Publicerat Augusti 5, 200916 yr Författare Ska prova det och se om det hjälper. Jag har märkt att i rekylen så åker axeln bakåt och skjuter jag då fram den igen så återfår jag målet i siktet. Det måste ju bero på som du säger att jag möter bössan med axeln. När jag intar skjutställningen så står jag på knä och sedan lägger jag mig ner så jag har en bit kvar till kolven med axeln och sedan hasar jag mig fram. Det blir nog lätt att man skjuter fram axeln i det läget. Man skulle behöva gå till en instruktör, det hade nog sparat många timmars testande för sig själv.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Författare Nu har jag följt råden som Henrik skrev och då ser det ut såhär. Ser det bättre ut? Fick även 2st TAB rear bags från Rifles Only idag och jag måste säga att jag har varit dum som använt kungens stålgrå fylld med sand, vilken skillnad det är i hanterbarhet.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Det är lite svårt att säga från det här perspektivet men det ser ut som att du placerat axeln för högt över golvet. Det gäller att komma så lågt som möjligt. Vilken del av bakkappan ligger emot axeln? Nyckeln är att skjutställningen skall vara så avslappnad som det bara är möjligt, i princip skall du kunna ligga i samma skjutställning i timmar utan att få kramper eller värk. Henrik
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Författare Jag kan fixa bilder från andra håll om det skulle hjälpa. Det är ca 2-3cm av den övre delen på bakkappan som har kontakt med axeln. Benstöden är på det lägsta läget.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Johan, axeln ligger för högt i förhållande till kolven (och bakkappan). Det ser dessutom ut som om du har ett för högt kindstöd (om du inte skjuter med Zeiss 6-24x72 ) men det kan jag inte säga säkert. Gör som jag sagt tidigare men med tillägget att du ligger med ansiktet mot mattan. När du fått ned axeln bakom bakkappan men först då så lyfter du sedan huvudet och söker siktesbilden, axeln bör på det sättet hamna minst 5 cm lägre än vad den gör på dina bilder. Förmodligen så kommer detta att leda till att du måste flytta fram kikaren ett par cm men det är nog ett pris du måste betala. Hoppas jag förklarar så att du förstår Henrik
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Författare Jo jag tror att jag förstår. Med min nuvarande skjutställning så är kindstödet "rätt" höjd för mig men det blir nog väldigt högt om jag ska sänka axeln. Hoppas jag inte behöver flytta fram siktet för med nuvarande montage så går inte det Om jag nu sänker axeln hamnar inte kolven på nyckelbenet? Är på jobbet just nu så jag kan inte prova själv. Som jag har kolven nu så ligger den precis under nyckelbenet i en liten ficka som bildas av bröstmuskeln.
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Författare Har testat nu efter jobbet och antagligen är det något som är galet. Om jag ska flytta upp kolven högre på axeln genom att sänka kroppen så får jag kolven rakt på nyckelbenet. Här är en gammal bild på min högra axel där du Henrik har markerat inom vilket område axelfickan ligger. Min axelficka är i mitten av det röda precis nedanför och till vänster om nyckelbenet sett på bilden. Placerar jag kolven högre än så så går kolven rakt på nyckelbenet. Jag tar tillbaka jag kanske inte alls förstod hur du menar eller så är jag som jag alltid misstänkt vanskapt
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Författare Nu kommer det mer bilder som visar skinn. Såhär ser det ut mer i detalj när jag har kolven i axelfickan. Precis ovanför bakkappan så är nyckelbenet. Är detta för lågt och isåfall hur kan jag göra för att få upp kolven utan att misshandla nyckelbenet?
