Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Scouting lönar sig!

Featured Replies

Publicerat

Var ute i markerna igår kväll, satte mig i ett gammalt rådjurstorn som har bra överblick på området.

mest aktivitet mella 21:00-22:30 och under den tiden hade jag en fin 6 taggare (kanske guld ) på 70 meter

en liten mindre bock på 40 meter samt 7-8 blandade valörer av rådjur generellt,

sen tyckte myggorna att jag skulle gå hem!

Publicerat

Du har det bra du! Själv har man bara småbockar som har visat sig än.. men killingstammen ser lovande ut inför november-december <_<

Publicerat
  • Författare
Du har det bra du! Själv har man bara småbockar som har visat sig än.. men killingstammen ser lovande ut inför november-december <_<

Tror säkert du har 1 eller 2 stora revir bockar du med, problemet är att de har så stort område

att patrulera av, sitt några kvällar med rätt vind så får du säker se dem

Publicerat
sen tyckte myggorna att jag skulle gå hem!

Rätt åt dej ! <_<

Publicerat
  • Författare

Jag vet att många inte gör sin scoutning av flera skäl mest för att det kan vara trist att

bara "titta" och att man dess utom måste göra det flera flera gånger på samma ställe

gör det ennu tristare.

Men det är mödan värt och tid väl intjänad den 15e, man vet vart man INTE ska ödsla tid

och har man studerat noga vet man till 70% säkerhet när och vart de kan tänkas dyka upp

den kvällen/morgonen

Så ta mitt råd,, bränn massa icke jagande timmar på dina jaktmarker så har du betydligt större

chanser !!

OBS!! Använd INTE,,, jag upprepar INTE din lock butta/pipa, gammel bocken köper det bara EN gång

inte två !!

Publicerat
  • Författare
Rätt åt dej ! :o

Skickar med en hink med mygg med JS när han åker hem, som du kan ha i sovrummet <_<

Publicerat

kan man inte scouta medan man jagar ? <_<

Publicerat
Skickar med en hink med mygg med JS när han åker hem, som du kan ha i sovrummet <_<

Har så jag klarar mig ändå, så ge dom till JS istället. :o

Nä, men allvarligt..ett gott råd du ger om att spendera tid på de tänkta passen INNAN jakten börjar.

Har man som jag begränsat med jakttid, så är det väl värt att ta dom stunder man får över, att reka marken innan jakten.

Sen är det ju en upplevelse många ggr att bara sitta och glo ut över en vacker terräng där kvällsdimman börjar dra över nejden.

Publicerat
  • Författare
kan man inte scouta medan man jagar ? <_<

Joo :o och det gör man, men som Crowfear säger, varför slösa bort 2-4 jaktbara dagar med att göra fel

och leta djur om man kan göra det innan ?

Publicerat

Man kan kalla det vad man vill scouting, något som för mig att fundera på KFUM eller markkännedom,

oaktat vilket är det skillnaden mellan en bra jägare och en bra skytt,

båda kan lyckas i jakten men det är större sannolikhet för jägaren.

I år har jag misslyckats lite men tio-femton kvällar/nätter ute på pass innan Jakten med stort J börjar brukar det bli.

/Chris

Publicerat
  • Författare

Ville bara tillägga en sak, varför jag propsar på detta är just/särkillt för oss bågjägare

då vi behöver alla oddsen vi kan få till vår fördel, spontanjakt med bössa är lite enklare

då man har ett betydligt större fällområde. Men även en bra bössjägare gjör sitt förarbete

grundligt förstås <_<

Publicerat
Joo <_< och det gör man, men som Crowfear säger, varför slösa bort 2-4 jaktbara dagar med att göra fel

och leta djur om man kan göra det innan ?

jopp såklart :o jag trodde du menade att scouta undernär det är jakttid.

såklart man scoutar på sommarn före jakten börjar! :D vi har studerat men kompisarna flygrytter för duvorna hela sommarn :P