Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Allmän fråga om bågar

Featured Replies

Publicerat

Fråga till alla kunniga bågjägare där ute!

Är jäkligt sugen på att skaffa båge men har inte en susning om något egentligen...

1. Hur ser det ut med licens t.ex.? Samma som med vanligt gevär?

2. Tar den upp en plats i garderoben?

3. Hur mycket pengar bör man satsa i en första-båge?

4. Vart åker man för att lära sig allt man behöver veta?

5. Vart kan man provskjuta?

6. Hur ser det ut om man ska få jaga med båge när lagen ändras? Det blir någon speciell utb har jag förstått;

a ) Hur lång tid tar den?

b ) Vad kostar en sådan utb?

c ) Behöver man skjuta upp/läsa om varje år?

7. Hur många ggr använder man en pil (övnings) innan den måste skrotas?

8. Jaktpilar; går det att skjuta fler än ett djur med samma spets?

9. Måste man vara medlem i "båg"klubb (bågskytte alltså, inte Hells Angels :huh: ) för att få licens?

Har inte riktigt de ekonomiska förutsättningarna att köpa någon i dag.

Såg en båge som någon här på forumet sålde som verkade få bra feedback från alla håll, blev riktigt sugen faktiskt!

Men har precis investerat i en massa nya vapen och med alla merkostnader det innebär blev plånboken en aning lättare...

Det är ju en hel djungel det här och inte kommer det något besked om när det blir lagligt heller...

MvH

En aningen frågvis och förvirrad Patrik :blink:

Publicerat
Fråga till alla kunniga bågjägare där ute!

Är jäkligt sugen på att skaffa båge men har inte en susning om något egentligen...

1. Hur ser det ut med licens t.ex.? Samma som med vanligt gevär?

nej

2. Tar den upp en plats i garderoben?

nej

Vad är du beredd att satsa? Bra grejer med en gång eller nybörjarkit varierar i pris.

4. Vart åker man för att lära sig allt man behöver veta?'

Åland <_<

Hos Lasse bl a

6. Hur ser det ut om man ska få jaga med båge när lagen ändras? Det blir någon speciell utb har jag förstått;

a ) Hur lång tid tar den? en helg

b ) Vad kostar en sådan utb? ca 1000 kr

c ) Behöver man skjuta upp/läsa om varje år? Åtminstone årligt skjutprov, troligen

7. Hur många ggr använder man en pil (övnings) innan den måste skrotas?

tills du skjuter bort den, sönder den.. vissa pilar kan hålla 1000 avfyrningar.. man vet aldrig

dom ska vara rakbladsvassa, så nej om du inte har typ värstinggrejer att vässa dom med.

9. Måste man vara medlem i "båg"klubb (bågskytte alltså, inte Hells Angels :huh: ) för att få licens?

nej

Har inte riktigt de ekonomiska förutsättningarna att köpa någon i dag.

Såg en båge som någon här på forumet sålde som verkade få bra feedback från alla håll, blev riktigt sugen faktiskt!

Men har precis investerat i en massa nya vapen och med alla merkostnader det innebär blev plånboken en aning lättare...

om du menar PSEbågen så den blir du inte missnöjd med.

finns även färdiga paket med dessa PSEbågar med nya bågar som kostar mindre. Bowmadness bland annat. Bra båge , bra tillbehör, VÄLDIGT BRA PRIS!

Det är ju en hel djungel det här och inte kommer det något besked om när det blir lagligt heller...

MvH

En aningen frågvis och förvirrad Patrik :blink:

Publicerat
  • Författare

Snabba, bra svar!

Man bugar och bockar!

MvH

En någon mindre förvirrad Patrik

Publicerat
Snabba, bra svar!

Man bugar och bockar! Ska kolla bågjaktskatalogen!

MvH

En någon mindre förvirrad Patrik

de va så lite. :blink:

glad att kunna hjälpa till. Har du några frågor så är det bara att fråga.

Publicerat

Ett tips till om du vill ha hjälp redan denna vecka är att ta kontakt med ASAT_pro här på sidan. Micke heter han o e jäkla duktig på allt!

Annars är PSE Bowmadnesspaketet värt en extra titt. Verkligen prisvärt paket! PSE har lite trubbel med leveranstiderna just nu bara så det tar ca 4-5 veckor innan grejerna kommer. Men dom är värda att vänta på.

