Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att argumentera mot jakt

Featured Replies

Publicerat

Snubblade nyss över denna lilla text som behandlar argumentation om jakt. Kommer visserligen från Djurens rätt och är enligt mig bra skrattretande..

T.ex. detta intellektuella textstycke:

"JAKT FÖRHINDRAR RÄVSKABB

Rävskabb går att bota med medicin."

Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Men trött är jag iaf, så nu går jag och lägger mig...

Publicerat

"JAKTENS VÅLD DÖLJS BAKOM OMSKRIVNINGAR

”teckna i skott” – hur djur reagerar på träffar, d v s djurets beteende vid skadeskjutning = skjuter bambisar

”avfångning” – ge ”nådaskottet”, d v s det slutgiltigt dödande skottet (efter skadeskjutning) mördar bambisar

”skördar” – dödande = mördar bambisar

”beskattning” - dödande = mördar bambisar

”avskjutning” – dödande = mördar bambisar

”påskjutning” – skadskjutning, tills motsatsen är bevisad = skadeskjuter bambisar tills annat är bevisat

”skjuta kalv” – döda älgkornas årsungar = mördar bambis mammas bambisar med heroin användande barn våldtagande vapen

"

herrejevlar vad denna är komiskt att läsa :)

alla jägare borde printa ut den och ha att läsa då de använder dasset B)

Publicerat

Tur jag inte drack kaffe just nu för då hade jag satt den i halsen!

Visserligen befinner vi oss på olika sidor av måttstocken, och jag respekterar andras åsikter, men kan de inte hålla sig till fakta?

Detta var bland det värsta jag har sett och nu förstår jag bättre dessa människor som bl a släpper ut minkar osv i vår natur...

...NÖTTER!

Publicerat

Blir så j*la förbannad på alla miljöaktivister som inte vet vad f*n dom pratar om! :(

Publicerat

Det där var ju nästan roligt! Var får de allt ifrån? Kvinnor vågar inte gå ut i skogen av rädsla för att bli våldtagna, Hundar våldstränas med cykel och bil innan jakten och skjuts när husse hittar en bättre hund etc. Skulle de kunna förklara detta närmare tro? Suck...

Publicerat

Vi som vet bättre kan se detta som skrattretande, men tänk på att det finns människor som tar detta på fullaste allvar och VET att vart enda ord är sant. Det tycker jag är ganska skrämmande.

Publicerat

Tycker att det roligaste är att vi människor inte ska göra inverkan på naturen å ena sidan men att ge djur P-PILLER är tydligen inte att inverka utan en naturlig del i älgens (verkar vara älgar som behöver det mest) naturliga utveckling!!! :D

Ska bli kul att se när älgar och andra potentiellt snabbväxande djurstammar börjar knalla in på ungdomsmottagningar runt om i landet för att få p-pillerrecept utskrivna. :D

Blir de tvungna att betala för det föresten eller erbjuder sig frivilliga "djurvänner" att stå för kostnaden? <_<

Hmmm, med så bra argument funderar jag starkt på att bli vegan... Mmmmmm palsternacka!! :D

MvH

En måttligt imponerad Patrik

Publicerat

Hahahahaha <_<:D

Finns det människor som tror på det där i sånna fall blir jag då rädd

Publicerat

Det bästa jag har hört var att ...

.... om ni inte jagade rovdjur så skulle de äta upp alla älgar och inga viltolyckor skulle ske <_<

Andreas

Publicerat

jag orkar faktiskt inte läsa sånt här. De räcker med att veta vad dom har för källor så ger ja fan i att läsa dyngan.

Publicerat
T.ex. detta intellektuella textstycke:

"JAKT FÖRHINDRAR RÄVSKABB

Rävskabb går att bota med medicin."

Undrar hur de tänkte där? Ska alla skabbrävar fångas in och ges medicin en gång om dagen eller nåt sånt?

