Hoppa till innehåll

Vad gör jag för fel


miss_winchester

Recommended Posts

Det där funkar inte på laika och har inget med ledarskap att göra.

Jag vet att du är en hejare på hundar skulle du vilja utveckla det hela lite mera ?

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • miss_winchester

    10

  • Pertan

    7

  • Flex

    7

  • Vicks

    6

Jag kan bara bekräfta att det Pertan skrev i ett tidigare inlägg fungerar.

Ge inget kommando till hunden, drar den i kopplet gå åt andra hållet samtidigt med ett lätt ryck.

Belöna hunden med rösten och ev. stryka hunden lätt över huvudet när den är på önskad plats.Var noga med att inte titta på hunden när rycket görs så hamnar ni inte i konflikt.

Man ska leva hund dygnet runt det är konsekvens, inte träna vid några enstaka tillfällen på dygnet.

Ps: Det är alltid förbjudet att dra i kopplet.

Lycka till.

Mvh

Henrik W

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att du är en hejare på hundar skulle du vilja utveckla det hela lite mera ?

Mvh.

Du blir ingen ledare genom att belöna hunden med godis, man måste se skillnaden på at tigga och ha hundens uppmärksamhet som man får genom ledarskap, att brottas med hunden visar bara att du tvekar själv om vem som bestämmer, när det gäller en laika så läser de signalerna mycket fortare och tydligare än en ex schäfer, det kommer inte handla om ledarskap utan kamp och försvarslust och den fighten blir inte kul, det räcker med tydliga signaler som att vara konsekvent i sitt handlande, bestämma vart du vill ha hunden o.s.v

Lika så när det handlar om dressyr så måste man skilja på dressyr och inlärning, du kan inte kräva av hunden att göra något om den inte vet vad det betyder eller du menar, när den kan momentet så blir det dressyr, funkar det inte så är man inne på problemlösning då kan man prova att använda godis för att få hunden att göra något på ett tecken eller signal, vad man använder är upp till ägaren.

Såg ett program för många :ph34r: år sen, en valltävling för bordercollie, där styrde man hunden helt med en pipa och signaler, provade det där på en tjänstehund jag hade, använde en sk ljudlöspipa så buset inte kunde höra sen var det bara styra hunden inne på området och när han fick nos på buset så skötte han resten själv, inga bett om buset skötte sig alltså.

Enda hunden som behövt en match är en hunden som konstant högg sin husse i armen när han inte fick som han ville och det blev rätt spontant, det hjälpte mot mig men inte mot sin ägare. Gäller att läsa om en hund är arg eller rädd, en rädd hund ska man aldrig ge sig på det bryter ner den, nu blev det lite långt igen och ett par sidospår.

Fråga på om jag varit luddig eller glömt något.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt tips kan vara grimma..... Tjejen testar det på "Zach" och han är en ganska stor hund ca 70 i manke 1,5 år och har hur lätt som helst att jaga upp sig....... Går att stävja han men det krävs en hård hand och taiming...... För att slippa tjaffsa när hon går med han så trär hon på gimman och han är inget problem längre....... Något att försöka iaf det blir ju lättare att korrigera.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt tips kan vara grimma..... Tjejen testar det på "Zach" och han är en ganska stor hund ca 70 i manke 1,5 år och har hur lätt som helst att jaga upp sig....... Går att stävja han men det krävs en hård hand och taiming...... För att slippa tjaffsa när hon går med han så trär hon på gimman och han är inget problem längre....... Något att försöka iaf det blir ju lättare att korrigera.....

Bästa dressyrmedlet du har är rösten. Det är gratis dessutom.

Dressyr är samarbete. Två arbetar, en bestämmer. Se till att det blir du. :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik vet inte vart jag skrev i mitt inlägg att jag har min hund gå fot han får alltid springa lös när jag rastar den enda gången den går fot är när jag bland hus o möter andra miniskor o hundar o andra djur efter att dom passerat släpper jag kopplet o då får han röra sig ides fulla längd men inte dra då blir det tråkigt med en gång.

Mvh.

Sorry, läste nog ditt lite svårlästa inlägg en aning för snabbt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit ute med diesel och övat. Det blev en hel del vändningar fram och tillbaka och nu börjar han faktiskt förstå.

För det mesta går han jättebra, men ibland så blir han lite för ivrig och jagar upp sig. Jag anar att det kommer att försvinna med träning och då diesel blir äldre.