Vill du annars ha en bra båge så ta en titt på APA's Viper. Dom är lite dyrare, APAs bågar. Ofelbara bågar på alla sätt. Kollar man amerikanska forumen så finns det ingen missnöjd APAägare. Samma sak med PSE.

Detta är två bågmärken på otrolig framfart!

Detta är dom bågmärken jag förespråkar och tycker att förtjänar sitt goda rykte.

Andra kanske har andra åsikter men. Arslet är ju delat o det vet vi sedan länge

Publicerat

Tänkte bara lägga till några saker under vissa punkter:

Har du möjlighet så provskjut lite olika bågar innan du bestämmer dig! Bågen är väldigt individuell, det som passar någon annan kanske inte alls faller dig i smaken.

Hos handlarna bör man kunna provskjuta men har du någon bågklubb nära dig så kan du ju höra med dem!

b ) Vad kostar en sådan utb? Svenska bågjägarskolan kommer va betydligt dyrare än 1000:- . Se SBJFs hemsida. http://www.bagjakt.org Förhoppningen är ju att Svenska Bågjägarskolan ska gälla i andra länder. Tillexempel så har ju Danmark att om man har jakt i sitt eget land med båge så gäller den "examen" även hos dem.

c ) Behöver man skjuta upp/läsa om varje år? Ingen som vet än vad som krävs.. Inget beslut är taget än.

Själva spetsen går att återanvända flera gånger (om den inte blivit krokig), man byter bara bladen!

Så det var lite flera svar! :ph34r:

Lycka till!

Publicerat

puttinutt då :lol:

Måste man gå bågjägarskolan då? Räcker inte traditionella ibepkurserna längre? :ph34r:

o att byta blad.. ja jösses. men egentligen.. drar man en pil på ett rådjur så far ju pilen igenom djuret o ner i steniga marken bakom djuret= kasserad pilspets. snudd på garanti att jag har rätt i det.

Publicerat

Såg du bodde inte allt för långt från mej!. :lol:

Du är välkommen hem till mej för att få test skjuta olika bågar! hjälper dej givetvis att införskaffa den utr du behöver till ditt skytte!..

du når mej på

0293-54010 eller 0708-882220

Ja bor strax nedanför Tierp så du har ca 9 mil!..

Mvh Mamre

Publicerat
puttinutt då -_-

Måste man gå bågjägarskolan då? Räcker inte traditionella ibepkurserna längre? :lol:

o att byta blad.. ja jösses. men egentligen.. drar man en pil på ett rådjur så far ju pilen igenom djuret o ner i steniga marken bakom djuret= kasserad pilspets. snudd på garanti att jag har rätt i det.

Nja, inga av mina blad är kasserade, många har jag skärpt med diamant brynen, lite piller är det

om man har små blad som i mek spetsar, fasta blad går bra att bryna om man är noga.

Det som oftas går sönder vid event markskott är skaftet.

Publicerat
Nja, inga av mina blad är kasserade, många har jag skärpt med diamant brynen, lite piller är det

om man har små blad som i mek spetsar, fasta blad går bra att bryna om man är noga.

Det som oftas går sönder vid event markskott är skaftet.

Har du klena skaft?? :lol:

Publicerat
Har du klena skaft?? :lol:

nä inte direkt, men Gold Tip Ultra är lite känsligare för sådant har jag noterat

men även vanliga Vapor te,x spricker gärna vid sten träffar

Publicerat

Så spetsarna blir inte krokiga om dom tar i marken/sten ??

Någon gång när jag får råd ska jag testa detta. <_< Upp till bevis!

Publicerat
Så spetsarna blir inte krokiga om dom tar i marken/sten ??

Någon gång när jag får råd ska jag testa detta. <_< Upp till bevis!

Nej då, det är bra stål i grejorna, eggen kan bli skadad så de blir svåra att bryna

stålet i ett blad går av hellre än att det böjs vill jag påstå

Publicerat
Nej då, det är bra stål i grejorna, eggen kan bli skadad så de blir svåra att bryna

stålet i ett blad går av hellre än att det böjs vill jag påstå

Hm. okej.

Jag har ju inte erfarenhet av detta förutom att jag skjutit sönder alla mina NAP shockwave i steniga åkrar.. o dom behöver man inte ens försöka vässa upp igen.

