Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Råd om hur man bultar fast ett vapenskåp.

Featured Replies

Publicerat
29 minutes ago Björnstigen sa:

Jag vet inte hur polisen jobbar i Norrland men här nere i fjollträsk så går de knappast husesyn för att kontrollera att du uppfyller kraven, ingen som kommit på besök hos mig iaf.

Har dock hört att de gör det i en del delar av Sverige, då lär du således få stämpel på om du gjort rätt eller fel :D 

Haha.. första gången jag hör någon i fjollträsk kalla det själv för fjollträsk ;) Själv säger jag 08:or eller bara "Stockholmare" ;) Skämt åsido, det göres väl ingen husesyn såvida inte någon granne har hört att man inte har bultat fast det i en vägg och känner sig kränkt och ringer polisen.

• Svar 90
  • Visningar 76,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag sågade till en nätt gjutform i osb och klädde bitarna med byggplast innan jag skruvade ihop formen. Locket la jag under skåpet och ritade av hålen. Sedan skruvade jag dit m10 bultar en till 2 gäng

• Frågan om hur man ska bulta fast ett skåp är ganska enkelt - det regleras nämligen av SS3492.......   För förankring i trästomme, fransk träskruv T6S 12x120mm och för betong expanderbult 12x142 mm,

• Jag har för mig - men ni får kontrollera själv - att två skruvar räcker. Men det får ni själva reda ut - jag jagar ringduvor......

Posted Images

Publicerat

Hehe, är själv inte från Stockholm ursprungligen, från Sörmland, och vi kallade dem mestadels för 08-or men även uttrycket fjollträsk var kul att använda.
Nu är ju du från Norrland så jag tyckte uttrycket passade bra :D

Nu bor jag såklart endast här pga jobb, fanns inte direkt några alls där jag kom från så man hade väldigt lite val egentligen.
Dessutom fanns det inte ens på kartan att jag som 20-åring skulle stanna i byn, eller människobyn som vi kallade orten, pga all "inavel".
Hockeylaget böt tjejer med fotbollslaget var å varannan helg, ville jag inte va del av direkt.

Att folk känner sig kränkta mest hela tiden i dagens samhälle trodde jag mer var en storstadsgrej, att det även fanns på mindre orter, speciellt är Norrland där folk är av lite "hårdare" virke, kunde jag aldrig förutse, bara att beklaga.

Publicerat

Det är hårt virke i många men.. det tunnas ut. Du vet.. Twitter når ända in i de mest avlägsna och mörka skogar i Norrland. Så länge det finns en mobilmast dvs.. :D Hashtag vad-ska-vi-haka-upp-oss-på-idag når ända till treriksröset.

Nu ska jag dra och se vad Byggmax har att erbjuda i finbetong och armering :)

Publicerat

Uppdatering

Har inhandlat finbetong, 2 x 25 kg, armeringsnät, 80 cm x 120 cm, najtråd, betong borr och två expanderbultar. Nu hade de inte den längd på expanderbultarna jag ville ha, så jag ska köpa rätt längd senare. Började fundera på om man ska köra två korta och två långa ? Vi får se, köpte två korta på 10 mm x 60 mm, utifall att. Kalaset gick på "endast" ~244 kr.

20180830_125626.jpg

20180830_125646.jpg

Publicerat

Bra mycket billigare än att köpa färdiga block att lägga i

Publicerat

Har faktiskt hört en person som dom kom och inspekterade hos. men det är den enda :)

det va i samband med att han tog över ett antal vapen efter ett dödsbo , dom skulle kontrollera så vapnen som togs om hand verkligen förvarades enligt vad dom antecknat. vilket dom också gjorde..

Publicerat
På 2018-08-30 at 17:21 simonarvestrand sa:

Har faktiskt hört en person som dom kom och inspekterade hos. men det är den enda

det va i samband med att han tog över ett antal vapen efter ett dödsbo , dom skulle kontrollera så vapnen som togs om hand verkligen förvarades enligt vad dom antecknat. vilket dom också gjorde..

Det tillhör väl inte vanligheterna ? :)

Mini uppdatering

Kom på jag behövde en sån här. Funderar på att börja förbereda "formen" i morgon.

20180831_162010.jpg

Publicerat
5 minutes ago Fellmann sa:

Det tillhör väl inte vanligheterna ?

Mini uppdatering

Kom på jag behövde en sån här. Funderar på att börja förbereda "formen" i morgon.

20180831_162010.jpg

Hoppas du har en maskin som orkar 

Publicerat
1 hour ago killer_mouse sa:

Hoppas du har en maskin som orkar 

Skiffnyckel funkar väl? :D

Publicerat

Vikter som påförs skåpet för ökad vikt skall vara inuti skåpet.

