Publicerat Juli 12, 200917 yr Tjena alla! Tack för ett riktigt bra forum! Jag är en nykläckt jägare som tänker införskaffa mina första vapen. Jag är student, varför jag söker billiga men funktionella fabrikat, kaliber 30.06 eller 308W. Har kollat på dessa två annonser, vad säger ni som är kunniga, är dessa studsare något att titta närmare på? Har ni andra tips på bra bössor i samma prisklass i/runt kronobergsområdet? http://www.blocket.se/jonkoping/Husqvarna_...m?ca=21&w=2 http://www.blocket.se/kristianstad/Studsar...m?ca=21&w=2 Såg även ett annat erbjudande: Carl-Gustaf M96 kal. .30.06. Gott skick. 70 säkring kort slaglängd kiks, Tasco 4x32. Modifierad CG63 stock. För 740:- Jag undrar om detta gevär är något att ha, googlade nämligen M96 och det verkade finnas många olika åsikter om modellen (t.o.m att den skulle vara farlig att skjuta med). Slutligen: har ni tips om andra internetsidor man kan kolla in? jaktia.se? Mvh Johannes
Publicerat Juli 12, 200917 yr Är önskemålet en 30-06 eller har du andra val när det gäler kalbiervalet? Det finns många fina vapen som är och blir till salu så mitt första tips blir att hålla dig lite lugn, det kommer vapen i alla smaker och prisklasser allt eftersom. Om jag tänker rätt så är det till bockjakten det nya vapnet skall invigas och då börjer det ju att bli brottom brottom Kolla på Torsbohandels.com de har massor med vapen tyvärr är det inte många som de har bild på. Blocket är ett bra riktmedel när det gäler priser. Varför inte lägga ut en fråga här på forumet om någon har ett lämpligt vapen att sälja till dig. /Lasse Edit:vore bra om man kan läsa allt innan man ställder korkade frågor om kalibervalet 308 var ju ett alternativ.
Publicerat Juli 12, 200917 yr båda studsarna är väl ok men jag kan tycka 3500 spänn är lite dyrt för en hva1600 privat. Köper du av en handlare har de kollat att bössan är ok, frakten kostar 500 spänn men det kan det vara värt www.jakt.se brukar ha en hel del på lager www.ahnovapen.se är en liten affär som brukar vara billig på beggat www.jakt-trofe.com har också en del på lager
Publicerat Juli 12, 200917 yr Författare Är önskemålet en 30-06 eller har du andra val när det gäler kalbiervalet?Det finns många fina vapen som är och blir till salu så mitt första tips blir att hålla dig lite lugn, det kommer vapen i alla smaker och prisklasser allt eftersom. Om jag tänker rätt så är det till bockjakten det nya vapnet skall invigas och då börjer det ju att bli brottom brottom Kolla på Torsbohandels.com de har massor med vapen tyvärr är det inte många som de har bild på. Blocket är ett bra riktmedel när det gäler priser. Varför inte lägga ut en fråga här på forumet om någon har ett lämpligt vapen att sälja till dig. /Lasse Edit:vore bra om man kan läsa allt innan man ställder korkade frågor om kalibervalet 308 var ju ett alternativ. Du har helt rätt, behöver ett vapen till den stundande bockjakten:) Tack för tipsen, ska nog lägga upp en köpes-annons här på forumet! Haha, ok asm, ska följa ditt råd- 750:- är för bra för att vara sant...
Publicerat Juli 12, 200917 yr Finns ingen som helst anledning att köpa en m96a då är det bättre att köpa en Hva 640 dvs m98a det kan du få för under 1000lappen, mycket bättre vapen
Publicerat Juli 12, 200917 yr Bor i växjö för tillfället. Ett tips är att åka till Värnamo vapen, finns inte många som slår honom på begagnat. \mats
Publicerat Juli 13, 200917 yr Ett tips är att åka till Värnamo vapen, finns inte många som slår honom på begagnat.\mats Lyssna inte för noga på gubben bara. Det är lätt att man blir kvar 1-1,5 timma efter stängning om du sätter igång någon diskusion med honom. Visst, han har ofta ett gäng rätt prissatta begagnade bössor. Jag tycker att du ska leta efter Tikka M55 eller M65 samt eventuellt Browning A-bolt om han har några sådana inne. Krico är även det treliga bössor till ibland vettiga pengar. Köp en standardkaliber till att börja med (6,5x55, 308W eller 30.06).
