Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grön/bruna prickar i älgstek?

Featured Replies

Publicerat

Idag skulle jag grilla en älgstek men när jag började skära i det råa kötten så såg jag grön/bruna prickar i köttet. Vid närmare undersökning såg jag att det var som små klumpar i vävnaden. Köttet luktade inte konstigt och det har inte hanterats på något underligt vis. Jag har aldrig sett sånt förut. Eftersom det inte såg särskilt aptitligt ut och man vill inte chansa så kasserades köttet men man undrar ju vad det var i köttet.

Är det någon som vet eller kan göra en kvalificerad gissning?

Publicerat

Gamla blodrester/blodådror som inte var helt tömda och därmed blev lite förruttnade innan frysning kanske?

Vad var det för del av kroppen?

Publicerat

Jag har sett en liknande tråd om fågel! nå vita prickar i fågelköttet!?! nån fler som kan erinra sig om den saken?

Har du inte någon bild på det hela? skulle vara intressant att se..

Publicerat
Idag skulle jag grilla en älgstek men när jag började skära i det råa kötten så såg jag grön/bruna prickar i köttet. Vid närmare undersökning såg jag att det var som små klumpar i vävnaden. Köttet luktade inte konstigt och det har inte hanterats på något underligt vis. Jag har aldrig sett sånt förut. Eftersom det inte såg särskilt aptitligt ut och man vill inte chansa så kasserades köttet men man undrar ju vad det var i köttet.

Är det någon som vet eller kan göra en kvalificerad gissning?

Det kan ha varit gamla blödningar men jag har inte hört talas om nåt liknande. Minns du hur älgen dog? Långt eftersök, lång flyktsträcka efter skott, långt ståndskall/drev? Det kan i så fall förklara en del.

Publicerat
Jag har sett en liknande tråd om fågel! nå vita prickar i fågelköttet!?! nån fler som kan erinra sig om den saken?

Har du inte någon bild på det hela? skulle vara intressant att se..

Vita prickar är en parasit som heter Sarcocystis - drabbar nästan uteslutande sjöfågel. Det här är nog nåt annat...

Publicerat
  • Författare
Det kan ha varit gamla blödningar men jag har inte hört talas om nåt liknande. Minns du hur älgen dog? Långt eftersök, lång flyktsträcka efter skott, långt ståndskall/drev? Det kan i så fall förklara en del.

Det skulle kanske kunna vara blod. Det fanns både i hinnor och mitt i steken.

Synd att jag inte tog en bild. Jag vet inte hur just den här älgen dog.