Publicerat Juli 25, 200917 yr Sitter och väntar på filéerna på grillen och har fixat trådlöst i huset.... Funderar lite på Tikka T3 Battue. Är det en renodlad hundförarbössa eller passar den även som passbössa? Tänker lite på balansen i den m.m. Kort pipa är ju inget man har någon nytta av som pass-skytt egentligen. Har klämt lite på en sådan då och då och tycker att den känns trevlig. Ni som har (Crowfear bla..) Battue-modellen, hur använder ni den? Mbbohman, var inte din polare intresserad av en sådan i 8x57IS? mvh/ mÅ
Publicerat Juli 25, 200917 yr Nu är det ju egentligen inte jag som har Battuen, utan min fru. Hon har den i första hand som hundförarpang på älgjakten, men har även suttit på pass med den, bägge funkar bra enligt henne Om den något kortare pipan har någon betydelse eller inte, är nog en smaksak, men hon tycker dom få ggr hon haft min Lite att den känns lite otympligare, men som hon säger, det kan vara psykologiskt det också, bara för att hon vet att den pipan är något längre. Jag själv tycker dock att Battuen känns smidigare, och om jag skulle haft min T3:a som "knalla runt med" pang, så vart det helt klart Battuen, men nu skulle ju jag ha fetoptik och benstöd på min, så då fick det bli Lite:n istället, iom att jag annars hade varit tvungen att att ta bort battueriktmedlen, och det kändes inte motiverat att betala mer för en Battue då. Annars är ju just battuesiktet det som gör hela bössan, jag gillar dom helskarpt, och tycker helt klart att det är världens bästa öppna riktmedel, och frugan kör utan optik initialt, och drar dit en VX I 2-7x33 med Warne QR vid behov. Så nog tycker jag att Battuen är ett bra val om man ska gå med hund, och om man gillar att ha de öppna riktmedlen som första val, bra vid ev oplanerad björnkontakt om inte annat.. Den är också helt ok som passbössa. Ska man på med stor tub och benstöd mm, då är någon av de andra modellerna bättre, i mina ögon i alla fall.
Publicerat Juli 26, 200917 yr Sitter och väntar på filéerna på grillen och har fixat trådlöst i huset....Funderar lite på Tikka T3 Battue. Är det en renodlad hundförarbössa eller passar den även som passbössa? Tänker lite på balansen i den m.m. Kort pipa är ju inget man har någon nytta av som pass-skytt egentligen. Har klämt lite på en sådan då och då och tycker att den känns trevlig. Ni som har (Crowfear bla..) Battue-modellen, hur använder ni den? Mbbohman, var inte din polare intresserad av en sådan i 8x57IS? mvh/ mÅ Har en battue lite 308a med en 3-9*40 kikare och qr fästen, som tidigare nämnt är de de öppna riktmedlen som gör bössan. tycker helt klart den även lämpar sig som passbössa, där jag jagar är det inte allt för ovanligt med trånga pass, då e den perfekt. och är det längre håll då vill då jag ha stöd och då funkar den också skulle jag tro, har bara skjutit på långa håll på banan än så länge.. mvh Andre
Publicerat Juli 26, 200917 yr kompisen har en t3 battue när han går med hunn. Då har han också qr-fästena på. Väldigt smidig bössa när jag känt på den. Väger icke många gram! Och jag har sett han skjuta långhållsskytte. Och de är som vanligt med alla t3, dvs hål i hål En bössa jag starkt rekomenderar! Kompisen har den i 30-06 och de är liite väl om du vill ligga och skjuta. Iofs så är hy du som en jätte så de klarar du nog av bra mkt bättre än han
Publicerat Juli 26, 200917 yr Är det inte svårt att få till ett bra kikarfäste finns väl inget färdigt som det finns till Sakon?
Publicerat Juli 26, 200917 yr Är det inte svårt att få till ett bra kikarfäste finns väl inget färdigt som det finns till Sakon? Warne har QR fästen till T3, som passar rakt av på lådan och funkar till 100%
Publicerat Juli 26, 200917 yr Jo bubba är sugen på en sådan tingest. Krull hade en sån innan han fick hjärnsläpp och köpte Blaser. Dock en 9.3x62 och herrejävlar va spö jag fick av den när jag testade den. Men han hade den som hundförarbössa samt på några hundra eftersök och hade väl inga större klagomål på den, förutom att kornet pajja en eller två gånger och dom var inte direkt billiga...