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Hej Johan, givetvis står jag fortfarande för den markering jag gjorde på var kolven skall placeras. Problemet är bara det att den bilden visar hur det ser ut i stående När du lägger dig ned är det i princip omöjligt att få anläggning på en yta som motsvarar den röda markeringen. När jag ser dina bilder känns det mycket riktigt som att du ligger för lågt med bakkappan (eller för högt med axeln ). Problemet som du får är bland annat att det är en väldigt liten anläggningsyta på bakkappan mot axeln vilket gör att rekylen faktiskt blir mer kännbar. Alla ser vi ju lite olika ut med avseende på kroppsbyggnad men jag tror att du behöver få upp bakkappan lite grann för att få en bättre rekylupptagning. Jag såg att det fanns en tråd om "Collar bone issues" på SH online training som jag tror att du har tillgång till? Henrik
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Det här är en av de mest givande trådarna på länge (för mig). Bra att Johan vågar klä av sig så att man får lite svar på sina frågor Jag är själv övertygad om att jag har stora problem med rekylupptagning, axelspänning, och bakkappans placering/höjd. Tror att fenomenet med den "hoppande bössan" kommer försvinna den dagen när jag gör rätt.
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Författare Okej jag har alltid trott att kolven skall vara där även i liggande. Jag kan i nuläget skjuta iallafall 40 skott med .308:an utan att känna av rekylen i axeln. Jag har läst tråden om "Collar bone issues" men jag kan inte finna mitt svar där. Eller det enda svaret var väl att det gällde att bita ihop men gör det ont och skjuta så är det ju fel och avfyrningsfelen kommer som ett brev på posten, för mig iallafall. Du har rätt att det är en väldigt liten ytan den är väl ca 2-3 kvadrat centimeter. Min lilla teori som jag har är att när kolven hamnar så lågt så reser sig pipan lättare efter som bakkappan bara hålls emot i överkant i rekylen. Dock så har jag fått det att fungera vissa gånger och riktmedlet ligger på målet efter rekylen och jag kan se målet hela tiden. Skillnaden mellan det att rekylupptagningen fungerar och inte fungerar vet jag inte vad det är. Ett problem som jag ser det är just nyckelbenet som ligger precis i överkant på bakkappan på sista bilden. Flyttar jag upp kolven så ligger bakkappan stumt mot ben alltså jag får inga muskler mellan utan bara skinnet som är mellan bakkappa och nyckelben. Det känns obekvämt bara av den lilla kraft som man använder för att dra kolven bakåt och förbelasta benstöden, jag tror inte jag vågar prova att trycka av ett skott även om jag inte är smärtkänslig. När du ligger ner och skjuter har bakkappan kontakt med nyckelbenet?
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Min lilla teori som jag har är att när kolven hamnar så lågt så reser sig pipan lättare efter som bakkappan bara hålls emot i överkant i rekylen. Jag tror inte riktigt på den teorin. Det är översta delen av bakkappan som är mest kritisk för att pipan inte ska lyfta i skottet. Du har ett vridande moment uppåt från pipan, och det hävs mer och mer ju längre upp du har bakkappan, och ju längre upp på bakkappan du erbjuder motstånd från axel etc. Höjer du bakkappen maximalt och håller emot längst upp så får du minimal pipresning. Sänker du bakkappan maximalt och håller emot längst ner så får du maximal pipresning. Det är därför raka stockar förordas för grova kalibrar så att bössan inte ska resa sig så mycket i skottet.
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Författare Jag tror inte riktigt på den teorin. Det är översta delen av bakkappan som är mest kritisk för att pipan inte ska lyfta i skottet. Du har ett vridande moment uppåt från pipan, och det hävs mer och mer ju längre upp du har bakkappan, och ju längre upp på bakkappan du erbjuder motstånd från axel etc.Höjer du bakkappen maximalt och håller emot längst upp så får du minimal pipresning. Sänker du bakkappan maximalt och håller emot längst ner så får du maximal pipresning. Det är därför raka stockar förordas för grova kalibrar så att bössan inte ska resa sig så mycket i skottet. Det kan nog stämma om nu kolven är som du säger rak. Jag utvecklade nog min teori ganska lite för när man har kolven som jag har den så fjädrar det ju lite eftersom den ligger mot bröstmuskeln och när det fjädrar så rör sig kolven snett neråt och bakåt eftersom det är stumt ovanför. Dock är det ju en teori som sagt och teorirer är till för att elimineras med fakta.