Jag vill bara säga tack för tipsen dom kommer användas flitigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du blir ingen ledare genom att belöna hunden med godis, man måste se skillnaden på at tigga och ha hundens uppmärksamhet som man får genom ledarskap, att brottas med hunden visar bara att du tvekar själv om vem som bestämmer, när det gäller en laika så läser de signalerna mycket fortare och tydligare än en ex schäfer, det kommer inte handla om ledarskap utan kamp och försvarslust och den fighten blir inte kul, det räcker med tydliga signaler som att vara konsekvent i sitt handlande, bestämma vart du vill ha hunden o.s.v

He he nä godis tränar jag inte med vill ju inte bli non godis maskin sen har det aldrig blitt non brottnings match mellan mig o mina hundar men det klart jag har ju lite kraft lägga på o det har funkat klockrent för mig ^_^

Lika så när det handlar om dressyr så måste man skilja på dressyr och inlärning, du kan inte kräva av hunden att göra något om den inte vet vad det betyder eller du menar, när den kan momentet så blir det dressyr, funkar det inte så är man inne på problemlösning då kan man prova att använda godis för att få hunden att göra något på ett tecken eller signal, vad man använder är upp till ägaren.

Ja för mig är det prio nr1 att hunden förstår vad jag menar man kan ju inte banna hunden när den inte vet vad den ska göra o vet den det o skiter i o lyssna då blir det dtråkigt o gör den rätt så blir det massor av beröm det ska va kul o träna inte tråkigt

Såg ett program för många <_< år sen, en valltävling för bordercollie, där styrde man hunden helt med en pipa och signaler, provade det där på en tjänstehund jag hade, använde en sk ljudlöspipa så buset inte kunde höra sen var det bara styra hunden inne på området och när han fick nos på buset så skötte han resten själv, inga bett om buset skötte sig alltså.

Enda hunden som behövt en match är en hunden som konstant högg sin husse i armen när han inte fick som han ville och det blev rätt spontant, det hjälpte mot mig men inte mot sin ägare. Gäller att läsa om en hund är arg eller rädd, en rädd hund ska man aldrig ge sig på det bryter ner den, nu blev det lite långt igen och ett par sidospår.

Fråga på om jag varit luddig eller glömt något.

O skit i den röda texten det var bara för att det skulle synas bra :D

Ös på med mer det här är intressant med hur olika vi är i hund träning.

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt tips kan vara grimma..... Tjejen testar det på "Zach" och han är en ganska stor hund ca 70 i manke 1,5 år och har hur lätt som helst att jaga upp sig....... Går att stävja han men det krävs en hård hand och taiming...... För att slippa tjaffsa när hon går med han så trär hon på gimman och han är inget problem längre....... Något att försöka iaf det blir ju lättare att korrigera.....

Halti är en bra uppfinning, t.ex. om Grand danois-ägaren brutit benet och går på kryckor eller liknande. Eller om man helt enkelt inte klarar av hunden, det kanske finns totalt omöjliga exemplar som aldrig går att lära gå i koppel, eller om det av andra orsaker inte fungerar.

Däremot tycker jag att man ska ha provat allt innan tortyrredskapet spänns på som en sista utväg.

(generellt, inte menat mot er!)

För det är skarpa grejor det där...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halti är en bra uppfinning, t.ex. om Grand danois-ägaren brutit benet och går på kryckor eller liknande. Eller om man helt enkelt inte klarar av hunden, det kanske finns totalt omöjliga exemplar som aldrig går att lära gå i koppel, eller om det av andra orsaker inte fungerar.

Däremot tycker jag att man ska ha provat allt innan tortyrredskapet spänns på som en sista utväg.

(generellt, inte menat mot er!)

För det är skarpa grejor det där...

Tortyr????? På våran grimma så är det ett vanligt halsband med en rem som går över nosen, det är den som gör att man får mer "styrka" över hunden.... Skulle knappast att jag skulle kalla det för skarpa grejor??????? Det kanske inte kallas grimma men jag kallar den det då den ser ut som en......

