Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förteckning över Vapensmeder & vapentekniker.

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som vet om det finns någon sammanställning av smeder och tekniker? Även om någon har positiva/negativa erfarenheter av någon av dessa?

Publicerat

Har själv inte anlitat P-O Stenmark men det är han som svarar på vapen frågor i JaktJournalen. Men han är trevlig har träffat han ute i skogen förra hösten.

http://www.kolvmakeri.se/

Publicerat
  • Författare

Hiskeligt långt bort bara...

Publicerat

på www.nollkoll.tk finns en herrans massa länkar om jakt och skytte, du kanske hittar ngt passande där?

Publicerat

Är det avstånd eller tid som är din begränsande faktor när det gäller smedjobb? Om de tar ett halvår längre tid att få något gjort i Stockholm, och dubbelt så dyrt dessutom, så tar jag hellre ett stycke bussgods till lämplig norrlandssmed.

Publicerat

Du har ju en duktig smed i Huskvarna som jobbade förut på Husqvarna AB innan dom sålde och han startade eget, men sedan beror det på tid och vad du vill ha gjort också. Jag känner honom sedan jag bodde i Huskvarna! <_<

http://www.nollkoll.tk/

Publicerat
  • Författare

Ahhh.

Jag behöver hjälp med kolvanpassning. Jag trodde man kunde hitta någon på "hemmaplan" men det är klart att vänta i ½-1 år på det känns ju inte så aktuellt. Blir kanske att sätta sig i bilen för de flesta verkar ju hålla hus i norrland...

Publicerat
  • Författare

Jag vill även tillägga att det vore trevligt att knyta kontakt med en "egen" vapensmed som antagligen kommer att få göra en hel del arbeten på mina bössor under kommande år.

Allt efter utrymme i ekonomin förståss.

Publicerat
Ahhh.

Jag behöver hjälp med kolvanpassning. Jag trodde man kunde hitta någon på "hemmaplan" men det är klart att vänta i ½-1 år på det känns ju inte så aktuellt. Blir kanske att sätta sig i bilen för de flesta verkar ju hålla hus i norrland...

Ok! Det är ju ingen höjdare att behöva vänta så länge! ^_^

Publicerat
Ok! Det är ju ingen höjdare att behöva vänta så länge! :(

Det kanske finns någon här som kan hjälpa dig:

http://www.bossmakargillet.se/

/jonas

Publicerat
Ahhh.

Kolvpassning är lite knöligare än "vanliga" smedjobb. Är det kolvmåtten du är efter i sig är det bättre att du besöker en bra skjutskola och tar måtten där. Sedan kan smeden/kolvmakaren göra själva jobbet.

Den ende jag skulle anförtro bägge delarna är Hans i Klippan, för han kan bägge delarna och har tillgång till en vettig bana.

För kolvmått kräver att man skjuter - du ska ju inte ha en kolv för del felen du gör utan en för det skyttet du kan prestera när du inte gör fel. Och för det krävs det en duktig instruktör/kolvprovare se - inte en smed med städ.....

/T

Publicerat

Jag känner till duktiga smeder i Uppsala och Katrineholm. Andra rekommenderar ett par i Norrköping, Jönköping och på Åland. Själv har jag hört mkt bra om ett par stycken i Norrland, men även dåligt om en. Det finns också en firma i Västervik tror jag som bara gör kolvarbeten. Kan vi lägga ut en lista med namn och nummer/hemsida?

Publicerat
  • Författare
Jag känner till duktiga smeder i Uppsala och Katrineholm. Andra rekommenderar ett par i Norrköping, Jönköping och på Åland. Själv har jag hört mkt bra om ett par stycken i Norrland, men även dåligt om en. Det finns också en firma i Västervik tror jag som bara gör kolvarbeten. Kan vi lägga ut en lista med namn och nummer/hemsida?

Ja en sådan lista vore i högsta grad intressant. Finns det någon branchorganisation för dessa smeder?

Norrköping ligger nära till hands, vem var?

Publicerat

Visst dela den bara så det framgår om man begriper sig på måttagningen med..... Och då kanske man ska lista vettiga skjutskolor med...

För det är med smeder som det är med alla andra: de flesta kan de vanligaste förekommande jobben - men bara några få kan göra allt.

/T

Publicerat

Den där i Uppsala.. Forsa? Behöver fimpa pipan på Kvadden samt gänga om den för dämparen..

Kul grej, sköt ngr skott m Skurebo här på tomten i förrgår. Kvadden (22lr) låter mindre än Cyclonen dämpad även den..

Mvh!

Publicerat
Den där i Uppsala.. Forsa? Behöver fimpa pipan på Kvadden samt gänga om den för dämparen..

Kul grej, sköt ngr skott m Skurebo här på tomten i förrgår. Kvadden (22lr) låter mindre än Cyclonen dämpad även den..

Mvh!

Har bara hört gott om Thomas på Forsa, mitt småpyssel har han iaf, skött med bravur, vet dock att han skulle försöka hålla semester en stund nu.

Dock gissar jag på att han svarar om du plingar då det lät som han skulle hålla sig lite i verkstan trots semester :)

Publicerat

Ok.. Har en smed på G här i Norrtälje men det måste gå via en kompis.. Får denne inte tummen ur så blir det en signal till Forsa..

Mvh!

Publicerat

Jo det är Thomas på Forsa utanför Uppsala jag menar (andra förekommande smeder i Uppsala har jag blandade erfarenheter av) - han brukar vara snabb och ha bra priser. Numera har han kanske mer arbeten så då vet jag inte exakt hur han levererar.

