Publicerat Juli 8, 200916 yr Markägaren, till lika min hyresvärd, ger mig tillåtelse att jaga så mycket vildsvin jag orkar. Nu frågar han om jag kan skjuta en råbock som kalasar i deras rabatter på kvällarna. Jag vill ogärna gå emot honom, men absolut inte begå något jaktbrott. Går det att få till skyddsjakt på en råbock mitt i juli? Jag hittar inget om just rådjur i Jakttabellen från Sv.Jägareförbundet.
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Markägaren, till lika min hyresvärd, ger mig tillåtelse att jaga så mycket vildsvin jag orkar. Nu frågar han om jag kan skjuta en råbock som kalasar i deras rabatter på kvällarna.Jag vill ogärna gå emot honom, men absolut inte begå något jaktbrott. Går det att få till skyddsjakt på en råbock mitt i juli? Jag hittar inget om just rådjur i Jakttabellen från Sv.Jägareförbundet. Nej. Detta är i princip omöjligt. Skyddsjakt kräver att det är en yrkesmässig odling och att alla andra tänkbara åtgärder vidtagits först. Vad gäller rådjur, så är man hänvisad till allmänjakttid, eftersom detta vilt inte nämns alls i bilaga 4 ( Jaktförordningen).
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Du kan söka tillstånd hos.. fan vet, naturvårdsverket eller Lst? Men jag tror det är mer jobb än resultat eller vad jag ska säga.. Skräm vettet ur bocken medelst någon lämplig hund eller något i stället.. Mvh!