Publicerat Juli 22, 200916 yr Många undrar säkert varför någon väljer att jaga med pil och båge, och jag tror att om du frågar 100 bågjägare får du säkert 100 olika skäl till varför just den personen vill göra detta. Det finns nog ingen modell eller recept på vad som driver en bågjägare och jag kan alltså enbart tala för mig själv så att säga. Men sen är det ju så att man träffar och umgås med många som delar samma intresse, och med det får man också en bra bild av vad som driver dem, vissa likheter finns de överlag men vi har alla olika kärnpunkter som gör bågjakt intressant för just oss. Vapnet Pilbågen är ett vapen som kräver lite mera av skytten än till exempel ett gevär gör, med detta menar jag inte att det är ”enkelt” att skjuta med ett gevär, det kräver sin man/kvinna att vara en duktigt gevärsskytt, både för att skjuta på tavla eller villebråd. Med detta sagt så är det så att många av oss gillar just denna utmaning, att skjuta med bågen och bli så pricksäker man bara kan bli på olika avstånd. Man skjuter gärna mycket och ofta vilket är jätte kul och nyttigt. Man gillar prylar och ännu mera prylar till sin båge, detta är ett intresse i sig och kanske inte har så mycket med jakt att göra alla gånger utan mera en disciplin att tvinga sig själv till goda resultat. Att skjuta compund båge är förhållandevis ”enkelt” (allt är relativt) men endels väljer att skjuta recurve och långbåge med så kallat instinktivt skytte, alltså man har inga sikten utan skjuter på känsla och rutin, mycket svårt och jag beundrar verkligen de som behärskar detta skytte. Jakten För min del är mycket av bågjakten själva jaktmetoden och tekniken bakom den samma, och man kan nog i ärlighetens namn säga att det skulle gå att göra samma sak med ett gevär, men en kombination av det jag just nämnt, tillsammans med svårhetsgraden i att komma nära inpå ett villt gör att jag till 90% använder bågen som jaktvapen. Man kan sen dela upp bågjakten i några olika moment, en del lägger mera tid på vissa delar medan andra lägger sin tid på andra delar för att låta krånglig Villebrådet Då jag primärt jagar klövvilt, och speciellt då rådjur har jag blivigt tvingad att lära mig så mycket jag kan om djuret, förutom själva anatomin har jag studerat kost och beteende, detta är inte gjort på en helg utan det tar sin modiga tid, många timmar av betraktande med kikare och så vidare. Detta även utanför jaktsäsongen och även utanför jaktområdet, dvs. hemma runt huset eller på andra ställen. Jag noterar hur djuren beter sig under olika situationer, vad skrämmer dem, vad ignorerar de, hur på verkar olika väderförhållanden djuret och dess rörelsemönster. Jag talar med andra jägare och lyssnar gärna på deras iakttagelser. Utifrån detta bildar jag mig en uppfattning om rådjuret, jag brukar säga att man kan ”titta” på ett rådjur eller man kan ”studera” ett rådjur, skillnaden ligger i att man mentalt noterar detaljer, medan om man tittar på dem så gör man det utifrån att man betraktar ett vackert djur på en åker. Jag bevakar reaktioner, inte bara ifrån bilar, gående, cyklar och vad må hända vara som kan störa dem, utan även hur de reagerar på naturliga varningsklockor likt en örn, mårdhund heller räv. Jag finner allt detta intressant och nyttigt, det hjälper mig när jag jagar, jag vet vart gränsen går så att säga. Jag studerar mycket, samt året om hur de förflyttar sig, vart är de på kvällen, vart är de på morgonen. Vad äter de? Det är också viktigt, det finns inga djur om de inte har den föda de söker, och detta gäller alla djurarter. Mycket av detta är lokalt förankrat och alla biotoper och områden har olika regler/förutsättningar, därför är det viktigt att man som bågjägare gör sin hemläxa och lägger mer tid på ”spaning” än på att bara sitta och vänta. Istället för att känna sig besviken på att veckan inte gav något fällt villt så ska man känna att man lärt sig något från timmarna i skogen. Som sagt, det jag lärt mig på de områden jag jagar är inte alla gånger applicerbart på det område som just du jagar, därför finns det inga genvägar eller handböcker på hur du ska lyckas som jägare. Allt detta tar mera tid än att öva sitt skytte, men det kan jag nästan lova att har man gjort allt detta, har man mera