Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

30 års kalas, vad bjuda ca 50 pers på?

Featured Replies

Publicerat

frugan fyller 30 om nån månad och bjuder folk hejvilt ;)

jag gissar att hon är uppe i ca 50 pers nu, lokal är bokad och klart. men vad kan man bjuda folk på för mat? enkelt och inte alltför dyrt helst. tänkt på nån typ av buffé och 3-4 tårtor efteråt, vin *Bib* till maten. groggbord efteråt.

Mvh Stefan.

Publicerat

Sprit ! ;)

Publicerat

50 pers är lite utfodring hylsan kommer säkert med något proffs svar snart.

Kött grillat eller kallskuret, ska du grilla se till att ha en stor grill typ helfatsgrill så du blir färdig i tid, till det så en sallad och potatisgratäng lätt att hålla varmt, prova douglas green BIB inte den billigaste men lite smak åtminstone utan att vara i övre lagret det lär väl gå åt 15st om det är fest ;) några plattor öl som alternativ och groggbordet fixar du säkert till.

Publicerat
  • Författare
Sprit ! :P

självklart! :D räknar med att de äldsta knallat hem runt 2100 , sedan blir det party ;)

Publicerat
  • Författare
50 pers är lite utfodring hylsan kommer säkert med något proffs svar snart.

Kött grillat eller kallskuret, ska du grilla se till att ha en stor grill typ helfatsgrill så du blir färdig i tid, till det så en sallad och potatisgratäng lätt att hålla varmt, prova douglas green BIB inte den billigaste men lite smak åtminstone utan att vara i övre lagret det lär väl gå åt 15st om det är fest ;) några plattor öl som alternativ och groggbordet fixar du säkert till.

Tackar för svaret. Ska kolla in det vinet. Grill är tyvärr inte möjligt :P

Publicerat

Vart är det ? och vilken tid skall vi komma. :P

Vad önskar hon sig ? ;):D

Publicerat

Buffé är ju smidigt och ju fler rätter som går att göra i förväg desto bättre. Jag har ett supergott recept på marinerade kycklingfiléer med örtyoghurtsås som jag kan skicka till dig om du är intresserad. Rätten ska serveras kall och görs med fördel dagen eller dagarna innan festen.

Kalla pajer, eller pajer som värms upp precis innan de ska ätas, kanske också kan passa.

Publicerat

Här skulle det sitta med ett helstekt vildsvin, osså har ni Astirix och Obelix tema.

eftersom jag kom med idén ser jag det som en självklarhet att jag får komma, tänker klä mig som fiskhandlaren, enbart förkläde i läder och en lax i handen ;):P

Andreas

Publicerat
  • Författare
Här skulle det sitta med ett helstekt vildsvin, osså har ni Astirix och Obelix tema.

eftersom jag kom med idén ser jag det som en självklarhet att jag får komma, tänker klä mig som fiskhandlaren, enbart förkläde i läder och en lax i handen ;):P

Andreas

:D:D

Publicerat
  • Författare
Buffé är ju smidigt och ju fler rätter som går att göra i förväg desto bättre. Jag har ett supergott recept på marinerade kycklingfiléer med örtyoghurtsås som jag kan skicka till dig om du är intresserad. Rätten ska serveras kall och görs med fördel dagen eller dagarna innan festen.

Kalla pajer, eller pajer som värms upp precis innan de ska ätas, kanske också kan passa.

jatack! recept är ju aldrig fel ;)

Publicerat
jatack! recept är ju aldrig fel :mad:

Du har fått PM

Publicerat
  • Författare
Du har fått PM

Tack så mycket. :mad:

Publicerat

Rökt kallskuret älghjärta hade suttit bra på bordet tycker jag..:mad: En trevlig variant kunde vara kallskurna "grillspett", dvs. plockmat laddade på pinne..Underlättar "utfodringen"..:mad:

Publicerat

Tipset är att göra det så enkelt som möjligt och som du kan förbereda innan.

