Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Råd om hur man bultar fast ett vapenskåp.

Featured Replies

Publicerat
2 hours ago Wizard sa:

Jag måste dock verkligen rekommendera att man bultar fast skåpet tight mot en vägg - så tight att man inte får in en kofot bakom eller liknande - för det krävs inte så många busar för att baxa iväg ett 150 kg vapenskåp, speciellt inte om de har en vettigt säckkärra med sig!

Jo absolut...mitt problem är ju att jag har putsade väggar alternativt OSB. Så att få in en kofot ska väl även den mindre erfarne kunna lösa.

Så de där med att gjuta en liten plint att ställa skåpet är ju inte så dumt, att det inte finns till salu är ju ett mysterium.

Då jag bara har "shabby chick"-bössor på ingående (Baikalbock, HVA1640 och en CG M/96) så skulle ju några säckar finbetongabsolut ökat värdet på min vapengarderob.:P

• Svar 90
  • Visningar 76,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag sågade till en nätt gjutform i osb och klädde bitarna med byggplast innan jag skruvade ihop formen. Locket la jag under skåpet och ritade av hålen. Sedan skruvade jag dit m10 bultar en till 2 gäng

• Frågan om hur man ska bulta fast ett skåp är ganska enkelt - det regleras nämligen av SS3492.......   För förankring i trästomme, fransk träskruv T6S 12x120mm och för betong expanderbult 12x142 mm,

• Jag har för mig - men ni får kontrollera själv - att två skruvar räcker. Men det får ni själva reda ut - jag jagar ringduvor......

Posted Images

Publicerat

Som någon skrev i tråden innan, kemisk plugg och gängad axel så e saken biff!

Publicerat

Håller absolut med om att det bästa är att bulta fast skåpet.
Delar dock problemet som Engelbrekt har med för klena väggar, de väggarna jag har där jag kan ha skåpet skulle man troligen kunna demolera med händerna.

Kan dock dra det i golvet, men det hjälper ju inte så mycket när man får en tung hävstångseffekt av att bända skåpet.

Har dock skåpet stående innanför en låst dörr, så de ska ta sig genom den först.

Publicerat

12mm gängstav är kapad i 4 lagom bitar, ankarmassa och 14 mm borr har skymtats i den frufria zonen. Prognosen ser bra ut för ett skåp innan helgen.

Klinkersgolv med vattenburen värme i har jag, men jag provar mej hellre fram i Leca.

• 11 months later...
Publicerat
På 9/10/2016 at 15:14 pmt sa:

För att svara på ursprungsfrågan så är den kopplad till SS3492, detta är mao en standardfråga och i just detta fall en lagfråga därmed. Följande saxade jag ur ett av standarddokumenten - den har några år på nacken så det är förmodligen exakt så det står skrivet i dag.

För vikt under 150kg. Vid förankring gäller följande fästelement: 

Vägg och golv av trä: Fransk träskruv 10 mm, minst 80 mm lång

Vägg och golv av betong: Expanderbult 10 mm, minst 80 mm lång

Vid fri placering, ej förankring: Försegla hålen i skåpets baksida och botten med vagnsbult. OBS! Muttern på insidan.

Låsning: Av säkerhetsskäl är nycklarna ej identifierbara och kan inte beställas i efterhand. Förvara därför ej reservnycklar i skåpet. Kontrollera låsningen med bägge nycklarna innan du tar skåpet i bruk.

Inga förändringar av skåpet såsom nya hål etc får göras. Då kommer certifikatet som skåpet har, inte längre att gälla. 

Jag väcker liv i en gammal tråd då jag står precis inför montering av mitt eget skåp. Jag har läst i standarden och den säger ingenting om hur infästningen ska göras. Det enda kravet som står är:

4.3 Förankring 
Säkerhetsskåp med en vikt under 150 kg skall vara försett med en anordning för förankring i vägg eller golv. 
Med säkerhetsskåpet skall följa monteringsanvisning, som klart visar val av fästelement och applicering av 
dem, samt exempel på fastsättning i olika underlag. Fästelementen skall bedömas och det skall därvid fram-
gå att de har möjlighet att ge minst samma motstånd mot lossbrytning av säkerhetsskåpet som fordras för 
skåpets forcering.

Däremot har diverse tillverkare av skåp rekommendationer om hur förankringen kan göras. Den texten som du har citerat stämmer bra överens med det som exempelvis står på Scandinaviansafes hemsida http://www.scandinaviansafe.se/site.aspx?id=643. Prosafe förespråkar 12mm och 100mm långa skruv/bultar.