Men fan det låter konstigt att inte spetsen böjs.. Men en sak som kan hända, speciellt om man inte kapat skaftet tillräckligt noga så kan de spricka runt insatsen. Det är iallafall en sak jag praktiserat. ;)

Men sen på frågan som ställdes. Går det att återanvända spetsen?

Ni säger ja.

Gör ni det också? Jag byter nog ut alltihopa jag om det inte handlar om ragespetsarna då man byter ut själva spetsen på spetsen :D

Vässa en spets? Inget för mig. Men kanske jag börjar med sånt när jag tar omkull 2-3 djur per kväll :P

Om vi är petiga.. Låt säga att man har en totalkvaddad spets men som kan bli vass genom vässning. Då försvinner ju massa metallspånor= vikt. = Den skjuter inte identiskt med dom andra oskadade spetsarna? :P Även risk för att man slipar den osymmetriskt ?

Jag spekulerar nu. Har jag någorlunda rätt eller är jag påväg ut på nån skogsstig utan ände? Jag vet inte hur känsligt det är med med krokoga spetsar :P

Publicerat

Roligt att du intresserat dig för bågjakten Patrik ! :P

Kan starkt rekommendera att ta kontakt med ThomasMamre för att få provskjuta lite olika bågar och för att sedan få hjälp med intrimmning och allt annat som är av vikt när det gäller pilbågar med tbh.

Sen att Thomas & Co är ruskigt trevliga människor gör ju inte saken sämre.. ;)

MEN..jag är tyvärr tvungen att moderera lite i vissa inlägg i tråden, jag har full förståelse för att det bara var för att hjälpa till som var tanken, men då forumreglerna inte tillåter att enskilda handlare favoriseras framför andra, så har vi sammanställt en lista på vilka som är kunniga och seriösa när det gäller pilbågar, iom att det här med bågjakt är nytt och okänt för dom flesta i dagsläget.

Här är listan : http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15186

Läs även detta : http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15143

/ Janne

Publicerat
Hm. okej.

Jag har ju inte erfarenhet av detta förutom att jag skjutit sönder alla mina NAP shockwave i steniga åkrar.. o dom behöver man inte ens försöka vässa upp igen.

Men fan det låter konstigt att inte spetsen böjs.. Men en sak som kan hända, speciellt om man inte kapat skaftet tillräckligt noga så kan de spricka runt insatsen. Det är iallafall en sak jag praktiserat. ;)

Men sen på frågan som ställdes. Går det att återanvända spetsen?

Ni säger ja.

Gör ni det också? Jag byter nog ut alltihopa jag om det inte handlar om ragespetsarna då man byter ut själva spetsen på spetsen :D

Vässa en spets? Inget för mig. Men kanske jag börjar med sånt när jag tar omkull 2-3 djur per kväll :P

Om vi är petiga.. Låt säga att man har en totalkvaddad spets men som kan bli vass genom vässning. Då försvinner ju massa metallspånor= vikt. = Den skjuter inte identiskt med dom andra oskadade spetsarna? :P Även risk för att man slipar den osymmetriskt ?

Jag spekulerar nu. Har jag någorlunda rätt eller är jag påväg ut på nån skogsstig utan ände? Jag vet inte hur känsligt det är med med krokoga spetsar :D

Visst kan de "gå sönder" beror mycket på utförande och kvalitet förstås, att bryna/skärpa blad går bra om man kan och har rätt prylar, men visst man kan inte vässa hur många gånger som helst , det äter matrial varje gång precis som med en kniv.

byta blad är ju perfekt om en plånbok tillåter detta, inte gratis som vi alla vet :P

Som jag sa tidiagre, har man skador i stålet/eggen, nej då är den bara att kasta och byta, slöa stål är en annan sak.

Att stålet inte böjer sig är naturligt, stålet är så förbannat hårt att det går av hellre än att böja sig, tror din kniv går av hellre än att den blir krokig eller ?

Publicerat
Roligt att du intresserat dig för bågjakten Patrik ! :D

Sen att Thomas & Co är ruskigt trevliga människor gör ju inte saken sämre.. :D

/ Janne

du e snäller du vännen!.. :D .. tur dom inte vet du ljuger.. :P:P .. pussss

Publicerat
:):rolleyes:
Publicerat
du e snäller du vännen!.. ;) .. tur dom inte vet du ljuger.. :rolleyes::) .. pussss

ja vet ahh hoohuuuuu *evil grin*