glädje i att man övat, för chansen att du faktiskt har ett djur i ditt sikte är betydligt större och att du träffar något eller får chansen att träffa något lika så, då är alla timmar du lagt ner på övning värt det. Jag träffar många bågjägare som är allt för fokuserade på utrustning och skytteteknik, medan det spenderar en promille av tiden till att studera djuret de ska jaga samt göra de förberedelser som krävs för en lyckad jakt. Visst kan man få skjuta ett rådjur utan att behöva vara en David Attenboroug heller Nisse Lindman, men faktum är att detta är mer tur än skicklighet! Sen kan man vara lika duktig som Byron Ferguson, men det hjälper föga i ditt sökande efter att fälla ett vilt. Förberedelser Med detta menar jag inte övningsskytte! (det ska vi alla göra oavsett!) Utan min erfarenhet och intresse är att skapa mina förutsättningar baserat på ovan nämnda arbete till min fördel, vid bågjakt har djuret alla odds på sin sida, det gäller därför att utnyttja det man lärt sig och applicera detta på sin jaktteknik och sin utrustning. Många misslyckas i sin jakt på grund utav slarv i sina förberedelser, allt ifrån vart man jagar (skott plats) till hur man sköter jaktkläder med mera. Om man har gjort sin grundstudie rätt och noga från början, vet man inte hur djur reagerar på din närvaro eller förändringar i miljön där du ska jaga. Studera och välj din skottplats noga! Det slår inte rätt alla gånger och det behöver inte bero på dig, det kan vara en svampplockare eller räv som gör att djuret just den dagen väljer att vara/gå annorlunda än vad du är van med. Var envis, en, två eller tre dagar på ett och samma ställe kan vara helt fruktlösa, medan den fjärde dagen är då allt stämmer och djuret kommer inom håll för din pil. Till skillnad från traditionell jakt där du söker upp djuret (drev, hund mm) är du som bågjägare den som väntar på att djuret kommer till dig, detta är en STOR skillnad! Slarva inte med dina jaktkläder och personlig hygien, djuren är extremt känsliga för vittring, särskilt viktigt vid bågjakt, visst kan man få skjuta, men garanterat är det mera av en flax/tur än din noggrannhet! Kanske var vinden hård just den dagen/morgonen och du kunde stinka likt en surströmming, men så är oftast inte fallet! Så ta tid på dig, förbered dina kläder och dig själv innan du trampar ut i skogen och luktar som ett veritabelt parfymstånd! Håll hunden borta! Ta gärna på dig kläderna på plats, inte innan du åker iväg (ha gärna några kläder på dig i bilen, ser mindre suspekt ut på det viset) Tystnad, största möjliga tystnad! När du tar dig till din skottplats är det viktigt att du inte har bråttom, ta tid på dig och ge dig iväg i god tid! Jag vet att många gevärsskyttar går till sitt torn 1 timma för mörkret eller precis i gryningen, funkar nog när man jagar på 100+ meter, men inte vid bågjakt! Jag, och igen detta är hur jag gör det är att vid kvällsjakt är jag ute MINST 2 timmar före skymning eller minst 2 timmar före gryning! Varför? jo om det nu är så att jag stöter upp djur eller slavar och gör några onaturliga ljud för mig i tornet så tar det 1-2 timmar innan djuren blir lugna igen. Kommer man 30 minuter före skymning, tappar bågen i ståltornet, kan man lika gärna åka hem, för djuren kommer INTE fram förens det blir mörkt. Att röra sig när det är mörkt är bättre, djuren kan bli skrämda, men de vet inte av vad, för de kan inte se dig, de lugnar ner sig och kommer tillbaka, tro mig jag vet vid detta laget! Kvälls jakter är lite svårare om de har sett dig förstås, de väntar gärna tills det blir mörkt då. Undvika att gå över den stig du tror/förväntar dig att djuret skall komma, hitta bra/bättre vägar till din skottplats. När du är färdig är det lika viktigt att du avlägsnar dig lika tyst som när du kom, särskilt om du jagar flera dagar på samma plats. De ska helt enkelt inte känna din närvaro eller känna sig hotade av din närhet, då ökar dina chanser betydligt. Detta är mina erfarenheter i all enkelhet förstås, om jag vill kan jag bli mer detaljerad men då somnar ni och orkar inte läsa allt! I grund och botten,, förbered dig ,, i god tid, slarva inte med detaljer så kan jag garantera dig en lyckad bågjakt! Hoppas på ett gott bågjägar år för alla ! Roger