Publicerat Juli 9, 200916 yr Jag sitter nu och ser en dokumentär om världens räddnig: odlad fisk. Är det inte fantastiskt, vi låter fiskarna i havet leva och i stället äter vi odlade fiskar. Det är ju jättebra, bara norsk odlad lax ger 11miljoner portioner lax om dagen. På så sätt så kan ju vildfisken återhämta sig, bra va? Men som brasse skulle sagt: fel fel fel. För att odla ett kilo lax går det åt 2½kilo vildfisk som mat. Men humm? var det verkligen så det var tänkt? Att vi skulle ta dubbelt så mycket fisk ur haven? Ja visst var det det, man måste ju tänka på att bara en del av de 2½kilona (ca 25%) är fisk som vi äter tex sill och makrill resten är "skräpfisk". Vad ska då den vilda laxen leva av, om vi tar den vilda fisken och matar de odlade med? Inte vet jag. Allt detta är sånt som jag i min ignorans förlåter migsjälv att jag inte har tänkt på, jag skäms men jag är ju inte fiskare.. Nu till det som verkligen är upprörande: Sveriges fiskerinärings GD och andra pampar som man tycker SKA VETA BÄTTRE står glatt och säger att odlad fisk är bara bra det ska vi alla ätra mer av! Och politikerna som beslutar om kvoter ger kvoter på upp till 3ggr, och aldrig mindre än 1½ggr, det som forskarna rekomenderar. / En upprörd konsument som hädanefter kommer att äta mer sill och makrill så att inte odlingslaxen får den.
Publicerat Juli 9, 200916 yr Jag sitter nu och ser en dokumentär om världens räddnig: odlad fisk.Är det inte fantastiskt, vi låter fiskarna i havet leva och i stället äter vi odlade fiskar. Det är ju jättebra, bara norsk odlad lax ger 11miljoner portioner lax om dagen. På så sätt så kan ju vildfisken återhämta sig, bra va? Men som brasse skulle sagt: fel fel fel. För att odla ett kilo lax går det åt 2½kilo vildfisk som mat. Men humm? var det verkligen så det var tänkt? Att vi skulle ta dubbelt så mycket fisk ur haven? Ja visst var det det, man måste ju tänka på att bara en del av de 2½kilona (ca 25%) är fisk som vi äter tex sill och makrill resten är "skräpfisk". Vad ska då den vilda laxen leva av, om vi tar den vilda fisken och matar de odlade med? Inte vet jag. Allt detta är sånt som jag i min ignorans förlåter migsjälv att jag inte har tänkt på, jag skäms men jag är ju inte fiskare.. Nu till det som verkligen är upprörande: Sveriges fiskerinärings GD och andra pampar som man tycker SKA VETA BÄTTRE står glatt och säger att odlad fisk är bara bra det ska vi alla ätra mer av! Och politikerna som beslutar om kvoter ger kvoter på upp till 3ggr, och aldrig mindre än 1½ggr, det som forskarna rekomenderar. / En upprörd konsument som hädanefter kommer att äta mer sill och makrill så att inte odlingslaxen får den. visst är det idiotiskt ? själv äter jag bara sill och egen fångad fisk.
Publicerat Juli 9, 200916 yr Det finns mer problem med odlad fisk. Industrin för odlad fisk har blivit så stor att man helt sonika lägger kassarna där fiskarna en gång i tiden fiskade och nu är hela byar och samhällen utan möjlighet till försörjning. Inte på västkusten eller i Norge, nej i asien och spansktalande länder. Nej, jag slutade äta fisk för många år sedan, detta är ett av skälen. Men guuuuuud vad gott det är med en nyfångad, halstrad insjöfisk
Publicerat Juli 9, 200916 yr Författare mmmm halstrad eller rökt =) Jag får nog följa er, och ut och fiska själv, så fort det blir lite bättre väder =)