Men som sagt vad jag kan läsa i standarden så är kravet att förankringen ska vara minst lika säkert som skåpet i sig, utan att skriva hur det ska uppnås.

CS 

Publicerat
4 hours ago CaptainScarlet sa:

Men som sagt vad jag kan läsa i standarden så är kravet att förankringen ska vara minst lika säkert som skåpet i sig, utan att skriva hur det ska uppnås.

CS 

Standarden kan i sig knappast veta var hålen sitter eller hur stora de är..... Därför är det skåpet som är klassat i oförändrat skick.

De jag citerade är de klenaste jag sett gilltiga för något 3492 skåp jag tittat på. Men det är upp till skåpsproducenten att definiera vad som kärvs för att deras certifiering egentligen ska gälla.

Därmed så om du inte har någon beskrivning från så är det minsta möjliga gemensamma nämnare - och det är 10mm bult. Hur långt dessa sedan måste sitta och i vilket material - men det kortaste jag sett är 80mm även om jag har hört om att 60mm påstås gälla för något fall. Men det innebär alltså en 80mm regel, inte bara en 80mm lång bult - den ska bära hela längden......

Så - kan du använda 12mm bult - gör det. Kan du sätta dem 120mm djupt - gör det.

/T

Publicerat
19 hours ago pmt sa:

Standarden kan i sig knappast veta var hålen sitter eller hur stora de är..... Därför är det skåpet som är klassat i oförändrat skick.

Jo det förstår jag och det är därför standarden ser ut som den gör.  Det är omöjligt i standarden att reglera för all typer av bultar och skruvar mm, eller kvalitén på materialet de fästas i.

19 hours ago pmt sa:

Därmed så om du inte har någon beskrivning från så är det minsta möjliga gemensamma nämnare - och det är 10mm bult. Hur långt dessa sedan måste sitta och i vilket material - men det kortaste jag sett är 80mm även om jag har hört om att 60mm påstås gälla för något fall. Men det innebär alltså en 80mm regel, inte bara en 80mm lång bult - den ska bära hela längden......

Det jag blev fundersam på var att i ditt tidigare inlägg hade du skrivit att det finns en standard minsta dimension för bultar och skruv, vilket inte stämmer. Tillverkerna ge rekommendationer på hur skåpan kan fästas, som jag nämnde i mitt inlägg men det är inget lagkrav på den dimensionen som anges.

Jag tog kontakt med Nor-Lyx om hur jag skulle fastsätta mitt skåp och de svarade följande:

Det finns inga krav specificerade på skruv/bult som ska användas vid fastbultning av vapenskåp.

I vapenlagen står att skåp som väger mindre än 150kg "skall bultas i bärande del av byggnadsstommen".  (Eller viktas upp till rätt vikt)
Sedan läggs ansvaret på innehavaren av licenserna av vapnen i skåpet att själv avgöra vad som behövs. Men, det går inte att till exempel skruva i enbart gipsplatta, eller använda träskruv som är korta och tunna, då anses man inte ha bultat fast skåpet och då är det inte godkänt.

Lite förenklat kan man säga att skåpet ska bultas i betong, tegel, stock eller regel som har tillräcklig tjocklek och styrka och det är materialet som styr valet av skruv/bult.

Fransk Träskruv 100-140mm eller Betongbult 100-160mm räcker troligen i de flesta fall. Storleken på hålen i skåpet är 13,5 mm och då fungerar 10-12mm på omkretsen.

Du behöver inte bulta i både vägg och golv, det räcker med endera alternativ.

Ansvaret vilar på dig att skåpet är bultat, fastsatt, enligt ovan och det ska inte vara någon tveksamhet om att skåpet är ordentligt bultat.
(Och man kan inte skylla på att man "är dum och inte kan sånt här".)

Det tycker jag var ett intressant och givande svar. Sedan håller jag med dig om att man ska försöka använda största möjliga infästningar med tanke på "better safe than sorry".

CS

Publicerat
19 hours ago CaptainScarlet sa:

Tillverkerna ge rekommendationer på hur skåpan kan fästas, som jag nämnde i mitt inlägg men det är inget lagkrav på den dimensionen som anges. 

CS

Nej lagen reglerar bara vilken miniminivå som ska gälla i ett givet fall. 

Sedan är det standarden som reglerar hur skåpet är konfigurerad. Och hur pass mycket bult resp. skåp behöver för att uppfylla standarden. Vilket lite krasst sett bedöms av tillverkaren, denna bedömning granskas sedan och godkänns. 

