Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ser era drevjaktsbössor ut?

Featured Replies

Publicerat

En drev bössa för mig  ska vara lång sving, vänlig, passa så pass bra att jag skall kunna lägga ann med stängda ögon. Och när man tittar in i kikaren ska bilden vara klar. Låg rekyl. Snabba lätta och mjuka kulor.  Och ha optik som man kan klara 0-150+

I år blir det 6,5x55 med Swarovski och Hornady Eld

S

• Svar 70
  • Visningar 27,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Två tunga grova donkar, finns en kikare att trycka dit om den behövs.

• på tal om att vara gammaldags... 9,3x57. Laddramar för de extrema dreven. En ganska beprövad mekanism.

• Sako AII, McMillan, Border .358 Win, okänt vridmontage, Vortex Razor HDII 1-6x24 Totalvikt utan rem, drygt 3,8 kg

Posted Images

Publicerat

Byter ut siktet mot ett Kite 2,5-15x56 annars är de som på bilden.

6,5x55 med lapua mega just nu annars eld-x här med.

Men så jagar jag aldrig drevjakter heller?

20190921_072745.jpg

Publicerat

Jag använder Blaser r8 med grs bifrost och standardpipa i 9.3x57. Har en ganska tung ståldämpare på den för att få perfekt balans. Laddad med vulkan 15g så blir det minimal rekyl men bra  effekt i viltet. Använder en 1-8 Zeiss v8. Blir en riktigt effektiv kombination för sörmländsk drevjakt. Skjuter oftast på cirka 50m men ibland upp till 200m.

Det händer att jag använder samma r8 men med 6.5 matchpipa, lätta matchkulor och en 2.4-16 kikare. Men bössan blir inte lika lättpekad då vid snabba skott. Fördelen är att skottverkan blir superb. 

Publicerat

HVA 649 med Sako-trycke och kvartssäkring i en KKC-kolv, a-tec dämpare och Kahles Helia C 1,5-6x42. Kört 18,5 g Alaska men tänkt byta till 15 g Vulkan i år om jag får det att fungera.

/Markus

Publicerat

Hva 246 i 9,3x62. Timneytrycke med sidosäkring, hoguekolv, pipa kapad till 56cm gängad M14x1med Sonic 45 dämpare. Leupold QR fäste så jag kan byta mellan Leupold 2-7x33 och Aimpoint samt att jag har ett tejpat korn på dämparen för riktigt trånga planteringar.

Laddas i nuläget med 15grams oryx fabriksammo.

88D83709-BC85-498B-A27F-ABC9D23CDAA7.jpeg

Publicerat

Tikka T3 (classic) Battue 308w med bortplockad kvartsspång. I en T3X-stock med det brantare pistolgreppet och grövre framstocksgrejen. Picatinny-skena (eller weaver.. vet ej faktiskt), Aimpoint Micro i snabbfäste och det finns en Delta 2,5-10 om passet föredrar det.

Kör Sako HH 180 gr. Mest för att den skjuter snuskigt bra i denna bössa...

IMG_0309.thumb.jpg.d0d36a2851ffd836095d9f9b52e68f50.jpg

Publicerat

Sauer 202. 9,3x62.
Vortex Crossfire II 1,4x24.
Stalon W110.

Lite tung men det finns oftast en tornkant att luta den mot.

IMG_9121.JPG

IMG_9120.JPG

Publicerat

Jag är väl lite gammalmodig men jag samma bössa till  det mesta, en  gammal Hva 9,3x62 som jag bara byter kikare på en 1-4,5 och en 3-12, vikt ca 4 kg + kikare.

Däremot ha jag en ännu gamlare Danzig 8x57 IS som jag har när jag behöver ett öppet sikte, vikt ca 2,9 kg. Den har självklart bakkappa i stål.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
37 minutes ago Viktor_K sa:

0CF9F3E5-A964-4D72-BC0E-8EBE09E0C51C.jpegpå tal om att vara gammaldags... 9,3x57. Laddramar för de extrema dreven. En ganska beprövad mekanism.

Grymt trevlig pang...åtminstone att titta på! Verkar inte så lätt att hitta laddramar till de där. 

Publicerat

Laddramar finns på e-gun! Köpte mina för många år sedan av micros vapen. Dyker upp ibland i sverige men då får man leta.

Publicerat

Min drevjakts bössa är en gammal sako finnbear i kal 3006

IMG_1013.JPG

IMG_1012.JPG

Publicerat
7 minutes ago Sako280 sa:

Min drevjakts bössa är en gammal sako finnbear i kal 3006

IMG_1013.JPG

IMG_1012.JPG

Fina bössor trots åldern. Jag använder också en L61 Finnbear.

Publicerat
22 hours ago Sako_Finnbear sa:

Fina bössor trots åldern. Jag använder också en L61 Finnbear.

Även jag. 
Men inte till drev på större vilt. Min finne är 6,5x55 och har hellre 9,3x62  på drev.

Publicerat

Min favorit som pass bössa är en Schultz & Larsen Classic DL, på den sitter en Aimpoint H2, vilket är en trevlig kombination. Den sitter som en smäck vid axeln likt en hagelbössa. Har både en jaktmatch pipa i 7x64 (65cm lång och något grövre) och en standard pipa i 8x57 (56 cm lång) till den. 7x64 pipan gör den betydligt tyngre tror det är ca 300 gram, men den är stabil att skjuta med och ligger perfekt i svingen. 
Med 8x57-pipan blir bössan mer allround, vilket fungerar rätt ok om man skulle gå med hunden med. Men just till det ändamålet finns det givetvis klart bättre bössor. 

S&L.jpg

Publicerat
5 hours ago Ijahman sa:

Även jag. 
Men inte till drev på större vilt. Min finne är 6,5x55 och har hellre 9,3x62  på drev.

Jo,min Finnbear är en 375H&H, så jag använder också lite grövre kaliber till det.

• 2 months later...
Publicerat

Några frågor avseende just Marlin (eller snarare bygelrepeter): 

- hur gör man patron ur efter man stått på pass och kanske inte skjutit? (Alltså hur tömmer man det där ”röret” på smidigt vis). 
- om man övar in och repeterar ganska snabbt med bygelrepeter förstör det då mycket för ens hantering av en ”vanlig repeter”? 

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! 

Publicerat

Sorry - hamnade nog i helt fel tråd.