Publicerat Juli 29, 200917 yr Ur verkliga livet - Jasså du är en sådandäran bågjägare du ? (mannen med studsaren) - Jo, jag jagar med båge (Jag) - Jag tror inte att det där är någon bra jaktmetod ! - Jasså, varför inte ? - Du kan inte skjuta ett djur på 100 meter, där borta ser du tavlan? skjut och träffa den! - Varför skulle jag göra det? jag jagar bara på max 30 meter! - Jo men du kan säkert frestas att skjuta på långa håll tror jag! - Du jagar älg va? - Ja det gör jag! - Ser du tavlan där borta, på 1000 meter? - Jo det gör jag! - Skjut och träffa den! - Varför då?? jag skjuter aldrig på längre håll än 150 meter! - Jo men jag tror att du kan frestas att skjuta på långa håll! Senare gick vi och drack kaffe och insåg att vi båda var ganska fåniga faktiskt!
Publicerat Juli 29, 200917 yr Ur verkliga livet- Jasså du är en sådandäran bågjägare du ? (mannen med studsaren) - Jo, jag jagar med båge (Jag) - Jag tror inte att det där är någon bra jaktmetod ! - Jasså, varför inte ? - Du kan inte skjuta ett djur på 100 meter, där borta ser du tavlan? skjut och träffa den! - Varför skulle jag göra det? jag jagar bara på max 30 meter! - Jo men du kan säkert frestas att skjuta på långa håll tror jag! - Du jagar älg va? - Ja det gör jag! - Ser du tavlan där borta, på 1000 meter? - Jo det gör jag! - Skjut och träffa den! - Varför då?? jag skjuter aldrig på längre håll än 150 meter! - Jo men jag tror att du kan frestas att skjuta på långa håll! Senare gick vi och drack kaffe och insåg att vi båda var ganska fåniga faktiskt! Måste komma ihåg att dra igång den diskussionen till nästa gång jag träffar en bågjägare på skjutbanan. Det är ungefär 180 klick på min storzeiss med rätt ammo. Hur hade diskussionen slutat om killen hade skjutit och träffat?
Publicerat Juli 29, 200917 yr Författare Måste komma ihåg att dra igång den diskussionen till nästa gång jag träffar en bågjägare på skjutbanan. Det är ungefär 180 klick på min storzeiss med rätt ammo. Hur hade diskussionen slutat om killen hade skjutit och träffat? Eller om jag träffat ? vad vi insåg var snarare att vi har båda olika förutsättningar, men under rätt förutsättning likvärdiga i vårt element
Publicerat Juli 29, 200917 yr Ur verkliga livet- Jasså du är en sådandäran bågjägare du ? (mannen med studsaren) - Jo, jag jagar med båge (Jag) - Jag tror inte att det där är någon bra jaktmetod ! - Jasså, varför inte ? - Du kan inte skjuta ett djur på 100 meter, där borta ser du tavlan? skjut och träffa den! - Varför skulle jag göra det? jag jagar bara på max 30 meter! - Jo men du kan säkert frestas att skjuta på långa håll tror jag! - Du jagar älg va? - Ja det gör jag! - Ser du tavlan där borta, på 1000 meter? - Jo det gör jag! - Skjut och träffa den! - Varför då?? jag skjuter aldrig på längre håll än 150 meter! - Jo men jag tror att du kan frestas att skjuta på långa håll! Senare gick vi och drack kaffe och insåg att vi båda var ganska fåniga faktiskt! ha ha sist jag sköt på 900m satt jag alla serier i en tavla som var som träffområdet på en vuxen älg, är ändå inte speciellt frestad att skjuta på långt håll. korta håll är roligare på djur där håller jag med er bågjägare.
Publicerat Juli 29, 200917 yr korta håll är roligare på djur där håller jag med er bågjägare. Ja man kan inte annat än instämma. Vill man inta vara nära kan man titta på tv
Publicerat Juli 29, 200917 yr Jag förstår inte riktigt varför krutjägare ser bågjakt som ett problem. Det talas om skadskjutning med båge. Det finns ju gott om det med krutvapen i alla fall. Det talas om att opinionen (djurens vänner) skulle vara speciellt mot bågjakt. De är väl i så fall mot både krut och bågjakt. Det talas om att bågjakten kommer att dra ner anseendet för jägarkåren. Vanliga svenskar har ju ingen aning om att det ska bli bågjakt och bryr sig nog inte. Det talas då om att bågjakten smyger in bakvägen, utan allmänhetens vetskap. Jaha.... Hur kan det då vara negativt för jakten? Man säger att båge inte är bra på 100 meter. Nähä.... inte aktuellt heller. Jag hittar inga hållbara argument som krutjägarna framför. Tror att mycket är okunskap vad gäller moderna bågar och hur jaktspets jobbar. Folk tänker sig nog en Robin Hood med primitiv båge, som smyger kring i skogarna och skjuter på instinkt....... med blandat resultat. Därav tanken att få se många djur med pil i bakkroppen. Jag vet vad moderna Compoundbågar går för....... både vad gäller genomslagskraft och precision. Men då har jag ju 2 Compound själv. En modern Compound på 70# lämnar inga pilar i viltet. En jaktspets glider som genom smält smör.... rakt igenom ... Fast jag inte är bågjägare så har jag provat att skjuta med jaktspets och det är något helt annat än en rund tavelspets, det. Projektilbanan är brantare på pil än kula. Men knappast på 30 meter ! Omdömmeslösa jägare kan alltid få till ett dåligt skott... både med kula och pil. Nä... Att inte krutjägare ser seriöst på Compoundbågen bygger nog mest på brist på kunskap i ämnet. (inte konstigt i.o.f.s.) Dessutom......... Vad är det som är så speciellt med Sverige .... att inte tillåta bågjakt här....Då bågjakt är okey i många andra länder .. Spanien .USA .m.f .
