Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt förslag på vapenmärkning..

Featured Replies

Publicerat

Problemet är väl inte de legala vapnen utan spräng bron och avskaffa inte tullen, det har skett sådana neddragningar inom tullen trots stora beslag att man misstänker att herrarna i toppen som ligger bakom smugglingen.

Publicerat
  • Författare

Ja det är inte utan att man börjar fundera..

Men som vanligt så väljer man från politiskt håll att klämma åt där det är enklast, mao de legala vapnen, för då kan man slå sig för bröstet sedan och säga att man minsann tagit i från tårna med att stävja den väpnade brottsligheten .

Att sedan stulna jakt och sportskyttevapen är inblandade i en ynkans del av de brott som begås med vapen, det struntar man tydligen i.

Det förbannade Schengenavtalet är en styggelse som aldrig skulle ha förverkligats, när jag jobbade på RPS så var det många i polisleden som uttryckte oro över detta, att smugglingen inte minst av vapen skulle bli som en promenad i parken, och tydligen fick dom rätt.

Jag förstår inte, ( och antagligen ingen annan heller..), hur man från politiskt håll kan tro att det ska fungera utan en fungerande tullverksamhet ?

Javisst, om man slopar alla gränser inom EU, och döper om det till landet Europa, så skulle det väl inte innebära några problem kanske, men skiten som strömmar in från de öststater som inte är med i EU då ?

Nä, det är nog bäst att man går ut i laddboden och producerar hemkokad ammo i mängder nu, för det blir väl förbjudet det också snart... :rolleyes:

Publicerat

Jag har en känsla av att detta förslag är ett rent politisk utspel av RPS,

man vill få belyst att det är meningslöst med denna form av spårning,

men man kan inte säga det själva, dvs det är politisk inopportunt att säga till regering/riksdag, ni fattar inget och är korkade,

så man överlåter det till oss istället.

Har någon funderat över det register som skulle vara nödvändigt, det går åt kanske 15 miljoner 22 LR i Sverige varje år,

märk dem om ni kan,

med vapen/ märka upp tre eller fyra delar och hålla ett levande register som är uppdaterat,

när en del vapenhandlare inte ens med vilje kan hålla koll idag och de som vill fuska alltid kommer att kunna göra det.

När polisens register idag är så dåligt att man som Håkan men även jag själv vid kontroll finner att vapen man avyttrat för flera år sen fortfarande ligger kvar,

för mig var det en påminnelse om att jag skulle förlänga min fem års licens på en pistol som fick mig att inse bekymret hos polisen,

tursamt nog hade jag sparat slipen/kopian på den nya licensen vid försäljnignen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jo du har en poäng där C.

Att dom vill kladda ner själva vapnen med mer nummer, är väl egentligen ett mindre problem än märkningen av ammo, för det oroar mig som handladdare storligen.

Risken finns ju att det från politiskt håll kommer ett beslut "Att det pga av den försvårande byråkratiska hanteringen av hemladdad ammunition, så har det beslutats om att det numera inte ska vara tillåtet längre", bla bla..osv.

Jag kanske ser mörkt på detta just nu och målar fan på väggen, men jag litar inte ett skit på politiker och inte heller på RPS när det gäller vapenfrågan. :rolleyes:

Publicerat

Jo det där med att märka vapen för att det ska bli svårare för kriminella låter ju som en väldigt smart ide,precis som om dom ska börja bry sig just då när dom redan har en pistol eller gevär som är stulet :rolleyes: och sen när dom ska ladda upptäcker dom att dom har ammunition som är märkt också OJ OJ OJ vad ska dom märka på den då? kulan eller hylsan? och vad ska dom få ut av det ???lättare att få reda på vart det kommer ifrån?? ska det stå stockholm på en del och umeå eller malmö på andra hehe :lol: Ja har dom inte mkt att göra rps så lär dom nog få så att dom inte blir "järalaus" i flera år framöver om dom ska börja märka varenda puffra och ammunition :blush:

Publicerat

Crowis- då är vi två som inte litar på dem,

men hur fan skall de göra tror du med all gammal ammo, eller ammo som jag handladdat för att sedan stoppa i en fin ask eller ammo som jag köpt i Danmark under en jaktresa osv,

på det hela taget är det skit regler som inte kommer att hjälpa till att fälla en enda buse.

