Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träningsredskap

Featured Replies

Publicerat

Jaha då vare dags igen då för nästa fina produkt ur Roger's Archery prylar som aldrig blir

upptagna i Cabelas katalog !

Noterade att jag blev trött snabbt efter 5-6 serier och att mjölksyran gör sig bekant, så valet

är att antingen gå ner till ca 60-65# eller träna upp styrka uthållighet i skjutarmen (drag)

Då jag inte hittade någon gammal cykelslang eller liknande, så kontruerade jag ett enkelt

hemma gym :lol: Som tur är hade jag en gammal flagstångs hållare som är i nästan perfekt

höjd för endamålet. Ett litet segel block, 2 meter grov flaggstångslina och 3 tegelstenar senare

har jag ett perfekt redskap för att träna styrkan med exakt samma rörelse som jag har när jag

drar min båge, jag drar och ankrar som när jag skjuter bågen.

Så nu blir det 8x10 reps per dag fram till premiären tänkte jag ( om det inte ösregnar förstås)

Den kan även användas för uppvärmning för mig och alla som kommer hit och skjuter provet.

Att bygga upp styrkan förebygger eventuella skador/slitage i axeln samt muskeln på baksida axel

jag kan även använda hållaren som stöd för vänster arm om jag önskar.

post-2338-1247565724_thumb.jpg

post-2338-1247565747_thumb.jpg

post-2338-1247565764_thumb.jpg

post-2338-1247565792_thumb.jpg

Publicerat

Glöm inte att träna bägge sidor.

Publicerat
  • Författare
Glöm inte att träna bägge sidor.

skjuter bara med höger vettu ,, detta e bara för bågskytte musklerna

Publicerat

Blir inte det en sned belastning på ryggen då?

Jag kör samma övningar på bägge sidorna.

Har fått för mig att det ska vara bättre?

Publicerat
  • Författare
Blir inte det en sned belastning på ryggen då?

Jag kör samma övningar på bägge sidorna.

Har fått för mig att det ska vara bättre?

Jo visst tränar jag jämt, men denna övning är mest för att får en lagom

styrka för just det momentet,, inte för beach 2009 :D

Publicerat

Kom ihåg att träna bågarmen också

Publicerat

Roger du är helt suverän när det gäller att komma på saker alltså! :blink:

O jag vill inte sticka ut näsan på något vis men jag håller med bowswede här.

Du tränar just nu din dragsida sas. Men du kommer att få bättre ork om du kör samma övning med andra sidan också pga kroppens symmetriska funktioner. Träna upp samma "dragmuskler" på andra sidan också så kommer resultatet på din riktiga dragsida att bli ännubättre!

Du gör så klart som du vill men det är en stark rekommendation från min sida.

Även om du tränar båda sidor i andra övningar så bör du alltså så även göra i denna övning.

förbise mitt inlägg om det retar dig för mycket.

Som exempel.

BÄNKPRESS.

Du tränar upp ena bröstmuskeln i några år.. Bara ena.. O blir jättestark i den bröstmuskeln :P

Sen när du lägger dig i bänkpressen så kommer du att orka lyfta lika mycket rak stång som din svaga bröstmuskel orkar. Skulle du tränat båda musklerna skulle du orkat trycka upp lika mycket som den starka muskeln egentligen hade orkat. :P

mvh mvh..

Publicerat

jag är ingen bågskytt. Men de var lite tjäckt!"

Publicerat
jag är ingen bågskytt. Men de var lite tjäckt!"

ja man måste nog gå ut o såga ikull flaggstången nu så man kan ta efter!

Publicerat
  • Författare

Okej boys,, ni mass uppfit**de mig lite tror jag ;)

då jag tränat handboll o allt annat tjafs med hela livet så vet jag mycket väl att man ska balansera

sin träning jämt och det gör jag naturligtvis :)

denna manick/övning är mest för att stärka dragmuskeln samt göra så att man inte får mjölksyra

i densamma av för mycket skjutande, inte för att bygga massa muskler med mera, se det mera som

fysio terapi träning av en skadad axel :)

Publicerat

då jag tränat handboll o allt annat tjafs med hela livet så vet jag mycket väl att man ska balansera

sin träning jämt och det gör jag naturligtvis ^_^

denna manick/övning är mest för att stärka dragmuskeln samt göra så att man inte får mjölksyra

i densamma av för mycket skjutande, inte för att bygga massa muskler med mera, se det mera som

fysio terapi träning av en skadad axel ^_^

Go for it Roger!