Publicerat Juli 31, 200917 yr Ur verkliga livet- Jasså du är en sådandäran bågjägare du ? (mannen med studsaren) - Jo, jag jagar med båge (Jag) - Jag tror inte att det där är någon bra jaktmetod ! - Jasså, varför inte ? - Du kan inte skjuta ett djur på 100 meter, där borta ser du tavlan? skjut och träffa den! - Varför skulle jag göra det? jag jagar bara på max 30 meter! - Jo men du kan säkert frestas att skjuta på långa håll tror jag! - Du jagar älg va? - Ja det gör jag! - Ser du tavlan där borta, på 1000 meter? - Jo det gör jag! - Skjut och träffa den! - Varför då?? jag skjuter aldrig på längre håll än 150 meter! - Jo men jag tror att du kan frestas att skjuta på långa håll! Senare gick vi och drack kaffe och insåg att vi båda var ganska fåniga faktiskt! den va go!..
Publicerat Juli 31, 200917 yr Jag förstår inte riktigt varför krutjägare ser bågjakt som ett problem. Inte generalisera nu Alla tycker inte så som tur är Dock tror jag lite av problemet, iaf i Sverige, är att folk stirrar sig blinda på själva vapnet i fråga. Det blir lite samma motsättningar som om någon t.ex. skulle jaga med en AR15. Det strider på ngt sätt mot vår natur (blånerat och trä) och däför kan man ju inte tycka det är OK
Publicerat Juli 31, 200917 yr Inte generalisera nu Alla tycker inte så som tur är Dock tror jag lite av problemet, iaf i Sverige, är att folk stirrar sig blinda på själva vapnet i fråga. Det blir lite samma motsättningar som om någon t.ex. skulle jaga med en AR15. Det strider på ngt sätt mot vår natur (blånerat och trä) och däför kan man ju inte tycka det är OK Det är nog en av anledningarna till att jag uppmanar andra att ta sig några jaktresor utanför Sverige och få lite nya infallsvinklar på det jaktliga området. Vi har ca 300 000 jägare i Sverige. Det är en piss i atlanten om vi tittar på jägareantalet globalt sett. Enbart i USA finns 10 gånger fler som jagar med båge, ca 3-4 miljoner bågjägare. Hur många som jagar med bössa vet jag inte. Men det handlar säkerligen om tiotals miljoner. I alla tider har det varit att man ska jaga med gevär, grönställ med skinnlappar på knä och bak. Rostfritt och syntet såg man snett på när de kom och kamokläder var något fult och påminde bara om krig. Termosen skulle ha en glasflaska i ett plåthölje och inte vara okrossbar i stål. Kalibern skulle vara 6.5x55 eller nåt annat vanligt. Dunderkalibrar var något som katten släpat in om du kom på skjutbanan med en sådan. Sen har vi jaktformerna som är så starkt traditionsbundna. Hare får endast skjutas för stövare och den ska ha drivit i minst 47,5 minuter om det ska vara riktigt. Toppfågel ska jagas när det är 2 meter snö och minst -30 ute annars är det inte rätt. Som ny i ett jaktlag så har du sen hierarkin att slåss mot. Trots att du kanske har mångårig jakterfarenhet från olika länder så är du inget värt om du ska med i ett jaktlag. För om det ska vara på riktigt så ska minst tre generationer i din släkt ha bott i byn och jagat på samma mark. Det lustiga är att man själv har förmodligen fler jaktdagar varje år de senaste 10 åren än vad 90 procent av det jaktlagets övriga medlemmar har. I norra delen av Sverige ser man ner på sörlänningar. En riktig jägare han bor norr om policirkeln och jagar älg en vecka per år. Jag hävdar bestämt att i norr sliter du ut bössan utifrån i södra delen innifrån. Vilttätheten och artrikedomen är så mycket bättre i södra halvan än i de stora skogslänen att en skånsk jägare har fler dagar på jakt och fler skottchanser. Kanske inte riktig lika god tillgång på älg. men det finns ju så mycket mer att jaga än bara älg. Jag har jagat på många olika platser sen tidigt -80 tal. Hört en massa åsikter om "dom". Dom andra Dom som inte bor här! Dom som har dyra bössor! Sen drar man nån vits om storstadsjägaren som inte ens hittade till passet som låg omärkt i en myrkant. Att just den killen kanske veckan innan skjutit en guldbock i skåne, fällt en kronhjort i Danmark och kanske jagat storvilt i afrika samma säsong betyder inget. han hittade ju inte det där omärkta passet som alla i laget visste exakt var det låg. Han måste ju vara komplett oduglig som jägare. Är han dessutom sen en bågjägare också så är ju katastrofen fullständig. Då är han ju knäpp också! Mycket av detta håller på att förändras. Fler och fler jägare (speciellt rävjägare) börjar inse betydelsen av bra kamoflage och ansiktsmask. Bågjägarna är de som ska tackas för att utvecklingen av kamoflage till jakten kommit igång. Då menar jag i första hand de i USA. Kamoflage användningen inom det militära tog ju riktig fart i och med vietnamkriget. Före det så var det mest grönställ vi såg under andra världskriget. ja, det blev lite svammel såhär i ottan. Men ni får ta det för vad det är. Lite reflektioner om hur olika och ändå så lika vi kan vara. Nu ska jag åka till nån av våra elektronik köplador och titta på en bärbar dator (alla är ju bärbara om man bara är stark nog ), det säger min kompis Oskar iaf!
Publicerat Juli 31, 200917 yr Dom andraDom som inte bor här! Dagens fullträff i krysset JS !! Och för att citera åldermannen Senilix, i den tecknade serien Asterix.. " Jag har ingenting emot utbölingar...men dom där utbölingarna är inte härifrån !!"
Publicerat Juli 31, 200917 yr Så om jag fattat detta rätt nu så är jägare i gemen i Svergie en hop konservativa bakåtsträvare... som är rädda för förändringar. Gud bevare mej som bor i Stockholms-området........ Jag kan ju inte ha en aning om något.. ! Att jag är Smålänning från början och mest tillbringade min uppväxt i skogen... kan ju inte räknas mej till godo ! Konstigt. Sverige kallas ju för Lilla USA. ........ Men inte när det gäller jakt... tydligen. Tur att det är nära till grann-länderna och Spanien. Man får väl Flytt till Spanien. Det vill min kärring i alla fall.
Publicerat Juli 31, 200917 yr Man får väl Flytt till Spanien. Det vill min kärring i alla fall. Klok kvinna, lyssna på henne.
Publicerat Juli 31, 200917 yr Så om jag fattat detta rätt nu så är jägare i gemen i Svergie en hop konservativa bakåtsträvare... som är rädda för förändringar.Gud bevare mej som bor i Stockholms-området........ Jag kan ju inte ha en aning om något.. ! Att jag är Smålänning från början och mest tillbringade min uppväxt i skogen... kan ju inte räknas mej till godo ! Konstigt. Sverige kallas ju för Lilla USA. ........ Men inte när det gäller jakt... tydligen. Tur att det är nära till grann-länderna och Spanien. Man får väl Flytt till Spanien. Det vill min kärring i alla fall. Ja, vad ska jag säga. Men inte är väl jägarsverige helt okonservativt? Tänkte på detta med älgjaktlagen. Så fruktansvärt svårt för unga att komma in och få en möjlighet att jaga. De flesta är endast intresserade av en veckas älgjakt och sen tillbringar de inte mer tid i skogen. Men att få in unga hungriga jägare som gärna vill jaga predatorer eller annat småvilt, se det går inte. Sen är man förvånnad över att medelåldern ökar i jägarekåren. Tacka för det när man stänger ute många unga med ett tankesätt som baseras på ren egoism. Man gnäller över att det är så mycket björn i skogen att älgkalvarna går åt och rådjuren är slut p.g.a för mycket lodjur. Men sen när det är dags att jaga björn och lodjur så dyker inte många själar upp för att medverka i jakten. Jag har en polare som är ivrig björn och lojägare. Han har tröttnat på sitt lag som inte visar det minsta intresse för annan jakt än just älgjaktsveckan. Han föreslog att man skulle kunna bjuda in villiga jägare som gästjägare. Men det blev nedröstat. De var ju utsocknes och hade inte bott i samma by sen Jesus sket i trasor. Det verkar vara nån måttstock på duglighet i skogen. Man pratar ofta med äldre jägare på mässor och informerar om bågjakt. De flesta är riktigt trevliga och mysiga farbröder som uppnått en beaktningsvärd ålder och har många roliga historier. Vissa har jagat i 40 år eller mer. Men om det nu mest handlar om en vecka i skogen per år så är det ju 40 veckor under en livstid vi pratar om. Självklart finns det även några helger på hösten som man jagat annat. Men jag tror det ser ut på detta sätt i de allra flesta jaktlag. Så en kille som är en renodlad jaktidiot har inga problem att samla på sig mer jaktlig erfarenhet på betydligt kortare tid. Jag känner en kille som arbetar som yrkesjägare. Ett år hade han en skottlista på runt 5000 vilt. Då är allt vilt inkluderat som han fällt i den summan. Alltså runt 5000 vilt på ett år. Det är mer än vad samtliga medlemmar i flera jaktlag fäller under en livstid tillsammans. Så att endast hänvisa till antalet år man löst jaktkort säger egentligen ingenting om den jaktliga erfarenheten man samlat på sig. Ja, tänk så det kan vara!