Men det är det vårt uppdrag att försöka förklara för omgivningen så jag tror att saklighet är vägen fram här, inte brösttoner.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jo du har helt rätt, det är lätt att bli upprörd och använda starka uttryck i början, men med lugn och saklighet kommer man längst i slutänden.

Nä, mer kaffe nu för att komma ner på jorden.. :rolleyes:

Publicerat

även om dom skulle märka all ammo,

skulle endå inte kriminella köpa ett stort lager för märkt ammo kommer ?

och så lätt som det är att smuggla in vapen i länder så är det tusen gången lättare att smuggla in ammunition.

Publicerat

Det enda som händer är att vi lagliga får det svårare/dyrare.

Speciellt handladdning kanske får på foten.

Publicerat

Det innebär kostnader till absolut ingen som helst nytta.

Meningslösheten ligger på ett flertal plan.

1. RPS har otroligt dålig koll på de vapen som finns legalt i sverige idag.

Centrala vapenregistret FAP innehåller så många fel, att det borde skrotas i sin helhet och göras om.

När jag kollade mitt eget register för kanske fem år sedan var ca 33% fel!

Kalibrar och fabrikat stämde uselt.

När jag gick igenom en större samlares innehav var ca 80% av registret fel, mängder av tillverkningsnummer var fel i registeret men rätt på vapnen OCH de gula licenserna.

Reaktionen från den lokala polismyndigheten när jag krävde en rättelse i systemet var att " Vi har inte tid att syssla med sån skit"

Alltsåledes, vad skall RPS då med fler nummer till när de inte kan hålla rätt på de som finns?

2. Kriminella slipar idag bort nummren, vad blir skillnaden mot sen?

3. Mängder av kriminella vapen kommer in via den numer helt obevakade gränsen, på vilket sätt kommer svenska vapen som redan nu knappt förekommer i kriminella sammanhang att minska det kriminella missbruket av öststatsvapen som smugglas in?

4. EN del av de kriminella vapnen är "lunch box specials" dvs tillverkades utan tillverkningsnummer på en vapenfabrik.

CZ och Tanfogligo är två som varit rätt drabbade av detta.

Hur hjälper det då att ett 1900 slutstycke är märkt när det vapnet inte är intressant ur kriminellt perspektiv från början.

5. Vi har en total respektlöshet för ordningsmakten, och det med all rätt.

Det värsta dådet mot rätt och ordning torde vara bombdådet mot åklagare Barbro Jönsson.

Gärningsmännen fick 3,5 år och 4,5 år var och efter strafftidsrabbatt är de ute 2-3 år senare.

Vad är 2-3 år för en 24 och 25 åring?

De är ju kungar i sina kretsar efter detta, de har vuxit oerhört högt.

Med facit i hand så har MC gängen vunnit rent oerhört på detta dådet, Åklagaren är knäckt och lämnat sin tjänst, andra åklagare och poliser har lärt sig en läxa vad som händer när man bråkar med gängen.

Alltså MC gängen har vunnit och resten av samhället har förlorat.

Som delsvar på detta inför vi fler tillverkningsnummer, vad kommer att förändra detta?

6.En kriminell som är hotad av andra kiminella beväpnar sig för att överleva.

Vad väger då tyngst?

Den lilla risken av ett års fängelse för vapenbrott eller döden för att man inte kan försvara sig.

Alltså behövs det tas krafttag mot problematiken som gör att de beväpnar sig, för helt oavsett om alla skjutvapen i hela sverige blir förbjudna så kommer dessa i nuvarande samhällsskikt inte att sluta beväpna sig.

Håkan

Publicerat

Märkningskravet är ett krav som kommer från EU och FN, inte fråns svenskt håll. Utredaren har föreslagit vad vi i Sverige måstye göra för att följa de internationella åtagandena. Handladdning omfattas inte av förslaget på märkning, om ni läser utredningen.

http://www.regeringen.se/sb/d/11382/a/129511

Publicerat
  • Författare

Jovisst, men det är fortfarande ett verkningslöst slag i luften, för att komma åt problemet med väpnad brottslighet.

Det spelar ingen roll om förslaget kommer från Sverige, EU, FN eller Gud fader själv, buset skiter högaktningsfullt i den regeln, även om dom åker dit eller inte.

Den enda effekten det kommer att få är att det ställer till mer trassel för oss vapenägare som håller oss på den smala vägen, och det kommer att innebära en större kostnad att skaffa nya vapen, för ingen ska inbilla mig att detta inte kommer att kosta.