Jag inser nu att vad jag skrev i börja nog var lite väl förenklat.... 

T

• 2 months later...
Publicerat

Hej. Har varit en Lurker här på sidan ett tag men nu skriver jag lite =)

När jag bodde i hyreslägenhet och inte tordes bulta i kåken så tillverkade jag vikter till mitt skåp. Vikterna skars i 12mm stålplåt, (behövdes tre för att nå 150kg). Den understa hade gängade hål och de två övre frigångshål i samma mönster som skåpet har i golvet. Vikterna la jag på lägenhetsgolvet och sen bultade jag skåpet i vikterna inifrån skåpet och vips så vägde skåpet över 150 kg utan att något utrymme slösades bort inne i skåpet. Man behöver alltså öppna skåpet för att få loss vikterna även om dessa är på utsidan.. 

Nu när sambon kom inflyttandes till huset jag äger nu och hade sitt mindre skåp med sig så gjorde jag en ny vikt/bottenplåt/platta där jag bultat fast båda skåpen på samma platta, (även här bultat inifrån skåpen). Skåpen sitter alltså ihop och tillsammans väger skåpen nästan 200kg, de är dessutom numera också fysiskt för stora för att överhuvudtaget gå frakta uppför källartrappan. Skåpen är bultade i plattan med vardera fyra M12 bultar som låsts med NordLoc-brickor, (jag bävar för dagen jag ska ta loss dom själv av någon anledning)

Jag har inte gjort några efterforskningar angående lagligheten i mitt tillvägagångssätt men jag antar/hoppas att om viktningen kräver antingen nyckeln till skåpet eller skärbrännare för att avlägsna så borde det väl ändå vara godkänt.

Publicerat

Mitt skåp väget 152 kg (tomt) Anledningen till varför jag köpte just det, var för att jag skulle slippa alla dessa bekymmer med fastbultning. Sådeles är mitt skåp fristående, men det skall f**n till att kånka iväg med det, inte minst med tanke på att jag bor på 9.e våningen och har ett extralås (7 eller 9-tillhållarlås) på ytterdörren.

Publicerat
16 minutes ago MrT. sa:

Mitt skåp väget 152 kg (tomt) Anledningen till varför jag köpte just det, var för att jag skulle slippa alla dessa bekymmer med fastbultning. Sådeles är mitt skåp fristående, men det skall f**n till att kånka iväg med det, inte minst med tanke på att jag bor på 9.e våningen och har ett extralås (7 eller 9-tillhållarlås) på ytterdörren.

Mitt väger lika, jag har iaf dragit fast det med 8 st 4" långa träskruvar i både golv och vägg. Den som får loss det utan att riva kåken förtjänar gevären!

Publicerat
25 minutes ago Flintbüchse sa:

Mitt väger lika, jag har iaf dragit fast det med 8 st 4" långa träskruvar i både golv och vägg.

Var och en gör vad som han/hon tycker är bäst. Själv har jag för avsikt att flytta härifrån så småningom. Tror att det är en idé att lämna golv och väggar intakta i så fall. Sedan skulle jag göra precis samma som dig, om jag bedömde att det vore nödvändigt (vilket jag inte gör i dagsläget).

25 minutes ago Flintbüchse sa:

Den som får loss det utan att riva kåken förtjänar gevären!

:lol:.

Publicerat

Jag har ett av de minsta godkända skåpen men istället för att bulta fast det i ihåliga väggar av sand, som det verkar vara hemma, så gjöt jag en fet sockel i samma storlek som skåpet vilken jag måttade in bultar i som sen fästes i skåpets bulthål på insidan vilket förde upp vikten till godkänd nivå.

Fördelen för mig är att jag slipper oroa mig för att det enbart skulle kräva en enkel vickning på skåpet för att lossa det samt att jag enklare kan flytta det, bara att dra loss 4 muttrar på insidan när flyttlasset går, nån gång i framtiden.

• 9 months later...
Publicerat

Hur stor blev sockeln för ditt skåp ?

Använde du finbetong ? Hönsnät ? Är betong 2.5 kg per liter ?

Jag har ett likadant skåp, S4, på 80 kg.

Om jag kalkylerar rätt så ska jag göra en sockel på 380 mm x 380 mm x 200 mm. Jag har tänkt använda en gammal plastback som gjutform/stöd och täcka alla hål i backen. Höjden 200 mm blir precis mitt i hantags hålen. Kan inte gå lägre då sidorna är 380 mm.

