Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Råd om hur man bultar fast ett vapenskåp.

Featured Replies

Publicerat

Det enda kravet angående vikt, är väl att det väger över 150 kg för att inte behöva bultas, står inget om att det behöver vara godkända vikter hos polisen.

Mitt väger 280 kg , så jag har inte det problemet, men har bultat det ändå.

Sent from my iPad using Tapatalk

• Svar 90
  • Visningar 76,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag sågade till en nätt gjutform i osb och klädde bitarna med byggplast innan jag skruvade ihop formen. Locket la jag under skåpet och ritade av hålen. Sedan skruvade jag dit m10 bultar en till 2 gäng

• Frågan om hur man ska bulta fast ett skåp är ganska enkelt - det regleras nämligen av SS3492.......   För förankring i trästomme, fransk träskruv T6S 12x120mm och för betong expanderbult 12x142 mm,

• Jag har för mig - men ni får kontrollera själv - att två skruvar räcker. Men det får ni själva reda ut - jag jagar ringduvor......

Posted Images

Publicerat

Det enda kravet angående vikt, är väl att det väger över 150 kg för att inte behöva bultas, står inget om att det behöver vara godkända vikter hos polisen.

Mitt väger 280 kg , så jag har inte det problemet, men har bultat det ändå.

Sent from my iPad using Tapatalk

Vikten skall vara ihop med skåpet dvs ej lös vikt uppepå osv[emoji39] och inte göras åverkan på skåpet. och skåpet tomt vid vägning, Dvs ej vapen och ammo som väger.

Publicerat

Frågan om hur man ska bulta fast ett skåp är ganska enkelt - det regleras nämligen av SS3492.......

För förankring i trästomme, fransk träskruv T6S 12x120mm och för betong expanderbult 12x142 mm, monteringsdjup minst 80 mm.

Se så enkelt det är.

/T

Gipsvägg med plåtreglar då?
Publicerat

Gipsvägg med plåtreglar då?

Har ett vagt minne att det ska vara bultat i bärande konstruktion eller så var det uttryckt som "i stomme." Något åt det hållet.

Oavsett vad det står så lär inte skruv eller bult i gips och plåttregel stoppa någon speciellt länge.

Publicerat

Ah just det, det känner jag igen. Blir långa franska för att nå yttervägg då bakom eventuella gipsskivor, plåtreglar och glasull från helvetet...

Tur att jag äger ett skåp som väger mer än 150kg.

• 5 weeks later...
Publicerat

Hej!

Lägger mig i tråden då jag sitter i liknande bryderi som den ursprunglige frågeställaren (precis köpt mitt första vapenskåp). 

Bor i lägenhet, tänkte borra fast skåpet i golvet (väggen går ej) och hoppas det räcker mot eventuella otroliga inbrottstjuvar. Frågan är vad jag ska använda för teknik. Jag pratade med föreningen, och de sa att kåken (som är från 1939) har "typ betong och lite sand, ingen vet exakt" i golven. Vad göra? Expanderbult eller fransk träskruv? Om jag kör endera, vilka storlekar är lämpliga att köra på med tanke på att jag enbart tänker fästa i golvet? 

/Jon

Publicerat

Var bor du? Kan vara göteborgsgolv föreningen menar annars byggde man senare på 60 talet med betongvalv och sand skikt som ljudisolering, då har du problem...

Publicerat

Frågan om hur man ska bulta fast ett skåp är ganska enkelt - det regleras nämligen av SS3492.......

För förankring i trästomme, fransk träskruv T6S 12x120mm och för betong expanderbult 12x142 mm, monteringsdjup minst 80 mm.

Se så enkelt det är.

/T

Föreställ dig följande: Du har en gipsvägg med bärande trästomme bakom. Reglarna går vertikalt med en knapp meters mellanrum. Detta innebär att du kan fästa det normalstora vapenskåpet i två av de vertikalt förborrade hålen med fransk skruv i trästommen. Samtidigt hamnar de två andra borrhålen (hålen sitter i en rektangel i skåpets rygg) mot en enkel gipsvägg någonstans mellan två reglar i stommen. Vad gör du då? Godkänner SS3492 att två av fästpunkterna sitter i trästomme medan de andra två fäster i gipsplatta?
Publicerat

Föreställ dig följande: Du har en gipsvägg med bärande trästomme bakom. Reglarna går vertikalt med en knapp meters mellanrum. Detta innebär att du kan fästa det normalstora vapenskåpet i två av de vertikalt förborrade hålen med fransk skruv i trästommen. Samtidigt hamnar de två andra borrhålen (hålen sitter i en rektangel i skåpets rygg) mot en enkel gipsvägg någonstans mellan två reglar i stommen. Vad gör du då? Godkänner SS3492 att två av fästpunkterna sitter i trästomme medan de andra två fäster i gipsplatta?