Sen behöver man inte ha den på jämnt utan den är ett bra medel då man inte orkar "diskutera" utan bara ut på en lugn och behaglig promenad sen ska man självklart befästa ledarrollen så man slipper använda några hjälpmedel. Jag använder inte den då jag gillar att tuckta han lite och så tycker jag det är lite krångligt att sätta på den. Men hundarna tar ingen skada av en rem över snoken iaf..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bästa dressyrmedlet du har är rösten. Det är gratis dessutom.

Dressyr är samarbete. Två arbetar, en bestämmer. Se till att det blir du. ;)

Japp självklart men alla orkar inte vara konsekvent,, för det är ju det som krävs och de gånger du inte orkar vara det så kan det ju va enkel lösning me en sån grimma som vi köpte tror den kosta 60kr.... En kompis som använde en sådan på en bångstyrig newfoundlands hane vart kvitt besväret med hjälp av att konsekvent använda en sådan utan att tukta hunden överhuvud taget utan han vänjde sig med att gå lungt....... Idag går denne utan någon grimma utan att dra, så vad vet jag kanske en ren tillfällighet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att haltigrimma är plågsamt, rätt använt kan det som sagt säkert vara bra. :D

Det är förarens hand som avgör hur skarpt det blir. Ett kedjestryp kan vara "hårt" det också.

Men, står fortfarande fast vid att det är ett tufft hjälpmedel, som inte kreti och pleti ska mixtra med hur som helst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att haltigrimma är plågsamt, rätt använt kan det som sagt säkert vara bra. :D

Det är förarens hand som avgör hur skarpt det blir. Ett kedjestryp kan vara "hårt" det också.

Men, står fortfarande fast vid att det är ett tufft hjälpmedel, som inte kreti och pleti ska mixtra med hur som helst.

Ok självklart ska allt användas med förnuft, det gäller ju allt.... Även hastiga knyck och ledarskapsövningar även det kan ju användas på felaktiga sätt som du skriver är det alltid förarens hand som avgör vad som är hårt och inte så........ Tortyrredskap det kan allt bli även om man bara har en knytnäve, även rösten kan användas felaktigt sätt , jag tycker inte man kan säga att något om nosgrimma heller då det kan va värt att testa i vissa besvärliga situationer.......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På hundkursen fick jag lära mig att hundar som drar i vanligt koppel kan lugna ner sig om man byter halsbandet mot en sele. Jag provade en gång att hålla emot lite i linan när Daimler fick spåra (han har spårsele) och nog lugnade han ner sig och gick långsammare. Dock kan det ju bli lite svårt att byta till sele på hundar som normalt spårar i sele, men det finns ju olika typer av selar och hunden kan nog lära sig skillnaden mellan spårsele och promenadsele.

Många hundar drar för att komma ifrån smärtan från halsbandet men en sele ger inte det tryck på halsen som ett halsband gör och känns därför behagligare för hunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På hundkursen fick jag lära mig att hundar som drar i vanligt koppel kan lugna ner sig om man byter halsbandet mot en sele. Jag provade en gång att hålla emot lite i linan när Daimler fick spåra (han har spårsele) och nog lugnade han ner sig och gick långsammare. Dock kan det ju bli lite svårt att byta till sele på hundar som normalt spårar i sele, men det finns ju olika typer av selar och hunden kan nog lära sig skillnaden mellan spårsele och promenadsele.

Många hundar drar för att komma ifrån smärtan från halsbandet men en sele ger inte det tryck på halsen som ett halsband gör och känns därför behagligare för hunden.

En sele är oftast dragvänligare och jag har nog märkt precis tvärtom mot vad ni gjorde, kan vara nyhetens behag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På hundkursen fick jag lära mig att hundar som drar i vanligt koppel kan lugna ner sig om man byter halsbandet mot en sele. Jag provade en gång att hålla emot lite i linan när Daimler fick spåra (han har spårsele) och nog lugnade han ner sig och gick långsammare. Dock kan det ju bli lite svårt att byta till sele på hundar som normalt spårar i sele, men det finns ju olika typer av selar och hunden kan nog lära sig skillnaden mellan spårsele och promenadsele.

Många hundar drar för att komma ifrån smärtan från halsbandet men en sele ger inte det tryck på halsen som ett halsband gör och känns därför behagligare för hunden.

Har provat både sela o koppel på stövaren men hon drar ändå. Tills man använder rösten B) .