Ska jag gjuta fast bultar i sockeln eller borra hål i sockeln ? ( som jag skulle ha bultat i en vägg ) Funderar på 12mm bultar ?

20180829_025739.jpg

20180829_025619.jpg

Publicerat

Min sockel är exakt lika stor som skåpet, kommer inte ihåg måtten nu men typ 31x32cm och omkring 30cm i höjd.

Armerade inte med hönsnät eller dyligt, kanske hade varit bra.
Gjöt in bultarna direkt, lite knepigt att få dem på rätt plats men det löste sig med lite tänka.Rekommendation av storlek på bult kan jag inte ge, har för mig ngn annan skrev ngt om det men de bör väl passa hålen i alla fall :) 

Publicerat

Ok :) Tack Björnstigen.

Jag kan posta en bild på min "fot" när jag är klar, om någon vill se. Om jag lyckas dvs.

Publicerat

Lyckas gör man alltid om man är lite envis och i värsta fall får försöka ett par gånger.
Jag hade tur, eller var tillräckligt smart, att lyckas på första försöket :)

Insåg dock att det hade varit extremt mycket enklare att borra i sockeln för bultarna i efterhand än att lyckas få dem rätt med mm-precision.
Klarade mig enbart pga att bultarna var en bra bit smalare än hålen.
Har inte gjort ngt hållbarhetstest och misstänker att svaga länken är just storleken på bultarna vilket gör att de inte kommer ner särskilt långt i cementen.

Men men, lär väl bli tvungen att byta vapenskåp vad det lider ändå eftersom jag idag har 3 vapen i skåpet och har minst ett till planerat, troligen 2.
Och även om skåpet är för 4 vapen är det redan nu på gränsen på för trångt med tanke på alla andra saker man vill ha i skåpet också.

Publicerat

Ja, jag börjar fundera om det inte är enklare att borra i sockeln som du säger. ?

Publicerat

Är det nu helt godkänt att göra en sockel borra fast skåpet i ?

så den sammanlagda vikten blir 150 kg + ? Mina kompisar gör mig nervös :)

Publicerat
1 minute ago Fellmann sa:

Vad jag har förstått så är det det, ja.

Publicerat
6 minutes ago Fellmann sa:

6 § Ett skåp som utan vapen har en vikt som understiger 150 kg ska vara

förankrat i byggnadsstommen. Ett sådant skåp kan som alternativ till förankring

förses med tyngder så att vikten 150 kg uppnås.

Publicerat

Lite luddigt skrivet men då de inte specificerar hur eller var tyngderna ska vara så får man anta att det är egalt om tyngderna är utanpå eller innuti.

Jag hade preliminärt planerat att ha en bottenplatta av betong inne i skåpet men det skulle stjäla så mycket plats att jag strök den idén

Publicerat
Just now Björnstigen sa:

Jag hade preliminärt planerat att ha en bottenplatta av betong inne i skåpet men det skulle stjäla så mycket plats att jag strök den idén

Tänkte samma sak :)

Logiskt sett så borde det vara ok.. då det knappast är lättare att stjäla ett skåp, bultat i en armerad betong sockel på 75 kg, än ett skåp som väger 150 kg från början.

Publicerat

Jag vet inte hur polisen jobbar i Norrland men här nere i fjollträsk så går de knappast husesyn för att kontrollera att du uppfyller kraven, ingen som kommit på besök hos mig iaf.

Har dock hört att de gör det i en del delar av Sverige, då lär du således få stämpel på om du gjort rätt eller fel :D 

Publicerat
14 minutes ago Fellmann sa:

Tänkte samma sak :)

Logiskt sett så borde det vara ok.. då det knappast är lättare att stjäla ett skåp, bultat i en armerad betong sockel på 75 kg, än ett skåp som väger 150 kg från början.

Problemet är väl att ett skåp med vra dimensioner ganska lätt går att välta upp på en pirra även om det väger 150+kg
Skulle nog föredra att bulta ett i golv och vägg på 80 kg då.

Nu har jag ingen möjlighet att bulta det då väggarna i min lägenhet är gjorda av typ sand och golven trä så ur den synvinkeln så blir det absolut inte svårt att bända loss det, så även om kombinationen med ökad vikt OCH bultning i vägg skulle vara att föredra så nöjde jag mig med att enbart sätta på sockel á 74'ish KG

Jahaa, nu läste jag vad du skrev lite mer ordentligt :)
Nej det är sant, spelar knappast ngn roll vart vikterna sitter bara de sitter fast så de inte går att ta bort