Se till att bara träna högersidan så folk kan se att du e bågskytt ;)

Publicerat

sin träning jämt och det gör jag naturligtvis ^_^

fysio terapi träning av en skadad axel ^_^

Tjusigt!

Tar då tillbaka mina ord. Eller så inte. Kan vara bra om andra ser dom.

Håller för övrigt med Sickboy! ;) det ska ju SYNAS vad man håller på med vafan! Go for it!

Publicerat
Håller för övrigt med Sickboy! :lol: det ska ju SYNAS vad man håller på med vafan! Go for it!

80_11619__Robin_Hood_Import_300.jpg

Typ så här??

Publicerat
80_11619__Robin_Hood_Import_300.jpg

Typ så här??

Eller jäääävligt stark o kraftig solbränna över bröst samt rygg samt ett läderskynke runt höften.

Tar man en såndär hatt på sig så måste man ju lära sig den oldish british accenten och det är inte det lättaste. Hellre går jag runt o ylar som en indian. Folk kan ju tro att man är galen annars.

Publicerat
  • Författare
Eller jäääävligt stark o kraftig solbränna över bröst samt rygg samt ett läderskynke runt höften.

Tar man en såndär hatt på sig så måste man ju lära sig den oldish british accenten och det är inte det lättaste. Hellre går jag runt o ylar som en indian. Folk kan ju tro att man är galen annars.

Så tycker jag att ni ska ha gröna kalasbyxor (tights) och sockeplast med, så ser ni perfekta ut ! :lol:

Tanken är att i stället för att skjuta när man har mjölksyra, och där med skjuta dåligt och kanske

skjuta bort pilar med, så kan man skjuta 5 serier, sedan nöta med tränaren tills man e helt slut

då bygger man styrka + uthållighet i mucklerna utan att offra pilar och få dåligt självförtroende på sitt skytte

Publicerat
:lol:
Publicerat
Så tycker jag att ni ska ha gröna kalasbyxor (tights) och sockeplast med, så ser ni perfekta ut ! :rolleyes:

Tanken är att i stället för att skjuta när man har mjölksyra, och där med skjuta dåligt och kanske

skjuta bort pilar med, så kan man skjuta 5 serier, sedan nöta med tränaren tills man e helt slut

då bygger man styrka + uthållighet i mucklerna utan att offra pilar och få dåligt självförtroende på sitt skytte

En väldigt, VÄLDIGT bra poäng!!

Publicerat

Ni tycker så..... :rolleyes:

Jag säger inte att Ni har fel... :)

Men om den första pilen, och den andra sitter där dom ska.

Då går man in och tar en kopp kaffe och konstaterar att allt är som det ska. :D

Publicerat
Ni tycker så..... :D

Jag säger inte att Ni har fel... :P

Då går man in och tar en kopp kaffe och konstaterar att allt är som det ska. :o

+1 :P

Publicerat
Ni tycker så..... :rolleyes:

Jag säger inte att Ni har fel... <_<

Då går man in och tar en kopp kaffe och konstaterar att allt är som det ska. ;)

så du skjuter aldrig 100 pil bara för skojs skull? ;P

Publicerat
Så tycker jag att ni ska ha gröna kalasbyxor (tights) och sockeplast med, så ser ni perfekta ut ! :rolleyes:

+1 mycke kloka ord

Publicerat
så du skjuter aldrig 100 pil bara för skojs skull? ;P

Jo... :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Ni tycker så..... :wub:

Jag säger inte att Ni har fel... B)

Då går man in och tar en kopp kaffe och konstaterar att allt är som det ska. :D

Helt rätt, första pilen är den som räknas, dvs om man vill ha koll på sin standard inför jakt

jag gör oftas precis så. MEn vill man nöta mycket och många serier är det som jag sa bättre att

träna bort mjölksyra och trötthet i en maskin än att skjuta bort pilar och tro att man är en dålig skytt

nå så tänker jag i alla fall B)

Å nå gröna tights kommer jag inte att bära !

Publicerat

Synd? :wub:

Publicerat
  • Författare
[quote Å nå gröna tights kommer jag inte att bära !

Synd? :)

ha ha, nej du klär så mycket bättre i dem, min häck ser så stor ut i tights!