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Författare Skam den som ger sig. Nu tror jag att jag hittat en placering som inte hotar att misshandla mitt nyckelben men som ändå tillåter en högre placering av kolven på axeln. Så här ser det ut.
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Johan, nu ser det betydligt bättre ut. Det som är viktigt nu är att du inte möter med axeln och att du justerar din skjutställning med avseende på din naturliga riktpunkt. Hur ser axlarna ut bakifrån/uppifrån? Henrik
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Författare Här kommer bilden bakifrån. Faktiskt så känns det stabilare nu med kolven högre upp och det märks även vid repetering att bössan ligger mer still. Ska på banan imorgon så då får man det riktiga beviset.
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Johan, nu börjar det se riktigt bra ut! Prova att flytta höften 5-10cm åt höger när du skjuter och se vilken effekt det gör, det ser ut som att din höft ligger lite för mycket på din vänstra sida för att rekylen skall kunna gå rakt bakåt. Henrik
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Författare Jag ska prova på banan imorgon. Förhoppningsvis följer sambon med och kan titta och även fota lite så man ser vad man egentligen pysslar med. Jag måste passa på att tacka för din hjälp Henrik. Det är tur att det finns sådana personer som gärna delar med sig av sin kunskap.
Publicerat Augusti 10, 200916 yr Författare Nu börjar det snart växa ut horn i min panna, bössan hoppar vänster fortfarande. På 300m vallen så hoppar bössan så mycket så jag siktar 4 tavelställ åt vänster efter rekylen. Jag provade först att som jag upplever det samt min sambo att ligga som på sista bilden och kolven placerat på det nya sättet, det fungerade inte. Sedan provade jag vrida kroppen åt vänster tills jag låg i en löjlig vinkel och det fungerade inte. Gjorde om samma procedur men vred kroppen åt höger tills det inte gick nå mer och det fungerade inte heller. Att ha kolven på det nya sättet var ingen höjdare för axelleden får stryk så det kändes redan efter skott ett. Jag måste försöka hitta en annan placering på axeln som inte gör ont. Kolven kommer hamna närmare halsen tror jag. Man börjar nästan misströsta. Ska det verkligen vara så här förbannat svårt att hitta rätt skjutställning? Det går ju som inte att träna på ett vettigt sätt när skjutställning spökar. Om ett skott sticker iväg så vet man inte om det är skjutställningens fel eller vinden. Inte för att jag gillar att fundera på om det är utrustningen det är fel på efter som det oftast är fel bakom spakarna men kan någonting med bössan göra att den hoppar hur man än gör? Det låter långsökt men jag börjar bli desperat, har skjutit 436 skott liggande i år med .308:an och än inte kommit på hur man gör.
Publicerat Augusti 11, 200916 yr Jag kan inte speciellt mycket om teoretiska skjutställningar utan har testat fram min genom att hitta en så låg och avslappnad ställning som möjligt. Sedan justerat denna så att bössan inte hoppar åt något håll nu skjuter jag visserligen bara kalibrar med låg rekyl så återstår att se om det fungerar med kraftigare donigar snart, men hoppar bössan 4 tavelställ på 300 vallen är det något större problem det kan inte var så att du omedvetet möter rekylen med kroppen och axeln? Jag hade själv det problemet som gammal lerduveskytt mötte man rekylen så man nästan ramlade om kull vid en klick Det kan vara bra att testa med att någon annan laddar bössan så att du inte vet om det klickar eller smäller då kan du se vad som händer i kikaren vid klick.