Publicerat Juli 13, 200917 yr Ska upp til Värnamo vapen på onsdag och hämta en kikare jag kan kolla lite vad han har för tillfället om du vill.
Publicerat Juli 13, 200917 yr Författare Ska upp til Värnamo vapen på onsdag och hämta en kikare jag kan kolla lite vad han har för tillfället om du vill. Vore riktigt schysst! Funderar även på att checka in vapentjänst i Tingsryd. Är det ett bra ställe? Tack för alla svar!!
Publicerat Juli 22, 200917 yr Tänkte istället för att skapa en nytråd om detta tänkte jag sno en bit av denna har nyligen tittat på den här bössan: Weatherby Vanguard. kal.308win Banner kikarsikte 3-9x40. pris: 8.995,00 kr Verkar de vara en shysst första bössa? någon med erfarenhet av den? http://www.jaktia.se/ProductPopup.aspx?fil...10-022_1387.jpg tacksam för svar
Publicerat Juli 24, 200917 yr Tänkte istället för att skapa en nytråd om detta tänkte jag sno en bit av denna har nyligen tittat på den här bössan: Weatherby Vanguard. kal.308win Banner kikarsikte 3-9x40. pris: 8.995,00 kr Verkar de vara en shysst första bössa? någon med erfarenhet av den? http://www.jaktia.se/ProductPopup.aspx?fil...10-022_1387.jpg tacksam för svar Köp hellre begagnad Sako eller Tikka. Vapnet har inte fått nån vidare bra kritik i tester och Bushnell Banner är absolut inget kikarsikte jag vill ha, inte ens på en .22lr. Hellre en begagnad bössa+kikare för 8995:- än ny bössa+kikare för samma slant.... Det är lätt att bli lockad av det låga priset men det kommer svida mer när det börjar strula, vilket det förmodligen kommer göra åtminstone med den kikaren.
Publicerat Juli 24, 200917 yr Nu kapar även jag denna tråd lite Eftersom jag har tillgång på kl 2 studsare är det ingen panik för min del, men till hösten behöver jag något att skjuta gris med. Har varit i de båda närbelägna vapenaffärerna men inte hittat något som kännts riktigt 100.. Eftersom jag förmodligen kommer gå som hundförare en del vill jag inte ha nåt alltför tungt och långt åbäke, men utöver det vet jag inte riktigt vad jag letar efter.. Vad är era erfarenheter av halvautomater? (det billigare segmentet) Enligt säljaren är de inget att satsa på pga dåligt tryck och precision, men vill gärna höra vad ni tycker om saken
Publicerat Juli 24, 200917 yr Nu kapar även jag denna tråd lite Eftersom jag har tillgång på kl 2 studsare är det ingen panik för min del, men till hösten behöver jag något att skjuta gris med. Har varit i de båda närbelägna vapenaffärerna men inte hittat något som kännts riktigt 100.. Eftersom jag förmodligen kommer gå som hundförare en del vill jag inte ha nåt alltför tungt och långt åbäke, men utöver det vet jag inte riktigt vad jag letar efter.. Vad är era erfarenheter av halvautomater? (det billigare segmentet) Enligt säljaren är de inget att satsa på pga dåligt tryck och precision, men vill gärna höra vad ni tycker om saken Håller med din handlare där...inte ens en dyrare halvautomater brukar ha bra trycke. Men dom är förbannat kul att skjuta med
Publicerat Juli 24, 200917 yr Håller med din handlare där...inte ens en dyrare halvautomater brukar ha bra trycke.Men dom är förbannat kul att skjuta med Tills det blir eldavbrott... Är det drevjakt på gris kanske trycket spelar mindre roll föressten, då man använder studsaren mer som hagelbössa..typ..