Publicerat
Undrar hur de tänkte där? Ska alla skabbrävar fångas in och ges medicin en gång om dagen eller nåt sånt?

Nejdå , man sätter en lapp i skogen att vid denna address och tid ges skabbmedicin och gratis kondomer till skogens djur.

såklart dom kommer när det gäller gratis kondomer ?! :P

;)

Publicerat
Nejdå , man sätter en lapp i skogen att vid denna address och tid ges skabbmedicin och gratis kondomer till skogens djur.

såklart dom kommer när det gäller gratis kondomer ?! :P

;)

nu tänkte du precis som en sann djurrättsaktivist -_-

Publicerat

Jaahhja nu fick man sig i alla fall ett gott morgon skratt :)

Det är bara sorgligt att det finns människor som tar den där blaskan på allvar :)

Publicerat

knappt så man orkar bry sig. Men ibland vet ja inte om jag ska skratta eller gråta :)

Publicerat
  • Författare

Tror helt enkelt att hissen inte gick ända upp. :lol:

Publicerat
Tror helt enkelt att hissen inte gick ända upp. :)

Ända upp? Nej definitivt inte... Stannade snarare halvägs och föll 140 m (förutsätter att hissen är i en skyskrapa) och landade med en ganska omfattande krasch som det verkar... :lol:

Eller som en vän till mig uttryckte det.

"Hjulet snurrar, men hamsterdjäveln är död!" :huh:

Publicerat
  • Författare
"Hjulet snurrar, men hamsterdjäveln är död!" :lol:

:huh:

Publicerat

Eftersom det bara är bambisar som dör så är det uppenbarligen bara rådjur som jagas? Undra om det är ett rådjur som skrivit texten? :)

Nej jag respekterar väl grundade åsikter, men detta är ju bara löjligt. Känns dock som om filmen Jägarna spelade dessa tokar rakt i händerna.

Publicerat

Det roliga är att jag har tagit rätt många diskussioner med vegetarianer och veganer ur en gastronomiskt synvinkel och de flesta köper gladeligen Willys grönsaker t ex som jag inte skulle äta under vapenhot. När jag går igenom vad besprutade grönsaker ställer till med och hur de påverkar djurlivet och att de i själva fallet är djurplågare som stödjer detta brukar diskussionerna klinga av ganska snabbt...

(ja, jag odlar mina egna ekologiska grönsaker och har samma synsätt på både kött och grönt)

Publicerat
Det roliga är att jag har tagit rätt många diskussioner med vegetarianer och veganer ur en gastronomiskt synvinkel och de flesta köper gladeligen Willys grönsaker t ex som jag inte skulle äta under vapenhot. När jag går igenom vad besprutade grönsaker ställer till med och hur de påverkar djurlivet och att de i själva fallet är djurplågare som stödjer detta brukar diskussionerna klinga av ganska snabbt...

(ja, jag odlar mina egna ekologiska grönsaker och har samma synsätt på både kött och grönt)

Nu kommer du att bli lite sur, men det får jag helt enkelt ta. Jag är inte deltagare på den här sidan för att alltid hålla med andra. :blush:

Du är ju nästan lika fanatisk som dom Wizard - lär dig argumentera för jakt på ett sett som du har täckning för och inte dom som känns rätt för stunden. Som jag sagt tidigare rimmar det bara illa att spela ekolog och djurvän om man på fritiden sprider 100 tals kilo med tungmetaller okontrollerat i naturen, ett US 7,5 är ungefär så stor som ett rapskorn med allt det innebär för fältfågeln. Den argumentationen vann du bara pga att veganen var korkad. Och det är dom inte allihopa, långtifrån. Den dagen vi totalt undervärderar dessa människor kommer fallet bli tungt, mycket tungt. Jag skakade på huvudet jag också när jag läste, men att skratta åt dom duger inte.