Andreas i Strångsjö utanför Katrineholm levererar snabbt och verkar bra -väntar just nu på en bössa därifrån.

I Norrköping finns Stanley Stoltz och en kille som finns utanför Åby - Johansson tror jag han heter. Det var en artikel om var och en av dessa i jakttidningarna nyligen.

På Åland har vi Stenros som gör pipbytessytem mm.

I Jönköping finns Tommys vapenverkstad som också verkar bra.

Thomas Dahl och PO Stenmark norröver har jag bara hört bra om men blandat från herrn i Luletrakten.

Vill man ha kolvjobb fixade så kan Landers på www.kolvkam.se hjälpa till.

Alla dessa verkar ha sina specialiteter och man bör fråga innan om vad de är duktiga på och vad de kan göra. Inte alla verkar göra alla typ av jobb.

Sedan finns det flera andra på www.nollkoll.tk så det är bara att leta. Leif Eliasson utanför Sollebrunn tex är väldigt duktig på alla typer av vanliga jobb, utom på att svara i telefon tyvärr. Vissa andra kan tex fixa ny kaliber i din drilling och massa andra roliga jobb som gravyr mm.

Publicerat

Jag vill slå ett slag för Jannes Jakt och Vapen i Långsele. Påhittiga lösningar, engagerad smed. Tyvärr är han åt h-e för billig (jag HAR sagt åt honom att höja sina priser och börja ta betalt för vad jobbet är värt). Jag är inte säker på att man får 100% finish på jobbet men det blir billigt, snabbt, bra och ruskigt flexibla lösningar. Det är en man som inte är rädd att skapa sina delar direkt ur stål.

Min 9,3a är pimpad av Janne.

Här är ett bildspel på den pangen.

Publicerat
  • Författare
Jag vill slå ett slag för Jannes Jakt och Vapen i Långsele. Påhittiga lösningar, engagerad smed. Tyvärr är han åt h-e för billig (jag HAR sagt åt honom att höja sina priser och börja ta betalt för vad jobbet är värt). Jag är inte säker på att man får 100% finish på jobbet men det blir billigt, snabbt, bra och ruskigt flexibla lösningar. Det är en man som inte är rädd att skapa sina delar direkt ur stål.

Min 9,3a är pimpad av Janne.

Här är ett bildspel på den pangen.

Vackert, har han gjort allt på den?

Vad betalade du och hur lång tid tog det?

Publicerat
Vackert, har han gjort allt på den?

Vad betalade du och hur lång tid tog det?

Tja, jag vill inte diskutera priser offentligt eftersom jag VILL att han skall höja priserna men jag är chockad över hans prisnivåer. Jag kan skicka dig ett PM om du vill. Det han har gjort är i två rundor:

Runda 1:

1. Byggt en LeupoldQR-kompatibel diopter, justerbar i höjd med stoppskruvar, ur ett solitt stycke stål.

2. Sålt och monterat ljuddämpare

3. Svarvat ned pipan till sugrörsprofil där den döljs av ljuddämparen

4. Byggt ett högt kornfäste, kalashnikov style, för att man skall komma ovanför ljuddämparen med öppna riktmedel. Rembygelfäste på vänster sida.

5. Plastbäddning

6. Inskjutning av vapnet, kronografering av mina laddningar före och efter ingrepp

Runda 2:

1. Monterat en picatinnyskena (borrat och skruvat) som jag köpt från Near Mfg.

2. Fräst ut en picatinnyskena av 30mm längd som monterats under pipan, som en kornfot men på undersidan, för ficklampsfäste

Jag har bytt till en McMillankolv mellan runda 1 och runda 2.

• 1 month later...
Publicerat
Kolvpassning är lite knöligare än "vanliga" smedjobb. Är det kolvmåtten du är efter i sig är det bättre att du besöker en bra skjutskola och tar måtten där. Sedan kan smeden/kolvmakaren göra själva jobbet.

Den ende jag skulle anförtro bägge delarna är Hans i Klippan, för han kan bägge delarna och har tillgång till en vettig bana.

För kolvmått kräver att man skjuter - du ska ju inte ha en kolv för del felen du gör utan en för det skyttet du kan prestera när du inte gör fel. Och för det krävs det en duktig instruktör/kolvprovare se - inte en smed med städ.....

/T

Har du något telefonnummer till den här Hans? Skulle behöva komma i kontakt med honom

HJN

Publicerat
Andreas i Strångsjö utanför Katrineholm levererar snabbt och verkar bra -väntar just nu på en bössa därifrån.

Han byggde en custom bössa 8x68S åt mig, och honom kan jag verkligen rekommender!!! Annars är Tomas i Forssa är också kanon att ha ogöra med. Även Albrektssons vapen verkstad i Åmotsfors gör bra jobb o brukar kunna levera snabbt.

• 5 months later...
Publicerat

Här finns en lista

http://skytteforum.com/Default.aspx?g=posts&t=476

Själv slår jag gärna ett slag för:

Namn:Helenas Vapenverkstad, Helena Tiborsdotter

Vad: Gevär

Var: Falun, Dalarna

Kontaktuppgifter: Tel: 023-37111, Mob: 070-2537697

Hemsida: http://helenasvapenverkstad.se

FaceBook: http://www.facebook.com/pages/Helenas-Vape...ad/273412989807

Kompetent, trevlig, välutbildad och seriös. (F-skatt, försäkringar och tillstånd)

• 2 weeks later...
Publicerat

http://nollkoll.tk/

Har en lång lista över smeder och massa annat.

Mvh Lalle