Ska du ha vilt, bjud på kallskuret (tjälknöl) eller rökt som du kan skiva innan, kan med fördel serveras med en potatissallad på färsk potatis, knipplök, kapris, färska örter samt lite olja - vinäger och en sallad vid sidan om. Ska du inte ha vilt så köp färdigskuren pastrami eller rostbiff hos din lokala affär, det går oftast att beställa. Smörgåstårtor funkar också men blir grymt kladdigt (bra bukfylla dock). ;)B)

Nattmat, kokt/grillad korv med bröd, endast senap/ketchup och rostad lök. :D

Skit i tårtan, ta chokladpraliner till kaffet, mycket enklare. :D

Minimera spritvalet, välj en spritsort, typ vodka och lingondricka som grogg, BiB rött/vin funkar och mellanöl 33 cl. En likör (eller punch) och konjak eller whiskey till kaffet.

Att ha en större bjudning innebär alltid en jäkla massa arbete men om man gör det så enkelt så möjligt så kan man få en ganska skön kväll. Ska man vara hemma, hyr porslin och glas alternativ köp engångmaterial av bättre kvalitet (ej Ö:P.

Publicerat
Tipset är att göra det så enkelt som möjligt och som du kan förbereda innan.

Ska du ha vilt, bjud på kallskuret (tjälknöl) eller rökt som du kan skiva innan, kan med fördel serveras med en potatissallad på färsk potatis, knipplök, kapris, färska örter samt lite olja - vinäger och en sallad vid sidan om. Ska du inte ha vilt så köp färdigskuren pastrami eller rostbiff hos din lokala affär, det går oftast att beställa. Smörgåstårtor funkar också men blir grymt kladdigt (bra bukfylla dock). :huh:^_^

Nattmat, kokt/grillad korv med bröd, endast senap/ketchup och rostad lök. :P

Skit i tårtan, ta chokladpraliner till kaffet, mycket enklare. ;)

Minimera spritvalet, välj en spritsort, typ vodka och lingondricka som grogg, BiB rött/vin funkar och mellanöl 33 cl. En likör (eller punch) och konjak eller whiskey till kaffet.

Att ha en större bjudning innebär alltid en jäkla massa arbete men om man gör det så enkelt så möjligt så kan man få en ganska skön kväll. Ska man vara hemma, hyr porslin och glas alternativ köp engångmaterial av bättre kvalitet (ej Ö:P.

örjna, du är klok som en ugla...

..och du >Kolavippen...gästerna kommer inte för maten, dom kommer för att fira tjejens högtidsdag dvs maten är underordnad!

Bjud hyggligt och reta/överraska med något roligt som fyrverkerli/roliga lekar/skattjakt/5-kamp/....flytta focus till det roliga!

Precis som Ö skriver, förbered allt och då menar jag ALLT, det är Ni som skall ha roligt och tid för gästerna!

/Have fun

Publicerat
örjan, du är klok som en ugla...

..och du >Kolavippen...gästerna kommer inte för maten, dom kommer för att fira tjejens högtidsdag dvs maten är underordnad!

Bjud hyggligt och reta/överraska med något roligt som fyrverkerli/roliga lekar/skattjakt/5-kamp/....flytta focus till det roliga!

Precis som Ö skriver, förbered allt och då menar jag ALLT, det är Ni som skall ha roligt och tid för gästerna!

/Have fun

:P:o

Publicerat

Som alternativ till "nattmat" är knäckemackor av någon godare sort, (riktigt) smör och några schyssta hårdostar (typ Västerbotten, lagrad präst...) och rökt rå.

Ställ fram allt så får man fixa sin egen macka. Enkelt och jä-it gott fram på småtimmarna.

Som buffe skulle jag köra kallskuret kött. Blanda vilt och annat så folk kan få det som de tycker om. Till det fransk potatissallad. Kan man med fördel göra dagen innan på ugnsplåtar el motsv.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=fr...ansk+potatissal

/Må