Vad kommer det att innebära om jag ska köpa ett vapen från t ex Tyskland, eller exportera ett, där tillverkningsnumret just nu bara finns på ett ställe ?

Kommer jag att behöva lämna det till en vapenmek som kladdar ner vapnet med nummer på de föreslagna ställena då ?

Och på vilket sätt skulle en ask ammo, som är märkt med någon form av id, kunna hjälpa till att lösa ett brott ?

Om buset nu slipar bort numret på vapnet, så tror jag knappast att dom är så dumma att dom knallar runt med en märkt ask som kan få dom fällda inför domstol.

Detta är trams från början till slut, som vanligt så verkar man i fel ände från politiskt håll, för att komma åt ett problem.

Stärk gränsövervakningen och inför hårdare straff för olaga vapeninnehav och väpnad brottslighet, istället för att hålla på med sådana här fjanterier.

För övrigt så kunde jag inte öppna pdf:en, det var bara ett felmeddelande.

Publicerat
Jovisst, men det är fortfarande ett verkningslöst slag i luften, för att komma åt problemet med väpnad brottslighet.

Det spelar ingen roll om förslaget kommer från Sverige, EU, FN eller Gud fader själv, buset skiter högaktningsfullt i den regeln, även om dom åker dit eller inte.

Den enda effekten det kommer att få är att det ställer till mer trassel för oss vapenägare som håller oss på den smala vägen, och det kommer att innebära en större kostnad att skaffa nya vapen, för ingen ska inbilla mig att detta inte kommer att kosta.

Vad kommer det att innebära om jag ska köpa ett vapen från t ex Tyskland, eller exportera ett, där tillverkningsnumret just nu bara finns på ett ställe ?

Kommer jag att behöva lämna det till en vapenmek som kladdar ner vapnet med nummer på de föreslagna ställena då ?

Och på vilket sätt skulle en ask ammo, som är märkt med någon form av id, kunna hjälpa till att lösa ett brott ?

Om buset nu slipar bort numret på vapnet, så tror jag knappast att dom är så dumma att dom knallar runt med en märkt ask som kan få dom fällda inför domstol.

Detta är trams från början till slut, som vanligt så verkar man i fel ände från politiskt håll, för att komma åt ett problem.

Stärk gränsövervakningen och inför hårdare straff för olaga vapeninnehav och väpnad brottslighet, istället för att hålla på med sådana här fjanterier.

För övrigt så kunde jag inte öppna pdf:en, det var bara ett felmeddelande.

Tyskarna har enligt uppgift redan börjat tillämpa dessa regler - de är som alla andra EU-länder skyldiga att implementera direktivet. Blaser märker alla delar idag men jag vet inte om det i sig lett till prisökningar.

Publicerat
  • Författare

Ok, ja Blaser är ju för dyr redan från början så.. B)

Men hursomhelst, jag förstår ändå inte hur detta skulle kunna vara länsman till hjälp vid ett brott där detta vapen är inblandat ?

Publicerat

om detta är nåt EU skit betyder det att finland får det också ? B)

Publicerat
om detta är nåt EU skit betyder det att finland får det också ? B)

Ja det skulle vara trösten det.. att alla får det lika jävligt :rolleyes:

Jag tycker det verkar som att EU-toppen har glömt vad de verkar för: ett enat europa i fred, inte för att öka pappersberget och skapa fler pappersknuffar-tjänster

Publicerat

har då bara en sak att säga

post-2515-1247050874_thumb.jpg

Publicerat
har då bara en sak att säga

post-2515-1247050874_thumb.jpg

Oj så tokigt det kan bli <_<

Är det någon som har läst utrednigen och försår om det är ett vanligt problem att buset stjäl delar och sätter ihop till vapen?

Publicerat

Jag tycker inte om NRA men lagar som dom börjar tillämpa hemma i goda svedala gör att man börjar fundera.

"You Can Take My Gun From My Cold Dead Hands"

Publicerat
  • Författare
Jag tycker inte om NRA men lagar som dom börjar tillämpa hemma i goda svedala gör att man börjar fundera.

Samma här, man börjar lessna på att man ska behöva kröka nacken och stå med mössan i hand hela tiden för att man har ett jakt och skytteintresse.. ^_^

• 3 weeks later...
Publicerat

Är ingen stor fantast av NRA men ibland så har dom rätt :wacko: