men det är inte den helige graal.

dock ska man nog inte fuska med frukosten om man ska jaga med str min väger runt 6,5 kg med kikare, ändå är det den bössan jag jagar med mest konstigt nog tycker att det går bra att bära den så länge det inte är för varmt.

att skippa 6mmbr bössan låter konstigt tycker jag.

skulle nog själv lagt pengarna på en stock om den skjuter ok vill säga.

Publicerat

Jag har ingen koll på ditt tänkta använingsområde men nog känns det lite förhastat att byta bort bössan för att den inte håller skottstälningen utan att felsöka. Är det enbart banskytte skulle säkert STR vara trevlig speciellt då du klarar pipbyten utan smedens hjälp.

Publicerat
  • Författare

Visst är det så att jag 10x hellre behåller min 6mmBR än något annat. Problemet är att den är byggd kring en Tikka M55 låda vilka det är i princip omöjligt att frambringa vettiga stockar utan att specialbeställa och få en fet räkning + vänta väldigt länge.

Någon här som har ett bra förslag på någon kolv som finns till Tikka M55? KKC finns till M65:erna vilket borde göra att det inte blir en jätte operation för som att få fram en med urtaget för M55 i stället.

MVH/Jocke

Publicerat

Jocke- kan man inte köra från en blindkolv?

Alt hur nära är den Rem 700? komposit stock som du har fått tillfixad till att passa för din Tikka låda,

McM bros har en del grejer på lager som kanske kan passa om man accepterar att det får tillpassas lite.

Du var väl inte en vänsterskytt? Nåja, jag hjälper gärna till för att bistå dig med 6 mm Br pangen så du inte behöver byta bort dig för att du är olycklig över kolven.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Jocke- kan man inte köra från en blindkolv?

Alt hur nära är den Rem 700? komposit stock som du har fått tillfixad till att passa för din Tikka låda,

McM bros har en del grejer på lager som kanske kan passa om man accepterar att det får tillpassas lite.

Du var väl inte en vänsterskytt? Nåja, jag hjälper gärna till för att bistå dig med 6 mm Br pangen så du inte behöver byta bort dig för att du är olycklig över kolven.

/Christian

Tjenare Christian!

Generöst av dig att hjälpa till, det uppskattas!

Var i kontakt med Henrik för ett tag sedan nu och pratade angående att försöka finna en MCM kolv till min 6mmBR. Tyvärr så trodde Henrik att det kunde bli svårt (allt är relativt) men ganska så svårt att springa på en som skulle kunna passa.

Den kolven som jag har nu som är inbäddad för min bössa består av mer bäddmassa än kolv ;) om man säger så. Och det vill jag helst inte ha på en annan kolv då det känns opraktiskt med så mycket bäddmassa. Går det en flisa på fel ställe så är det kört och det är antagligen svårt att hitta det också.

Henrik så också till mig att jag skulle skicka iväg ett mail till MCM och fråga ifall det på något vis skulle kunna gå att få en kolv som går att passa till för en M55 låda. Men med min knackiga engelska så har jag inte tagit mod till mig ännu att göra det då jag tror att det kan bli vissa komunikationssvårigheter :P

Det jag hoppas på nu är som sagt antingen ifall någon vill hjälpa mig med att ta kontakt med MCmillan eller så lämnar jag det åt slumpen och hoppas på att KKC kolven går att få för M55.

Med vänliga hälsningar Joacim

Publicerat

IM:ar du mig exakta uppgifter Joacim om din pang så skall jag tala med tjejerna på McMillan för din räkning,

dvs modell, ursprungskaliber osv, så kan man i varje fall till fullo kontrollera frågan,

varje pang förtjänar en Mcm, fråga bara Mike och BBerg eller mig.

Pinky as can be.

mailgooglecom-1.jpg

/Christian

Publicerat

Joakim,

du har tolkat det jag sa ganska vidlyftigt. Vad jag sa vad att jag tror det blir svårt att hitta någon av McMillans taktiska stockar (i A-serien) som passar en Tikka 55.