Lantbrukets kemikalier i Sverige är ett litet hot mot fåglars ekosystemen i krass jämförelse med utsläppen av tungmetaller, däri finns nog ganska bred forskning. Alla nya insekticider är idag IPM klassade (intergrated pest management) Det betyder att dom är selektiva och skonar nyttoinsekter som kan komma fältfågeln till gagn. Insekter som steklar, skalbaggar, spindlar etc som ej biter i grödan påverkas därför minimalt. Nedbrytningstiden för en modern pesticid är i genomsnitt 3-14 dagar under svenska förhållanden, för bly kan du kika på det periodiska systemet, för halveringstid. Nu vet vi alla att jaktens miljöpåverkan är avgjort ringa i jämförelse med mycket annat, men det finns större och mindre miljöbovar bland jägarna också.

Den gamla kemin som du raljerar över är snart helt borta ur svensk lantbruk, eller tror du på allvar att vi använder DDT fortfarande? Miljöbelastning är således inte det första jag skulle argumentera för, varken som feelgood ekolog eller gentemot jaktmotsåndare. Visste du föresten att det ekologiska vinet du förmodligen dricker på helgerna är behandlat med koppar för att hålla sjukdomar i schack? Koppar är också en tungmetall, vari är logiken?

Att som jägare kritisera den hand som primärt föder vår hobby är också rent förkastligt, vi har världens mest påpassade och synade bönder i Sverige så den respekten kan vi i alla fall visa dom. I skåne är väl ca 3-4% av arealen ekologisk, jag tvivlar på allt ligger runt ditt hus. Välj svensk närproducerad mat så vet ni att miljöbelastningen är minimal. Ett chilenskt äpple därimot skulle jag aldrig sätta tänderna i. Var Willys tar sina grönsaker ifrån vet jag inte, men är dom svenska är dina argument ihåliga, precis som när du kritiserar svensk konventionell mat i övrigt.

Den enda anledningen till att vi får fortsätta jaga med bly (på land) är pga etiken då det dödar bättre än alternativen. Det är ett tungt arugument, det självklart tyngsta av dom alla då jakten i sig svårligen kan ifrågasättas. Den dag en studie visar att godtagbara etiska alternativ finns tror jag faktiskt på ett totalförbud för bly då det är argument som kan användas emot oss, det var ju snubblande nära sist. Kostnad är ett svagt argument i stil med att muttra över hyreshöjningar när energipriserna går upp.

Jag ser inte öht ner på din fågeljaktshobby, jag delar den delvis dessutom. Men vi skall vara jäkligt försiktiga med vilka argument vi för fram.

Kanske en FAQ lista i jägarförbundets regi beträffande samlad argumentation vore ett sett att minimera klavertramp?

Mvh MKJ - Bondunge och jägare

Publicerat
Nu kommer du att bli lite sur, men det får jag helt enkelt ta. Jag är inte deltagare på den här sidan för att alltid hålla med andra. :wub:

...snip...

Mvh MKJ - Bondunge och jägare

Jag tål diskussionen. ^_^

Min jämförelse med t ex Willys är att jag har mycket svårt med alla dessa lågpriskedjor som tvingar fram sämre produkter med mycket sämre näringsvärden och halvfabrikat som är så proppade med salter och fetter för att överhuvudtaget smaka någonting samt för att få ner priset.

Jag tycker att vi i mångt och mycket har bra kvalitet i sverige men skall man köpa en tomat från ett växthus som är uppvärmt med diskutabla energikällor???

Hur kan man äta en kyckling som har haft 31 dagar på sig att kläckas och sedan äta upp sig till 1200g med enbart 30 minuters sömn (läs; mörker) per dygn?

Hur kan man proppa i sig en massa riktigt dåliga tillsatser utan att bry sig?

Jag håller med dig om att vi skall försöka undvika import men vad gör vi när det närproducerade inte är bättre pga prispress?

Skulle tippa på att de flesta tomater som konsumeras i sverige i dag har aldrig varit i närheten av matjord... (oftast odlad i holland eller spanien)

Skulle inte ni som är jordbrukare tycka det var roligare om ni fick bättre betalt för era produkter som var gastronomiskt och ekologiskt bättre?