Publicerat

Därom tvistar de lärde, tydligen.

Texten säger:

6 § Ett skåp som utan vapen har en vikt som understiger 150 kg ska vara förankrat i byggnadsstommen. Ett sådant skåp kan som alternativ till förankring förses med tyngder så att vikten 150 kg uppnås. 

Men polisen säger muntligen "inne i skåpet"
Dock finns ingen lagtext, vad jag vet, som styrker detta utan snarare en utsago som säger att OM detta prövas i rätten så kommer vikter utanpå skåpet underkännas, men det har ännu inte prövats?

Publicerat
14 hours ago Björnstigen sa:

Därom tvistar de lärde, tydligen.

Texten säger:

6 § Ett skåp som utan vapen har en vikt som understiger 150 kg ska vara förankrat i byggnadsstommen. Ett sådant skåp kan som alternativ till förankring förses med tyngder så att vikten 150 kg uppnås. 

Men polisen säger muntligen "inne i skåpet"
Dock finns ingen lagtext, vad jag vet, som styrker detta utan snarare en utsago som säger att OM detta prövas i rätten så kommer vikter utanpå skåpet underkännas, men det har ännu inte prövats?

Så kan det ju vara, men det är polisen som ger problem vid en ev kontroll. 

Publicerat

Hmmm

Ja, nu har jag kommit igång så.. ändrar jag mig så får jag väl ge bort betong klumpen :)

Grejar lite med armeringen. En bultsax från Biltema för ca 130 kr gjorde susen. Sen hammare och  handkraft. Ska banka in en sida lite till så det inte kommer för nära kanten. Lite hönsnät tillkommer. Har en platta för hålen i botten klar.

20180905_160551.jpg

20180905_161137.jpg

20180905_161528.jpg

20180905_162956.jpg

20180905_164036.jpg

20180905_164830.jpg

Publicerat
På 2018-08-30 at 17:21 simonarvestrand sa:

Har faktiskt hört en person som dom kom och inspekterade hos. men det är den enda

Har suttit stilla en tid :) och börjat läsa lite mer om lagar och regler. Hittade detta om inspektion..

Kontroll av förvaring

Allmänna råd

Den som innehar tillstånd att inneha skjutvapen är enligt 5 kap. 7 §
vapenlagen skyldig att låta polismyndigheten få tillträde för att kontrollera
att förvaringsbestämmelserna följs. Kontrollen bör av naturliga
skäl, förutom förvaringsutrymmet, även omfatta de vapen som
förvaras.
En sådan kontroll av förvaring är en åtgärd för tillsyn av tillståndspliktigt
vapeninnehav och syftar inte till att uppdaga brottsliga gärningar.
Eftersom åtgärden är känslig från integritetssynpunkt är det
särskilt viktigt att iakttaga bestämmelserna om behov och proportionalitet
i 8 § polislagen (1984:387).
En begäran om att kontrollera förvaringen bör meddelas inom rimlig
tid, cirka två veckor, innan den ska äga rum. Passar inte den föreslagna
tidpunkten för kontrollen bör man komma överens om en ny
tidpunkt.
Kontrollen innebär, att endast det utrymme där förvaring av skjutvapen
sker får undersökas och innefattar inte någon rätt att undersöka
annat utrymme hos vapeninnehavaren än det som omfattas av vapentillståndet
eller är av omedelbar betydelse för förvaringen. Om
det t.ex. föreligger skälig misstanke om olovligt innehav av vapen
kan rättegångsbalkens bestämmelser om husrannsakan i vissa fall
tillämpas.
Upptäcks vid en kontroll sådana brister beträffande förvaringen att
säkerheten äventyras, bör vapnen omedelbart omhändertas och en
omprövning av rätten att inneha skjutvapen inledas. Vid mindre
brister som inte är avgörande för säkerheten bör det dock räcka med
en erinran.

Jag kommer nog bulta fast skåpet i väggen medans jag tillverkar min "fot", och ha det så tills jag är helt hundra... Ska spara foten vilket som.. Stay tuned

• 2 weeks later...
Publicerat

Så.. nu har jag gjort en sockel för mitt vapenskåp, så jag kommer över vägglisten i min klädkammare där jag ska bulta fast det i väggen. Skåpet är ca 31 x 33 cm och sockeln är 25 x 25 cm. Två st en decimeter långa skruvar + lim i varje hörn. Skall målas på utsidan.

20180921_154144.jpg

20180921_154249.jpg

20180921_154421.jpg

Publicerat

Så här kommer det bli... ungefär..  Färgen "NATO green" / RAL 6031 var den enda jag hade hemma ;)

20180924_131054.jpg

20180924_162152.jpg