Publicerat Juli 29, 200916 yr japp sitter på lite S&B ammo, som jag inte vågar skjuta sen de visa tecken på övertryck :S inte skall en 9 grams kula ha värre rekyl en en 13 grams hammerhead ? men bra hagelsluggs gör S&B!
Publicerat Juli 29, 200916 yr Så har det hänt... Ganska väntat att det skulle inträffa. Hade jag haft en klenare konstruktion är Husqvarnas 648 när jag sköt med S&B hade jag också fått sy fingrarna.
Publicerat Juli 29, 200916 yr Jeezzz Jag som var på väg för att köpa några askar Seller & Bellot till 6,5:an. Den är ju billig och jag vill öva mycket! Nu blir det lite dyrare ammunition i stället, får dra in på nåt annat!
Publicerat Juli 29, 200916 yr Jeezzz Jag som var på väg för att köpa några askar Seller & Bellot till 6,5:an. Den är ju billig och jag vill öva mycket! Nu blir det lite dyrare ammunition i stället, får dra in på nåt annat! tag normas jakt match, iallafall över här så skiljer sig priset mellan 50 SB och 50 jaktmatch 2 euro. hur är det over there?
Publicerat Juli 29, 200916 yr Det är väl ungefär den prisskillnaden här också. Men den kan variera ungefär lika mycket mellan olika affärer också! Men Norma jaktmatch blir det, eftersom Lapua inte verkar ha någon ”övnings” ammunition i 6,5x55.
Publicerat Juli 29, 200916 yr Det är väl ungefär den prisskillnaden här också. Men den kan variera ungefär lika mycket mellan olika affärer också!Men Norma jaktmatch blir det, eftersom Lapua inte verkar ha någon ”övnings” ammunition i 6,5x55. lapua gör trainer i 6,5 också =)
Publicerat Juli 29, 200916 yr Hmmmm. Har frågat runt lite hos handlarna runt mig men ingen erkänna att dom har den i 6,5x55. Eller kan få fram den. I 308 eller 30.06 finns den. Detta är ett allvarligt fall av diskriminering. Jag får köpa ett lager nästa gång jag åker till Finland!
Publicerat Juli 29, 200916 yr Hmmmm.Har frågat runt lite hos handlarna runt mig men ingen erkänna att dom har den i 6,5x55. Eller kan få fram den. I 308 eller 30.06 finns den. Detta är ett allvarligt fall av diskriminering. Jag får köpa ett lager nästa gång jag åker till Finland! man skulle väl tycka att lapua gör 6,5 just för den svenska och norska marknaden, låter nog mysko att dom inte "får tag i den" låter mera som om dom är lata. bara att pressa lite nog borde det lösa sig här iallafall finns de nästan inte alls, har bara sett 2 stycken.
Publicerat Juli 29, 200916 yr Scandium i 6,5x55 är ju inte fullt så dyr, den går bra i min bössa men det kan skilja en hel del på vapen till vapen !
Publicerat Juli 29, 200916 yr asså, det skiljer ju typ 20.- mellan en ask norma och en skit&blandat, varför riskera livet för det? Andreas
Publicerat Juli 29, 200916 yr Författare Jeezzz Jag som var på väg för att köpa några askar Seller & Bellot till 6,5:an. Den är ju billig och jag vill öva mycket! Nu blir det lite dyrare ammunition i stället, får dra in på nåt annat! Det är lika med ett par treor mindre i veckan!
Publicerat Juli 29, 200916 yr asså, det skiljer ju typ 20.- mellan en ask norma och en skit&blandat, varför riskera livet för det?Andreas orsaken till att jag köpte en ganska stor del skit och blandat var att jag inte ens visste att normas var så billiga... och inte vill ju försäljarna kläcka ur sig nåt. trodde dom var i stil med lapua, 20 skott runda 25-30 euro. sedan jag fick veta att normas askar var billiga så har jag börjat köpa dem =)
Publicerat Juli 29, 200916 yr orsaken till att jag köpte en ganska stor del skit och blandat var att jag inte ens visste att normas var så billiga... och inte vill ju försäljarna kläcka ur sig nåt.trodde dom var i stil med lapua, 20 skott runda 25-30 euro. sedan jag fick veta att normas askar var billiga så har jag börjat köpa dem =) Övning Norma Jaktmatch 6,5X55 Hålsp. - Pris vid 1000st 4.90 Övning Sellier&Bellot 6,5X55 FMJ - Pris vid 1000st 4.55 (pris ex från jaguargruppen)
Publicerat Juli 29, 200916 yr Mycket starkt att åka tillbaka dagen efter och klara uppskjutningen. /Lasse
Publicerat Juli 29, 200916 yr Mycket starkt att åka tillbaka dagen efter och klara uppskjutningen./Lasse tänkte samma tanke, själv skulle jag har lite problem med att avfyrningarna.
Publicerat Juli 29, 200916 yr Tja, då får jag väl riskera "liv och lem" ett tag till då.... Jag har skjutet mycket av S&B jaktammunition och hittills inte haft ett enda misstänkt fall. Så jag kommer saklöst att fortsätta att göra det. Men jag vägrar köpa in skiten som en viss handelskedja med ett kattnamn för...... I alla fall köper jag hellre S&B än det där amerikaniserade svindyra tramset som en svensk firma i Åmotsfors kränger till hutlösa priser. Problemet är i mina ögon inte S&B för det är en av europas största tillverkare, de gör mig veterligen strax över 50% i eget namn - resten görs i andras namn. Så ni skjuter en massa S&B fast ni inte vet om det :-) Problemet är däremot vissa handelskedjor som köper in billigaste möjliga skit, eftersom det efterfrågas. Hade folk fattat att det är skillnad på ammunition och ammunition så hade det här aldrig hänt. Men svensken är snål så han skriker, därtill direkt vapentekniskt puckad - alltså köper man billigast möjliga man kan. Och helst endast i 25 ask...... Vi är inget CIP-land, och det kanske vi borde vara - då hade man nog tänkt sig för innan man beställde hem "billigaste möjliga skit" för att sälja det dyrt. För S&B kan göra ammunition i världsklass, frågan är bara varför vi inte låter dem göra det utan envisas med att gnida på pungen i spara en krona hör och en krona där.... Så ska ni gnälla - gnäll för fan på importören, det är nämligen denne som bestämmer vilken kvalitet han vill ha och vad han vill betala för det. Sedan återstår det ju att fastställa att det var ammunitionen det berodde på. /T
Publicerat Juli 29, 200916 yr Läskigt att något sådant kan hända.. Jag var faktiskt på väg att köpa mig några askar S&B i 8x57, men i detta läge blir det Norma eller Sako för den delen..
Publicerat Juli 29, 200916 yr Tja, då får jag väl riskera "liv och lem" ett tag till då.... Jag har skjutet mycket av S&B jaktammunition och hittills inte haft ett enda misstänkt fall. Så jag kommer saklöst att fortsätta att göra det. Men jag vägrar köpa in skiten som en viss handelskedja med ett kattnamn för...... I alla fall köper jag hellre S&B än det där amerikaniserade svindyra tramset som en svensk firma i Åmotsfors kränger till hutlösa priser.Problemet är i mina ögon inte S&B för det är en av europas största tillverkare, de gör mig veterligen strax över 50% i eget namn - resten görs i andras namn. Så ni skjuter en massa S&B fast ni inte vet om det :-) Problemet är däremot vissa handelskedjor som köper in billigaste möjliga skit, eftersom det efterfrågas. Hade folk fattat att det är skillnad på ammunition och ammunition så hade det här aldrig hänt. Men svensken är snål så han skriker, därtill direkt vapentekniskt puckad - alltså köper man billigast möjliga man kan. Och helst endast i 25 ask...... Vi är inget CIP-land, och det kanske vi borde vara - då hade man nog tänkt sig för innan man beställde hem "billigaste möjliga skit" för att sälja det dyrt. För S&B kan göra ammunition i världsklass, frågan är bara varför vi inte låter dem göra det utan envisas med att gnida på pungen i spara en krona hör och en krona där.... Så ska ni gnälla - gnäll för fan på importören, det är nämligen denne som bestämmer vilken kvalitet han vill ha och vad han vill betala för det. Sedan återstår det ju att fastställa att det var ammunitionen det berodde på. /T Självklart har du rätt, jag har skjutit/jagar med S&B jaktammo och den fungerar bra. Det enda jag har haft problem med är deras övningsskott som jag tycker är ojämn i kvallitén, om det är specat så av imortären ska jag låta vara osagt då jag inte har en susning. Andreas
Publicerat Juli 30, 200916 yr I alla fall köper jag hellre S&B än det där amerikaniserade svindyra tramset som en svensk firma i Åmotsfors kränger till hutlösa priser./T Scandium TILLVERKAS iofs i Åmotfors. Kulan kanske är importerad, det vet jag inte, det kanske var den du syftade på?
Publicerat Juli 30, 200916 yr oavsett vad så är S¤B övnings ammo skit, böjkottar man den så slipper man den till slut. nu är det ju inte direkt importören i sverige som har special beställt denna ammo, den finns ju o köpa runt hela välrden. det är dock importören som tar in skiten.
Publicerat Juli 30, 200916 yr Scandium TILLVERKAS iofs i Åmotfors. Kulan kanske är importerad, det vet jag inte, det kanske var den du syftade på? Njae, det var mer Nomas närmast hyseriska anpassning till den amerikanska marknaden jag syftade på. Jag tycker att ett europeiskt företag i första hand borde göra ammunition för den europeiska marknaden och inte den amerikanska. Samt att Norma skörtar upp den svenska marknaden eftersom man som regel kan köpa Normas ammunition billigare utomlands..... /T
Publicerat Juli 30, 200916 yr oavsett vad så är S¤B övnings ammo skit, böjkottar man den så slipper man den till slut. nu är det ju inte direkt importören i sverige som har special beställt denna ammo, den finns ju o köpa runt hela välrden. det är dock importören som tar in skiten. Jo faktiskt tror jag att det är så..... S&B övningspilar har ett betydligt bättre rykte i tex tyskland eller danmark..... Men så är det förmodligen en större marknad än lilla obetydliga sverige för S&B. /T