Nej gipsen är inte godkänd... Ta ner gips och lägg i en regel alt väg upp skåpet med vikter

Publicerat

Jag har för mig - men ni får kontrollera själv - att två skruvar räcker. Men det får ni själva reda ut - jag jagar ringduvor......

Publicerat

Sök "Norlyx bultningssats" på nätet, satsen innehåller 2 frallor för trä och 2 expander för betong.

Satsen hade förmodligen innehållit 4 av var sort om detta varit kravsatt.

Raggarö

• 2 weeks later...
Publicerat

Prosafe säger :

För din säkerhet rekommenderar vi att alla skåp bultas fast. Borra med Ø 12 mm (träbjälklag Ø 8 mm) borr genom hålen i skåpet: Borra minst 100 mm djupt.

Använd följande:
A)  Hård betong: Ø 12 mm expanderbult
B)  Porös betong: Ø 12 mm plastplugg och Ø 10 mm fransk skruv
C)  Träbjälklag: Ø 12 mm fransk skruv
Vi rekommenderar minst 75 mm långa bultar för en säker infästning. Vid bultning i lättbetong eller träbjälklag bör alla 4 hålen i skåpets botten eller rygg bultas 
(eftersom det är en svagare lösning än hårdbetong). De infästningshål som inte används för fastbultning ska pluggas med vagnsbult och mutter på insidan.
Publicerat

Nå väl, Polisen sa bara vid förfrågan : Skåpet ska vara bultat enligt SS3492-standard. De ville inte svara på vilken sorts bultar jag skulle använda, eller hur många.

Publicerat

Nå väl, Polisen sa bara vid förfrågan : Skåpet ska vara bultat enligt SS3492-standard. De ville inte svara på vilken sorts bultar jag skulle använda, eller hur många.

Det anges ju ovan vad ss3492 standarden innebär.

• 11 months later...
Publicerat

Om man råkar bo i någon som fyllt väggarna med Leca-block då?

Jag tänkte lite på gängstav och kem.ankare.

Men jag har en låda fasadplugg...

Men dom här då?

https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/övriga-skruvar/lättbetongskruv-p24376

Dom håller ju 150 kg och borde kunna klara djupet.. Men skallarna är väl inte så stora.

Publicerat

Dom där har jag använt en del i Lecablock och dom funkar kanon! 
Lägg brickor bakom skallarna om hålen är för stora.

Publicerat
45 minutes ago redtop sa:

Lägg brickor bakom skallarna om hålen är för stora.

Jo så tänkte jag men tänker mej att snart kommer det någon som säger att det är inte enligt standarden.

För det kan väl tänkas att en bricka är svagare än solid bult, trots att jag flertalet gånger råkat dra av franska bultar när man skruvar i ekstolpar..

Men jag tror ändå att det är Lecan som kommer ge vika eller bakplåten i skåpet.

Publicerat

Ta 2st tuber esstrack extreme istället:D

Publicerat
1 hour ago Engelbrekt sa:

Jo så tänkte jag men tänker mej att snart kommer det någon som säger att det är inte enligt standarden.

För det kan väl tänkas att en bricka är svagare än solid bult, trots att jag flertalet gånger råkat dra av franska bultar när man skruvar i ekstolpar..

Men jag tror ändå att det är Lecan som kommer ge vika eller bakplåten i skåpet.

Har du bakplåtar i vapenskåpet? :o Jag har mina i en låda i spisen. ;)

Nåja, det verkar inte finnas mycket regelverk kring hur vapenskåp ska skruvas fast, mer än att de ska vara  "förankrat i byggnadsstommen".  Jag tolkar det som om att det inte duger att skruva i bara en gipsvägg, men dina Lecaväggar måste vara ok.
Nåt som anvisar vad man ska använda för typ av skruv har iallfall inte jag lyckats hitta, så kör du med lättbetongskruven med lämpliga brickor bakom skallarna. 

Publicerat
17 hours ago redtop sa:

Har du bakplåtar i vapenskåpet? :o Jag har mina i en låda i spisen. ;)

Nåja, det verkar inte finnas mycket regelverk kring hur vapenskåp ska skruvas fast, mer än att de ska vara  "förankrat i byggnadsstommen".  Jag tolkar det som om att det inte duger att skruva i bara en gipsvägg, men dina Lecaväggar måste vara ok.
Nåt som anvisar vad man ska använda för typ av skruv har iallfall inte jag lyckats hitta, så kör du med lättbetongskruven med lämpliga brickor bakom skallarna. 