Däremot sa jag att jag tror att de flesta stockar som passar en kort Sakomekanism (i 308 längd) går förmodligen att få inpassade även för m55 men att det enda sättet att vara säker är att ta kontakt med McMillan och fråga dem. Specifikt så nämnde jag McMillans Sako Varmintkolv som en trolig kandidat, där det förmodligen går att få kolven inpassad till en m55.

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Henrik- vilken av Sako varmint kolvarna?

Den till 591 lådan mfl, dvs inte de nya 75/85,

ty sådana finns att köpa från McM Bros överskottslager.

Joacim, jag kommer att ringa för din räkning i morgon, idag kom det jakt imellan och det antar/hoppas jag att du förlåter mig för.

/Christian

Publicerat

Christian,

det är den "gamla" kolven jag pratar om. Jag vet med säkerhet att den funkar till Tikka 658 och är rimligt säker på att den borde funka till en m55 också.

Henrik

Publicerat

Henrik- tack, då vet jag besked.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Henrik

Att tectical (A) stockarna är svåra att hitta är ju synd då det känns som att det är alternativet i detta läget. Vet inte ifall dom andra är något alternativ. I och för sig har jag aldrig provat någon Mcmillan kolv innan och det är möjligt att kvaliten är såpass god att det blir bra med en Varmint stock. Men det var precis som jag sa till dig att det är A-kolvarna som jag lagt focus på.

Det med Sako kolvarna hade jag glömmt bort, det var inte min mening och jag har lite mycket att tänka på just nu så vissa saker verkar inte fastna B)

Christian

Jag tackar och bockar för att du tar dig tiden att hjälpa en man i nöd :D;)

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Ska nu åka och lämna tillbaka CG 3000 bössan då jag inte "vågar" att provskjuta den. Det kan bli som ett gift. Har bestämmt mig för att hålla i pengarna nu och leta efter en bra kolv till min 6mmBR i stället B)

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Hej igen!

Har pratat med folket på Jakt og friluft i Norge, vilka har hand om informationen om KKC kolvarna. Tyvärr så finns det inga planer på att börja en tillvärkning riktad till M55:er ännu på ett tag. Anledningen till att dom hade börjat med M65:erna var att påtryckningarna ifrån Svenska och Finska vapenhandlare var stort för denna modell.

Det kanske får bli en laminat från Boberg i alla fall. Synd bara att det ligger så långt fram i tiden i så fall :P

Hoppas att Mcmillan kan fixa fram något trevligt :)

MVH/Jocke

Publicerat
Hej igen!

Har pratat med folket på Jakt og friluft i Norge, vilka har hand om informationen om KKC kolvarna. Tyvärr så finns det inga planer på att börja en tillvärkning riktad till M55:er ännu på ett tag. Anledningen till att dom hade börjat med M65:erna var att påtryckningarna ifrån Svenska och Finska vapenhandlare var stort för denna modell.

Det kanske får bli en laminat från Boberg i alla fall. Synd bara att det ligger så långt fram i tiden i så fall :P

Hoppas att Mcmillan kan fixa fram något trevligt :)

MVH/Jocke

Jocke- jag har talat med Thomas Manner på Manner Stocks och Diana på McM Bros, du har ett IM med mitt tfn i om någon minut bara,

jag har goda nyheter och jag har den info som du söker...

/Christian

Publicerat
  • Författare

Christian

Försöker att skicka ett meddelande till dig som jag knåpat ihop här idag men du har fullt i din Inbox så du får nog rensa lite :lol:

MVH/Jocke

Publicerat

Joacim,

nu är det soprent och plats för mer PM.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Joacim,

nu är det soprent och plats för mer PM.

/Christian

nu har PM:et trillat in i din låda :blink:

MVH/Jocke

• 3 months later...
Publicerat

Hur gick det sen då? Vi är ju fler med M55 som vill ha ny stock :)