Publicerat Augusti 11, 200916 yr Författare Problemet är att jag upplever skjutställning som avslappnad och låg. Dessutom har jag flyttat runt och haft olika vinklar till bössan men den hoppar lika för det. Jag tror, jag gillar inte att tro, att jag inte möter rekylen eftersom då borde det hända i fler skjutställningar och då borde det väl även sprida rätt mycket. Jag skjuter inte bra men sist jag kollade så snittade jag 80mm på 5st femskottsserier på 300m och den största serien gjorde jag ett avfyrningsfel på annars låg dom på mellan 55-75mm. Men jag vet inte jag kanske gör det konsekvet på något konstigt vis. Jag skulle egentligen varit på banan idag men kom precis hem från jobbet efter lite rolig övertid så det blir någon annan dag. Jag måste prova att ändra höftens placering lite mer utan att ändra vinkel till bössan. Hur länge har ni som bemästrat liggande skjutställning fått nöta innan den fungerar utan hopp?
Publicerat Augusti 11, 200916 yr Hur länge har ni som bemästrat liggande skjutställning fått nöta innan den fungerar utan hopp? Det är nog som med det mesta att man aldrig blir fullärd, just att hitta en ställning som gör att jag inte tappar tavlan ur kikarens synfält kom rätt omgående för mig men då skjuter jag enbart 6 och 7mmbr Sedan är även skyttet en färskvara men fördelen är att om man verkligen nöter in det kan man hålla en hyfsad standard utan speciellt mycket träning men för att kunna hålla en hög och jämn standard krävs det att man tränar mycket och kontinuerligt så målmedvetenhet och talang krävs även inom skytte tror jag och du verkar begåvad med dessa vilket gör att det snart ramlar på plats.
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Författare Det är nog som med det mesta att man aldrig blir fullärd, just att hitta en ställning som gör att jag inte tappar tavlan ur kikarens synfält kom rätt omgående för mig men då skjuter jag enbart 6 och 7mmbr Sedan är även skyttet en färskvara men fördelen är att om man verkligen nöter in det kan man hålla en hyfsad standard utan speciellt mycket träning men för att kunna hålla en hög och jämn standard krävs det att man tränar mycket och kontinuerligt så målmedvetenhet och talang krävs även inom skytte tror jag och du verkar begåvad med dessa vilket gör att det snart ramlar på plats. Kommer riktmedlet tillbaka till riktpunkt på målet där det låg före skottet?
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Det här är ett synnerligen fascinerande ämne speciellt mtp att jag i allra högsta grad lider av samma fenomen. Jag hade piphopp i sidled även med den 7,5 kg tunga 6,5x47:an vilken genererade dryga 3160 Joule vid mynningen (vilket är mindre än 308:an iaf). Då trodde jag att det delvis berodde på framstocken på den bössan som inte var riktigt styv, men eftersom fenomenet kvarstår med TRG:n med mynningsbroms så har det inte med framstocken att göra iaf. Dock har det inte alltid varit nattsvart på denna front. När vi sköt en fältskjutning på Kabusa i våras så såg jag tracen från mina egna kulor för första och sista gången i mitt liv. Det borde ju inneburit att siktet (på 22x) låg någorlunda i målet efter rekylen. Jag fick en flashback nu imorse från skyttet i FSR som jag pysslade med från -94 till -97 ungefär. När jag tänker efter så är jag väldigt tveksam till att jag skulle ha haft en avslappnad högeraxel på den tiden. Jag är 1,93 och kolvlängden på en CG63 är inte direkt gjord för vem som helst (men ska väl passa för majoriteten av kanonmaten). Det är troligt att jag spände högeraxeln när jag sköt, för annars tror jag att jag hade fått ögat i dioptern. Kanske är det x antal tusen skott i denna disciplin med spänd axel som satt sina spår? Ska testa vidare med TRG:n och återkommer givetvis om jag kommer fram till nåt banbrytande