Publicerat Juli 26, 200917 yr Jo bubba är sugen på en sådan tingest. Krull hade en sån innan han fick hjärnsläpp och köpte Blaser. Dock en 9.3x62 och herrejävlar va spö jag fick av den när jag testade den. Men han hade den som hundförarbössa samt på några hundra eftersök och hade väl inga större klagomål på den, förutom att kornet pajja en eller två gånger och dom var inte direkt billiga... känner en som har en battue 9,3x62. Han säger att skjutet inte är så jätte trevligt med den bössan
Publicerat Juli 26, 200917 yr Jo bubba är sugen på en sådan tingest. Krull hade en sån innan han fick hjärnsläpp och köpte Blaser. Dock en 9.3x62 och herrejävlar va spö jag fick av den när jag testade den. Men han hade den som hundförarbössa samt på några hundra eftersök och hade väl inga större klagomål på den, förutom att kornet pajja en eller två gånger och dom var inte direkt billiga... känner en som har en battue 9,3x62. Han säger att skjutet inte är så jätte trevligt med den bössan 9,3x62 är inte trevlig i nån bössa.. Angånde siktet, precis som bohman säger så är det inga billiga grejor direkt, jag drog sönder gängorna på främre siktetsskruven, det är två insexor som man ställer det med, och det var jäääkligt lätt att dra sönder det när man hade en lång insexsnyckel märkte jag...klantigt av mig naturligtvis, och ett nytt går på 1400:-.. Men jag löste det genom att borra upp hålet lite och gänga om det och sätta i en större skruv. Men det kan ju vara ett varningens ord för dom som inte pillat på det ännu, mao..var lätt på handen när ni drar åt skruvarna.
Publicerat Juli 26, 200917 yr 9,3x62 är inte trevlig i nån bössa.. allra helst inte med en sån lätt bössa
Publicerat Juli 26, 200917 yr allra helst inte med en sån lätt bössa Helt sant ! Fan..jag skulle kunna tänka mig en Battue i 8x57IS faktiskt..gillar den kalibern, kanske mycket för att det var min första kl1 kaliber, och att jag sköt min första älg med den..
Publicerat Juli 26, 200917 yr Författare Helt sant !Fan..jag skulle kunna tänka mig en Battue i 8x57IS faktiskt.. Finns en dylik Battue Lite på Torsbo såg jag. Det var därför jag startade tråden... Det vore intressant att provpanga denna i 8x57. Mbbohman, tjoa till när Bubba får tummen ur.. En annan upplevelse vore att testa Matte Holst:s Sauer 303 i 8x57IS /Må
Publicerat Juli 26, 200917 yr Åh fan... Tur att jag spräckt min jaktbudget för det här året med råge redan, så slipper jag övertala hustrun att hon absolut behöver en sån också..
Publicerat Juli 27, 200917 yr Finns en dylik Battue Lite på Torsbo såg jag. Det var därför jag startade tråden... Det vore intressant att provpanga denna i 8x57. Mbbohman, tjoa till när Bubba får tummen ur.. En annan upplevelse vore att testa Matte Holst:s Sauer 303 i 8x57IS /Må bubba såg den på torsbo också och blev inte mindre sugen. Skitholstens 303 hoppas jag få lägga mina solkiga fingrar på i helgen...
Publicerat Juli 27, 200917 yr Författare Skitholstens 303 hoppas jag få lägga mina solkiga fingrar på i helgen... Jaha, vad ska ni lajja med då som man inte får vara med på ? /Må
Publicerat Juli 27, 200917 yr Nån som vet hur en battue funkar då det blir över 200 meter? inga problem alls!
Publicerat Juli 27, 200917 yr inga problem alls! ojoj det här låter inte bra för plånboken men går syntetstocken kapa?
Publicerat Juli 27, 200917 yr inga problem alls! Skulle nog vilja påstå att det beror helt på den som håller i bössan rätt skrämmande test i senaste JOF Sedan skulle jag nog fundera lite på kalibern om man ska köpa en Battue som har rätt kort pipa känns 300wm/wsm fel.
Publicerat Juli 27, 200917 yr Skulle nog vilja påstå att det beror helt på den som håller i bössan rätt skrämmande test i senaste JOF Sedan skulle jag nog fundera lite på kalibern om man ska köpa en Battue som har rätt kort pipa känns 300wm/wsm fel. kompisen battue i 30-06 har inge problem på 200 meter iaf. Sen är de ju som med alla tikkor! Finns inga fel på dom
Publicerat Juli 27, 200917 yr Skulle nog vilja påstå att det beror helt på den som håller i bössan rätt skrämmande test i senaste JOF Kan du förklara?
Publicerat Juli 27, 200917 yr men går syntetstocken kapa? Varför kapa? Då blir det ju en pistol Kolvmåtten är ju anpassade för nån pygmé
Publicerat Juli 27, 200917 yr Varför kapa? Då blir det ju en pistol Kolvmåtten är ju anpassade för nån pygmé Men jag är en pygmé
Publicerat Juli 27, 200917 yr Författare Kolvmåtten är ju anpassade för nån pygmé Är den verkligen så liten? Har iof aldrig klämt på en Battue Lite, men standard-Battuen tycker jag känns rätt ok... Kollar man i tabellerna så skilljer det sig en (1) cm mellan Battue-modellen och T3 "standard" (51 cm pipa) vilket är skillnaden i piplängd... Men du kanske tycker T3:orna är små i allmänhet? /Må (190 cm)