Publicerat Juli 24, 200917 yr Vad är era erfarenheter av halvautomater? (det billigare segmentet) Enligt säljaren är de inget att satsa på pga dåligt tryck och precision, men vill gärna höra vad ni tycker om saken Frågan Pertan om det där, han har en Blaser 9,3x62 som totalt sätt bara är lite längre än min arm, den ser lite ut som en dinky toy innan han skjuter med den, oaktat detta svammel, hundförare på vildsvin, slitstark, vädertåligt, förmodligen enbart öppna riktmedel eller QR av något slag, tja det är Mauser, Blaser eller ev min M98:a med Mcmillan kolv som uppfyller de där krave för jakten, en halvis är bara att glömma. Just det Dude, Tikka/sako och ett begagnat sikte ger dig långt mer än det där hopplocket som handlaren vill pracka på dig. /Christian
Publicerat Juli 25, 200917 yr Tack för alla svar, då är halvautomaterna uteslutna Blir nog en sväng dit igen snart, så då kommer det nog mer frågor
Publicerat Juli 25, 200917 yr tikka t3 battue. Där har du en bössa i toppklass för hundförare! En bössa på en armslängd och lätt nå jävulskt.
Publicerat Juli 26, 200917 yr http://www.blocket.se/malmo/Tikka_M55__308...ca=23_8&w=2 Hittade denna annons idag, vad tros om den? Är priset vettigt, eller ska jag försöka pruta ner den lite? Mailade på den, så får se om den är kvar till att börja med
Publicerat Juli 26, 200917 yr http://www.blocket.se/malmo/Tikka_M55__308...ca=23_8&w=2Hittade denna annons idag, vad tros om den? Är priset vettigt, eller ska jag försöka pruta ner den lite? Mailade på den, så får se om den är kvar till att börja med Först och främst måste du ha åldern på bössan. M55orna har jag för mig började tillverkas runt tidigt 80-tal.. Annars tycker jag att det är ett vettigt pris till en vettig bössa.
Publicerat Juli 28, 200917 yr Nu kapar även jag denna tråd lite Eftersom jag har tillgång på kl 2 studsare är det ingen panik för min del, men till hösten behöver jag något att skjuta gris med. Har varit i de båda närbelägna vapenaffärerna men inte hittat något som kännts riktigt 100.. Eftersom jag förmodligen kommer gå som hundförare en del vill jag inte ha nåt alltför tungt och långt åbäke, men utöver det vet jag inte riktigt vad jag letar efter.. Vad är era erfarenheter av halvautomater? (det billigare segmentet) Enligt säljaren är de inget att satsa på pga dåligt tryck och precision, men vill gärna höra vad ni tycker om saken har jagat en del med halvautomater. träffbildsskjutning blir man inte glad av. med risk att få på skallen av andra halvautomatägare (äger själv en ruger 10/22) så brukar dom inte skjuta speciellt bra. duger dock till jakt, om man inte jagar toppfågel. därimot har jag en del att invända mot funkionssäkerheten. min remington 7400 30-06 klickade ibland, jag är väldigt noga med vapenvård, droppen var när rekylfjädern gick AV!! resultatet bösshaveri. slutstycket satt fast som svetsad i lådan. nåja antagligen bara otur!.. Nu till din fråga. har du kikat på bygelreperter typ marlin guide gun 45/70. kort och grov,snabbrepeterad. själv använder jag en H&R enskotts 45/70 till jakt och eftersök.
Publicerat Juli 28, 200917 yr har jagat en del med halvautomater. träffbildsskjutning blir man inte glad av. med risk att få på skallen av andra halvautomatägare (äger själv en ruger 10/22) så brukar dom inte skjuta speciellt bra. duger dock till jakt, om man inte jagar toppfågel. därimot har jag en del att invända mot funkionssäkerheten. min remington 7400 30-06 klickade ibland, jag är väldigt noga med vapenvård, droppen var när rekylfjädern gick AV!! resultatet bösshaveri. slutstycket satt fast som svetsad i lådan. nåja antagligen bara otur!.. Nu till din fråga. har du kikat på bygelreperter typ marlin guide gun 45/70. kort och grov,snabbrepeterad. själv använder jag en H&R enskotts 45/70 till jakt och eftersök. Detta lät ju lite oroande, jag vet inte hur det är med andra men jag vill inte att bössan ska klicka när jag har en stor galt på väg rakt mot mig i 40 knyck Bygelrepeter har jag sneglat lite på, men vad jag har sett så är de ofta av de lite grövre kalibrarna, och det kombinerat med ett litet lätt vapen skulle nog resultera i ett antal bakåtvolter för min del Tack för bra tips dock
Publicerat Augusti 5, 200916 yr I morgon eftermiddag blir det en utflykt till Värnamo Med lite tur hittar jag kanske nån bra pangare som inte har en alltför hemsk prislapp