Jag skulle tycka det var roligt att få se nötkött från köttdjur i våra butiker, inte bara från gamla uttjänta mjölkkor. Folk tror faktiskt i dag att en skiva ryggbiff inte är större än 4x15 cm och är segare än en skosula...

Det finns lite material inom ämnet som kan vara läsvärt. "Billig mat - en dyr affär" av Gunnar Brulin eller "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson.

Så länge vi konsumenter inte öppnar ögonen och ställer högre krav kan vi inte få grossisterna att börja betala bättre för bättre råvaror. Skall det bara handla om snabba pengar i slutändan för det vi stoppar i oss?

Vidare till diskussionen om bly i naturen. Jo, det är förskräckligt för de sjöfåglar som pickar i sig hagel och blir sjuka - därför har vi en lag som förbjuder detta. Dock gjordes en intressant jämförelse i england mellan ammunition av bly vs. surt regn. Blyammunition fick 0.01 på samma skala som surt regn fick 100. Visserligen inget argument för att man skall kunna fortsätta skjuta bly precis som man vill men det ger en fingervisning...

Stål ser jag inte som ett alternativ till jakten pga ökad skadeskjutningsrisk samt att träden blir obrukbara för sågverk.

Wismuth, wolfram osv är ett bättre alternativ som det verkar för stunden men är inte hållbart pga aldeles för höga priser.

Vidare tycker jag det är betydligt värre att skjuta med plastförladdningar på våra fält än att skjuta med filt, men det verkar inte den svenska marknaden hålla med om.

Min slutplädering är att jag vill kunna äta riktiga råvaror som smakar som det skall och utan tillsatser! Framförallt så skall mina barn få i sig riktigt mat utan att behöva dricka vitaminberikad lättmjölk för att få i sig näringen från dagis/skollunchen som jag finner helt absurd och horribel!

Samma kärlek som jag har för mat har jag även för jakt!

/Månskensbonde, gastronom och jägare :P

Publicerat
/Moonshine Producer ^_^

:wub::P

Publicerat

Är det någon som har koll på transportkostnader, utsläpp mm om man jämför jakt med köttproduktion? Jaktmotståndarna påstår ju att jägarna orsakar stora utsläpp när de kör till och från jakten, när de hämtar skjutna djur i skogen etc. Men hur ser det ut jämfört med den "industriella" köttproduktionen? Där transporteras väl djuren långa sträckor till slakterier innan det styckade köttet körs ut till affärerna? Någon som har koll på detta?

Publicerat

Detta är ju ingen tråd för varken jordbruksråvaror eller blyhagel egentligen, mitt förra långa inlägg kunde egentligen bytas ut mot en oneliner:

"Kan man inte argumentera för sin jakt utan att använda andra näringar som slagträ bör man kanske låta bli."

Det finns tre näringar som är speciellt heliga enligt mitt sett att se och det är jord, fiskeri och skogsnäringarna, nämligen dom tre som är fundamentala för vår livsstil.

Vi har små eller stora kollisioner med alla näringar i.e sälar, älgar och vildsvin etc. Jägarskaran är lite mer pragmatisk i sitt sett att se på djurens födointag än dom som lever av näringen för beskriva läget med ytterligare en oneliner. Men egentligen är alla beroende av jägarna precis som vi av dom. Vi behöver inte älska varandra och tycka lika i sakfrågor men en grundläggande respekt bör alltid finnas med.

På så vis är det viktigt att, speciellt mot det mer eller mindre organiserade jaktmotståndet, vi har en enad front och pratar samma språk rätt över linen. SJF och JRF kanske skall se det som "voice of customer" beträffande att behovet finns.

Dina villfarelser beträffande avsaknaden av näringsämnen i konventionella livsmedel har vi diskuterat förr, och kommer säkert göra igen. :wub: