Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åtel

Featured Replies

Publicerat

Hejsan. Har nu ställt ut en liten vakarkoja som är gjord på 2 SJpallar.

Den är väldigt fin och rymlig och du kan stå upp i den (180cm)

Men nu till frågan.. Äteln ligger runt 23 meter där ifrån. Är det alldeles för nära så ja inte får se ryken av en räv eller grävling i höst/vinter eller går de endå?

Publicerat

Det blir nock bra, man ska sitta så nära att man känner vittringen av dom (grisarna) :D

Publicerat

Ska du bara skjuta med hagel?

Publicerat

Zorox, så här tänker jag,

23 meter är lite nära, rävar hör rysligt väl,

för egen smak hade jag sett ett litet längre avstånd, det kräver så mycket av ditt agerande i kojan för att inte skrämma dem,

hur ser luckan ut? Att öppna den när det är räv på åteln kommer att vara mycket svårt.

Grävlingar i den mån de går på åteln kommer inte att besväras av avståndet.

/Chris

Publicerat
  • Författare
Ska du bara skjuta med hagel?

ska skjuta med 22 wm

Publicerat
  • Författare
Zorox, så här tänker jag,

23 meter är lite nära, rävar hör rysligt väl,

för egen smak hade jag sett ett litet längre avstånd, det kräver så mycket av ditt agerande i kojan för att inte skrämma dem,

hur ser luckan ut? Att öppna den när det är räv på åteln kommer att vara mycket svårt.

Grävlingar i den mån de går på åteln kommer inte att besväras av avståndet.

/Chris

jovisst är de nära. men de är nästan bara där jag kan ha den. Jag har den på tomten så jag får hjälp av belysningen.

Publicerat

Då är det bara att se till att röra sig absolut ljudlöst då,

kan inte annat säga än grattis till dig Zorox som har förmånen av att kunna jaga hemmifrån på det där sättet.

En bra åtel på vintern kommer att dra in räv från långa håll,

det finns många goda råd om åtlar,

för egen del tror jag mycket på att de skall vara kontinuerliga, dvs att det året om finns något som luktar gott på platsen.

/Christian

Publicerat

Vill du verkligen ha en åtel på tomten :D dina hundar kommer va ständigt mätta.

Bor du så det verkligen kommer in räv där då? inte bara en räv alltså?

23m funkar som Christian sa men ger dig inget utrymme för oförsiktiga ljud eller rörelser.

Ang att åtla året om.

Jag har pyslat med åteljakt ett tag och testat lite olika varianter.

Jag åtalr numera bara från älgjakten i okt till rävjaktens slut.

Varför?

För om man lägger ut animalisk föda på sommaren , förhösten så ruttnar bara det ner och räven tar hellre färsk mat i form av insekter ,fågelungar, sork samt större vilt upp till råkid.

Och sen passar det bra med allt älgrens man får. Men även det hinner börja ruttna om vintern dröjer.

,,,,

Berätta lite mer hur du tänkt och vad du har för visioner inför jakten.

Mvh..

Publicerat
  • Författare
Vill du verkligen ha en åtel på tomten ^_^ dina hundar kommer va ständigt mätta.

Bor du så det verkligen kommer in räv där då? inte bara en räv alltså?

23m funkar som Christian sa men ger dig inget utrymme för oförsiktiga ljud eller rörelser.

Ang att åtla året om.

Jag har pyslat med åteljakt ett tag och testat lite olika varianter.

Jag åtalr numera bara från älgjakten i okt till rävjaktens slut.

Varför?

För om man lägger ut animalisk föda på sommaren , förhösten så ruttnar bara det ner och räven tar hellre färsk mat i form av insekter ,fågelungar, sork samt större vilt upp till råkid.

Och sen passar det bra med allt älgrens man får. Men även det hinner börja ruttna om vintern dröjer.

,,,,

Berätta lite mer hur du tänkt och vad du har för visioner inför jakten.

Mvh..

hittills har åteln klarat sig från hundarna ;) De enda skälet till att jag vill ha åteln där är att ja vill ha tillgång till lyse. Vägrar att bara kunna sitta en gång/månad vid månljus. Och tänk om månljuset infaller mitt i arbetsveckan?

Jag vet inte hur mycket räv de är som går där. Men ett par stycken är de allt. De är väll ingen massmäng på 15-20 st. men 1-5 st kan de nog vara. Men som sagt. jag hade gärna haft åteln på något annat ställe om jag hade haft tillgång till lyse där.

Publicerat

Du har inte så du kan sitta inomhus då? Det är lätt att ta ut ett fönster och bygga en ram med lucka å sätta dit.

Fast de e ju lätt att bli bekväm av sig :D

Publicerat
  • Författare
Du har inte så du kan sitta inomhus då? Det är lätt att ta ut ett fönster och bygga en ram med lucka å sätta dit.

Fast de e ju lätt att bli bekväm av sig :D

nej jag har inge ställa att sitta inne på. aja. får väll prova en sesong så får vi se. om inte annat kanske ja lyckas skjuta lite kråkor och nötskrikor på åteln :D

Publicerat

Ok! Men som sagt så kommer det nog bli svårt när det är så nära, men det blir ju lite mer sport om inte annat :D

Publicerat
  • Författare
Ok! Men som sagt så kommer det nog bli svårt när det är så nära, men det blir ju lite mer sport om inte annat :D

äsch. får en finnspetsvalp i september. så mycket tid till åteljakten blir det inte :D har den mest bara för skojs skull.

Men vågar någon sätta imot mig på att jag skjuter en räv där i vinter ? :D

Publicerat

Jo jag läste att du fick de lite jobbigt där med en valp, tur att det löste sig och jag tyckte då att du gjorde helt rätt :D

Har som synes själv en finne som börjar på sin andra höst nu så det blir fullt upp med han i höst oxå :D

Men man måste ju ha lite jakt dom mörka timmarna av dygnet oxå :D

Publicerat

Tja, det kan jag väl göra :huh:

Du är ju i den där åldern då flickor lockar mer :D så du jagar nog samma vilt som räven nattetid! :D:D:lol:

Upp till bevis nu då! ^_^

Publicerat
  • Författare
Jo jag läste att du fick de lite jobbigt där med en valp, tur att det löste sig och jag tyckte då att du gjorde helt rätt :D

Har som synes själv en finne som börjar på sin andra höst nu så det blir fullt upp med han i höst oxå :D

Men man måste ju ha lite jakt dom mörka timmarna av dygnet oxå :lol:

jo självklart kommer åteln vara aktiv. Det enda stora problemet ja har är att jag kan få hur mycket slaktrester jag vill. Men jag har ingen stans att ha dom :D köpa en ny frysbox kostar mycket pengar för att ha till åtelmaterial. Och en gammal frysbox drar alldeles för mkt ström :huh:

Publicerat
  • Författare

Tja, det kan jag väl göra :huh:

Du är ju i den där åldern då flickor lockar mer :D så du jagar nog samma vilt som räven nattetid! :D:D:lol:

Upp till bevis nu då! ^_^

Flicka har jag redan, så vad sätter du imot? :D

Publicerat

beror på, vad du sätter emot att jag inte skjuter nån räv på min åtel ^_^

Publicerat
  • Författare
beror på, vad du sätter emot att jag inte skjuter nån räv på min åtel ^_^

nu ska vi inte vara sånn;P

Publicerat

Skjuter du en kan du va lugn för att du kan skjuta några fler.

Gör inte det misstaget som en del gör och tro att du har skjutit räven.

Som om det bara fanns en räv.

Lycka till.

Publicerat
  • Författare
Skjuter du en kan du va lugn för att du kan skjuta några fler.

Gör inte det misstaget som en del gör och tro att du har skjutit räven.

Som om det bara fanns en räv.

Lycka till.

började åtla in idag. Fast främst för kråkorna och skatorna. Men räven får nog en smakbit den med.

Surströmming+euroshoppers hundfoder :wacko:

Publicerat
jo självklart kommer åteln vara aktiv. Det enda stora problemet ja har är att jag kan få hur mycket slaktrester jag vill. Men jag har ingen stans att ha dom :wacko: köpa en ny frysbox kostar mycket pengar för att ha till åtelmaterial. Och en gammal frysbox drar alldeles för mkt ström :D

Gräv först ner slaktrester som du kan ha som en grundåtel, sen när det blir kallgrader så kan du frysa ihop en klump med slaktrester eller om du får tag i något större som räven inte drar därifrån!

Sen är det viktiga egentligen att kasta ut små bitar var å varannan dag med kött, hundfoder eller fiskpellets som ja tycker funkar riktigt bra!!

Publicerat
  • Författare
Gräv först ner slaktrester som du kan ha som en grundåtel, sen när det blir kallgrader så kan du frysa ihop en klump med slaktrester eller om du får tag i något större som räven inte drar därifrån!

Sen är det viktiga egentligen att kasta ut små bitar var å varannan dag med kött, hundfoder eller fiskpellets som ja tycker funkar riktigt bra!!

Gräva ner är bra. Men det där med en stor klump har jag sett funkar inte så välldans bra! isåfall ska de vara en rejäl klump som man lägger över en älghud på och sen vatten. Då fryser de fast. Men lägger man dit en älgryggrad så drar dom in de i skogen och ligger där och äter. Jag kör med hundfoder som jag sprider ut varje dag+ slaktrester som ja gör småbitar av.

Men ni i höst tills vintern kommer så ska jag fightas med diverse nötskrikor och skator :wacko:

Ska försöka få in nå bilder på min vakarkoja.

Publicerat
Gräva ner är bra. Men det där med en stor klump har jag sett funkar inte så välldans bra! isåfall ska de vara en rejäl klump som man lägger över en älghud på och sen vatten. Då fryser de fast. Men lägger man dit en älgryggrad så drar dom in de i skogen och ligger där och äter. Jag kör med hundfoder som jag sprider ut varje dag+ slaktrester som ja gör småbitar av.

Men ni i höst tills vintern kommer så ska jag fightas med diverse nötskrikor och skator :ph34r:

Ska försöka få in nå bilder på min vakarkoja.

Jo man måste givetvis ha något som räven inte kan dra därifrån, en gris är även väldigt bra!

Ja sätt in nå bilder så man får se :D

Publicerat
Jo man måste givetvis ha något som räven inte kan dra därifrån, en gris är även väldigt bra!

Ja sätt in nå bilder så man får se :D

En gris är bara tillåten som åtel om vi säger att det är ett vildsvin som man har skjutit/hittat dött i skogen.

Kom ihåg det, annars gillar jag förslaget som sådant jag med.

/Chris