Ryggplåt då? eller den har du där du har röntgenplåtarna?^_^

Att tolka standarden kan ju bli lite som när Jesus läste Koranen.

Om jag översätter lättbetong till betong och därav bankar in expanderbult i leca-väggen, då blir nog ingen glad men standarden har uppfyllts, eller?

Nja, lättbetong ska lättbetongsskruv ha.

Ja stackars dom som bygger halmbalshus...

Publicerat

Tidigare i tråden skrev Ferox att han gjorde så här:

"Jag sågade till en nätt gjutform i osb och klädde bitarna med byggplast innan jag skruvade ihop formen. Locket la jag under skåpet och ritade av hålen. Sedan skruvade jag dit m10 bultar en till 2 gängor i det uppborrad locket. Hade även limmat dit brickor vid bulthuvudena då jag inte hade gängor hela vägen till skallen. Placerade armeringsjärn på distanser i formen och fyllde med cement. Sedan var det bara att trycka dit locket med de fyra bultarna med skallarna ner i bruket och fixerar det. Plockade bort locket dagen efter och vattnade. Arbetstid ca 2.5 timme. Sockeln behöver inte bli så hög/stor för att komma up i tillräcklig vikt. Sedan var det vara att lyfta på skåpet och skruva dit muttrar med brickor."

Så kommer jag att göra då väggen skåpet står mot absolut inte är bärande eller har några förträlliga reglar att dra i, golvet möjligen men tycker ovan lösning känns bättre då jag inte litar på att golvet är tillräckligt hållfast och jag vet att väggen absolut inte kan hålla fast något speciellt länge.

Bor i ett gammalt gammalt hus så det skulle inte förvåna mig om väggen är fylld med sand, halm och träbitar som med nöd å näppe håller ihop tillsammans med den putsade ytan, det låter i alla fall extremt ihåligt överallt där jag knackar.

Det enda bryderiet jag har är hur mycket cemet + armeringsjärn jag måste använda för att komma upp i tillräcklig vikt på sockeln.

Antar att det kommer krävas 2x25kg cement men räcker det för att få en vikt på 70kg på sockeln så att jag kommer upp i totalt 150kg?
Har ett S4 skåp som enl. spec väger 80kg

Publicerat

Aha, hittade en bra sida där man kan kalkylera volym på ett enkelt sätt:
http://www.kalkyleramera.se/geometri/volym-kub-ratblock/result

Om man då litar på att cement väger 2.5kg per liter så kommer jag behöva 28 liter för att komma upp i 150kg (80 + (28x2.5)) = 150.
Dvs en sockel med måttet 30x31x31 cm (d/b/h).

Publicerat

Jo om man gillar att gjuta lite så...

Finns ett annat tips där man köper en rejäl klump gjutjärn och får några hål borrade och gängade.

Jag hoppas på att slippa dessa alternativ..

Publicerat

Jag måste dock verkligen rekommendera att man bultar fast skåpet tight mot en vägg - så tight att man inte får in en kofot bakom eller liknande - för det krävs inte så många busar för att baxa iväg ett 150 kg vapenskåp, speciellt inte om de har en vettigt säckkärra med sig!

Jag skulle bli väldigt förtvivlad om jag hade inbrott och de lyckades få med sig mitt vapenskåp så att något av mina vapen skulle hamna i fel händer... Då känns det bättre att veta att skall de ha loss mitt vapenskåp så får de jävlar i min själ slita ordentligt också och förmodligen riva halva väggen där den är bultad!!! 

Publicerat

För att svara på ursprungsfrågan så är den kopplad till SS3492, detta är mao en standardfråga och i just detta fall en lagfråga därmed. Följande saxade jag ur ett av standarddokumenten - den har några år på nacken så det är förmodligen exakt så det står skrivet i dag.

För vikt under 150kg. Vid förankring gäller följande fästelement: 

Vägg och golv av trä: Fransk träskruv 10 mm, minst 80 mm lång

Vägg och golv av betong: Expanderbult 10 mm, minst 80 mm lång

Vid fri placering, ej förankring: Försegla hålen i skåpets baksida och botten med vagnsbult. OBS! Muttern på insidan.

Låsning: Av säkerhetsskäl är nycklarna ej identifierbara och kan inte beställas i efterhand. Förvara därför ej reservnycklar i skåpet. Kontrollera låsningen med bägge nycklarna innan du tar skåpet i bruk.

Inga förändringar av skåpet såsom nya hål etc får göras. Då kommer certifikatet som skåpet har, inte längre att gälla.