Men jäklar va det går undan när man cyklar med henne o hon får dra hela tiden. Provade en gång för o se om hon skulle sluta ngn gång men tyckte att efter ca 3 km fick det räcka :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så ett bra sätt att säkerställa att hunden fortsätter dra är att säga till, stoppa upp hunden och fortsätta i den riktningen?

Jag försöker vara duktig på att byta riktning, men man blir ju så förbannat yr :lol:

Skall jobba mer, mycket mer, med tydlighet och beröm. Hålla sig lugn och vara den ledaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sele är oftast dragvänligare och jag har nog märkt precis tvärtom mot vad ni gjorde, kan vara nyhetens behag.
Har provat både sela o koppel på stövaren men hon drar ändå.

Som jag skrev: en hund kan lugna ner sig i sele. Det är naturligtvis individuellt eftersom ingen hund är exakt likadan som någon annan. Varje ägare får prova sig fram och se vad som funkar bäst för dennes hund/-ar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med halsband vs sele är intressant.

Har nyligen diskuterat det på ett hundforum, där det är återkommande prat om att sele ska vara bra för hundar som drar. Själv kan jag bara fantisera om hur mycket kraft Ville skulle få, det känns ju när man spårar/dragtränar, liknar det vid att tolka bakom en nordsvensk ungefär. -_-

Det tycks vara poppis att ha sele på staffar/bull-hundar - folk påstår att dom får bättre kontroll över hunden - och för mig är det en gåta. Som att leda hästen i sadeln ungefär.

Kristin, jag menar inte att du har fel, utan det är bara intressant hur olika uppfattningar man har om saker. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok självklart ska allt användas med förnuft, det gäller ju allt.... Även hastiga knyck och ledarskapsövningar även det kan ju användas på felaktiga sätt som du skriver är det alltid förarens hand som avgör vad som är hårt och inte så........ Tortyrredskap det kan allt bli även om man bara har en knytnäve, även rösten kan användas felaktigt sätt , jag tycker inte man kan säga att något om nosgrimma heller då det kan va värt att testa i vissa besvärliga situationer.......

Det håller jag med om.

Fast ska man dra allt till ytterligheter, så är stackel också okej. -_-

Vi tänker ungefär likadant, skillnaden ligger i att jag själv skulle se Haltigrimman som en sista utväg, och har lite problem med att vanliga Svenssons mixtrar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kristin, jag menar inte att du har fel, utan det är bara intressant hur olika uppfattningar man har om saker. :P

Ärligt talat så har jag själv svårt att föreställa mig att det skulle bli enklare att hålla en stor hund i sele då jag också har uppfattningen att hunden bör bli starkare. Det finns ju en anledning till att selar till hästar är byggda som de är, för att hästen är stark om den kan lägga tyngden framåt...liksom. Detta bör ju alltså gälla även för hundar.

Jag tror att jag har helt rätt i min uppfattning att det finns lika många åsikter om vad som är rätt, som det finns hundägare när det gäller prylar, uppfostran och dressyr -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De hundar som springer runt i sele hemma är inte det med mest styrsel på utan kamphundar och parishilton varianten, tror det är ett mode och en konstig uppfattning, selen är til för att kunna låta hunden ha fullkraft framåt och inte hämmas av ett halsband, vi använde det mycket när vi tränade skydd på hundarna, en del hävdar nackskador som anledning och det finns ingen hund som fått nackskador av en stryplänk, däremiot av halvstryp och fasta halsband.

Skulle vara intressant att ta del av hur man får en lugnare hund med sele.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

och det finns ingen hund som fått nackskador av en stryplänk, däremiot av halvstryp och fasta halsband.

Precis!

Ett stumt läderhalsband är inte så milt som det låter, eftersom det blir ett "punkttryck". Stryplänken fördelar trycket på ett helt annat sätt, och jag påstår att det är mycket bekvämare. Den som inte håller med kan prova på sig själv och be någon dra. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De hundar som springer runt i sele hemma är inte det med mest styrsel på utan kamphundar och parishilton varianten, tror det är ett mode och en konstig uppfattning, selen är til för att kunna låta hunden ha fullkraft framåt och inte hämmas av ett halsband, vi använde det mycket när vi tränade skydd på hundarna, en del hävdar nackskador som anledning och det finns ingen hund som fått nackskador av en stryplänk, däremiot av halvstryp och fasta halsband.

Skulle vara intressant att ta del av hur man får en lugnare hund med sele.

Kan bara hålla med där Pertan :D

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...